Gamintojo nuotr.

Nedidelio Pietų Kroatijos miestelio gyventojai nusprendė pastatyti labai originalų ir šio krašto, o galbūt viso posovietinio bloko perėjimą į kapitalizmą menantį paminklą. Imotskio miestelyje statomas paminklas „Mercedes-Benz 115“ modeliui.

Prie šiaurinių Dalmatijos kalnų prisišliejęs Imotskio miestelis garsus ne tik kalnų ežerais ir netoli plytinčia Adrijos jūra, bet ir „Mercedes-Benz“ automobiliais. Ši pagarba atėjo iš paskutiniųjų Jugoslavijos Respublikos gyvavimo metų, kai daugybė jaunų kroatų atrado kelią į Vokietiją ir išvyko ten dirbti.

Parvažiuoti į namus su mersedesu buvo pats geriausias įrodymas, kad pagaliau žmogus ištrūko iš socializmo skurdo.

„Iš 16 tūkst. čia registruotų automobilių, maždaug 8 tūkst. yra mersedesai. Bet esu tikras, kad jų gerokai daugiau, nes dalis jų stovi garažuose, kadangi žmonės juos tebesaugo. Pats turiu 13 „Mercedes“ automobilių, bet tik keturi iš jų registruoti“, – pasakoja „Mercedes šou“ organizatorius Ivanas Topičius.

Kroatai, kaip ir dauguma buvusios Jugoslavijos gyventojų, pradėjo šį žygį į Vakarus anksčiau nei, pavyzdžiui, mes, lietuviai, todėl jiems teko vairuoti legendinius „Mercedes-Benz 114“ ir „Mercedes-Benz 115“ modelius.

Maždaug 1980-aisiais Vokietijoje jau buvo galima nusipirkti dar visai gerų maždaug dešimties metų senumo tokių „Mercedes“ automobilių. Grįžęs tokiu automobiliu į tuometę socialistinės Jugoslavijos provinciją galėjai visai kitaip žiūrėti į Maskvos diriguojamo planinio socializmo ūkį.

„Į nieką jo nekeisčiau, už jokius pinigus pasaulyje. Kol gyvas aš, šis automobilis bus su manimi“, – tikina senovinio „Mercedes-Benz“ automobilio savininkas Mladenas Ujevičius.

Norėdami pagerbti legendinį automobilį, kroatai už 120 tūkst. eurų nusprendė pastatyti paminklą būtent „Mercedes-Benz 115“ modeliui ir jau surinko apie pusę tam reikalingos sumos.

Tam jie ir organizuoja „Mercedes-Benz“ automobilių šou, į kurį suvažiuoja panašių pažiūrų entuziastai iš aplinkinių šalių.

„Šį konkretų automobilį radau prieš aštuonerius metus. Radau tvarte, kur laikomos kiaulės. Jis buvo pamirštas, apipelijęs. Nupirkau jį.

Iš pradžių pamaniau, kad vargu ar pavyks juo pasivažinėti: dalys brangios ir, apskritai, tai sudėtingas automobilis.

Bet, kaip visada, pradedi gilintis, skaityti, mokytis, ir šiandien man tai paprastas automobilis. Paaiškėjo, kad jį labai smagu vairuoti, ne kaip lenktyninį, o kaip skirtą važinėti kiekvieną dieną“, – pasakoja senoviškų automobilių entuziastas Martinas iš Vokietijos.

Beje „Mercedes-Benz 114“ ir „Mercedes-Benz 115“ buvo pirmieji pokariniai šio gamintojo sukurti naujos konstrukcijos  automobiliai. Jie buvo labai kokybiški, todėl ir ilgaamžiai. Oficialus tokio automobilio ridos rekordas – beveik 5 milijonai kilometrų. Šis rekordas priklauso vienam Graikijos taksistui.

Šiuos automobilius vokiečiai gamino iki 1969-ųjų, todėl Lietuvoje pasirodė tik paskutiniai jų modeliai, kuriems tuo metu jau buvo mažiausiai 15 metų. Tačiau tai nesutrukdė šioms mašinoms dar ilgai tarnauti jų savininkams, o kai kurios iš jų tebevažinėja iki šiol.

 

 

Saulius Masalskas