Po kiekvieno bandymo įbrukti banknotą kontrolierius elektroniniame techninės apžiūros protokole padaro atitinkamą įrašą „GK“ („galima korupcija“).

Nors korupcijos techninių apžiūrų stotyse gerokai sumažėjo ir įsiūlyti kyšį tikrintojams vis sunkiau, tokių atvejų, ne paslaptis, dar pasitaiko ne taip retai. Tačiau reikėtų nepamiršti, kad po kiekvieno bandymo įbrukti banknotą ar sulaukus užuominos apie būsimas dovanas, kontrolierius elektroniniame techninės apžiūros protokole padaro atitinkamą įrašą „GK“ („galima korupcija“).

Kitą kartą atvykus į TA centrą šis įrašas veikia tarsi signalizacija, perspėjanti apie akistatą su nesąžiningu žmogumi, kurio automobilis galimai kelia grėsmę kitiems eismo dalyviams.

„Su tokiu įrašu automobilio TA kortelėje teigiamą išvadą galima gauti tik po to, kai kontrolierius padarys nuotraukas, įrodančias, kad pirminės apžiūros metu fiksuoti techniniai trūkumai yra pašalinti. T. y. „susitarti“ bandančiam automobilio savininkui visais atvejais tai sukelia problemų laviną“, – teigia technines apžiūras atliekančias įmones vienijančios asociacijos „Transeksta“ direktorius Gintautas Šlėderis.

Pernai per vienuolika praėjusių metų mėnesių įrašai apie galimą korupciją atsirado daugiau nei 2 350 techninės apžiūros protokolų – daugiau nei per visus 2018-uosius metus. Tai reiškia, kad TA stotyse dirbantys kontrolieriai vis principingiau reaguoja į pasiūlymus imti kyšius.

Tiek techninės apžiūros įmonių vidaus kokybės kontrolės sistema, tiek išorinių priežiūros institucijų pareigūnai vis dar fiksuoja atvejus, kai teigiamą patikros išvadą gauna abejotinos techninės būklės transporto priemonės. Iš pirmo karto teigiamą TA išvadą gauna apie 52 proc. tikrinamų automobilių, vidutinis keliais zujančių mašinų amžius tik šiek tiek mažesnis nei 15 metų.

Pastarasis rodiklis itin svarbus, nes asociacijos kaupiama statistika liudija tiesioginę sąsają tarp patikros metu fiksuojamų techninių trūkumų skaičiaus ir automobilio amžiaus.

Nors 5–6 metų senumo transporto priemonė Lietuvoje paprastai laikoma „beveik nauja“, jau turi vidutiniškai po 1,6 „didelį trūkumą“. Jų kiekį atspindinti kreivė tolygiai didėja iki maždaug 20 metų senumo ir pasiekia 4,5, o tuomet „stabilizuojasi“.

Specialistai pabrėžia, kad automobiliui perkopus 10 metų amžiaus ribą agregatų būklė tampa tokia, kad svarbiausių sistemų – stabdžių, vairavimo mechanizmo, važiuoklės, variklio ir transmisijos – priežiūrai reikia skirti itin daug dėmesio.

„Todėl net ir sėkmingai praėję techninę apžiūrą, intensyviai eksploatuojami tokio amžiaus automobiliai „geri“ būna maždaug pusę metų“, – akcentuoja G.Šlėderis. Deja, labai dažnai žmonės tinkamai automobilių priežiūrai pritrūksta lėšų arba nesupranta, kokių problemų turi jų transporto priemonė, arba laiko jas mažareikšmėmis.

Standartinė automobilio būklės patikra trunka vos keliolika minučių, per kurias galima išsklaidyti abejones dėl mašinos „sveikatos“ ir įvertinti, ar nėra išaugęs pavojus patekti į incidentą kelyje tik todėl, kad kuris nors mechanizmas yra virtęs uždelsto veikimo bomba.

VL