R. Dovydėno pieš.

Nors lygiuojamės į Europą, susisiekimo paslaugų kokybės, patogumo ir tvarkos tarpmiestiniuose autobusuose pas mus vis dar stinga. Ką jau kalbėti apie tai, kad keleiviai, pasitelkę šiuolaikines technologijas ir įsigiję bilietą internetu, autobusu turi važiuoti stovėdami, nes biliete nurodytos vietos būna užimtos…

Visos vietos užimtos

Vasara – kelionių laikas, todėl tarpmiestiniai autobusai būna sausakimši, ypač prieš šventes ar savaitgaliais. Tai žinodami, kai kurie keleiviai bilietus nusiperka iš anksto. Ne paslaptis, kad net internetu bilietą įsigijęs keleivis gali likti be sėdimos vietos. Prieš savaitę į redakciją kreipėsi Aldona (pavardė redakcijai žinoma) ir papasakojo, kad važiuodama UAB „Kautra“ autobusu iš Rokiškio į Kauną patyrė nemalonų incidentą. „Ukmergės autobusų stotyje buvo labai daug žmonių, todėl stovėjau eilutėje ir laukiau, kol visi nusipirks bilietus iš vairuotojo. Man įlipus į autobusą, vairuotojas pareiškė, kad nebėra vietų. Kadangi turėjau bilietą su nurodyta sėdima vieta, pasiteiravau: kaip suprasti, kur man sėsti?“ – karčia patirtimi pasidalijo moteris. Pasak pašnekovės, vairuotojas jai burbtelėjo, kad bilietą turintys keleiviai į autobusą turi lipti patys pirmieji. Jis teigė sistemoje nematantis, kad bilietas parduotas, ir pasiūlė jai atsisėsti į konduktoriaus vietą.

Važiavo stovėdami

Jonavos autobusų stotyje pasikartojo ta pati istorija. Į sausakimšą autobusą įlipo dar du keleiviai, turėję bilietus, įsigytus internetu. Valdas Šalčius su žmona pasakojo, kad į Jonavą atvažiavo traukiniu iš Plungės. „Mano žmona alpsta, jos sveikata nėra gera, todėl visada bilietus įsigyjame internetu likus dviem dienoms iki kelionės, kad gautume sėdimas vietas ir galėtume patogiai važiuoti“, – pasakojo vyras, autobusų bilietus perkantis kiekvieną savaitę. Pasak V.Šalčiaus, vairuotojai labai retai pasako keleiviams su bilietais į autobusą lipti pirmiems ir užimti biliete nurodytas sėdimas vietas. Pašnekovas patikino, kad informuoja trys vairuotojai iš dešimties, ir tai tik vežantys į tolimesnius miestus, pavyzdžiui, Palangą. Pasak sutuoktinių, į autobusą įlipus vėliau, bilietuose pažymėtos vietos jau būna užimtos. „Situacija pasikartojo. Mūsų bilietuose nurodytas vietas užėmusios moterys pasakė, kad jos taip pat turi bilietus ir mums savo vietų neužleis. Gerai, kad žmona buvo išgėrusi vaistų ir jai kelionėje nepasidarė bloga. Kas už tai atsakytų? Ar yra numatyta tvarka, kad už nekokybiškas paslaugas būtų grąžinami už jas sumokėti pinigai?“– piktinosi vyras.

V.Šalčius su žmona autobuso bilietus pirko internetu, tačiau maršrutu Jonava – Kaunas važiavo stovėdami.

V.Šalčius su žmona autobuso bilietus pirko internetu, tačiau maršrutu Jonava – Kaunas važiavo stovėdami.

Sistemos įkaitai

Apie netvarką autobusuose, kuri jau daug metų nesikeičia, pasakojo ir kaunietė Jurgita Dudienė. Moteris apgailestavo, kad autobusų bilietų kainos kyla, o paslaugų kokybė nesikeičia. „Visi esame šios sistemos įkaitai. Jaučiama komunikacijos su klientais stoka. Keleiviai skuba, vairuotojai taip pat, o taisyklių nėra“, – tvirtino moteris. Jurgita pasakojo, jog prieš du metus jai teko važiuoti iš Vilniaus į Palangą. Ji turėjo bilietą, pirktą internetu. Kadangi Vilniuje keleivių buvo nedaug, J.Dudienė atsisėdo ne į savo biliete nurodytą vietą. „Vairuotojas neinformavo, kur sėsti, žvilgterėjo į bilietą ir viskas. Kitose stotelėse keleivių įlipdavo daugiau, sėdimų vietų mažėjo. Klaipėdoje įlipęs vyras, turėjęs elektroninį bilietą, norėjo „išspirti“ iš jo biliete nurodytos vietos, kurioje sėdėjau. Nesutikau jos užleisti, nes mano biliete nurodyta vieta taip pat buvo užimta, o laisvų nebebuvo. Manau, kad elektroninių bilietų pardavimo sistemoje nėra tvarkos“, – mintimis pasidalijo moteris.

Įžvelgė klaidas

UAB „Kautra“ kokybės kontrolės vadybininkas Mikas Stankevičius patvirtino, kad sugedus vidutinio dydžio autobusui nebuvo pakaitinės transporto priemonės, todėl į reisą išriedėjo mikroautobusas, kuriame buvo tik 19 sėdimų vietų. Prieššventiniu laikotarpiu keleivių srautas buvo didelis, todėl ne visi keleiviai tilpo į mikroautobusą. „Tai buvo administracijos klaida. Ji nepakeitė autobuso ir vairuotojo, o šis žiniaraštyje nepastebėjo grafos, kurioje nurodyta, kiek bilietų buvo parduota internetu ir kokios vietos jiems skirtos. Žiniaraštyje buvo įrašyta, kad internetu buvo parduoti trys bilietai“, – sakė M.Stankevičius. Be abejo, vairuotojas turėjo pasirūpinti, kad į autobusą pirmiausia būtų įleidžiami bilietą turintys keleiviai. Vairuotojas turi paklausti apie bilietus kiekvienoje stotelėje, tačiau dažniausiai pasiteirauja tik pagrindinėje stotyje. Anot UAB „Kautra“ kokybės kontrolės vadybininko, turėtų būti garantuojama, kad keleiviai, turintys bilietus su juose nurodytomis vietomis, tose vietose ir sėdės. Jeigu bilietuose nurodytos vietos jau užimtos, keleiviai turi teisę kreiptis į vairuotoją, kad šis paprašytų tas vietas užėmusių žmonių persėsti kitur.

Tarpmiestiniuose autobusuose stovimų vietų nėra, todėl keleiviai negali važiuoti stovėdami

Tarpmiestiniuose autobusuose stovimų vietų nėra, todėl keleiviai negali važiuoti stovėdami.

Draudžiama, bet vežama

Kalbėdamas apie įstatymuose nurodytas normas, UAB „Kautra“ kokybės kontrolės vadybininkas teigė, kad tarpmiestiniuose autobusuose stovimų vietų nėra, todėl keleiviai negali važiuoti stovėdami. Beje, Kelių eismo taisyklėse nurodoma, kad draudžiama vežti keleivių daugiau negu numatyta transporto priemonės techninėje charakteristikoje, taip pat ir stovinčius keleivius, jei tai nenumatyta charakteristikoje. Tačiau neretai būna kitaip. „Neįmanoma numatyti keleivių srauto. Yra maršrutų, kuriais autobusai važiuoja tik du kartus per dieną. O žmonės prašosi, nes jiems būtina nuvykti pas gydytoją ar į parduotuvę. Vairuotojai pasigaili prašančiųjų, kurie sutinka stovėti, ir prisiima atsakomybę dėl galimų pasekmių“, – taip susiklosčiusią situaciją apibūdino M.Stankevičius. Jis pridūrė, kad už keleivių vežimo reikalavimų pažeidimą administracinė atsakomybė tenka ne keleiviui, o vairuotojui. Baudos dydis gali siekti net 90 eurų.

Populiarėja elektroniniai bilietai

M.Stankevičius pabrėžė, kad pastaruoju metu vis labiau populiarėja bilietų pirkimas internetu. Neseniai UAB „Kautra“ pristatė išmaniesiems telefonams skirtą programėlę, kuri siūlo įsigyti bilietus dar paprasčiau. Klientams jau nebereikia spausdintis bilieto – jis yra telefone. „Įsigiję bilietus internetu arba autobusų stotyje keleiviai tikisi, kad gaus sėdimą vietą. Bilietą perkantiems autobuse iš vairuotojo, ypač tarpinėse stotelėse ir intensyviuose maršrutuose, gali tekti nusivilti – nėra garantijos, kad bus vietų. Jei daugiau žmonių bilietus pirktų internetu, viskas vyktų sklandžiau: autobusai išvažiuotų laiku, vairuotojai patirtų mažiau streso“, – pastebėjo M.Stankevičius. Pašnekovas pabrėžė, kad UAB „Kautra“, stengdamasi skatinti klientus bilietus kelionei įsigyti internetu, organizuoja įvairias akcijas, pavyzdžiui, nemokamai veža dviračius. Autobusų vairuotojai žiniaraštyje mato ne tik keleivių, bet ir dviračių skaičių.

Turi pirmumo teisę

Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) Komunikacijos ir tarptautinio bendradarbiavimo skyriaus vedėja Eglė Kučinskaitė sakė, kad vadovaujantis Keleivių ir bagažo vežimo kelių transportu taisyklėmis, keleivis, negavęs biliete nurodytos arba kitos sėdimos vietos, turi teisę prieš transporto priemonės išvykimą grąžinti tolimojo reguliaraus susisiekimo maršruto bilietą (atsisakyti elektroninio keleivinio transporto bilieto) ir gauti visus už juos sumokėtus pinigus. „Įlipti į transporto priemonę pirmumo teisę turi bilietus įsigiję keleiviai, neįgalieji, keleiviai su mažamečiais vaikais, nėščios moterys ir senyvo amžiaus keleiviai. Tad keleivis, turintis bilietą, kuriame nurodyta sėdima vieta, turi pirmumo teisę ją užimti. Perkant bilietą autobuse jis neturėtų būti parduodamas, jei nebėra laisvų sėdimų vietų“, – paaiškino LTSA Komunikacijos ir tarptautinio bendradarbiavimo skyriaus vedėja E.Kučinskaitė.

Privalo grąžinti

Natalija Jarmulkovič, Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos Tarptautinių ir viešųjų ryšių skyriaus vyresnioji patarėja

Keleiviai, internetu įsigiję bilietus, kuriuose nurodytos sėdimos vietos, bet negavę vietos atsisėsti, turi teisę reikalauti UAB „Kautra“ grąžinti dalį už bilietą sumokėtos sumos. Vartotojai gali kreiptis raštu į vežėją, o šis turi atsakyti į raštą ne vėliau kaip per 14 dienų. Jei nepavyksta gauti atsakymo arba prašymas nėra tenkinamas, vartotojas turi teisę kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą.