TV3 vaizdo įrašo nuotr.

Atrodytų, lengvųjų automobilių ir traktorių savininkams kas dvejus metus (sunkvežimių – kasmet) atliekama valstybinė techninė apžiūra (TA) jau turėtų būti įprasta rutina, tačiau TA ekspertai tikina kasmet sulaukiantys vis tų pačių klausimų. Jų įsitikinimu, transporto priemonių savininkai sugaištų mažiau laiko ir sutaupytų vieną kitą eurą, jeigu atliktų bent nedidelius „namų darbus“.

Patikrinti patiems

„TA bus sklandesnė, jei pirmiausia automobilį patikrinsite ir nedidelius trūkumus pašalinsite patys. Juk tikrai nėra sunku įsitikinti, ar veikia langų plovimo sistema, ar gerai pritvirtintas akumuliatorius, ar padangų protektoriaus gylis vasarą ne mažesnis kaip 1,6 mm, o žiemą – 3 mm. Taip pat verta atkreipti dėmesį į tai, ar veikia garso signalas ir saugos diržų (taip pat ir galinių) fiksatoriai. Be abejo, reikia nepamiršti avarinio sustojimo ženklo, pirmosios pagalbos rinkinio ir gesintuvo. Juk dėl visų šių išvardintų nedidelių trūkumų teks pakartotinai važiuoti į TA ir už ją mokėti nuo 2 iki 7,2 euro“, – pataria Renaldas Gabartas, techninių apžiūrų asociacijos „Transeksta“ atstovas.

Be to, atvykstant į TA reikia nepamiršti visų reikalingų dokumentų (ypač tų automobilių, kuriuose sumontuota dujinė įranga). O pateikiant apžiūrai automobilį su dujine įranga svarbu, kad dujų balionas būtų pripildytas ne mažiau kaip 50 proc. tūrio bei turėtų galiojančią patikrą.
Krovininio transporto techninė apžiūra atliekama kas metus. Tai būtina, nes per metus dažnas vilkikas nuvažiuoja daugiau negu kitas lengvasis automobilis per visą jo eksploatacijos laiką, tad ir susidėvėjusių detalių gali būti gerokai daugiau. Kita vertus, „Tuvlitos“ padalinio Avižieniuose specialistų teigimu, krovininių automobilių vairuotojai ir savininkai labiau jais rūpinasi, tad rimtų trūkumų sunkvežimiuose ir vilkikuose pasitaiko gerokai mažiau.

Krovininių automobilių savininkai turėtų nepamiršti, kad privalomosios TA metu kontroliuojamas mokestis už Lietuvos Respublikoje įregistruotas krovinines transporto priemones.

Laisvas rinktis

Bet kurios transporto priemonės valdytojas yra laisvas rinktis, kurioje TA stotyje atlikti apžiūrą, nepriklausomai nuo transporto priemonės įregistravimo ar ketinimo registruoti Lietuvoje vietos. Taip pat ir pakartotinę apžiūrą galima atlikti bet kurioje šalies TA įmonėje ar jos stotyje.
Tiesa, pastaruoju metu, siekiant sumažinti nebūtinų kontaktų su kitais asmenimis skaičių, siūloma transporto priemones patikrai užregistruoti iš anksto telefonu arba internetu. Taip padarius atvykus į TA stotį nereikia lūkuriuoti „gyvose“ eilėse.

Išankstinės registracijos sistema veikia 54 iš 69 TA stočių visoje Lietuvoje, o kiekvieną dieną siūloma rinktis iš 2 400 patikros laikų, kurie patogiausi pačiam mašinos savininkui.
Jeigu dėl kokių nors priežasčių pirmuoju bandymu praeiti TA nepavyko, automobilio valdytojas turi pateikti transporto priemonę pakartotinei apžiūrai per vieną mėnesį.

„Kasmet sulaukiame daugybės užklausų, ar priekiniuose artimųjų / tolimųjų šviesų žibintuose galima pakeisti halogenines lemputes į ksenonines. Privalu žinoti, kad šviesos šaltinis žibintuose turi atitikti gamintojo numatytus ir suderintus su transporto priemonės konstrukcija reikalavimus, todėl keisti halogenines lemputes į dujų išlydžio šviesos šaltinius („Xenon“ lemputes), neatliekant kitų konstrukcinių pakeitimų, yra draudžiama“, – aiškina pašnekovas.
Dar nemažai vairuotojų teiraujasi, ar reikia iš naujo atlikti TA, jeigu buvo pamesti ar pavogti automobilio valstybinio numerio ženklai.

Tokiu atveju iš naujo atlikti TA nereikia, o jos atlikimą patvirtinančių dokumentų dublikatai išduodami techninės apžiūros įmonėse arba jų stotyse. TA apžiūros rezultatų kortelės dublikatas išduodamas bet kurioje techninės apžiūros stotyje, nepriklausomai nuo to, kur ji buvo atlikta.

Pataria išsiblaškiusiems

R.Gabartas tikina, jog kasmet sulaukiama išsiblaškiusių vairuotojų klausimų, kaip pristatyti transporto priemonę į apžiūrą, kai TA jau pasibaigusi: „Tai stebina, nes galima užsisakyti paslaugą, kai SMS žinute mašinos savininkui primenama apie artėjančią TA.“
Jei automobilio TA galiojimas yra pasibaigęs, galima užsisakyti leidimą nuvykti atlikti techninės apžiūros – tą galima padaryti prisijungus prie Valstybinių techninių apžiūrų (VTA) svetainės ir pasirinkus nuorodą „Leidimas nuvykti į apžiūrą“.

„Asmuo, turintis leidimą ir pristatantis transporto priemonę į techninės apžiūros įmonę, turi užtikrinti, kad transporto priemonė nesukels pavojaus eismo saugumui, žmonių sveikatai, aplinkai, įsipareigoti saugiai nuvykti į techninės apžiūros įmonę ir prisiimti visą su tuo susijusią atsakomybę. Tai asmuo turi patvirtinti savo parašu bei nurodyti vardą ir pavardę, be kurių leidimas negalioja“, – pabrėžia pašnekovas.

Techninės apžiūros rezultatų kortelė su joje nurodytais techninės apžiūros metu nustatytais dideliais ir draudžiančiais eksploatuoti trūkumais nesuteikia teisės eksploatuoti transporto priemonę.
Nepriklausomai nuo to, kiek kartų buvo atlikta pakartotinė TA, pateikimo kitai privalomajai techninei apžiūrai data skaičiuojama nuo pirminės transporto priemonės pateikimo TA dienos.
Transporto priemonės valdytojas turi teisę apskųsti kontrolieriaus sprendimą techninės apžiūros įmonės vadovui, o nesutikdamas ir su techninės apžiūros įmonės vadovo sprendimu, turi teisę skųstis Lietuvos transporto saugos administracijai (LTSA). Jeigu transporto priemonės valdytojas nesutinka ir su LTSA sprendimu, gali jį apskųsti įstatymų nustatyta tvarka.

Dūmingumo „lyderiai“

„Transeksta“ skaičiuoja, kad dėl nustatomo per didelio išmetamųjų dujų kiekio techninės apžiūros pirmu bandymu neįveikia 10 proc. benzininių automobilių, o dėl per didelio dūmingumo – 9,22 proc. dyzelinių mašinų.

Tačiau įvertinus techninių apžiūrų duomenis, matyti, kuriems gamintojams sunkiausiai sekasi tilpti į nustatytas dūmingumo normas.

Štai, tarp 5–12 metų amžiaus automobilių Lietuvoje „dūmingumo lyderis“ yra „Saab“ gamintojas – iš 764 pernai į TA atvykusių šių automobilių, 72 proc. buvo varoma dyzelinu, o iš jų 14,5 proc. neįveikė TA dėl per didelio dūmingumo.

Antroje vietoje – „Suzuki“. Nors tik kas trečias šio ženklo automobilis varomas dyzelinu, dėl per didelio dūmingumo patikros neįveikė 11,1 proc. visų šios markės dyzelinukų.
Trečioje vietoje – „Citroen“. Per praėjusius metus TA buvo patikrinti 6 936 šio gamintojo modeliai, iš kurių 85 proc. buvo varomi dyzeliniu, o dėl dūmingumo užkliuvo 10,8 proc. visų tikrintų modelių. Pernai taip pat apie 10 procentų „Alfa Romeo“, „Peugeot“, „Ford“ TA neįveikė dėl dūmingumo.
Mažiausiai dūmų išmetantys dyzeliniai automobiliai yra „Porsche“: iš pernai TA tikrintų 507 šios markės modelių, apie 40 proc. buvo dyzeliniai ir tik 1,5 proc. patikros neįveikė dėl dūmingumo.
Antroje vietoje – BMW, kurių į TA pernai užsuko daugiau nei 15,6 tūkst., iš jų 83 proc. buvo varomi dyzelinu. Tačiau dėl dūmingumo TA neįveikė vos 2,3 proc. BMW modelių.
Trečioje vietoje – „Land Rover“: iš visų pernai patikrintų, net 92,9 proc. buvo varomi dyzelinu ir 2,3 proc. modelių neįveikė patikros.

Taip pat problemų dėl dūmingumo TA turi mažiau nei 4 proc. „Honda“, „Jeep“, „Mercedes-Benz“, „Mini“, „Audi“, „Subaru“ bei „Volvo“ dyzelinių automobilių.

Kitokie reikalavimai

Vykdami į TA ypač dėmesingi turėtų būti automobilių, kuriuose įmontuota maitinimo dujomis (SND arba SGD) įranga, savininkai.

Jiems reikėtų atkreipti dėmesį į automobilio registracijos liudijimo išdavimo datą (šiuo metu išduodamuose registracijos liudijimuose dokumento išdavimo data yra nurodyta ties kodu „I“), jei registracijos liudijimas yra išduotas po 2006 m. lapkričio 1 d., registracijos liudijime turi būti įrašas „dujos“ arba „benzinas / dujos“.

Dujų baliono gamyklinė ženklinimo plokštelė turi būti tokioje vietoje ir padėtyje, kad joje esančius įrašus būtų galima perskaityti nenaudojant specialių įrankių ir nereikėtų nuimti atskirų kėbulo dalių.
Baliono gamyklinėje ženklinimo plokštelėje turi būti nurodyta data, iki kurios balionas gali būti naudojamas. Jei plokštelėje yra nurodyta tik baliono pagaminimo data, balionas gali būti naudojamas 10 metų, skaičiuojant nuo nurodytos pagaminimo datos, tačiau suskystintų naftos dujų (SND) balionų galiojimo laikas gali būti pratęstas patikrinus balioną įmonėje, galinčioje jį patikrinti ir pratęsti.

Balionas turi būti patikimai pritvirtintas tam skirtais tvirtinimo elementais, metalinės tvirtinimo dalys negali tiesiogiai liestis su pačiu balionu, jis neturi būti pažeistas mechaniškai, neturi būti akivaizdžių, mažinančių baliono stiprumą metalo korozijos židinių.

Automobilyje, varomame ir dujomis, ir benzinu (registracijos liudijime yra įrašas „benzinas / dujos“) automobilio variklis turi veikti tiek dujomis, tiek benzinu, o degalų rūšį vairuotojui turi būti įmanoma perjungti sėdint įprastinėje padėtyje ir negesinant variklio.