Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaPatarimaiKultūraSveikata Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Pagrindinės vairuotojų klaidos žiemą

Praėjusią savaitę Lietuvoje vyravę šalčiai atlėgo, tačiau žiema dar tikrai nesitraukia – bet kada gali vėl parodyti savo tikrąjį veidą, smogdama šalčio ir kritulių banga. „Valstiečių laikraštis“ pateikia keletą svarbiausių patarimų, kaip žiemos sąlygomis nepadaryti žalos savo automobiliui ir kartu – piniginei.

„Nepjaukite“ starterio

Jei pasukus raktelį užvedimo spynelėje variklis iš karto neužsiveda, nereikia to bandyti daryti jėga „pjaunant“ starterį – taip tik dar labiau nualinsite šalčio išsekintą akumuliatorių ir pakenksite starteriui. Jei variklis nepasileidžia pirmu bandymu, reikia atsukti raktelį atgal ir po keliolikos sekundžių bandyti vėl.

Gali būti, kad ir bandant antrą kartą variklis neužsives. Tuomet bandykite trečią – atsukite raktelį atgal ir netrukus vėl pasukite. Jei elektrinė automobilio dalis tvarkinga, variklis turėtų užsivesti.

Beje, ne visi žino, kad dyzelinio automobilio variklio kaprizus per šalčius lemia ne tik akumuliatoriaus ir elektros įrangos būklė, bet ir „Euro“ aplinkos taršos standartas. Kuo jis aukštesnis, tuo liesesnis degalų mišinys naudojamas užvedant (kad būtų išmetamas mažesnis teršalų kiekis į aplinką) ir tuo sunkiau šaltyje paleisti variklį. Kita vertus, pavyzdžiui, „Euro V“ standartus atitinkantys automobiliai yra pakankamai nauji (pirmoji registracija nuo 2011 metų), tad problemų užvedant neturėtų kilti.

Įsipilkite daugiau degalų

Nemažai vairuotojų iš taupumo arba dėl kitų priežasčių važinėja apytuščiais degalų bakais. Šis įprotis ypač kenkia automobilio degalų sistemai šaltuoju metu, o sutaupyti tikrai nieko nepadeda, greičiau atvirkščiai – gali pakenkti degalų siurbliui, kurio remontas kainuos apvalią pinigų sumą.

Juk kuo daugiau tuščios erdvės degalų bake, tuo daugiau ant jo sienelių susikondensuoja drėgmės. Žemoje temperatūroje ši drėgmė virsta itin smulkiais ledo kristalais, kurie kenkia degalų sistemos (ypač siurblio) veikimui. Todėl jeigu vasarą dar galima važinėti kokiu nori degalų kiekiu (nors irgi nerekomenduojama mažu), tai žiemą reikia pripildyti baką kuo dažniau ir sklidiniau.

Nešildykite variklio

Dar nuo gūdaus sovietmečio į Lietuvą atėjusi keista mada, kuri tarsi nedaro mašinai žalos, bet neatneša ir jokios naudos – prieš važiuojant pašildyti variklį (t. y. minutę kitą leisti jam dirbti tuščiomis apsukomis). Tai nieko bendra su šiuolaikiniais automobiliais neturinti nuostata, dėl kurios tik tuščiai eikvojami degalai. Juk dabar net sunku įsivaizduoti, kokia tada buvo tepalų ir pačių automobilių VAZ, „Moskvič“ ar ZAZ variklių kokybė.

Šiuolaikiniuose automobiliuose naudojami tik pusiau sintetiniai arba sintetiniai tepalai, tad visai nėra būtinybės laukti, kol variklis įšils.

Užvedus variklį, geriausiai keliolika sekundžių luktelėti, kol jis įsidirbs, ir tuomet važiuoti. Tiesa, pradėjus važiuoti, negalima variklio iš karto pradėti „gręžti“ maksimaliais sūkiais: rekomenduojama, kad variklio sūkiai būtų apie 2 000 aps./min., tuomet jungti aukštesnę pavarą. Tokiu būdu, net ir važiuojant visai nedideliu greičiu, variklis sušyla geriausiai ir be jokių šalutinių poveikių.

Taip pat reikia neužmiršti, kad automobilis – tai ne tik variklis. Įvairūs tepalai „triūsia“ pavarų dėžėje, vairo stiprintuve, amortizatoriuose. Šie agregatai sušyla daug vėliau už variklį. Todėl pradžioje reikia važiuoti atsargiai, vengiant didesnių apkrovų ir staigių manevrų, kol minėtos dalys dar neįšilusios.

Nenaudokite rankinio

Dažnas atvejis žiemą – prišalęs rankinis stabdys. Taip nutinka todėl, kad jo kaladėlės montuojamos stabdžio disko arba būgno vidinėje dalyje, į kurią vanduo lengvai patenka, bet sunkiai pasišalina.

Jei aplinkos temperatūra iš teigiamos staiga tampa neigiama, vanduo virsta ledu, kuris neretai taip stipriai priklijuoja rankinio stabdžio trinkeles prie stabdžių diskų, kad variklio galios nepakanka jų atplėšti, ir automobilis negali pajudėti.

Todėl šaltą žiemos dieną (ypač nakčiai) palikdami automobilį lauke geriau neužtraukite rankinio stabdžio. Lygioje vietoje paliekant automobilį pakanka automatinės pavarų dėžes svirtį palikti nustačius „P“ („parking“) pozicijoje, o su mechanine pavarų dėže – įjungus žemiausią, t.y. pirmą, pavarą.

Jei automobilis paliekamas nuokalnėje arba įkalnėje, reikėtų pastatyti jį prie kelkraščio ir priekinius ratus pasukti taip, kad jie būtų atremti į šaligatvį. Taip pat patartina vežiotis specialias kaladėles, skirtas pakišti po ratais. Jeigu tokių neturite – dėl šventos ramybės po ratu pakiškite pusplytę.

Netirpinkite vandeniu

Vienas keisčiausių ir labiausiai gluminančių kai kurių vairuotojų įpročių – užšalusią durų spynelę atrakinti pilant ant jos verdantį vandenį. Aišku, gavusi karšto vandens dozę spynelė atitirps, bet tokių veiksmų kaina bus tikrai neproporcinga padarytai žalai.

Dėl milžiniško temperatūros skirtumo durelių dažai patiria tikrą šoką, ilgainiui jie gali pradėti kilti pūslelėmis ir atšokti, taip pat išsikraipo guminės tarpinės. Karšto vandens patenka ir į spynelės vidų, todėl, vėl palikus automobilį ilgesniam laikui, ji užšals dar greičiau.

Kai spynelė užšalusi, galima panaudoti įkaitintą raktą – palaikyti jo metalinę dalį virš žiebtuvėlio liepsnos. Tokiu veiksmu greičiausiai nepavyks atsidaryti užšalusios spynelės pirmu bandymu, tačiau kelis kartus pakartojus spynelė turėtų pasiduoti.

Ne tik valytuvai

Kai ryte spaudžia laikas, dažnas vairuotojas vos tik paleidęs variklį skuba įjungti valytuvus. Jeigu jie bando krustelėti, bet tai jiems nepavyksta – vadinasi, prišalo.

Tokiu atveju reikia nedelsiant išjungti valytuvus, nes tai gresia jų elektros variklio remontu arba keitimu. Dar prieš paleidžiant valytuvus reikėtų pačiam išvaduoti juos iš ledo gniaužtų.

Net ir tokiu atveju, kai valytuvai veikia, nevertėtų skubėti džiaugtis, kad sutaupėte minutę kitą – langai vis tiek nebus nuvalyti kokybiškai. Reikia prisiminti, kad brūžinant per apšalusį, ledu padengtą stiklą labiausiai gadinamos valytuvų gumos – tarsi jos valytų ne stiklą, bet šveičiamąjį popierių.

Tad nors valytuvai ir nėra brangi investicija (vidutiniškai kainuoja 6–10 eurų), vis tiek geriau juos pasaugoti ir ledo gremžtuku nugremžti stiklą pačiam. Taip bus ir saugiau, ir patogiau, ir pigiau.

Pravėdinkite mašiną

Jei automobilio stiklus gerai nugremžėte iš lauko pusės, dėl viduje susikaupusios drėgmės jie vis tiek gali būti apšerkšniję. Važiuoti apšerkšnijusiu priekiniu stiklu – nedovanotinai pavojinga, nes matomumo praktiškai nėra, o laukti, kol salono šildymo sistema pasieks darbinę temperatūrą, benzininiams automobiliams gali tekti kelias minutes, dar ilgiau – dyzeliniams automobiliams.

Šią šarmojimo problemą galima išspręsti paprastu būdu – prieš palikdami automobilį nakčiai, jo saloną trumpai pravėdinkite. Tiesiog minutę kitą prieš kelionės pabaigą reikėtų praverti skirtingų pusių langus arba jau sustojus kurį laiką praverti duris.

Toks elementarus pratimas leis šiltam ir drėgnam mašinos viduje esančiam orui išeiti, o į jo vietą pateks šaltas ir mažai vandens garų turintis oras. Kai automobilio stiklai naktį atvės, iš esmės nebus kam ant jų kondensuotis ir šerkšnui susidaryti. Paprastas, logiškas ir didelių pastangų nereikalaujantis veiksmas, kuris palengvins kiekvieno vairuotojo gyvenimą šaltą žiemos rytą.

Geriau neplaukite

Negražu važinėti purvina mašina? Taip, tačiau žiemą tai atleistina. Mašinos plovimas per šalčius labai kenkia jos dažams, gumoms ir tarpikliams, todėl geriau to nedaryti, nebent yra galimybę ją visapusiškai išdžiovinti. Salone susikaupusią drėgmę galima pašalinti atidarius visas dureles, bet daug sunkiau ją išprašyti iš įvairių kėbulo ertmių.

Jeigu mašina laikoma lauke, nereikia jos žiemą specialiai palikti prekybos centrų daugiaaukštėse stovėjimo aikštelėse, kur yra pliusinė temperatūra. Per kelias valandas, kol automobilio savininkas būna užsiėmęs, ji atitirpsta, o dažnas temperatūros režimų keitimas automobiliui, kaip ir daugeliui kitų dalykų, yra žalingas. Jeigu yra galimybė, geriau palikite mašiną lauko aikštelėje.

Neretai prekybos centrų aikštelėmis vairuotojai per šalčius naudojasi tam, kad automobilis neįšaltų arba siekdami nekankinti jau ir taip pavargusio akumuliatoriaus. Todėl visiems tinkamų patarimų čia nėra – kiekvienam savas atvejis.

 

Rekomenduojami video