Stevijų žiedai / Pixabay nuotr.

Apie cukraus žalą organizmui išūžtos visų ausys, tačiau ką daryti, jei saldumynų vis tiek norisi? LRT TELEVIZIJOS laidoje „Klauskite daktaro“ Lietuvos sveikatos mokslų universiteto profesorius Alvydas Unikauskas siūlo cukrų keisti stevijų saldikliu – natūraliu ir visiškai kalorijų neturinčiu gamtos sukurtu stebuklu.

Negana to, kad natūralus stevijų saldiklis gali atstoti cukrų, jis yra ir naudingas sveikatai. Brazilijoje ir Paragvajuje stevijos vartotos jau prieš 1 500 metų ir vadintos saldžiąja žole. Pietų Amerikos šalyse jos išpopuliarėjo ne tik dėl to, kad jomis buvo galima pasaldinti taip mėgstamą matės arbatą – šį augalą vietiniai vartojo skrandžio sutrikimams, nudegimams gydyti ir netgi kaip kontraceptinę priemonę.

Dėl savo saldžių lapų stevija laikoma vienu saldžiausių augalų pasaulyje. Jos lapai – 10–15 kartų saldesni už paprastą cukrų. Puodeliui arbatos pasaldinti užtenka 1 stevijos lapelio, o iš lapų išskiriamas natūralus saldiklis yra net 200 kartų saldesnis už cukrų.

Iš stevijų galima virti arbatą, jų sudžiovintų ir susmulkintų galima dėti į visus gaminius, kuriuos norima pasaldinti. Tiesa, stevijos saldumas yra kiek kitoks nei cukraus, tad gali prireikti laiko, kol prie jo priprasite.

Saldžioji stevija pasižymi priešvėžinėmis savybėmis

Anot A. Unikausko, 2012 metais atliktas tyrimas pirmą kartą susiejo stevijų vartojimą su krūties vėžiu – pastebėta, kad steviozidas (stevijų saldiklis) sustiprina vėžio ląstelių apoptozę (žūtį).

Stevijas naudinga vartoti sergantiems diabetu

Profesorius tikina, jog stevijų vartojimas vietoj baltojo cukraus gali būti labai naudingas diabetikams, kuriems reikia vengti ne tik cukraus, bet ir dirbtinių cukraus pakaitalų.

„Buvo atlikti tyrimai ir su žmonėmis, ir su gyvūnais, kurių metu paaiškėjo, kad kai kurie nemaistiniai saldikliai, neturintys kalorijų, gali padidinti cukraus kiekį kraujyje netgi labiau už paprastą cukrų. Tad turėtumėte gerai pagalvoti prieš rinkdamiesi dirbtinius saldiklius. O štai tiriant diabetu sergančias žiurkes paaiškėjo, kad joms kasdien gaunant 250–500 ml stevijų žymiai sumažėjo cukraus kiekis kraujyje nevalgius ir padidėjo jautrumas insulinui“, – aiškina jis.

Gydytojas sako, jog kitas atliktas tyrimas, kuriame dalyvavo tik žmonės, atskleidė, kad stevijų produktai, vartojami prieš valgį, sumažina gliukozės kiekį kraujyje ir insulino kiekį organizme po valgio – tai įrodė, jog stevijos gali padėti reguliuoti gliukozės kiekį kūne.

Padeda reguliuoti svorį

„Stevijų saldiklis yra augalinis, visiškai neturi kalorijų, tad, jei nuspręsite pakeisti tradicinį cukrų aukštos kokybės stevijų ekstraktu ir vartosite jį saikingai, tai gali padėti sumažinti ne tik per dieną suvartojamo cukraus kiekį, bet ir kalorijų skaičių“, – taip kalba medikas.

Dėl šios priežasties stevijų saldiklis yra labai populiarus tarp besilaikančių mažai angliavandenių turinčių dietų.

Sumažina cholesterolio kiekį

Daktaras teigia, kad vieno tyrimo rezultatai parodė, jog stevijų ekstraktas veiksmingai sumažina cholesterolio kiekį kraujyje, įskaitant trigliceridus ir „blogąjį“ cholesterolį, o „gerojo“ cholesterolio kiekį padidina.

Dažniausiai patiekalų receptuose minimas stevijų ekstraktas – gydytojas tikina, jog svarbu atskirti kelias stevijų rūšis.

„Žalieji stevijų lapai yra mažiausiai apdorota rūšis. Lapai gali būti ir džiovinami. Nors stevijų ekstraktas yra labiau apdorotas nei žalieji lapai, jų nauda sveikatai tokia pati“, – aiškina A. Unikauskas. Taip pat galima vartoti ir stevijų mišinį, tačiau šiame produkte stevijų labai mažai.

Profesoriaus teigimu, stevijos ir jų ekstraktas yra saugūs vartoti visoms žmonių grupėms, tačiau reikia nepamiršti, kad tai – augalinės kilmės produktas, todėl kiekvieno organizmas gali reaguoti skirtingai. Be to, A. Unikauskas primena – vartokite stevijas saikingai, kaip ir visas vaistažoles ar kitus maisto produktus.

 

Parengė Indrė Česnauskaitė.