Asociatyvi nuotr.

Policija įspėja kelių erelius – dar šį rudenį Lietuvos kelius pradės stebėti naujoviški greičio matuokliai. Prietaisai esą bus mobilūs ir pareigūnai juos galės kilnoti po avaringiausius ruožus, tad lakstyti mėgstantys vairuotojai iš anksto nežinos kur jų tyro radarai ir piniginės baudos. Lazerinės technologijos automatiškai fiksuos ir automobilius ir motociklus, o laiškas apie baudą pažeidėją pasieks greičiau nei per savaitę.
Šalies keliuose į pažeidėjus jau netrukus nukryps žvitrios ir technologiškai pažangios naujųjų policijos greičio matuoklių akys. Po kelių savaičių šalies teritorijoje išsidėstys 37 tokie mobilieji radarai. Pasak generalinio komisaro pavaduotojo Edvardo Šilerio, iš estų įsigytus, Vokietijoje gamintus matuoklius pareigūnai galės lengvai perkelti iš vienos vietos į kitą, tad šie trikojai tvarką prižiūrės avaringiausiuose ir pažeidėjų pamėgtuose užmiesčių ruožuose. Beje, nors fiksuodami greičio viršijimą matuokliai ir blyksės, tačiau kitaip nei vadinamieji „inkilai“ vairuotojų neakins net ir naktį. Apie stovintį radarą neįspės ir kelio ženklas, kuris dabar yra įrengtas prieš kiekvieną stacionarų.
„Policininkas galės laisvai perkelti iš vienos vietos į kitą, pagal jam suformuotas užduotis, avaringas vietoves. Matome, kad tai tikrai turės didelį poveikį avaringumui. Tikimės, kad greitis ženkliai sumažės ten, kur dabar nemažėja“, – kalbėjo gen. komisaro pavaduotojas Edvardas Šileris.
Mobilieji matuokliai visų transporto priemonių greitį matuos maždaug 300 metrų atstumu, o matavimo paklaida jei vairuotojai važiuos iki 100 kilometrų per valandą greičiu bus apie 3 kilometrus per valandą. Jei greitis didesnis, numatoma apie 3 procentų paklaida.
Naujasis pareigūnų pirkinys pilnai automatizuotas, taigi prietaisas automatiškai ir matuos greitį, ir formuos protokolą. Elektroniniu ar įprastu paštu pažeidėjas apie baudą bus informuotas greičiau nei per savaitę. Kol kas matuoklius saugos policininkai, tačiau vėliau juos žadama palikti be žmogaus priežiūros, jų neplanuojama slėpti ar montuoti nematomose vietose. Kelių policijos viršininkas Vytautas Grašys sako, jog matuokliai vairuotojus gąsdins psichologiškai, mat neprisirišant prie konkrečios vietos esą išliks netikėtumo elementas.
Apie matuoklį vairuotojai nebus įspėjami ir kelio ženklais. „Yra įrengtos dvi vaizdo kameros ir kompiuteris pasirenka geriausią vaizdą, kuris bus siunčiamas. Jis veikia lazeriniu principu. Identifikuoja kiekvieną transporto priemonę ir pažeidimo nuotraukoje nurodoma kuri transporto priemonė kokiu greičiu važiavo“, – pasakojo kelių policijos viršininkas Vytautas Grašys.
Pasak policijos, leistino greičio nesilaikymas lemia net kas ketvirtą eismo įvykį. O šiemet jau nustatyta daugiau nei 100 tūkstančio greičio viršijimų atvejų. Nors tai ir 50 tūkstančių atvejų mažiau nei per tokį laikotarpį pernai, ir dalis vairuotojų mano, jog keliuose turėtų veikti daugiau matuoklių ar radarų. Štai daugelis jau žino, kuriuose ruožuose jie neveikiantys ir tuo piktnaudžiauja.
„Tuo naudojasi, nes žino, kad neveikiantis ir tikrai nevažiuos 40, jei leistinas greitis, o 70-80 kilometrų per valandą tai drąsiai“, – mano vairuotojas Miroslovas. Šio metu šalyje veikia ir štai tokie vidutinio greičio matuokliai. Atkarpų, kurias jie stebi šiai dienai yra 25, tačiau iki 2020 metų Lietuvos automobilių kelių direkcija žada pastatyti dar 260 įrenginių, tad veiks papildomi 130 greičio kontrolės ruožų. Visgi dalis vairuotojų piktinasi, jog tam tikruose ruožuose greičio ribojimas per griežtas, esą patyrę vairuotojai moderniais automobiliais gebėtų lygiai taip pat saugiai važiuoti ir didesniu nei leidžiama greičiu.
Vitalijus Andrejevas sako, jog dabartiniai reikalavimai nėra amžini ir gali būti keičiami. „Ruožai buvo atrinkti ir suderinti su kelių policija. Situacija yra dinamiška ir jei ateityje matysime, kad šioje vietoje susitvarko, tai matuoklį galime perkelti į kitą vietą, antras dalykas, mes galima greičio rėžimus keisti“, – kalbėjo kelių direkcijos direktorius Vitalijus Andrejevas.
„Regitros“ vadovas pasakoja, kad dėl greičio viršijimo itin dažnai pakliūva jauni vairuotojai. Tad tikimasi, kad matuokliai sudrausmins ir juos. „Iki dviejų metų neturintys stažo turi devynis pažeidimus, iš kurių bent vieną pažeidus reikia baigti papildomus mokymus ir net 47 procentai dėl greičio. Tai galima sakyti pusę jaunų vairuotojų padaro pažeidimų dėl greičio“, – pasakojo „Regitros“ vadovas Saulius Šuminas. Matuokliai policijai kainavo milijoną 300 tūkstančių eurų. Po poros mėnesių išbandžius pirkinį, pareigūnai svarstys ar verta investuoti ir didinti jų skaičių.
Marius Zaremba