Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaPatarimaiKultūraSveikata Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Šiltos žiemos didina universalių padangų paklausą

Kai už lango apie 10 laipsnių šilumos, daugeliui sunku net prisiversti pagalvoti apie vasarinių padangų keitimą žieminėmis, juolab kad praėjusi žiema buvo šilta ir besniegė. Tačiau nuo lapkričio 10 d. visi turėsime važinėti žieminėmis padangomis – taip numatyta Kelių eismo taisyklėse (KET). Padangų pardavėjai pastebi, kad dėl šiltų pastarųjų žiemų vis daugiau vairuotojų renkasi ne žiemines, bet universalias padangas, kuriomis važinėti galima ištisus metus.

Paklausa auga

Ant universalių padangų esantis M+S žymėjimas verčiant pažodžiui iš anglų kalbos reiškia „purvas ir sniegas“. Tai yra gamintojo deklaracija, kad tokios padangos važiuojant purvu ir sniegu rodo geresnes sukibimo savybes nei padangos be šio žymėjimo. Visos žieminės padangos turi M+S žymėjimą, bet tinkamos rūsčios žiemos sąlygoms žymimos trijų viršūnių kalnu su snaige per vidurį.

Trijų viršūnių kalno su snaige per vidurį simbolis yra standartizuotas ir kontroliuojamas ES institucijų. Juo žymimos padangos atitinka griežtus bandymų reikalavimus ir turi būti tinkamos naudoti sudėtingomis oro sąlygomis.

„Universalių padangų pirkimas per pastaruosius porą metų pas mus išaugo net ne procentais, o kartais. Žmonės, įvertinę vis šiltesnes žiemas, mano, kad išsivers su universaliomis padangomis. Toks mąstymas turi dvi puses – viena vertus, sutaupoma pinigų dviem padangų komplektams, ratlankiams, montavimui ar sandėliavimui. Kita vertus – didesnis šaltis ar gausesnis sniegas iš karto parodo, kad jos neprilygsta tikroms žieminėms padangoms“, – sako Erlandas Gintneris, vienos didžiausių padangų prekybos bendrovių „Melga“ vadovas ir bendraturtis.

Padangų pardavėjai ilgus metus išsijuosę peikė universalias (angl. All season M+S) padangas, esą jos niekam tikusios ir taip, kaip nebūna universalios avalynės žiemai ir vasarai, taip negali būti ir universalių padangų, tinkamų visiems metų laikams.

Europinė tendencija

Tačiau universalių padangų paklausos šuolis – toli gražu ne vien Lietuvos tendencija, ji pastaruosius keletą metų pastebima visoje Europoje.

Štai, Europos padangų ir gumos gamintojų asociacija paskelbė duomenis, kuriais remiantis lengvųjų ir lengvųjų komercinių automobilių padangų pardavimas 2019 m. (palyginti su 2018 m.) krito 3 proc., nuo 225 mln. iki 218 mln.

Labiausiai (7 proc.) krito vasarinių padangų pardavimas (nuo 105 mln. iki 98 mln.), o žieminių padangų pardavimas susitraukė 6 proc. – nuo 62 mln. iki 58 mln. Žemės ūkio technikos padangų pardavimai mažėja šeštus metus iš eilės ir pernai krito dar 6 proc., nuo 1,26 mln. iki 1,18 mln. vienetų.

Tuo tarpu 2–3 proc. augo tik dviejų segmentų – universalių ir motociklų bei motorolerių – padangų pardavimai.

Skaičiuojama, kad visasezonių padangų poreikis 2020–2024 m. stabiliai augs, pasieks 9 proc. rinkos ir 3,42 mlrd. JAV dolerių apyvartą.

Be to, visi didieji padangų gamintojai („Bridgestone Corp.“, „Continental AG“, „The Goodyear Tire & Rubber Co.“ „Cooper Tire and Rubber Co.“, „Hankook Tire Co. Ltd.“, „Michelin Group“, „Nokian Tyres Plc“, „Pirelli Tire Spa“, „Sumitomo Rubber Industries Ltd.“, ir „Yokohama Rubber Co. Ltd.“) pastaruoju metu pirkėjams siūlo inovatyviais techniniais sprendimais ir technologijomis pagrįstas universalias padangas.

Didelės padangų gamintojų investicijos į mokslinius tyrimus ir plėtrą paskatino universalių padangų pažangių protektorių konstrukcijų ir medžiagų kūrimą, o dėl modernių technologijų šios padangos sugeba vis geriau patenkinti klientų poreikius švelnėjančio klimato sąlygomis.

Sujaukė planus

E.Gintneris pastebi, kad pavasarį įsismarkavęs COVID-19 virusas sujaukė tiek vairuotojų, tiek padangų pardavėjų bei servisų planus.

„Pandemija ir karantinas stipriai viską pakeitė, nes pavasarį daugelis žmonių dėl rizikos užsikrėsti vengė važiuoti į servisus keisti padangų, tad į viską nusispjovė ir visą vasarą važinėjo žieminėmis padangomis arba rinkosi universalias. Neaiškumas, netikrumas dėl ateities stabdė žmones nuo brangesnių padangų pirkimo. Tokią nuostatą gali pakeisti tik labai šalta ir snieginga žiema. O jeigu žiema bus kaip pernai, tendencija dar labiau stiprės“, – mano pašnekovas.

Ir dabar, ano jo, bendras fonas nėra geras – žmonės nusprendžia taupyti, rinktis pigesnes ir prastesnes padangas su mintimi, kad gilios žiemos nebus.

Tačiau tuo pat metu jis pastebi kitą tendenciją – labiau pasiturintys lietuviai bijo, jog nuvertės jų pinigai, todėl perka daugiau naujų, apynaujų, brangių mašinų, kurioms reikia ir didelio skersmens, brangių padangų.

„Žiūrime, kad brangių ratų, kurių komplektas kainuoja per 1 000 eurų, pirkimas stipriai auga. Bus labai įdomu po sezono paskaičiuoti vidutinę padangos kainą. Bet ši tendencija labiau pastebima miestuose, o kaimo vietovėse perkama daugiau pigesnių kiniškų padangų, čia viršutinė kainų riba užsibaigia „General Tyre“ kainų lygyje“, – sako jis.

Žymėjimas svarbu

Ant padangų šono rasite daug jų technines charakteristikas atskleidžiančių kodų, tačiau bene svarbiausi iš jų yra du – padangos dydis ir pagaminimo data. Netinkamo dydžio padanga bus mažiau efektyvi, o sena padanga gali būti netgi nesaugi. Padangos dydis yra nurodytas tokiu kodu: 225/45 R17. Pirmasis skaičius nurodo jos plotį, antrasis – profilio aukštį, o R17 – rato diametrą coliais.

Kokio dydžio padangos yra tinkamos konkrečiam automobiliui, rasite ant vairuotojo durelių slenksčio užklijuoto lipduko arba automobilio naudotojo vadove. Jį galite nemokamai parsisiųsti iš interneto, paieškoje įvedę automobilio gamintoją, modelį ir pagaminimo metus.

Pagaminimo datą ne taip lengva pastebėti, bet ji yra ant kiekvienos padangos. Paprastai tai yra keturių skaitmenų kombinacija. Pirmi du skaitmenys reiškia pagaminimo savaitę, o paskutiniai du – metus. Padanga, ant kurios užrašyta 5219, buvo pagaminta 2019 metų pabaigoje (52 savaitę).

Rekomenduojama pirkti ne seniau nei prieš penkerius metus pagamintas padangas. Nebijokite pasidomėti, ar jos buvo tinkamai sandėliuojamos – apsaugotos nuo saulės spindulių, drėgmės ir žymių temperatūros svyravimų.

Svarbu, kur važiuojate

Žieminių padangų gumos mišiniai yra skirstomi į tris kategorijas – kieto, vidutinio ir minkšto mišinio. Norint žinoti, kuris padangų tipas yra geriausias konkrečiam vairuotojui, reikia gerai įvertinti, kokiomis sąlygomis bus važinėjama.

Jei automobiliu beveik visą laiką keliaujate mieste ar pagrindiniais valstybės plentais, reiktų rinktis kieto mišinio žiemines padangas. Jos pritaikytos geriems, dažnai valomiems keliams. Jų sukibimas geriausias su sausa ar drėgna kelio danga, tačiau prastesnis, kai važiuojama ant ledo ar sniego. Lyginant su kitų tipų padangomis, jos lėčiau dyla.

Vairuotojams, kurie dažniau važinėja rajoniniais keliais ar gatvėmis, kurios nėra dažnai valomos, geriausiai tiktų padangos iš vidutinio kietumo mišinio. Jos turėtų gerai susitvarkyti tiek su sausa, tiek drėgna, tiek sniegu ar ledu padengta kelio danga.

Iš minkšto mišinio pagamintos žieminės padangos tarnauja trumpiau, o kuro sąnaudos kiek didesnės nei kitų, tačiau keliaujantiems prastais ar beveik nevalomais keliais, tai yra geriausias pasirinkimas. Jų sukibimas geriausias ant snieguoto ar apledėjusio kelio, o ant šlapio ar sauso – prastesnis.

Dygliuotas padangas galima rinktis, jei dažniausiai keliaujate visiškai nevalomais keliais. Jos užtikrina itin gerą sukibimą ant dangos, padengtos ledu ar sniegu, kai oro temperatūra yra apie nulį laipsnių Celsijaus. Kitomis aplinkybėmis, jų eksploatacinės savybės nėra tokios geros, kaip paprastų žieminių padangų. Ypač, kai įvertinamas ir šių padangų keliamas triukšmas.

Riba – 7 laipsniai

Kelių eismo taisyklės reikalauja žiemines padangas pradėti naudoti nuo lapkričio 10 dienos, tačiau patariama tai daryti anksčiau. Kai oro temperatūra nukrenta žemiau 7 laipsnių, tiek vasarinės, tiek universalios padangos pradeda prarasti savo eksploatacines savybes.

„Taip nutinka dėl to, kad gumos mišinys esant žemai temperatūrai sukietėja ir padangų sukibimas su kelio danga smarkiai suprastėja. Kalbant paprastai, vos prasidėjus šildymo sezonui, reikia galvoti ir apie žiemines padangas“, – pataria lenktynininkas Benediktas Vanagas.

Formaliai reikalaujamas 3 mm žieminės padangos protektoriaus gylis jau yra per mažas saugioms kelionėms. Galbūt tokio gylio pakaks važiuojant sausomis nuvalytomis mietų gatvėmis, tačiau jei staiga palytų, pasnigtų ar pašaltų, smarkiai rizikuosite. Tam, kad padanga efektyviai pašalintų vandenį ir sniegą bei gerai sukibtų su kelio danga, protektoriaus gylis turėtų būti ne mažesnis nei 4,5 milimetro.

Rekomenduojami video