Scanpix nuotr.

„Mano vyrą dešimt metų vargino antsvoris. Prieš pusmetį medikai jam nustatė cukrinį diabetą, paskyrė gydymą, tačiau svoris auga toliau. Kodėl jis didėja ir kaip jį kontroliuoti?“ – teiraujasi Antanina Sikorskienė iš Pakruojo r.

Atsako Santaros klinikų Endokrinologijos centro gydytoja endokrinologė Gintarė Naskauskienė.

Yra du diabeto tipai. Pirmojo tipo cukriniu diabetu susergama dėl absoliutaus insulino trūkumo, kuris atsiranda dėl imuninių sutrikimų. Sergant šio tipo diabetu, svoris mažėja. Antrojo tipo cukriniu diabetu galima susirgti dėl audinių atsparumo organizme gaminamam insulinui arba esant santykiniam šio hormono trūkumui dėl sutrikusio jo išsiskyrimo iš kasos beta ląstelių. Antsvorio turintys žmonės labiau linkę susirgti diabetu, o apie 90 proc. priežasčių, dėl kurių susergama antrojo tipo cukriniu diabetu, yra nutukimas.

Sergančiųjų diabetu svoris didėja dėl tų pačių priežasčių kaip ir sveikųjų – žmonės suvalgo daugiau kalorijų, nei jiems reikėtų atsižvelgiant į jų svorį, fizinį aktyvumą ir gyvenimo būdą. Kita svorio didėjimo priežastis sergant diabetu gali būti per didelė suleidžiamo insulino dozė. Insulino dozė turi būti nustatoma atsižvelgiant į gliukozės kiekį kraujyje, atsparumą šiam hormonui, suvalgomą angliavandenių (duonos, bulvių, miltinių produktų, vaisių, vaisių sulčių ir kitų produktų) kiekį. Kuo didesnė dozė, tuo didesnė tikimybė, kad antrojo tipo cukriniu diabetu sergančio žmogaus svoris didės. Tačiau nutukusiems antrojo tipo diabetu sergantiems žmonėms tam tikrais atvejais gali būti skiriami vaistai, kurie mažina ne tik gliukozės kiekį, bet ir svorį.

Pagrindinis patarimas stambėjantiems pacientams – koreguoti gyvenimo būdą. Rekomenduojama tris dienas per savaitę užsiimti aktyvia fizine veikla – po 30–60 minučių per dieną, iš viso 150 minučių per savaitę. Taip pat patartina bent du kartus per savaitę atlikti jėgos pratimus. Kadangi antrojo tipo cukriniu diabetu dažniausiai serga vyresnio amžiaus žmonės, kurie turi ir kitų negalavimų, reikia pasitarti su specialistu, kokių tikslų siekiama ir koks fizinis aktyvumas tinka konkrečiam asmeniui.

Taip pat labai svarbu laikytis dietos. Reikia apskaičiuoti, kiek energijos sunaudojama per parą, kiek produktų reikia suvalgyti, ir tinkamai juos paskirstyti per visą dieną nepamirštant, kad antsvorio turintiems žmonėms privalu sumažinti suvartojamų kalorijų kiekį. Didžiausią įtaką gliukozės svyravimams daro maisto produktai, kuriuose yra šios medžiagos, todėl rekomenduojama medų, bulvių košę, kvietinę duoną ir kitus aukštą glikeminį indeksą turinčius maisto produktus pakeisti mažą glikeminį indeksą turinčiais angliavandeniais, pavyzdžiui, daržovėmis, neriebiu pienu, viso grūdo makaronais, duona su grūdais ir kitais.

Pasaulyje šiuo metu cukriniu diabetu serga apie 246 mln. gyventojų. Tai grėsminga mūsų amžiaus liga, kuri įspaudžia sergančius žmones į kasdieninės griežtos kontrolės rėmus, todėl Pasaulinės diabeto dienos išvakarėse verta priminti, kad ir šio sveikatos sutrikimo varginami žmonės gali gyventi visavertį gyvenimą, tačiau tam reikia ne tik gydytojų, bet ir pačių ligonių pastangų.

 

Parengė Rasa Žuolytė