Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaPatarimaiKultūraSveikata Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Automobilis netvarkingais žibintais – tarsi silpnaregis be akinių

Pusvalandžiu – tiek per savaitę sutrumpėja dienos ilgumas spalio mėnesį, tad vairuodami dažnai nė nepastebime, kaip netikėtai anksti užklumpa sutemos. Gausūs lietūs, tamsa, rūkas vairuotojus verčia prisiminti vieną svarbiausių patogaus ir saugaus vairavimo dalykų – tvarkingus žibintus, kuriuos per vasarą galbūt buvome ir primiršę. Lietuvoje tamsiuoju paros metu įvyksta kas trečia (30,1 proc.) avarija, tad tvarkingai veikiantys žibintai automobiliui ne mažiau svarbūs, nei silpnaregiui gydytojo paskirti akiniai.

Išlaidos – keli eurai

Silpnaregis be akinių nesukelia tiesioginio pavojaus kitiems, o automobilis neveikiančiais arba netvarkingais žibintais kelyje yra labai pavojingas. Tamsoje toks „vaiduoklis“ sunkiai pastebimas kitų eismo dalyvių, o jį vairuojantis asmuo taip pat blogai mato, kas vyksta priekyje. Todėl susidaro ypač didelė tikimybė nepastebėti pėsčiojo, atsitrenkti į pirmoje eismo juostoje stovinčią mašiną ir pan.

Pakeisti perdegusias lemputes – vienas lengviausiai, greičiausiai ir pigiausiai sutvarkomų mašinos trūkumų. Daugelyje automobilių tai nesunku padaryti ir pačiam – tereikia įsigyti tinkamą lemputę. Tie, kurie nėra tikri dėl savo sugebėjimų, gali kreiptis į servisą. Vilniuje lemputės pakeitimo kaina servisuose prasideda nuo 2 eurų (kai kuriuose servisuose gali siekti ir 10 eurų), pigiausios lemputės kainuoja taip pat nebrangiai – 4–5 eurus.

Tiesa, yra tokių automobilių, kuriuose pakeisti perdegusią lemputę – ištisas nuotykis, ir nebūtinai su laiminga pabaiga. Norint pakeisti antros kartos automobilio „Renault Megane“ priekinio žibinto lemputę, reikia nuimti priekinį ratą ir per ertmę, esančią posparnyje, bandyti išsukti perdegusią ir įsukti naują. O norint pakeisti „Chrysler 300C“ priekinę lemputę, reikia nuimti net visą priekinį buferį! Tokiu atveju jau geriau kreiptis į meistrą ir pasiruošti atsisveikinti mažiausiai su 20 eurų kupiūra. Įrankių ir nuovokos prireiks keičiant ir kai kurių kitų automobilių – „Audi A4“, A6, „Honda Civic“, „Nissan Qashqai“ ar „Opel Corsa“ žibintų lemputes.

Minėti automobiliai – daugiau išimtys iš taisyklės, kad automobilio lemputes pakeisti nėra sunku pačiam (jeigu sunkia užduotimi nelaikysime akumuliatoriaus išėmimo).

Scanpix nuotr.

Anuliuoja techninę apžiūrą

Tvarkingi žibintai – ne tik saugumas ir mažesnis nuovargis kelyje, bet ir būdas išvengti didesnių nemalonumų. Mat nuo 2014 m. liepos 1 d. galioja tvarka, kuria remdamiesi pareigūnai, kelyje sustabdę techniškai nesutvarkytą automobilį, gali skirti 30–40 eurų baudą ir tiesiog anuliuoti techninės apžiūros galiojimą.

Vienas tokių gedimų, už kurį gali būti anuliuota TA, yra tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui nedegantis joks (artimųjų, rūko šviesų) priekinis kairysis žibintas, taip pat jei sugedus bent vienai galinei gabaritinei šviesai neveikia avarinė šviesos signalizacija arba jei transporto priemonės gale nėra pritvirtinto avarinio sustojimo ženklo.

Patvirtinus šiuos reikalavimus, kilo tikras patikros keliuose vajus ir vien iki 2014 metų pabaigos techninė apžiūra buvo anuliuota daugiau kaip 3 tūkst. automobilių.

„Dabar jokio vajaus tikrai nėra – iki šių metų rugsėjo mėnesio techninė apžiūra buvo anuliuota 478 transporto priemonėms. Daugiau nei pusei jų (252) techninės apžiūros galiojimas anuliuotas dėl pernelyg nusidėvėjusių arba netinkamo rašto padangų, o net trečdaliui (141) – dėl žibintų: jie arba visai nešviečia, arba įdėtos ne tos lemputės, kurios priklauso konkrečiam automobiliui, ir pakeistos žibintų techninės savybės“, – „Valstiečių laikraščiui“ pasakojo Renaldas Gabartas, techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ atstovas.

Kelių eismo taisyklėse nurodyta, kad techniškai tvarkingame automobilyje tamsiuoju paros metu turi veikti bent vienas – artimasis, tolimasis ar priešrūkinis – kairysis priekinis žibintas, o patys žibintai privalo atitikti automobilio gamintojo reikalavimus.

Nori daugiau šviesos

Kalbant apie pagrindinę techninės apžiūros dokumentų netekimo priežastį, pastebima, kad tai nebūtinai reiškia, kad vairuotojai nesirūpina savo saugumu ir važinėja nešviečiančiais žibintais. Priešingai – pasitaiko atvejų, kai vairuotojai, siekdami ryškiau apšviesti kelią ir būti saugesni kelyje, į žibintus įmontuoja ryškesnes lemputes, tačiau jos ne visuomet atitinka žibintų gamintojų reikalavimus.

Dėl nesureguliuotų artimųjų šviesų žibintų, 2016 metų duomenimis, beveik 15 proc. automobilių neperėjo techninės apžiūros.

„Į techninės apžiūros centrus atvyksta net 40 proc. automobilių su prastai sureguliuotais žibintais. Kadangi techninės apžiūros patikros taisyklės leidžia patikros metu reguliuoti žibintus, jie sureguliuojami ir „išbrokuojami“ tik tie automobiliai, kuriems reikia rimto remonto“, – aiškinoi R.Gabartas. Tai leidžia daryti prielaidą, kad ilgesnį ar trumpesnį laikotarpį prieš vizitą į techninės apžiūros centrą beveik pusė automobilių važinėja arba akindami kitus vairuotojus, arba tinkamai neapšviesdami važiuojamosios dalies.

Sureguliuoti žibintus daugeliui automobilių nėra brangi paslauga, Vilniuje jos kaina prasideda nuo 4 eurų.

Madingi netikri „ksenonai“

Automobilio žibintai – tarsi akys, todėl specialistai primygtinai pataria nerizikuoti dirbtinai susiaurinant šviesos sklaidytuvus, apklijuojant juos spalvine tamsinta plėvele, naudojant neaiškios kilmės artimųjų ir tolimųjų šviesų lemputes. Tokie „patobulinimai“ daugeliu atvejų prilygsta savanoriškam regėjimo apribojimui.

Kai kurie prekybininkai siūlo į automobilio žibintus montuoti neva dvigubai geresnes (galingiau ir ryškiau šviečiančias) lemputes, skleidžiančias į ksenoninius žibintus panašią melsvą šviesą. Neretai jaunesni vairuotojai tuo susivilioja ir vėliau šio eksperimeto padarinius pajunta kiekvienas priešpriešiais atvažiuojantis eismo dalyvis, apakintas kone mėlynai plieskiančių dviejų „prožektorių“.

Žibinte įrengtas šviesos šaltinis (kaitrinė lemputė, dujų išlydžio lemputė (ksenonas) ar šviesos diodas (LED) turi atitikti to žibinto gamintojo numatytą šviesos šaltinį ir žibinto komplektaciją. Be to, draudžiama naudoti nenumatytus apšvietimo ir šviesos signalizacijos prietaisus. Pastaruoju metu gatvėse sutinkami automobiliai su jiems nepritaikytais mėlynos spalvos diodais vietoje įprastų žibintų arba „ksenoniniais“ žibintais vietoje standartinių yra laikomi techniškai nesutvarkytais ir jų vairuotojai baudžiami.

Rekomenduojami video