Antano JANUŠONIO karikatūra

Praėjusį savaitgalį dėl avarijos (vandentiekio trasoje trūko susidėvėjęs didelio skersmens vamzdis) biržiečiai liko be vandens. Miesto centro daugiabučių gyventojai vandens neturėjo kelias valandas, o Kaštonų mikrorajono keli daugiabučiai vandens laukė pustrečios dienos. „Biržiečių žodis“ į šią situaciją bandys pažvelgti eilinės vartotojos Reginos Misiūnienės, centralizuoto vandens tiekėjo – bendrovės „Biržų vandenys“ direktoriaus Rimanto Martinonio ir bendrovės savininkų, akcininkų – Biržų rajono savivaldybės mero Vyto Jarecko akimis. Vanduo – Jūsų, žuvys – mūsų?..

Joninių krosiukas

Dar prieš Jonines naktį ir ankstyvais rytais pabudę biržiečiai daugiabučių namų gyventojai pastebėjo vandens tiekimo trikdžius. Atsuki kraną, vanduo iš čiaupo prunkšteli ir dingsta. Lukteli. Vėl tikrini. Net krūpteli. Iš čiaupo šauna oras tokiu garsu, kad rodos trūks kranas. Po to plona srovele čiurkšteli vandenėlis. Iš pradžių rudas kaip biržietiškas alus… Vieni gyventojai manė: vandens tiekimas sutriko dėl remonto darbų pas jų kaimynus. O kitiems kilo įtarimas: kažkas iš kaimynų naktį vagiliauja vandenį!.. Abejonės liko abejonėmis. Viena Skratiškių gatvės gyventoja Regina Misiūnienė, socialinių tinklų aktyvi komentatorė, socialiniuose tinkluose pradėjo skambinti pavojaus varpais. Ji tvirtino: vanduo dingsta, keičia spalvą, tik neįmanoma telefonais prisišaukti pagalbos. Telefonai užimti arba niekas neatsiliepia.

„Biržiečių žodžiui“ Regina Misiūnienė pasakojo: ant sienos prisiklijavusi šešis skirtingus tarnybų numerius, kuriais būtų galima kreiptis iškilus vienai ar kitai vandens tiekimo problemai. Vienos bendrovės atstovai kontroliuoja, kelios bendrovės atstovai registruoja gedimus (net visą parą) ir priklausomai, kur jie nutinka, daugiabutyje ar vandentiekio trasoje, juos šalina. Yra specialus telefonas, kuriuo vartotojai net turėtų būti informuojami apie tai koks gedimas ir kur įvyko.

– Kelias dienas vanduo tai dingdavo, tai vėl atsirasdavo. Šešias telefonais man nepavyko išspręsti problemos, todėl šeštadienį feisbuke parašiau laišką Biržų savivaldybės merui Vytui Jareckui ir išdėsčiau problemą. Meras V. Jareckas man atsiuntė Ipolito ( red. pastaba: Ipolitas Skukauskas bendrovės „Mano būstas“ vadovas Aukštaitijoje) telefono numerį. Tuo numeriu ir paskambinau. Šeštadienį Ipolitas pas mane atsiuntė daugiabučio administratorių Rimantą Kėželį. Administratorius ir vėliau atvykęs meistras įtarė, kad gedimas bus ne daugiabučio namo, o vandentiekio trasoje… Sekmadienio rytą irgi nebuvo vandens.Tada paskambinau bendruoju pagalbos telefonu 112 ir pranešiau, kad Biržai palikti be vandens ir nebežinau ką man daryti?.. Gedimas senas, todėl dispečeris nurodė skambinti man jau žinomu telefonu į „Biržų vandenis“. Minėtu telefonu niekas neatsiliepė, nes šiuo telefonu reikia skambinti tik darbo dienomis ir darbo valandomis. Trukt už vadžių ir vėl nuo pradžių… 10 litrų vandens iš miesto centro, iš savo darbo parnešė sūnus, – pasakojo Kaštonų mikrorajono gyventoja Regina Misiūnienė.

Sekmadienio rytą jau nebe tik Kaštonų mikrorajono, bet ir Biržų miesto centro gyventojai neturėjo vandens. Vieni vandenį sėmė iš upės, kiti iš artimiausių kaimynų šulinio. Treti skubėjo į prekybos centrus. Pasklido žinia, kad vanduo atsiras tik po trijų dienų. Trečiadienį. Bet miesto centre vanduo pasirodė po kelių valandų, Skratiškių gatvės daugiabučių gyventojai vandens sulaukė po paros, o trys Kaštonų gatvės daugiabučiai tik po pustrečios dienos…

Įsiaudrino publika ir socialiniuose tinkluose. Gyventojai komentaruose piktinosi juos ištikusiais ekstremaliais nepatogumais: pasigedo prie savo daugiabučių biotualetų. Vandens atvežta, bet per mažai…

Pamokos

Bendrovės „Biržų vandenys“ direktorius Rimantas Martinonis „Biržiečių žodžiui“ pripažino: tokia rimta vandentiekio trasos avarija ištikusi pirmą kartą. Avarijos priežastis – miesto pakraštyje sovietiniais laikais įrengtoje trasoje trūkęs didelio diametro vamzdis. Vamzdis trūko išilgai. Trasa – laukuose ir krūmynuose. Gedimo paieškas ir avarijos likvidavimą apsunkino dar ir nutiestas čia pat aukštos įtampos kabelis, prapliupusi ir teritoriją patvindžiusi liūtis…

– Gedimo priežasčių ieškota jau nuo penktadienio. Iš pradžių įtarėme, kad automatika sutriko ir slėgis krenta dėl didžiulių karščių. Sekmadienio rytą šokome į gatves. Vandens gyventojams nuvežėme. Suprantame, kad į keblią padėtį patekusių trijų daugiabučių namų gyventojams tiek vandens neužteko. Po kibirėlį ir išsinešiojo. Biotualeto nepastatėme. Gal „Ekoservisas“ ir būtų pagelbėjęs, – kalbėjo bendrovės „Biržų vandenys“ direktorius Rimantas Martinonis.

Direktorius R. Martinonis pasakoja ankstų sekmadienio rytą jis skambinęs savivaldybės merui V. Jareckui, informavęs apie rimtą avariją, kaip gedimai šalinami ir t. t.

Į biržietės repliką, kad nebuvo įmanoma prisišaukti pagalbos telefonu, direktorius R. Martinonis apgailestavo: pokalbiai neįrašinėjami, sunku būtų patikrinti. Technikas informavęs: penktadienį buvo registruoti pavieniai gyventojų pranešimai, šeštadienį tų pranešimų padaugėjo, o sekmadienio rytą pasipylė skambučiai. Pats direktorius irgi iš pažįstamų sulaukęs keletos skambučių, kad kažkas vyksta su slėgio svyravimais…

– Blogai, kad biržiečiai tokie kantrūs, delsė, laiku neinformavo. Negerai, kai žmonės tyli, – pastebi R. Martinonis.

Avarijos padarinių nuostolius, pasak direktoriaus, dar sunku įvardinti. Direktorius įsitikinęs, kad trasos remontas daug nekainuos.

Mero V. Jarecko komentaras

Bendrovė „Biržų vandenys“ priklauso Biržų rajono savivaldybei. „Biržiečių žodžiui“ buvo įdomu išgirsti savivaldybės mero Vytauto Jarecko nuomonę, kaip jis vertina šią pamoką, ar operatyviai buvo pašalinti gedimai, ar ekstremalioje situacijoje gyventojams suteikta reikiama pagalba ir t. t.

Savivaldybės meras Vytas Jareckas visą kaltę vertė bendrovės direktoriui Rimantui Martinoniui. Bendrovės direktorius merui paskambinęs ankstų sekmadienio rytą ir pranešęs apie rimtą avariją. Informavęs kaip šalinami gedimai. V. Jarecko žodžiais, per vėlai pastebėtas ir nustatytas gedimas. Delstas priimti sprendimas. Gedimo šalinimo darbai turėjo prasidėti para anksčiau. Avarija įvyko laukuose, o vandenį pradėta užsukinėti mechaniškai mieste…

Į klausimą, ar pats meras buvo nuvykęs į Kaštonų mikrorajoną, ar išklausęs gyventojų skundus ir ar savo akimis matęs su kokiais nepatogumais jie susidūrė? Juk savivaldybė – bendrovės „Biržų vandenys“ akcininkė. Į šį klausimą meras V. Jareckas atsakė klausimu:

– Ką savivaldybė?.. Meras turėjo ir biotualetą atvežti?.. Ryšys su direktoriumi buvo palaikomas telefonu. Nenuvažiavau, nes pasitikėjau vadovu. Direktorius tikino: pats susitvarkys, – paaiškino meras.

Mero V. Jarecko dabartinė situacija „Biržų vandenyse“ netenkina. Meras V. Jareckas už infrastruktūros atnaujinimą, vandentiekio trasų renovaciją. Vandentiekio trasos įrengtos prieš 30, 40 metų.

– Mes prastoje situacijoje. Visoje Lietuvoje tokia situacija. „Biržų vandenys“ lėšų neturi. Savivaldybė turi įvertinti visas blogybes ir užtikrinti, kad ateityje tokios klaidos nebepasikartotų ir avarijos būtų likviduojamos operatyviau, – pasiryžęs meras.

 

Regina VAIČEKONIENĖ