J.Juodsnukytė: „Dažnai tie, kurie imasi ypač drastiškų dietų, po kelių dienų apsivalgo.“

Pavasaris – metas, kai daugelis susirūpiname savo išvaizda. Nenuostabu, kad po ilgo sėdėjimo namuose, užsitęsusio karantino, mažesnio fizinio aktyvumo ne vienas, pažvelgęs į svarstykles, aikteli: „Ak, ir vėl tie keli priaugti kilogramai!“ Kaip numesti svorio?

Ieško stebuklingų dietų

Gydytoja dietologė Dalia Vaitkevičiūtė pasakoja pastebėjusi, kad pavasarį pas dietologus lankosi daugiau žmonių nei įprastai. Dauguma nori nepasirūpinti sveikata, o padailinti kūno linijas. Tai darydami savarankiškai, žmonės yra linkę kartoti populiarias svorio metimo klaidas. Viena jų – noras pasiekti greitų rezultatų.

Nusprendę numesti svorio, žmonės pirmiausia leidžiasi į naujo ir veiksmingo metodo paieškas internete, kurios, dietologės teigimu, neretai atveda prie deficitinių dietų – tokių, kurių laikydamiesi suvartojame ženkliai mažiau kalorijų, tačiau ir rezultatus išlaikome tik tol, kol negrįžtame prie įprastos mitybos.

„Žmonės neretai atsisako produktų, kurie tariamai yra blogi, nepaisant to, kad jiems jie gali būti visiškai tinkami. Kadangi kiekvienas iš mūsų esame individualus, tikrai neturėtume aklai atsisakyti gliuteno, laktozės, bulvių, saldumynų bei kitų populiarių dietų demonizuojamų produktų, jeigu mums tai nėra būtina dėl tam tikros sveikatos būklės“, – teigia D.Vaitkevičiūtė.

Gydytojos nuomone, mėgstamų produktų atsisakymas tik sukelia žmogui daug streso, o būtų daug naudingiau susikoncentruoti į tai, kokiais sveikatai naudingais produktais savo racioną galėtume papildyti.

Ar verta detoksikuotis?

Antroji populiari klaida, kurią įvardina gydytoja dietologė – organizmo detoksikavimas įvairiais sulčių kokteiliais, citrinų gėrimais ir tariamai valančiais mišiniais. Kol viena sveikos gyvensenos entuziastų pusė šiuos metodus giria, kita prieštarauja, teigdama, kad geriausias organizmo valymo metodas – turėti gerai funkcionuojančius inkstus ir kepenis.

„Detoksikacija yra mūsų organizmo ląstelių bei organų lygmenyje vykstantis procesas. Jis užtikrina, kad būtų pašalintos medžiagos, susidarančios įvairiausių mūsų organizme vykstančių cheminių reakcijų metu. Šiame procese dalyvauja ne tik inkstai ir kepenys, bet ir oda, plaučiai bei virškinamasis traktas“, – sako D.Vaitkevičiūtė.

Gydytoja pabrėžia, kad jeigu mūsų organų veikla yra nepakitusi, mes niekaip negalime įsikišti ir padėti savo kūnui detoksikuotis vienokiais ar kitokiais produktais ar preparatais.

„Metodai, kurie padeda išlaikyti organizmą sveiką, yra labai paprasti ir gerai žinomi. Tai sveikatai palankių mitybos principų laikymasis, sveikos gyvensenos pagrindų taikymas (aktyvus gyvenimo būdas, kokybiškas miegas), pakankamas kiekis vandens ir žalingų įpročių bei streso kontrolė“, – atskleidžia gydytoja dietologė.

Ar galime sulieknėti neliedami prakaito?

Nors aktyvus gyvenimo būdas ir yra vienas kertinių sveikos gyvensenos elementų, dažnai girdime, kad 80 proc. lieknėjimo vyksta virtuvėje, 20proc. – sportuojant. Daugeliui žmonių toks santykis keliaklausimą, ar norint numesti svorio apskritai būtina sportuoti. D.Vaitkevičiūtė sako, kad nors kūno masės mažinimo procese didesnę dalį rezultato išties sudaro mityba, sporto svarbos nuvertinti nereikėtų.

„Sportuodami mes labai pasitarnaujame savo sveikatai. Sportas padeda normalizuoti medžiagų apykaitą, greičiau deginti kalorijas, sumažinti riziką susirgti įvairiomis ligomis, tokiomis kaip širdies ir kraujagyslių ligos ar antrojo tipo diabetas“, – pasakoja dietologė.

Nepaisant to, jeigu vienu metu pradėsime ir gerinti mitybos įpročius, ir intensyviai sportuoti, galime sulaukti atvirkštinių rezultatų – padidėjusio apetito ir papildomų kilogramų. D.Vaitkevičiūtės teigimu, pirmiausia turėtume perprasti tinkamos mitybos principus ir jau pamatę pirminį rezultatąpradėti daugiau judėti. Pradžioje puikiai tiks pasivaikščiojimai, lengvas bėgimas, plaukimas, važiavimas dviračiu.

Svarbu pamilti savo kūną

D.Vaitkevičiūtė pastebi, kad žmonės, kurie kreipiasi į dietologus norėdami sulieknėti, neretai turi visiškai normalią kūno masę. Reikia turėti omenyje, kad laikui bėgant ir ypač perkopus ketvirtąją dešimtį, mes natūraliai priaugame svorio.

„Tai – fiziologiškai normalus procesas, tačiau žmonės jį priima labai sunkiai ir daro viską, kad susigrąžintų savo „senąjį kūną“. Jų neįtikina net geri kraujo, organų funkcijų tyrimų rezultatai ir normalus riebalinės ir raumeninės masės santykis“, – pastebėjimais dalinasi gydytoja.

Prie itin aukštų standartų sau kėlimo prisideda ir socialinės medijos, kurios sukelia pagundą lyginti save su modeliais ar nuomonės formuotojais.

„Svarbu nepamiršti, kad kiekvienas iš mūsų turime savo standartinę kūno masę, kuri gali būti paveldėta. Įdomu ir tai, jog mūsų riebalinių ląstelių skaičius yra nulemtas genų ir jis nesikeičia – keičiasi tik šių ląstelių tūris. Tai, kiek riebalinių ląstelių žmogus paveldėjo, taip pat gali nulemti jo svorį“, – pabrėžia gydytoja.

Todėl, anot jos, dietologo darbas yra labai susijęs su psichoterapeuto – didelė jo dalis yra padėti žmogui priimti bei pamilti savo kūną, vertinti jo unikalumą ir gerą sveikatą.

Įpročius keiskite kartu su šeimos nariais

Vaistininkė Jovita Juodsnukytė sako, kad šiemet tiek vaistinėje, tiek artimoje aplinkoje gana dažnai sutinka bandančių įveikti papildomus kilogramus.

„Nežadėkite sau, kad per mėnesį numesite visus priaugtus kilogramus. Dažnai tie, kurie imasi ypač drastiškų dietų, po kelių dienų apsivalgo. Jeigu nutolote nuo sveikos mitybos, nesakykite, kad nuo pirmadienio maitinsitės sveikai, pradžiai geriau pažadėkite tris dienas valgyti sveikiau, o sėkmingai jas įveikę, šį laiką pratęskite“, – pataria ji.

Taip pat, pasak vaistininkės, nereikėtų drastiškai atsisakyti visų silpnybių, verčiau jas ribokite, bet leiskite sau, taip pavyks lengviau maitintis sveikai. Daug paprasčiau bus, jeigu maitintis sveikai pradėsite ne vieni, o kartu su šeimos nariais. Tai nereiškia, kad visus versite valgyti nemėgstamą maistą, tiesiog teks pasitelkti fantaziją ir ieškoti sveikesnių mėgstamų patiekalų alternatyvų.

Valgykite daugiau skaidulų

Pasak farmacininkės, yra priemonių, galinčių būti naudingomis kovoje su antsvoriu. Dažnai pamirštama skaidulų nauda. Anot jos, tai efektyvi priemonė svoriui mažinti.

„Išgertos skaidulos plečiasi skrandyje, žarnyne ir suteikia didesnį sotumo jausmą, todėl norisi mažiau valgyti, o tai svarbu siekiant numesti svorio“, – pastebi ji.

Taip pat farmacininkė pataria, kad galima įsigyti maisto papildų, kuriuose yra medžiagų apykaitą greitinančių medžiagų – žaliosios arbatos ekstrakto, obuolių sidro – ir įvairių vitaminų, kurie pridedami atsižvelgiant į tai, kad siekiantieji numesti svorio dažnai riboja maistą ir negauna organizmui reikiamų medžiagų. Tokių maisto papildų sudėtyje taip pat dažnai galima rasti chromo, kuris reguliuoja gliukozės apykaitą ir mažina potraukį saldumynams.

Vis dėlto vaistininkė įspėja, kad lieknėti skirtas arbatas rekomenduojama vartoti atsargiai, nes jų sudėtyje yra senos lapų, kurie sukelia viduriavimą, tokiu būdu atsikratome labai daug skysčių. Dėl to nukrenta svoris, bet suvartojus tiek skysčių, kiek reikia organizmui, jis vėl sugrįžta. Vaistininkė primena, kad šios priemonės gali būti naudingos tik pasirūpinus sveika ir subalansuota mityba bei skiriant laiko fiziniam aktyvumui.

Nenualinti organizmo padės vitaminai

Vaistininkė Sigita Izmalkova teigia, kad nusprendusiems aktyviai sportuoti bei mesti svorį patartina savo racioną papildyti vitaminais, kurie padės greičiau pasiekti norimų rezultatų ir nenualinti organizmo.

Vieni svarbiausių – B grupės vitaminai, būtini sklandžiam medžiagų apykaitos veikimui. Pagrindinė B grupės vitaminų funkcija yra padėti organizmui metabolizuoti angliavandenius, baltymus ir riebalus bei panaudoti maiste sukauptą energiją. Pavyzdžiui, tiaminas (B1) padeda kūno ląstelėms angliavandenius paversti energija, todėl esant šių vitaminų trūkumui būtų sunkiau mesti svorį.

Kitas svarbus vitaminas yra geležis, kuri padeda kūnui sukurti energiją iš maistinių medžiagų. Geležis leidžia lengviau pernešti deguonį į visas kūno ląsteles, įskaitant raumenis, o tai jiems padeda deginti riebalus.

Dar vienas naudingas elementas – magnis, būtinas energijos gamybai organizme. Šis mineralas veikia kaip kofaktorius (medžiaga, būtina fermento veikimui) daugiau nei 300 fermentų sistemose. Šios sistemos yra atsakingos už įvairiausias organizmo reakcijas, pavyzdžiui, kontroliuoja gliukozės kiekį kraujyje, reguliuoja kraujospūdį, padeda išlaikyti stiprius kaulus.