Keliavusieji automobiliu drąsiai patvirtins, kad nėra nieko blogiau, nei gaišti brangų atostogų laiką bandant surasti, kas atokiame Gruzijos, Kroatijos ar Prancūzijos kaimelyje sutaisys mašiną.

Nepamiršti mašinos dokumentų, įsitikinti, ar pripūstas atsarginis ratas, nepasirašinėti jokių dokumentų nesuprantama kalba – tai tik keli ekspertų patarimai, kurie gali padėti išvengti nenumatytų rūpesčių automobiliu keliaujant po svečias šalis.

Pamiršta dokumentus

Nuo praėjusių metų liepos 1 d. Lietuvoje vairuotojai su savimi privalo vežiotis tik asmens tapatybės dokumentą. Todėl įpratę važinėtis be dokumentų, mūsų šalies gyventojai dažnai juos užmiršta ir susiruošę į užsienį. Dar ne visi vairuotojai žino, kad nesivežioti visų dokumentų galima tik Lietuvoje – išvažiavus į Latviją, Lenkiją ar tolimesnę šalį asmens tapatybės dokumento nebepakanka.

„Ketindamas atostogauti svečioje šalyje, vairuotojas su savimi privalo turėti galiojantį vairuotojo pažymėjimą, transporto priemonės registracijos ir techninės apžiūros dokumentus, privalomojo draudimo polisą (vadinamąją „žaliąją kortelę“). Tik turėdami šiuos dokumentus galėsite būti ramūs, kad išvengsite nemalonumų“, – aiškina Rimvydas Pocius, draudimo bendrovės ERGO Lietuvoje Transporto priemonių draudimo skyriaus vadovas.

Kitas elementarus, tačiau labai naudingas patarimas – jei automobilyje yra atsarginis ratas, įsitikinkite, kad jis pripūstas. O jeigu vietoje jo yra remonto komplektas ir sandarinimo putos, įsitikinkite, kad mokate šiais daiktais naudotis.

Nes, pavyzdžiui, Vokietijos ar Olandijos greitkeliuose yra draudžiama atlikti bet kokius automobilio remonto darbus, todėl nuleidus padangą ir neturint atsarginio rato tektų kviesti evakuatorių, kurio paslaugos tikrai nepigios – siekia nuo kelių šimtų iki daugiau nei 1 000 eurų.

Patikrinti automobilį

Kitas svarbus dalykas – prieš ilgesnę kelionę į užsienį reikėtų nuvaryti automobilį į patikimą servisą ir patikėti jį profesionaliems mechanikams, kurie atliktų išsamią automobilio apžiūrą.

Keliavusieji automobiliu ir patyrę gedimų drąsiai patvirtins, kad nėra nieko blogiau, nei gaišti brangų atostogų laiką bandant surasti, kas atokiame Kroatijos, Prancūzijos ar Gruzijos kaimelyje sutaisys mašiną ar, pavyzdžiui, sutvarkys aušinimo sistemą, dėl kurios kaista variklis.

Net jei automobiliui neseniai atlikta techninė apžiūra, tai negarantuoja, kad viskas dar yra gerai. Tik įsitikinus, kad mašina yra techniškai tvarkinga, galima išsiruošti į kelionę. Tačiau net ir tuo atveju būtina pasirūpinti keliais dalykais.

Automobilyje turi būti vaistinėlė, gesintuvas ir šviesą atspindinčios liemenės, taip pat ne mažiau svarbu patikrinti visų eksploatacinių skysčių lygį, žibintų ir aušinimo sistemų darbą.

Neapsižiokite per daug

Anot patyrusių keliautojų, planuojant maršrutą svarbu neužsibrėžti per daug apkeliauti ir pamatyti – kad kelionė netaptų tiesiog atostogomis automobilyje.

Jei visą kelionę ruošiatės važiuoti ir judėti, tuomet maršrutą geriausia planuoti taip, kad kasdien reikėtų nuvažiuoti nedaug: apie 300–400 kilometrų. Žinoma, priklauso nuo to, kokiais keliais reikia važiuoti – magistralėse tokį atstumą galima įveikti per kelias valandas, o kalnų keliukais tai užtruks pusę dienos.

Tačiau jeigu važiuojate į vieną vietą ilsėtis ir ilgiausia kelionės dalis automobilyje truks nuvykti į vietą, tuomet galima važiuoti ir ilgiau – kad ir 1 000 kilometrų (ypač jei yra daugiau vairuojančiųjų, kurie gali pakeisti vienas kitą).

Štai, į lietuvių pastaruoju metu pamėgtą Lenkijos pajūrį, kurį nuo Vilniaus skiria apie 600 kilometrų, galima nuvažiuoti maždaug per 7–8 valandas, tačiau tokia kelionė gana varginanti ir tą dieną jau nereikėtų planuoti daugiau veiksmo.

Lankytinas vienas, anot keliautojų, geriausia susidėlioti per „Google Maps“. Šiuose žemėlapiuose patogiausia susidėlioti maršrutą, pasirinkti maršrutą iš kelių alternatyvų ir matyti, kiek reikės važiuoti bei kiek laiko tai užtruks. Vienintelis minusas – galima įvesti tik iki 10 tarpinių kelionės taškų.

Norėdami detaliau apskaičiuoti kelionės išlaidas, įskaitant degalus ir kelių mokesčius, keliautojai paprastai naudoja padangų ir žemėlapių gamintojo „Michelin“ programėlę „Viamichelin.com“. Šis maršruto planuotojas parodo ne tik tai, kiek kilometrų teks nuvažiuoti ir kiek laiko kelionė truks, bet ir kiek kainuotų degalai bei kelių mokesčiai.

Planas – ne geležinis

Iš anksto paruoštame kelionės plane geriau turėti daugiau įdomių vietų negu mažiau, nors ir nepavyks visų aplankyti. Ir nereikia stengtis žūtbūt aplankyti visų, – teigia patyrę keliautojai.

Juk kelyje visko nutinka, kartais reikia išsukti, nes netoliese pamatai ką nors įdomaus, kartais tiesiog nori sustoti ir pasigėrėti gražiu vaizdu, kartais ilgiau nei planuota užtrunka pietūs, ar dėl oro sąlygų važiuoti tenka lėčiau. Kelyje gerai turėti planą, bet reikia būti pasiruošus bet kada jį keisti – juk jis ne geležinis. Netikėti atradimai kelyje prideda žavesio bet kokiai išvykai.

Ar verta nakvynes užsisakinėti iš anksto, ar ieškoti vietoje? Jei kelionės neriboja labai griežtas laiko limitas, galima iš anksto neužsisakyti bei sugaišti kiek nors laiko nakvynės paieškoms. Bet jeigu branginate atostogų laiką, tuomet patogiau užsisakyti iš anksto.

Paprasčiausia ir patogiausia naudotis „Booking.com“ nakvynės paieškos platforma, taip pat reikėtų pažiūrėti ir į toje šalyje esančių kempingų sąrašą.

Svarbus dalykas yra tai, ar prie viešbučio yra stovėjimo aikštelė ir ar ji nemokama. Jei aikštelės nėra, gali tekti vargti ieškant, kur aplinkui pastatyti automobilį, ir, turbūt, mokėti už stovėjimą.

Kai ketinama sustoti tik nakvynei, geriausia ieškoti netoli greitkelio esančių apgyvendinimo vietų – kad kitą rytą išvengtumėte miesto transporto spūsčių. Tai tikrai svarbu, nes spūstyje galite praleisti kelias valandas brangaus atostogų laiko.

Navigacijos įrenginyje nepamirškite atnaujinti žemėlapių, o kelionėje pasirinkti reikiamą regioną. Atminkite, kad pasikliauti vien navigatoriumi neverta – gali būti pakeistos eismo kryptys ir padaryti apvažiavimai, jame gali nebūti kai kurių kelių.

Maistas ir pramogos

Ilgai keliaujant automobiliu, degalinių maistas ne tik atsibosta, bet ir patuština piginę – dažniausiai tenka brangiai mokėti už paprastą sumuštinį. Jeigu tik yra galimybė, maistu reikėtų apsirūpinti pakeliui užsukus į prekybos centrą ar pasiimti iš namų, bei įsidėti arbatos ar kavos termosą.

Vykdami į ilgą kelionę pasiimkite mėgstamos muzikos – juk būna, kad radijo stotys traukia ne visur, o radijas kartais groja šlamštą. Taigi mėgstama muzika automobilyje labai reikalinga.

Kad kelionė ekipažui neprailgtų, vertėtų į kelionę pasiimti žaidimų arba kitokios patinkančios veiklos: pasaulio šalių sostinių spėliojimai ir panašūs „quiz“ tipo žaidimai, verčiantys pasukti galvą. Tai labai išblaško miegus ir į žaidimą įtraukia visą ekipažą.

Vertėtų įsigyti įprastą kelių atlasą – jei pasiklysite, vietiniai gyventojai visada galės parodyti, kurioje vietoje esate ir kur jums reikia važiuoti. Pasiklydus pagalbos geriausiai kreiptis į degalinių darbuotojus – jei ir nekalbės jums suprantama kalba, bus didelė tikimybė, kad žinos vietinius kelius ir kryptis.

Turėkite į 12 voltų lizdą jungiamą skirstytuvą ir kelis įkroviklius su USB lizdu. Jie pravers norint įkrauti mobilųjį telefoną ar navigatorių. Jei norėsite prijungti ir kompiuterį ar kitą galingesnį (iki 200 vatų galios) elektros įrenginį, reikės įsigyti įtampos keitiklį.

Su savimi turėkite atsarginį automobilio raktą ir jį laikykite ne automobilyje. Įsitikinkite, kad jame esanti baterija nėra išsikrovusi – šis raktas pravers netyčia pametus pagrindinį raktą ar išsikrovus jo baterijai.

Kai kuriose šalyse (pvz., Slovakijoje, Čekijoje, Šveicarijoje) yra privalomas greitkelių mokestis – kadangi jūs greičiausiai jais važiuosite, būtinai tik įvažiavę į šalį artimiausioje degalinėje įsigykite specialų lipduką. Tai kainuoja vos kelis ar keliolika eurų, tačiau bandymas sutaupyti gali baigtis kelių šimtų eurų bauda. Taip pat nebandykite siūlyti kyšio jus sustabdžiusiems pareigūnams – turėsite didelių nemalonumų.