R. Dovydėno pieš.

„Baimę yra patyrę visi. Ji laikoma pavojingiausia iš emocijų, nes stipriai išgąsdintas žmogus ar gyvūnas iš baimės gali net mirti. Ar iš tiesų baimė yra vien blogis? Galbūt ji kaip tik yra ženklas, kad reikia saugotis pavojaus, keisti mąstymą, elgesį?“ – klausia Virgailė.

Atsako Mykolo Romerio universiteto profesorius Gediminas Navaitis.

„Daugiausia prisibaiminame ne dėl to, kas atsitiko, bet dėl to, kas galėjo atsitikti“, – sakė JAV prezidentas Tomas Jeffersonas. Ne visiems ir visoms tie patys įvykiai kelia vienodą baimę. Mergaitė bijo, kad berniukas atkreips į ją dėmesį, o mergina – kad nesulauks dėmesio; pradedantis karjerą aktorius baiminasi būti nepastebėtas ir svajoja, kad jį nufotografuotų, o pramogų verslo žvaigždė slapstosi nuo paparacų.

Vyrai ir moterys taip pat prisibijo šiek tiek skirtingų dalykų. Psichologas E.Richteris atliko skirtingų lyčių atstovų apklausą ir išsiaiškino, kad tiek vyrai, tiek moterys panašiai vertina mirties, sužalojimo, senatvinės negalios bei artimųjų praradimo baimes. Skurdo ir ligų jie taip pat baiminasi vienodai. Tiesa, apie tai skirtingų lyčių atstovai susimąsto nevienodai dažnai. Be to, moterys pastebimai atviriau pripažįsta šias ir kitas baimes, o vyrai bando jas nuslėpti, nuslopinti. Jie nori būti drąsūs ar bent tokie atrodyti. Kaip tai padaryti?

Geras būdas įveikti baimę – iš jos pasišaipyti. Jeigu tai nepadeda, praverstų kruopščiau pastudijuoti baimės mechanizmą. Nebūtina jį detaliai išnagrinėti, kad pastebėtume – išsigandus keičiasi kūno būklė. Baimės jausmą dažnai lydi greitesnis širdies plakimas, kvėpavimo ritmo pokyčiai ir t. t. Jausmus kontroliuoti sunku, tačiau suvaldžius fizines baimės apraiškas dažnai dingsta ir pati baimė. Jei tai nepadeda, galima pabėgti nuo baimės kopiant psichologo K.Tepperweino siūlomais jos įveikimo laipteliais.

1-as laiptelis. Įsivaizduokite, kad baimę patiria kažkas kitas. Pavyzdžiui, kaimynė spiegdama bėga nuo tarakono, žymus politikas dreba, kad jį paliks draugė. Įsivaizduojamasis bailys turėtų būti nors kiek panašus į jus – amžiumi, išvaizda. Šį vaizduotės pratimą patartina atlikti po kelis kartus per dieną bent savaitę.

2-as laiptelis. Dabar jau galima įsivaizduoti save, patekusį į bauginančią situaciją: puolamą gličios varlės ar scenoje viešai demonstruojantį didžiausią kūno trūkumą. Šį vaizduotės pratimą patartina atlikti bent 2–3 dienas, kol vaizdinys nebekels baimės.

3-as laiptelis. Kopdami pirmaisiais laipteliais su baime susidūrėte vaizduotėje. Pakilus ant trečiojo laiptelio su bauginančia situacija turėtumėte susiremti realybėje. Pavyzdžiui, jei bijote kalbėti prieš auditoriją, turėtumėte nueiti į tuščią salę, užlipti ant scenos ir garsiai kreiptis į menamus klausytojus. Bijanti gimdyti moteris galėtų apie tai smulkiai išklausinėti vaikų jau susilaukusią draugę.

4-as laiptelis. Užlipus ant jo imama veikti iš dalies kontroliuojamoje, bet bauginančioje situacijoje. Pavyzdžiui, jei jus vargina uždaros erdvė baimė ir jau vaizduotėje pabandėte įsivaizduoti save važiuojantį liftu, metas į jį įeiti ir tiesiog pabūti jame neaužsidarius durų. Tuo pat metu reikia stebėti fizines baimės apraiškas ir bandyti jas kontroliuoti.

K.Tepperweinas tvirtina, kad šie keturi žingsniai per kelias savaites įveikia bet kokią baimę (išskyrus mirties).