Roberto Patronaičio nuotr.

Visame pasaulyje su vitamino D trūkumu susiduria daugiau nei milijardas žmonių. Vitaminas D reguliuoja per 200 genų funkcijų bei yra būtinas organizmo augimui bei vystymuisi. Jo stygius gali sukelti tokias ligas kaip depresija, peršalimas, ast­ma, diabetas, osteoporozė, vėžiniai susirgimai. Pasak medikės, šeimos gydytojos Irmos Spečiūtės, būtina sekti vitamino D kiekį organizme ir reguliariai atlikti kraujo tyrimą.

Simptomai ir grėsmės

– Kokie dažniausi mitai apie vitamino D trūkumą?

– Pacientai mano, jog vasarą būnant saulėje, keliaujant keletą kartų per metus į šiltus kraštus bei valgant vitamino D turinčius produktus, apsisaugo nuo vitamino D trūkumo. Tačiau dažnai pastebiu, kad visgi, jei nėra vartojami papildai, kraujo tyrimai rodo šio vitamino trūkumą.

Svarbu žinoti, kad vitaminas D organizme atlieka svarbias funkcijas: reguliuoja kalcio ir fosforo įsisavinimą bei palaiko normalią imuninės sistemos veiklą. Pakankamas vitamino D kiekis organizme būtinas normaliam kaulų ir dantų vystymuisi ir augimui, todėl jis itin svarbus vaikams.

– Kokie pirmieji požymiai, jog organizmui trūksta vitamino D, ar turime jo perteklių?

– Trūkumą išduoda dažnos infekcijos, nuovargis, apatija, prislėgta nuotaika, didesnis prakaitavimas, nugaros, raumenų, kaulų, sąnarių skausmai, plaukų slinkimas, silpnesni kaulai. Vitamino D stoka vaikams didina rachito, suaugusiesiems – osteomaliacijos (kaulų minkštėjimo), depresijos riziką.

Vitamino D pertekliaus požymiai – padidėjęs dirglumas, sutrikęs miegas, vidurių užkietėjimas, raumenų silpnumas, troškulys. Perdozavimas gali sukelti hiperkalcemiją – padidėjusį kalcio kiekį kraujyje, kaulų masės netekimą, inkstų pažeidimą.

Prieš griebiantis papildų – atlikti kraujo tyrimą

– Kodėl organizmas pats nepagamina užtektinai vitamino D?

– Vitaminą D gauname su maistu ir jis susidaro odoje, veikiant UV spinduliams.

Tačiau turi būti pakankamai šių spindulių ir negalima naudoti jokių kremų su saulės filtrais.

Mūsų kūnas pats pasigamina vitaminą D, veikiamas saulės šviesos. Tačiau dėl įvairių priežasčių (dažno buvimo uždarose patalpose, oro užterštumo, nepalankių klimato sąlygų) gali išsivystyti šio vitamino trūkumas. Todėl būtina papildyti organizmo vitamino D atsargas vartojant papildus.

Visgi, prieš pradedant vartoti vitamino D papildus, rekomenduotina atlikti kraujo tyrimą. Taip pastebimas realus vitamino D poreikis. Atsižvelgiant į lytį, amžių, svorį, net profesiją, nusiskundimus dėl sveikatos, sudaromas individualus gydymo planas. Vėliau kraujo tyrimus rekomenduojama atlikti dukart per metus: pavasarį ir rudenį.


TAI ŽINOTINA

  • Vitamino D yra tik kiaušinio trynyje, riebioje žuvyje ir kažkiek mėsoje, taip pat riebiuose pieno produktuose, įvairiuose sūriuose. Suaugusiam žmogui profilaktinė vitamino D paros dozė dažniausiai yra 600 tarptautinių vienetų, nuo 70 metų ši dozė padidėja iki 800 vienetų, priklausomai nuo kiekvieno konkretaus atvejo. Jei norėtumėme šią dozę gauti iš žuvies, tai, pavyzdžiui, tuno turėtume suvalgyti beveik kilogramą per dieną, lašišos – kone pusę kilogramo.

 

Aistė NOREIKAITĖ

banga,logo