Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaPatarimaiKultūraSveikata Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Su kuo liekame – su pilna ar tuščia stikline?
Pastebėjau, kad laimingas žmogus ne tik pozityviau mąsto, bet ir šneka pozityviau. Ir apie save, ir apie savo aplinką. Ar tiesa, kad piešdami save bei savo aplinkinį pasaulį skaidriomis spalvomis, galime iš tiesų jį patobulinti? – klausia Bernardas iš Vilniaus. Atsako Mykolo Romerio universiteto profesorius Gediminas Navaitis Vakarų šalyse nuolat kilo gyvenimo gerovė, tačiau patenkintų gyvenimu žmonių skaičius beveik nesikeitė. Tai paskatino vadinamosios laimės ekonomikos idėjų plėtrą, tyrimus, kuriais bandoma susieti subjektyvius psichologinius išgyvenimus ir objektyvius ekonominius pasiekimus. Gana paprastas, bet veiksmingas kelias pažinti, kuo skiriasi laimingų ir turtingų žmonių bendruomenės nuo vargstančių nelaimėlių – juos stebėti. Verslo psichologijos tyrinėtojas G.Waltheris po tokių stebėjimų rašė, kad neretai karjerą padaro ne tas, kuris turi daugiau žinių ir gabumų, o tas, kuris moka įtaigiai šnekėti. Pasiklausę kalbančiojo, darome išvadą ne tik apie pasakojimo turinį, bet ir apie kalbėtoją. Jeigu žmogus sako tai, kuo tiki, ko siekia, jis vertinamas palankiau. Kalbančiajam tereikia pamiršti perdėtas abejones reiškiančius žodelius ir posakius. Pavyzdžiui, posakis „aš pasistengsiu“ patrauklesnis nei „aš nežinau, ar pavyks“.

Kompetentingas žmogus prisistato neabejodamas savo svarba. Moteris, pasakiusi, „nežinau, aš čia tik sekretorė“, ja ir liks, o teigiančioji – „aš atstovauju sekretoriatui. Tuoj išsiaiškinsime jūsų klausimą“, ateityje gali tapti direktore.

G.Waltheris atkreipė dėmesį, kad einantys žemesnes pareigas žmonės tarsi atsiprašo dėl savo sėkmės: „pasisekė“, „taip susiklostė“… O sparčiai darantieji karjerą užtikrintai kalba apie savo nuopelnus, apie gerą darbą.

Ne mažiau svarbu naudoti tinkamus žodžius. Dabartinės lietuvių kalbos žodyne yra per 50 000 žodžių. Kasdienėje kalboje galima nesunkiai atsisakyti keliolikos trukdančių pabrėžti žmogaus svarbą žodžių ir pakeisti juos įtaigesniais žodžiais, pabrėžiančiais kalbančiojo gebėjimus ir energiją.

Šiandien prekė, kurią norima parduoti, vadinama „liuksusine“, „ekstra“, žodžiu, aukščiausios rūšies gaminiu. Panašiai savo žodyną yra pertvarkę tie, kurie teigia esą laimingi. Jie retai kada vartoja posakį „tai neįmanoma“, dažniau teigia, kad „bus nelengva, bet padarysiu“.

G.Waltheris rašo, kad pakeitusieji kalbėjimo būdą, pradėjusieji dažniau teigti pasitikėjimą, netrukus ima kilti karjeros laiptais.

Galima padaryti dar vieną svarbią išvadą: jei apie įmonę, kurioje dirbame, apie šalį, kurioje gyvename, kalbame blogai – kliudome sėkmei. Suprantama, meluoti nedera, bet vadinamosios laimės ekonomikos šalininkai, manydami, kad tai, kas padeda vienam žmogui, gali tikti ir didesnėms bendruomenėms ar net valstybėms, atliko įdomius tyrimus. Jie susiejo kalbinę aplinką su bendruoju vidaus produktu (BVP) bei valstybių sėkme. Pasitvirtino, kad vienaip apie savo šalį kalba kylančios ekonomikos valstybių piliečiai, o kitaip – apimtų stagnacijos piliečiai. Vienaip žiniasklaidoje pristatomos sėkmingos šalys, o kitaip – neišbrendančios iš problemų.

Mums svarbiausia yra Lietuvos padėtis. Tyrimai rodo, kad Lietuvos dienraščiai dažniausiai pateikia neigiamą nuomonę apie Lietuvos visuomenėje vykstančius procesus, straipsnių antraštės yra subjektyvesnės nei užsienio dienraščių antraštės. Tokių neigiamai subjektyvių antraščių Lietuvos dienraščiuose yra apie 40 proc. Be to, Lietuvos dienraščiai, akcentuodami negatyvius gyvenimo aspektus, jiems skiria neproporcingai daug dėmesio. Nebulvarinė užsienio spauda negatyviems gyvenimo reiškiniams nušviesti skiria palyginti mažai dėmesio. Pasak tyrimų, nėra ryšio tarp laikraščių publikacijų kriminaline tema ir nusikaltimų statistikos. Tačiau tokios publikacijos iškelia nesaugios šalies vaizdinį, o juo patikėjusiais žmonėmis lengviau manipuliuoti. Čia kaip su ta stikline, kurioje vandens – lygiai pusė. Galima teigti, kad stiklinė ir puspilnė, ir pustuštė. Tačiau tikintieji, kad ji puspilnė, greičiau turės pilną, o įtikėję, kad ji pustuštė, veikiausiai liks prie tuščios.
Rekomenduojami video