Prieš porą dešimtmečių daugelyje Europos šalių dyzeliniais varikliais varomi automobiliai išgyveno tikrą pakilimą. Pirkėjai mielai rinkosi tokius automobilius, juo labiau kad ir pats dyzelinas kainavo mažiau.
Panašu, kad automobilizmo mados keičiasi. Šiandieniniai benzininius variklius turintys automobiliai vis dar kainuoja pigiau nei varomi dyzelinu, tačiau degalų ekonomija labai nedidelė. Be to, dyzelinio variklio priežiūra gerokai brangesnė, taigi naujo pirkinio svarstyklėse neretai nusveria automobilis su benzininiu varikliu.
Tai rodo ir Europos naujų automobilių pirkimo statistika – benzininius variklius turinčių automobilių pardavimas auga jau ne pirmus metus, o varomų dyzelinu – mažėja. Lietuvoje 2016-aisiais 47,4 proc. nupirktų naujų automobilių turėjo benzininius variklius, o 48 proc. – dyzelinius. Manoma, kad 2017-ųjų statistika bus palankesnė benzininių naudai.
Priežastis – ekonomija
Pagrindinė priežastis, dėl kurios lietuviai prioritetą vis dar teikia dyzelinui (nepaisant benzino populiarumo augimo, šalies parke vis dar vyrauja dyzeliniai automobiliai), – jo kaina ir ekonomija. Litro dyzelino kaina Lietuvoje dėl taikomo minimalaus Europos Sąjungoje leistino akcizo yra mažesnė nei šalyse kaimynėse, o benzino dažnai būna aukštesnė.
Tai aiškinama paprastai: fiziniai asmenys gali pasirinkti norimą degalų tipą, o verslui galimybių mažiau: tolimųjų pervežimų vilkikai yra tik dyzeliniai. Logistikos verslas Lietuvoje itin stiprus, tad niekas nedrįsta prastinti sąlygų šiai šakai.
Kai kuriose valstybėse kaimynėse, pavyzdžiui, Estijoje, jau senokai parduodama daugiau naujų benzininių automobilių, o ne dyzelinių (2016 m. buvo nupirkta 59,4 proc. automobilių su benzininiais varikliais, 37,2 proc. – su dyzeliniais).
Šiuolaikinių benzininių variklių, atitinkančių EURO VI reikalavimus, degalų ekonomija yra tikrai įspūdinga. Vargiai rasite automobilį su iki 200 AG išvystančiu benzininiu varikliu, kuris naudotų daugiau nei dešimt litrų degalų šimtui kilometrų (mieste – 8–9, užmiestyje – 6–7 l). Per 6 sekundes iki 100 km/val. įsibėgėjantis galingo variklio (1,6 l) automobilis (270 AG) su turbina naudoja mažiau nei 9 l šimtui kilometrų. Ir tokių benzininių automobilių gaminama tikrai nemažai.
Kitas šiuolaikinių variklių privalumas – mažesnis darbinis tūris. Jie užima mažiau vietos, tad daugiau jos galima skirti salono erdvei bei specialioms deformacijos zonoms, tarnaujančioms avarijų metu. Tai viena priežasčių, dėl ko naujos kartos automobiliai tampa ne tik saugesni, bet ir erdvesni.