Rusiški automobiliai nebuvo išskirtinių modifikacijų: visi su tais pačiais varikliais, pakabomis ir be didesnių pokyčių gaminami kelias dešimtis metų. Be to, jų prigaminta labai daug. Scanpix nuotr.

Lietuvos automobilių parkas dar prieš porą dešimtmečių buvo neįsivaizduojamas be VAZ, ZAZ ar „Moskvich“ automobilių. Lietuvai tapus nepriklausoma, mūsų šalį užplūdo šimtai tūkstančių techniškai pažangesnių automobilių iš Vakarų Europos. Šiandien rusiški automobilai mūsų gatvėse – tikra retenybė, todėl kai kurie tautiečiai susigundo investavimo galimybe. Ar apsimoka įsigyti kelis šimtus eurų kainuojantį rusišką automobilį ir tikėtis jį gerokai brangiau parduoti po 5 ar 10 metų?

Ekspertai skeptiški

Ekspertai tokias investicijas vertina skeptiškai – esą tai jokia vertybė, nes tūkstančius gana geros būklės rusiškų senienų žemomis kainomis dar galima rasti, pavyzdžiui, Ukrainoje. „Klasikinių automobilių ateities rinką nuspėti sunku – vienų modelių kainos išauga labai sparčiai ir netikėtai, o kitų lieka stabilios. Rinkoje daug kintamųjų, ir ne visus juos įmanoma tiksliai įvardyti, tačiau tie, kuriuos galima apibrėžti, rusiškai technikai yra nepalankūs“, – teigia automobilių rinkos ekspertas Nerijus Paketūras.

Vienu metu Lietuvoje parduodama apie 100 rusiškų automobilių, pagamintų maždaug prieš trisdešimt metų. Iš skelbimų matyti, kad kai kurie senų rusiškų automobilių savininkai jau bando įsukti savotišką „ieškok kvailelio“ žaidimą.

Štai, vieni 1976–1980 metų gamybos „Moksvič 2140“ parduodami už gana realią 650–850 eurų kainą, o kiti jau pavadinti antikvariniais ir kainuoja net kelis kartus brangiau – už vieną pardavėjas prašo net 3 000 eurų. Ką daryti su tokiu „antikvariniu automobiliu“ – tikra mįslė. Beje, minėti automobiliai nufotografuoti dar vasarą, ant žaliuojančios pievutės, taigi galima spręsti, kad jie nėra graibstyte graibstoma prekė.

Nėra išskirtiniai

Patys vertingiausi istoriniai automobiliai yra tie, kurie buvo reti. Pavyzdžiui, „Volkswagen Golf“ išskirtiniai egzemplioriai – pirmos kartos kabrioletas, ketvirtasis R32 modelis ir panašūs – jau šiandien kainuoja daug. Geros būklės „Volkswagen Golf I“ kabrioletą įsigyti už mažiau nei 10 tūkst. eurų nepavyks, o už R32 teks pakloti bent 20 tūkst.

Kalbant apie VAZ, „Moskvich“ ar ZAZ automobilius, padėtis yra priešinga. „Rusiški automobiliai nebuvo išskirtinių modifikacijų: visi su tais pačiais varikliais, pakabomis ir be didesnių pokyčių gaminami kelias dešimtis metų. Be to, jų prigaminta labai daug“, – aiškina automobilių rinkos ekspertas.

Tad ar gali šiandien už kelis šimtus eurų nupirktas „Moskvič“ automobilis po penkerių metų būti parduotas už kelis tūkstančius? N.Paketūras teigia, kad greičiausiai ne.