Nėra svarbu, kiek pinigų sukišote į savo mylimo automobilio priežiūrą ir remontą: jeigu automobilio kaina bus gerokai didesnė nei analogiškų modelių, niekas juo nesidomės.

Nors šiais metais pandemija ir nuo liepos Lietuvoje įvestas automobilių registracijos mokestis kiek sujaukė įprastą naudotų automobilių rinkos ritmą, ruduo ir pavasaris tradiciškai yra tie laikotarpiai, kai mašinų nuperkama daugiausia. Tai palankiausias metas parduoti savo mašiną. Specialistai pataria, ką labiausiai reikėtų pabrėžti ir kokių klaidų nedaryti norint parduoti savo naudotą automobilį.

Nelaukite iki 200 tūkstančių

Kada geriausias laikas parduoti automobilį? Nuomonių yra įvairių, tačiau dauguma ekspertų sutinka, kad tai daryti reikėtų, kol automobilio rida neperkopė 200 tūkstančių kilometrų. Didesnė santykinai neseno automobilio rida gali atbaidyti potencialius pirkėjus.

Todėl jeigu palyginti neseniai pagamintu automobiliu jau nuvažiavote 150–180 tūkstančių kilometrų, vertėtų pagalvoti apie jo pardavimą.

Už gerą kainą parduoti automobilį, kuriuo nuvažiuota daugiau negu 150 tūkstančių kilometrų, bus išties nelengva. O jeigu nuriedėjote 200 tūkstančių kilometrų ar daugiau, automobilio pardavimo procesas gali tapti rimtu iššūkiu – taip mano SEB banko analitikai.

„Verta įsidėmėti, kad šiais laikais niekas nebegamina automobilių, skirtų važinėti dvidešimt metų“, – teigia jie.

Lietuviai apskritai nepatikliai žiūri į automobilius, kuriais yra nuvažiuota daugiau negu 200 tūkstančių kilometrų – jie mieliau renkasi „mažiau“ nuvažiavusius automobilius, nors jų techninė būklė ir salono eksploatacijos požymiai akivaizdžiai rodo, kad rida buvo atsukta.

Kaina rinkoje

Prieš parduodant automobilį, svarbu skelbimų portaluose peržvelgti analogiškų modelių kainas ir teisingai įvertinti savo mašinos vertę. Realybė tokia, jog nėra svarbu, kiek pinigų išleidote savo mylimo automobilio priežiūrai ir remontui: jeigu jo kaina bus gerokai didesnė nei analogiškų modelių, niekas juo nesidomės.

Skaičiuojama, kad Lietuvoje automobilis paprastai parduodamas per 12–14 dienų. Aišku, kuo automobilis pigesnis, tuo greičiau jis parduodamas.

Blogas sprendimas yra nurodyti gerokai per aukštą kainą ir po trijų mėnesių pradėti ją mažinti –skelbimas per ilgai kabos portale ir žmonės pradės galvoti, kad automobilis prastas.

Niekam ne paslaptis, jog pirkėjas jaučiasi geriau, kai sugeba šiek tiek nusiderėti. Todėl dėdami skelbimą įvertinkite tai, kad nuo prašomos kainos reikės nuleisti kelis šimtus ar kelis tūkstančius eurų.

Taip pat pagal portaluose siūlomų analogiškų automobilių kiekį galima įvertinti šio modelio populiarumą ir paklausą – kuo didesnė paklausa rinkoje, tuo daugiau parduodama tokių modelių.

Pavyzdžiui, šių eilučių autoriui dairantis mažo miesto tipo automobilio bei renkantis tarp „Suzuki Swift“ ir „Honda Jazz“, skelbimų portale pirmųjų buvo parduodama apie 20, o „Jazz“ – apie 70 vienetų. Vadinasi, „Jazz“ Lietuvos rinkoje yra maždaug 3 kartus paklausesnis už „Swift“.

Apskritai naudotų automobilių rinkoje yra kelios beveik nekintančios taisyklės. Pavyzdžiui, kasdieniai šeimai skirti automobiliai turi didžiausią paklausą dėl sąlyginai nedidelės kainos ir praktiškumo. O kabrioletų ir sportinių automobilių pardavimai yra gana sezoniški. Šiltuoju metų laiku pirkėjų galima sulaukti, atšalus – praktiškai ne.

Darbui naudojami sunkvežimiai ir mikroautobusai visada paklausūs, todėl nereikėtų jų nuvertinti.

Kur skelbtis?

Pats populiariausias ir efektyviausias būdas – skelbtis internete, tačiau nereikėtų pamiršti ir kitų galimybių paskelbti apie parduodamą mašiną.

Tam tinka patys įvairiausi būdai: internetiniai skelbimai, populiariausi puslapiai autoplius.lt, autogidas.lt, autobilis.lt, skelbiu.lt, socialiniai tinklai, pavyzdžiui, „Facebook“, specializuoti forumai. Remiantis statistika, į viršų iškelti skelbimai sulaukia gerokai daugiau peržiūrų.

Taip pat žodžiu praneškite pažįstamiems, jog parduodate savo pamėgtą automobilį.

Kad būtumėte tikri, jog galėsite atsiliepti į potencialių pirkėjų skambučius, nurodykite mobiliojo telefono numerį, o atsiliepę pasistenkite sukurti gerą pirmą įspūdį, kalbėkite ramiai, kantriai ir mandagiai.

Skelbime kiekvienas žodis turi prasmę, todėl stenkitės laikytis formaliojo stiliaus: glaustai papasakokite apie savo automobilį, pateikite kuo daugiau ir kuo aiškesnės informacijos. Visada reikia pabrėžti automobilio gerąsias savybes, kad pirkėjas pasirinktų būtent jūsų transporto priemonę.

Stenkitės rašyti trumpais sakiniais, pageidautina – lietuviškomis raidėmis. Taip skelbimas atrodys solidesnis ir patikimesnis. Skelbime turėtų būti įvardyti automobilio pranašumai, pavyzdžiui, neseniai keistos dalys, taip pat trūkumai. Taip išvengsite papildomų klausimų ir parodysite pirkėjui, kad nieko neslepiate.

Taip pat aiškumo dėlei galima įrašyti kelias trumpas, bet visiems automobilių pirkėjams ir pardavėjams suprantamas sąvokas. Pavyzdžiui, žodelis „skubiai“ nurodo, kad automobilį norite parduoti kuo greičiau ir esate pasiruošę nemažoms nuolaidoms. Sąvoka „kaina derinama“ reiškia, kad esate pasiruošęs šiek tiek ją nuleisti, o įrašas „kaina galutinė“ rodo, kad derėtis nesiruošiate.

Nuotraukos – svarbu

Viena parduodamo automobilio nuotrauka gali pasakyti daugiau nei tūkstantis žodžių. Nuotrauka yra pirmas dalykas, kuris krinta pirkėjui į akį, todėl rekomenduojama jas daryti kuo tvarkingesnes.

Visų pirma reikėtų vengti vertikalių nuotraukų, prieš fotografuojant nuvalyti telefono kameros lęšiuką.

Automobilį reikia fotografuoti iš visų kampų, taip pat nufotografuoti jo vidų. Prieš fotosesiją rekomenduoja automobilį nuplauti ir išsiurbti.

Tinkamai padarytos nuotraukos ne tik labiau pritrauks dėmesį, bet ir sudarys galimybę potencialiems klientams aiškiau įsivaizduoti automobilio būklę. Nuotraukose būtinai turi matytis išorė, salonas, bagažinė ir variklis. Svarbu fotografuoti dieną, geriausia – lauke.

Kaip suprasti pirkėją?

Paprastai po automobilio apžiūros ir bandomojo važiavimo prasideda tikros derybos. Yra keli tradiciniai pirkėjų klausimai ar teiginiai, kuriuos iššifravus galima nuspėti pirkėjo ketinimus ir nuotaiką.

Klausimas „Ar parduotum už… ?“ rodo, kad ledai jau pajudėjo – pirkėjas viską apgalvojo ir ketina pirkti jūsų automobilį. Paprastai šis pasiūlymas nėra galutinis, todėl galite dar šiek tiek pasiderėti.

Tiesmukas klausimas „Kokia galutinė kaina?“ yra bandymas savotiškai išprovokuoti pardavėją ir sužinoti, kokią sumą jis tikisi gauti už automobilį. Tokiu atveju reikėtų pasistengti neatskleisti žemiausios kainos ribos.

Dvejonė „Nebloga mašina, bet…“ yra vienas švelniausių būdų pradėti derybas. Tai pasakęs pirkėjas paprastai tyli. Tokiu atveju mašinos pardavėjui reikėtų būti parengus savo komentarą arba tiesiog paklausti, kiek pirkėjas norėtų ir galėtų mokėti.

Be to, pirkėjų būna labai įvairių, neretai – įžūlių ir provokuojančių, specialiai bandančių pabrėžti apžiūrimos mašinos esamus ar išgalvotus trūkumus, todėl visada būkite tam pasiruošę.

Pinigai už draudimą

Jeigu jau sukirtote rankomis su pirkėju ir tapo aišku, kad automobiliu nebesinaudosite, galite nutraukti privalomojo automobilio draudimo sutartį, apie tai raštu įspėję ne mažiau kaip prieš 15 dienų iki numatomo draudimo sutarties nutraukimo dienos.

Jums bus grąžinama sumokėta draudimo įmoka už likusį draudimo sutarties galiojimo laikotarpį, atskaičius sutarties sudarymo ir vykdymo administracines išlaidas.

Privalomojo automobilio draudimo sutartį galite perrašyti naujajam savininkui. Tereikia kreiptis į draudimo bendrovę, pateikti automobilio pirkimo–pardavimo sutartį ir pranešti, ar perduodate draudimą naujajam savininkui.

Jei turite kasko draudimą, rekomenduojama jį nutraukti prieš pasirašant pirkimo–pardavimo sutartį. Tuomet bus grąžinama draudimo įmoka už likusį apmokėtą draudimo sutarties galiojimo laikotarpį, atskaičius sutarties sudarymo ir vykdymo administracines išlaidas.