Protesto akcija baigėsi – kryžiai liko
Jau rudenį, kai ūkininkų dirbamuose laukuose, arti didesnių kelių, pradėjo lyg grybai po lietaus dygti mediniai žaliai nudažyti kryžiai, žmonių nuomonės išsiskyrė. Vieni gėrėjosi žemdirbių vieningumu, gebėjimu „atstovėti“, pareikalauti, apsiginti, atkreipti dėmesį į šalies ekonomines problemas. Kiti piktinosi, sakydami, jog ūkininkai ne taip blogai gyvena, kad jiems reikėtų protestuoti. Žvelgdami į Biržų gatvėmis riedančią žemdirbių vairuojamą techniką tvirtino, jog tik aklas nemato, kokia ji prabangi ir kiek reikia turėti pinigų, kad tokią įsigytum. Treti teiravosi, kodėl į gatves neišvažiavo nedaug žemės turintys ir prastais traktoriais dirbantys ūkininkai.
Kryžius – protesto ženklas?
„Man ne visai buvo suprantamas kryžius kaip protesto ženklas“, – asmenine nuomone pasidalijo Biržų rajono savivaldybės Žemės ūkio skyriaus vedėjas Steponas Staškevičius. Jis sakė girdėjęs anksčiau rajone dirbusio vieno katalikų bažnyčios kunigo kategorišką nuostatą prieš žaliųjų kryžių statymą. Pasiteiravus apie matytus užrašus ant kryžių (pavyzdžiui, „amen“), vedėjas tvirtino, jog prieš ką nors užrašant, pirmiausiai reiktų pasitarti su teologiją išmanančiais žmonėmis. S. Staškevičius kalbėjo girdėjęs aiškinimų, jog kryžių statymas (kaip protesto ženklas) esą praktikuojamas Vokietijoje. Kryžiai Lietuvos laukuose buvę pastatyti laikinai, kol bus priimtas biudžetas. Kiek tekę girdėti, jų buvę apie tris tūkstančius. Pasak vedėjo S. Staškevičiaus, tai buvę laikini statiniai. Tvarkingai akcijoje dalyvavę žemdirbiai, pasak S. Staškevičiaus, turėtų tvarkingai ir nusirinkti protesto ženklus. Lygiai taip pat, kaip yra nuardomos barikados. Juolab, kad kai kurie kryžiai pakrypę ar net paguldyti pakelėse. Lieutovs žemės ūkio rūmų (LŽŪR) organizatorius savivaldai Biržų rajone Zenonas Prašmantas „Biržiečių žodžiui“ sakė, jog nors LŽŪR minimu klausimu „laikosi šone“, bet žemdirbius palaiko. „Lietuva – kryžių šalis. Kryžius niekam blogo nepadarė, o visuomenės ir valdžios dėmesį atkreipė,“– sakė Zenonas Prašmantas. Jam buvo žinoma, jog kryžiai gali stovėti iki vasario mėnesio, kol įvyks biudžeto svarstymai Europos Sąjungos parlamente. Žemdirbiai esą sutarė vieningai laikytis, kad visiems ES ūkininkams būtų išmokamos vienodos išmokos. Šiuo metu Lietuva esanti „ketvirta nuo galo“. Tikimasi, jog išmokos bus padidintos. Pavasarį bus ariami laukai ir kryžius ūkininkai susirinks. Pakrypusius sutvarkys greičiau.Žemdirbiai pasiekė savo – papildomi mokesčiai nepatvirtinti
Lietuvos ūkininkų sąjungos Biržų skyriaus pirmininkas Tadas Micikevičius patvirtino, jog yra nutarta kryžius palikti iki pavasario. Tik pakrypusius ar nuvirtusius reikėtų sutvarkyti greičiau. Gali būti, jog kai kurie ūkininkai nesuspėjo to padaryti. Pasak T. Micikevičiaus, žemdirbiai esą svarstė, kad neįžeistų tikinčiųjų jausmų, buvę kalbėta su kai kuriais Vilniaus krašto dvasininkais, kurie patvirtinę, jog žmonės visada statydavo kryžius, kai jiems būdavo sunku. Tiesa, oficialių raštų dvasininkai nesurašė, bet nebuvo ir prieš. Žemdirbiams dabar sunku, todėl jie ir pasirinko kryžiaus simbolį. Pasirinkti žalios spalvos kryžiai dėl asociacijos su gamta. Tiesa, nebūta jokių prašymų ką nors rašyti ant kryžiaus ar prie jo degti žvakutes. Kartais žmonės patys ką nors sumano padaryti nepasitarę. T. Micikevičius sakė ir pats tokių kryžių matęs, bet ne Biržų, o Pasvalio krašto laukuose. Biržų rajone buvo pastatyta daugiau nei penkiasdešimt kryžių. Ūkininkai, pasak T. Micikevičiaus, norėjo apginti savo teises. Jie jau išgyveno dvejus šlapius metus ir dvejus sausros metus, todėl jaučiasi finansiškai nukentėję. Rezultatų, ūkininkų vadovo manymu, akcijos dėka yra pasiekta, nes papildomi mokesčiai nebuvo patvirtinti. Paaiškėjo ir tai, kad ūkininkai yra vieningi. Blogai, kad šių metų žiema tokia šilta, neramu, kad augalai „genetiškai nepaklystų“ – pas mus auginami javai, kuriems reikalingas šaltasis periodas. Jei taip bus toliau, gali tekti keisti javų veisles.„Kryžius negali būti naudojamas politiniais, protesto tikslais“
Panevėžio vyskupijos vyskupas Linas Vodopjanovas žurnalistei sakė, jog nuo senų laikų katalikų bažnyčių šventoriuose, prie parapijų namų, kryžkelėse ar prie sodybų buvo statomi kryžiai kaip tikėjimo ženklai. Taip buvo prašoma, kad vieta, kurioje stovi kryžius, būtų ypatingai globojama. Yra daugybė gražių intencijų, kai tikintieji stato kryžių (Viešpaties kančios ir prisikėlimo ženklą), dėkodami už patirtas malones, minint bažnyčios ar krikščionybės jubiliejus. Paprastai kryžius užsakomas pas meistrą, gražiai jį papuošiantį ornamentais. „Kryžius yra Viešpaties kančios ir prisikėlimo ženklas“, – kalbėjo vyskupas. Pasak vyskupo Lino Vodopjanovo, ūkininkų pastatytus kryžius šventinti, laiminti nedera, nes jie yra laikini. Kryžius negali būti naudojamas politiniais, protesto tikslais. „Viešpats neprotestavo, Jis, kai mirė ant kryžiaus, meldėsi už savo priešus, už savo persekiotojus“. Pasak vyskupo, jam neteko girdėti, kad būtų buvę tartasi su katalikų bažnyčios vadovais Lietuvoje žaliųjų kryžių statymo tema.L. Vodopjanovas kalbėjo, jog būtų buvę puiku, jei ūkininkai būtų pastatę rajone vieną gerą, gražų kryžių su intencija, kad Dievas laimintų ūkininkus, kad duotų šviesos politikams, išminties sprendimuose. Tai būtų ilgaamžis kryžius, primenantis ūkininkų išgyventus sunkumus ir išsakytus prašymus Dievui. Pasak Vyskupo, yra svarbu į ką ūkininkai sudeda savo viltis – į Dievą ar į Europos Sąjungą. Dabar gi nėra meilės, yra tik protestas. Kryžius gali būti paprastas, bet turi būti orus, kilnus o ne tik sukryžiuotos lentos, kurios nėra meilės išraiškos ženklas.