Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaPatarimaiKultūraSveikata Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Plikledis: kaip jį pastebėti ir saugiai įveikti

Plika akimi ant asfalto beveik nematomas plikledis, vadinamasis juodasis ledas, dažnai iškrečia kiaulystę mažiau patyrusiems eismo dalyviams, kurie vėliau stebisi, kad mašiną nei iš šio, nei iš to susvaidė. „Automobilis – tai ne laivelis ant jūros bangų,kelyje be priežastiesjo niekas niekurtikrai nesvaido. Jeigu jau taip atsitiko, vadinasi, patys padarėte klaidą“, – aiškina garsus lenktynininkas irsportinio vairavimo instruktorius Audrius Gelžinis. Jis pataria, kaip pastebėti plikledį ir saugiai važiuoti esant slidžiai kelio dangai.

Spustelėti stabdžius

Dauguma automobilių rodo oro temperatūrą,tačiau tai nereiškia, kad tokia pati yra ir asfalto temperatūra. Nors prietaisų skydelyje rodoma temperatūra gali būti +1, po šaltos nakties asfaltas tuo metu gali būti atšalęs iki trijų laipsnių žemiau nulio.

„Kiekvieną kartą išvažiavus iš kiemo į gatvę vertėtų kelis kartus spustelėti stabdžio pedalą ir patikrinti, ar kelio danga nėra slidi. Itin atsargiai vairuoti reikėtų keliais, kurių neprapučia vėjas ir neapšviečia saulė – jųdanga visuomet būna slidesnė. Pavyzdžiui, tarp miškų einantis kelias apledėja dvigubai greičiau nei gaunantis saulės spindulių“, – aiškina A. Gelžinis.

Viadukai ir įkalnės apledėja pirmiausia – kelio dangos temperatūra ant viadukų ir įkalnių visuomet būna maždaug dviem laipsniais žemesnė. Pavyzdžiui, jei oro temperatūra yra nulis laipsnių, ant viaduko dangos jibus -2 laipsniai.

Protingas vairuotojas kartkartėmis turėtų švelniaispustelėdamas stabdžio pedalą patikrinti kelio dangos slidumą. Žinoma, prieš tai reikia įsitikinti, kad iš paskosniekas nevažiuoja.

Audrius Gelžinis

Kaip elgtis kelyje

A.Gelžinis atkreipia dėmesį, kad pirmą kartą ant plikledžio užvažiavusiam vairuotojui gali būti išties sunku susiorientuoti ir suvaldyti automobilį. Svarbiausia, jo teigimu, elgtis atsargiai. Siekiant atsargumo reikėtų paisyti šešių taisyklių.

Patikrinti kelio dangą. Dažnai neaišku, arkelias yra padengtas plikledžiu. Plikledį galima atpažinti iš tamsių plotų ant kelio ir vairo rato, kuris ima ypač lengvai sukiotis. Kilus abejonei,sužinoti, ar kelio danga yra slidi, galima švelniai spustelėjus stabdžio pedalą ar pasukus vairą.

Vairuoti švelniai.Esant slidžiai kelio dangai, negalima nei staigiai stabdyti, nei staigiai sukti. Važiuojant ledu nepadeda nei geriausios padangos, nei įgūdžiai. Iš tiesų kelias retai būna visiškai padengtas ledu. Paprastai yra matomos provėžos ar sausi plotai, jų ir reikia laikytis.

Stebėti kitus eismo dalyvius. Įsitikinus, kad kelią iš tiesų dengia plikledis, reikia švelniai sumažinti greitį iki tokio, kuris atrodo saugus, net jei pro šalį kiti lekia daug greičiau. Patyręs sportininkas pabrėžia, kad svarbu matyti toli į priekį ir nežiūrėti tik sau po ratais. Reikia stebėti kelią, matyti, ką daro kiti – gal kur nors netoliese yra šalutinis kelias, iš kurio gali staigiai išlįsti automobilis. Nors formaliai ir nebūtumėte atsakingas už kito žmogaus klaidą, bet situacijos stebėjimas padeda ir pačiam jaustis ramiau. Tai itin svarbu vairuojant mieste, nes pėstieji dažnai nesuvokia, kaip sunku sustoti ant slidaus kelio, ir žengia į gatvę net nestabtelėdami, lyg būtų vasara.

Dygliuotos padangos – ne panacėja. Paprastai vairuotojai, apavę savo automobilius dygliuotomis padangomis, tikisi, kad jos išlaikys mašiną ant asfalto ir slidžiausiame kelyje. Pasak buvusio lenktynininko, jei padangos yra ne sportinės, o standartinės, su 5 mm ilgio dygliais, jos taip pat gali „nutrūkti“ nuo kelio. „Dygliuotomis padangomis važiuojant per plikledį atrodo neslidu, bet tai apgaulinga. Automobilis su nedygliuotomis padangomis pradeda slysti truputį anksčiau, bet ta riba labai plona“, – įspėjaA.Gelžinis.

Kai automobilis slysta. Pašnekovo manymu, geras vairuotojas automobilį turi suvaldyti, kol šis dar nepradėjo slysti. Jei mašina tampa nevaldoma, teorinių žinių nebeužteks. Galima sakyti, kad reikia švelniai akceleruoti, jei mašina varoma priekiniais ratais, bet tai turi būti daroma automatiškai. Atsidūręs ekstremalioje situacijoje žmogus nebegalvoja, ką po ko daryti.

Kaip patį paprasčiausią veiksmą jis siūlo švelniai atleisti akceleratorių, nes, kad ir kas nutiktų, atleidus greičio pedalą automobilio priekiniai ratai geriau sukimba su keliu, todėl jį tampa lengviau pasukti. Jei automobilis naujas ar bent apynaujis, žiemą vairuotojui labai padeda įvairios stabilumą palaikančios sistemos. Jos padaro didžiąją dalį darbo, todėl A.Gelžinis siūlo nenuvertinti elektroninės pagalbos.

Tinkamas greitis. Lenktynininkas primena, kad saugus greitis – toli gražu nemaksimalus leistinas kelio ženklais nurodomas greitis, nes maksimalus leistinas greitis saugusyra tuomet, kai eismo sąlygos idealios, bet ne tuomet, kai kelias padengtas plikledžiu. Jo teigimu, geriau įtarti esant ledą ir važiuoti lėčiau. Tegul kiti automobiliai jus lenkia. Nereikėtų pasiduoti bandos jausmui ir važiuoti „kaip visi“, svarbiausia važiuoti taip, kad pačiam būtų saugu.

Rekomenduojami video