Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaPatarimaiKultūraSveikata Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Motociklininkai plūstelėjo į kelius – mašinų vairuotojai nepasiruošę

Paskutinysis kovo savaitgalis buvo išskirtinis ne tik aukšta, apie 15 laipsnių siekusia oro temperatūra, bet ir tuo, jog kelius tiesiog užplūdo motociklininkai. Ne visi automobilių vairuotojai yra pasiruošę tokiam ankstyvam motociklų judėjimui – mat paprastai jie keliuose pasirodo vėliau, o po mėnesio, gegužės pirmą savaitgalį, rengiamas oficialus baikerių sezono atidarymas.

Renginys – vėliau

Ir dabar oficialiame Lietuvos baikerių kongreso puslapyje „Biker.lt“ nurodoma, kad sezono atidarymas vyks gegužės 2 d., o balandžio 4 d. turėjęs vykti pavasarinis baikerių kongresas – atidėtas.

Tiesa, oficialiai važinėti motociklais galima nuo kovo 1 d., tad jau mėnuo, kaip automobilių vairuotojai turi būti ypač atidūs ir prieš darydami manevrą apsidairyti, ar aplinkui nėra motociklo.

Kelių eismo taisyklės (KET) numato, kad jei kelio danga nėra apsnigta ar apledėjusi, nuo kovo pradžios galima važinėti motociklais. Neaišku, ar dėl karantino ir ilgo buvimo namie, ar dėl kitų priežasčių praėjusį savaitgalį motociklininkai aplink Vilnių dūzgė lyg bičių avilys.

Faktas, kad automobilių vairuotojams prie staiga išaugusio motociklininkų kiekio reikia pratintis nieko nelaukiant. O apie patiriamas rizikas byloja faktas, kad vien kovo antroje pusėje jau žuvo mopedo vairuotojas ir buvo sužeisti 2 motociklų vairuotojai.

Nepastebi kelyje

Dėl motociklininkų avarijų neretai yra kalti automobilių vairuotojai, kurie ne visada apsidairo aplinkui, ypač ankstyvą pavasarį jie dar būna tarsi apsnūdę – atpratę nuo motociklininkų ir ne visada sugebantys adekvačiai įvertinti situacijas ir juos pastebėti.

BTA ekspertizių skyriaus vadovas Andrius Žiukelis teigia, kad po žiemos kai kurie vairuotojai net krūpteli išgirdę motociklo garsą ar pamatę jį galinio vaizdo veidrodėlyje.

„Motociklų ypatybė yra ta, kad jie labai greitai juda, įsibėgėja, stabdo, gali lengvai ir greitai manevruoti. Jei tai daroma tvarkingai ir iš anksto, dar prieš manevrą rodant posūkius, problemų kilti neturėtų. Tačiau jų dažniausiai atsiranda dėl nepakankamo dėmesio aplinkai, skubant, laiku neperspėjant apie planuojamą manevrą. Daugelis vairuotojų aiškina tiesiog nepastebėję motociklo“, – sako A.Žiukelis.

Matomumą padidina teisingai sureguliuoti ir švarūs motociklų žibintai, taip pat ryški apranga ir šalmai.

„Viena iš pagrindinių bėdų yra ta, kad motociklininkai įsivaizduoja, jog visi juos mato. Tai klaidinga nuomonė, dalies skaudžių eismo įvykių priežastis. Todėl visos priemonės, padedančios atkreipti dėmesį į save kelyje, yra labai svarbios ir sveikintinos. Beje, garsinis signalas, pagal kelių eismo taisykles, jau yra kritinė, avariniu atveju naudojama priemonė, perspėjanti aplinkinius eismo dalyvius. Tad užgriūti ant signalo, kai jus kas suerzina – ne tik nerekomenduojama, bet ir draudžiama“, – sako specialistas.

Buvęs lenktynininkas ir 1 003 km lenktynių Palangoje organizatorius Darius Jonušis mano, jog dažnai automobilių vairuotojai ne iš blogos valios nepastebi motociklininkų. Pasak jo, dėl to kalta ne tolerancijos stoka – tiesiog automobilių vairuotojams trūksta įgūdžių ir įpročio kelyje pastebėti mažesnius objektus nei automobilis.

„Vairuotojai neretai pamiršta, jog pažvelgus tik į vieną šoninį veidrodėlį motociklo gali nesimatyti, todėl svarbu pažvelgti į abu šoninius bei galinio vaizdo veidrodėlius ir tik įsitikinus, kad tai saugu, atlikti manevrą. Daugiau atidumo reikėtų sankryžose, mat čia motociklininkai atsiduria visiškai greta automobilio ir netgi gali važiuoti šalia“, – sako jis.

Lavinti įgūdžius

Greičiausiu Lietuvos motociklininku vadinamas Šarūnas Pladas, kuriam priklauso Kačerginės trasos rekordas, mano, kad ypač daug pavojų motociklininkų tyko ankstyvą pavasarį, kai vos tik atšyla orai ir jie nekantrauja išvažiuoti į gatves bei neįvertina visų aplinkybių.

„Po žiemos įgūdžiai būna susilpnėję, lyginant su praeitu sezonu, tad pradžioje reikėtų juos palavinti, tačiau motociklininkų noras kuo anksčiau išvažiuoti į gatves būna pakankamai didelis, o tada ir kyla problemų. Įgūdžiai būna nepakankami, primiršti, asfalto danga būna dar pakankamai šalta ir dažnai nešvari nuo druskų ir smėlio, o sukibimas su kelio danga prastas. Tokiu atveju staigiai manevruojant ar stabdant galima nukristi“, – aiškina Š.Pladas.

Jis priduria, kad pavasarį rizika taip pat išauga ir dėl automobilių vairuotojų, nepripratusių prie gatvėse atsirandančių motociklų, kurie nėra taip gerai matomi kaip automobiliai.

Be to, Lietuvoje yra ir nemažai vyresnio amžiaus automobilių savininkų, kurie jais važinėja tarsi motociklais – per žiemą laiko garaže, o keliuose pasirodo tik jau įpusėjus pavasariui, o spalio mėnesį stato atgal į garažą. Tokie vairuotojai labai pavojingi, nes per žiemą smarkiai praradę dėmesį, koncentraciją ir įgūdžius.

Žvyras ant kelio

Motociklininkams pavasarį nerekomenduojama pirmosioms kelionėms rinktis tolimų atstumų – įgūdžius po žiemos geriausia atgauti uždarose aikštelėse.

Dar vienas dalykas, apie kurį susimąsto tikrai ne visi – po žiemos ant kelių ir gatvių važiuojamosios dalies likęs žvyras. Jis motociklams kelia kur kas didesnį pavojų nei keturratėms kelių transporto priemonėms. Ir nors gatvės bei keliai šiuo metu kaip tik aktyviai valomi, dviračių priemonių vairuotojai turėtų būti itin atidūs.

Vairuojant neapdairiai ar aktyviau manevruojant, ypač po lietaus, labai nesunku paslysti, taip pat pakelti žvyro daleles, galinčias apibraižyti automobilius, pažeisti jų stiklus.

Išvažiuojant bent kelioms dienoms rekomenduojama pasidomėti orų prognozėmis.

Šalnų, kartais lengvo sniego rytais pasitaiko net ir balandį, taigi, reiktų pasidomėti ne tik kokie orai bus kur nors išvykstant, bet ir grįžtant.

Užsiima bet kuo

Vairavimo mokytojas, automobilių sporto treneris Artūras Pakėnas mano, kad pagrindinė šiandienos vairuotojų bėda yra ta, kad vairuodami žmonės galvoja ne apie vairavimą, o užsiima kitais reikalais: „žmogus vairuoja ir galvoja, kuo čia užsiimti, kad tik tas laikas būtų išnaudotas: naršo internete – gal kas nors atsiuntė laišką ar parašė žinutę. Tai kaip būdamas toks užsiėmęs pamatys atlekiantį motociklininką?“

Jis mano, kad automobilių vairuotojai nesutelkia dėmesio, nors nebūtinai užsiima kitais darbais. Dauguma paskęsta mintyse, dėlioja darbų planus ir negalvoja apie vairavimą.

Ekspertas perspėja, kad daug tragiškų avarijų įvyksta tada, kai automobilio vairuotojai suka į kairę ir nepamato iš toli atlekiančio motociklininko. Viena iš dažnų automobilių vairuotojų daromų techninių klaidų – nežiūrėjimas į dešinę.

„Būdami automobilyje mes vertiname kitus eismo dalyvius iš automobilininko pozicijų, jei matome, jog automobilis nepralįs, nepagalvojame, kad ten gali pravažiuoti motociklas. Būtent toks situacijos neįvertinimas ir nesusimąstymas, kad tu kelyje nesi vienas, ir lemia skaudžias nelaimes“, – teigia A.Pakėnas.

Tačiau motociklininkai į eismo įvykius patenka ne tik dėl automobilių vairuotojų išsiblaškymo ar nedėmesingumo. Klaidų daro ir jie. Prieš atliekant manevrą reikia „parodyti“ save, staigiai neiššokti iš už automobilio: iš pradžių persirikiuoti, kad vairuotojas jį spėtų pamatyti – svarbiausia nedaryti staigių judesių. Vairavimo instruktorius pataria lenkti automobilius tokiu atstumu, kad bet koks netikėtas automobilio judesys 10–15 cm į šalį nenublokštų motociklininko.

Mažėja vairuojančių

„Regitros“ duomenimis, kasmet vis daugiau žmonių nori išlaikyti motociklo vairavimo teises. „Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas aiškina, kad yra kelios grupės asmenų, laikančių egzaminus A kategorijos vairuotojo pažymėjimui gauti: tie, kurie jau sulaukė 24 metų ir gali vairuoti bet kokio galingumo motociklą, ir tie, kuriems sukanka 40 ar daugiau metų.

Galima spėti, kad sulaukę tokio amžiaus jie jau turi stabilų finansinį pagrindą, gali sau leisti įsigyti dar vieną transporto priemonę. Galbūt, vaikai jau yra tokio amžiaus, kai nebereikia jų vežioti į darželius ir mokyklas, o tėvai gali įsigyti mopedą ar motociklą – tokią transporto priemonę, apie kurią svajojo nuo vaikystės.

Įdomu, kad šalyje mažėja vairuojančių motociklus. Štai, 2014 m. Lietuvoje buvo 203 tūkstančiai asmenų, turinčių teisę vairuoti silpniausius A1 kategorijos motociklus, o šių metų sausio 1 d. tokių buvo 185 tūkstančiai.

Taip pat galingų A klasės motociklų vairuotojų pažymėjimus turinčių asmenų nuo 194 tūkstančių 2014 m. sumažėjo iki 178 tūkstančių šiemet.

 

Adomas Grinius

Rekomenduojami video