Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaPatarimaiKultūraSveikata Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
ZAZ kupriuką prikėlė antram gyvenimui

Išvydęs šį neįprastą automobilį gatvėje, tik labai akylas žinovas atpažins, kad ši prie asfalto prigludusi mašina turi senuko zaporožiečio kūną ir motociklo „K-750“ (emkos) žibintus. Neįprastai – Fankenšteino vardu – pavadinto automobilio gale įmontuotas 1,8 litro „Audi“ variklis, kuris suka galinius ratus. Tai 24-erių automobilių entuziasto Luko Permino ir dviejų jo pagalbininkų Manto Nastulevičiaus bei Nojaus Nakrušo darbas.

Bagis su kupriuko švarku

Paklaustas, kodėl automobilį pavadino Frankeinšteinu, nors jis neatrodo baisus ar negražus, atvirkščiai – yra savitas, neįprastas ir įdomus, L.Perminas sakė, kad užbaigus visus darbus ir dalijantis pastebėjimais, į ką kūrinys panašus, netyčia išsprūdo žodis „Frankenšteinas“. Mat automobilis sulankstytas, turintis daugybę virinimo siūlių, tarsi randų ant kūno ir veido.

Tiesa, Lukas pasakojo, kad kurdamas šį automobilį norėjo, jog jis žadintų teigiamas emocijas ir priverstų nusišypsoti. Beje, dabar kūrėjas mašiną vadina mažybiniu Frenkio vardu, ir, panašu, kad šis vardas automobiliui tinka labiau nei visiems žinomo siaubo filmų herojaus.

Iš esmės Frankenšteiną sudaro trys pagrindiniai elementai: bagio konstrukcinis rėmas, „Audi“ variklis bei važiuoklė ir modifikuotas zaporožiečio kėbulas. „Tai lyg kupriuko švarku aprengtas bagis. Nors kai kam tai gali atrodyti nelabai sudėtingas darbas, toks yra tik pirmas įspūdis“, – teigė pašnekovas.

Frankenšteinu pavadintą automobilį sudaro trys pagrindiniai elementai: bagio konstrukcinis rėmas, „Audi“ variklis bei važiuoklė ir modifikuotas zaporožiečio kėbulas. Asmeninio archyvo nuotr.

Ieškojo tinkamo kėbulo

Šį projektą sudarė du etapai: teorinis ir praktinis. Mechanikos inžineriją Kopenhagoje, Danijos technikos universitete, tuo metu studijavęs vaikinas automobilio kūrimo darbus pradėjo ne pjaustydamas nereikalingų mašinų kėbulus, bet dirbdamas su specialia 3D modelių paruošimo programa „SolidWorks 2015 Student Edition“. L.Permino galvoje gimusi idėja buvo perkelta į kompiuterį, kur specialia programa sukurti 3D vaizdo automobilio bei atskirų elementų brėžiniai. Beje, šio automobilio kūrimas buvo jo studijų baigiamasis darbas.

Paišydamas pirmus įsivaizduojamo automobilio eskizus Lukas dar nebuvo tikras, kokios mašinos kėbulą naudos savo projektui. Tėtis pasiūlė daryti viską iš seno ZAZ – liaudyje vadinamo kupriuko.

Išvydęs ZAZ 965 automobilio nuotraukas internete, L.Perminas suprato, kad jis iš tiesų geriausiai tiktų sugalvotam projektui. Vaikiną papirko tai, kad kupriuko durys atidaromos į priešingą pusę nei daugelio kitų mašinų, o priekis tuo pat metu atrodo ir liūdnas, ir piktas. Lukas ėmė intensyviai ieškoti „ZAZ 965“ ir 1962 metais pagamintą automobilį įsigijo iš Kaune įsikūrusio ZAZ klubo.

Perminų šeimynai priklausančiame automobilių pramogų komplekse, 20 hektarų plote įkurtame „Auto-Moto Parko“ garaže stovėjo nebenaudojamų bagių, tad vaikinui į galvą toptelėjo mintis panaudoti bagio važiuoklę, „Audi“ 1,8 litro darbo tūrio variklį ir pagrindinį rėmą bei ant jo sumontuoti perdarytą ZAZ kėbulą.

L. Perminas naują automobilį kurti pradėjo ne pjaustydamas nereikalingų mašinų kėbulus, bet dirbdamas su specialia 3D modelių kūrimo programa. Asmeninio archyvo nuotr.

Teko daug tobulinti

Pirmiausia buvo išrinktas nenaudojamas bagis, išardytas beveik visas jo rėmas. Pagal kompiuteryje nubraižytą projektą rėmas turėjo būti pritaikytas dviem sėdynėms, todėl teko jį perdaryti. „Išpjaustėme visus nereikalingus vamzdžius ir, atsižvelgdami į techninius brėžinius, pradėjome konstruoti naują rėmą. Reikėjo viską pakeisti: sėdynes, vairo konstrukciją, visus pedalus perkelti iš centro į šoną, pakeisti akceleratoriaus ir sankabos trosus. Taip pat sumontavome sportines sėdynes su keturių taškų sportiniais saugos diržais“, – pasakojo Lukas.

Priekinė automobilio dalis buvo pailginta puse metro. Tai padaryti reikėjo norint kėbulą uždėti ant bagio rėmo. Iš pradžių L.Perminas svarstė kėbulą ilginti ilginant duris, bet galiausiai nusprendė, jog geriausia bus į priekinę ZAZ dalį įvirinti skardos lakštus.

Tobulindamas savo projektą autorius priekinį langą padarė perpus žemesnį nei originaliame modelyje: čia jo aukštis buvo apie 46 centimetrus, o Lukas jį sumažino iki 20 centimetrų. Daug paplušėti teko prie ZAZ kėbulo: smarkiai korozijos paveiktas dugnas buvo išpjautas, dažai nuskusti, korozijos židiniai pašalinti ir viskas nušlifuota iki metalo.

„Su draugais juokavome, kad reikėtų užpatentuoti tokią kėbulo paruošimo technologiją, nes kai pradėjome šveisti dažus, atradome tikrąją automobilio istoriją. Jis buvo pervirintas iš kelių automobilių, suvirinti visai kito automobilio slenksčiai, arkos virintos bent po 3 kartus, o galiausiai, kai pailginome priekį, nuleidome stogą, atsirado dar daugiau virinimo siūlių. Viską taip ir palikome – tai suteikia Frenkiui dar daugiau išskirtinumo“, – pasakojo L.Perminas.

Projektui įgyvendinti iš Kaune įsikūrusio ZAZ klubo buvo nupirktas „ZAZ 965“ automobilis, pagamintas dar 1962 metais. Asmeninio archyvo nuotr.

Sunkiau nei tikėjosi

Siekiant žemiau nuleisti stogą, patrumpinti statramsčius ir sumontuoti žemesnį priekinį stiklą daug kartų teko viską matuoti, tikrinti, braižyti brėžinius kompiuteriu. Galiausiai pavyko pasiekti trokštamą rezultatą. Kėbulas prie pagrindinio rėmo pritvirtintas aštuoniais varžtais.

Pradėdamas konstruoti automobilį L.Perminas net neįsivaizdavo, koks sunkus kelias jo laukia. Net ir turėdamas tikslų darbų planą, vaikinas nenutuokė, kad darbai pareikalaus gerokai daugiau pastangų. Pavyzdžiui, Lukas iš pradžių planavo, kad nuleisti ir suvirinti stogą užtruks apie 5 valandas, tačiau iš tikrųjų prireikė net 15 valandų.

Atlikusi kiekvieną darbelį trijulė jau matydavo sunkaus darbo vaisius. „Sunku net papasakoti, kokia euforija apėmė pamačius galutinį rezultatą“, – pasakoja unikalaus projekto autorius.

Smagiai traukia

Su savo kūriniu L.Perminas jau yra dalyvavęs Lietuvoje, Latvijoje ir Baltarusijoje vykusiuose automobilių mėgėjų sąskrydžiuose. Neįprastos išvaizdos mašina ne tik traukia dėmesį, bet ir suteikia nemažai emocijų juo važiuojant.

Lengvutis, galiniais ratais ratais varomas bagis su zaporožiečio kėbulu smagiai greitėja iš vietos ir visai neblogai traukia spustėlėjus akceleratoriaus pedalą. Nors važiuojant šiuo automobiliu, neturinčiu šoninių durų stiklų ir jokios garso izoliacijos, tenka pamiršti bet kokį komfortą, jo suteikiamos emocijos nustelbia visus nepatogumus.

Automobilio salone į akis krinta vietoj prietaisų skydelio įmontuota lentelė su užrašu „ZAZ 965 F“ Designed by Lukas Perminas, 2015“. Kiekvienas tokio kūrinio autorius paprastai kur nors palieka savo inicialus – šio projekto iniciatorius, projektuotojas bei kūrėjas yra Lukas, sumanymą įgyvendinti jam padėjo šauni komanda, dirbusi pagal kruopščiai parengtą planą ir atkakliai tikėjusi galutiniu rezultatu.

Rekomenduojami video