Jau pagaminti mašinos kėbulo komponentai, kurių visas plotas padengtas naujos kartos saulės elementais – nebijančiais lankstymo ir galinčiais būti praktiškai bet kokios formos.

Lietuvos metų automobilio 2021 rinkimai patvirtino, kad elektromobiliai veržliais mostais užkariauja vairuotojų dėmesį: 10 iš 30-ies pažangiausių rinkos automobilių šiame konkurse šiandien jau varomi tik elektra. Tikėtina, kad kitais metais elektromobiliai sudarys bent pusę pretendentų. Dėl šio segmento plėtros lieka atsakyti tik į vieną klausimą – mūsų laukia sniego gniūžtės ar lavinos tipo augimas?

Tikėtinas scenarijus

Panašu, kad sulauksime lavinos scenarijaus, kuriam pirmenybę teikti leidžia šie pagrindiniai globalių elektromobilių ir saulės technologijų rinkos bruožai: masinės ličio jonų baterijų gamyklų statybos, aktyviai besiplečianti įkrovimo tinklų plėtra, kaip ant mielių augantis privačių saulės elektrinių segmentas ir esminis saulės technologijų kainų sumažėjimas.

Šiandien tiek elektromobilių gamintojai, tiek patys vartotojai sutinka, kad krauti elektrinę transporto priemonę iš anglių ar dujų deginimo pagaminta elektra – jokios logikos. Prarandama visa tvarumo ir žalumo filosofijos esmė.

Kai akumuliatoriai atpigs tiek, kad jų diegimas buityje nebekels streso eilinės šeimos piniginei, privatūs namų ūkiai taps galutinai energetiškai nepriklausomi – iš saulės paimtą pigią elektros energiją jie saugos savo namuose ir dalinsis tarpusavyje su kaimynais, o elektromobilių pakrovimas pigia elektra taps toks pigus ir prieinamas, kad bet kokios mintys apie benziną primins mintis apie garo variklius.

Kraus net ir riedant

Bendrovės „SoliTek“ tyrimų ir technologijų vystymo komanda Vilniuje jau keletą metų aktyviai tiria ir tobulina specialius vadinamuosius IBC saulės elementus, kurie netolimoje ateityje bus integruojami į automobilius.

„Bendradarbiaujame su lyderiaujančiais Europos tyrimų institutais, savo istorijoje jau esame įgyvendinę penkis „Horizon 2020“ europinius tyrimų projektus, tad šiandien jau nedvejodami galime sakyti – esame ant technologinio slenksčio, kurį peržengus smulkioji saulės energetika automobiliuose taps realybe“, – pasakojo „SoliTek“ valdančios bendrovės BOD GROUP Saulės technologijų kompetencijų centro vadovas Martynas Rusteika.

Su šiuo metu testuojamais elektromobiliams pritaikytais saulės moduliais saulėtą dieną transporto priemonė pati pasigamina elektros energijos, kurios pakanka nuvažiuoti maždaug 34 km atstumui. Ir tai – tik pradžia.

Prototipai – rankose

M.Rusteika pademonstravo jau pagamintus mašinos kėbulo komponentus, kurių visas plotas padengtas naujos kartos saulės elementais – nebijančiais lankstymo ir galinčiais būti praktiškai bet kokios formos.

Bene vieninteliu sąlyginiu jų trūkumu galima vadinti spalvą, nes šie saulės elementai yra tamsiai mėlyni arba juodi. Vadinasi didžiosios dalies ateities elektromobilių stogai ir kapotai taip pat bus tokios spalvos.

„Dabartiniame saulės elementų testavimo ir gamybos cikle visą dėmesį skiriame saulės elementų efektyvumo didinimui bei gamybos kaštų mažinimui. Pasiekus šios technologijos gamybos masiškumą, o tai įvyks maždaug per porą metų, ji atpigs tiek, kad elektromobilių gamintojai rikiuosis į eilę“, – prognozavo M.Rusteika.

VL