Pasibaigus pavasariniam karantinui, maždaug 80 proc. naujai užsirašiusiųjų į grupes norėjo mokymų gyvai auditorijoje, o ne nuotoliniu būdu.

Nuotolinis vairavimo mokymas, kurį vairuotojus ruošiančios mokyklos jau išmėgino pavasarinio karantino metu, vėl sugrįžta – spalio 26 d. buvo paskelbta, kad bent iki lapkričio 8 d. mokymai turi būti vykdomi nuotoliniu būdu. Nuomonės apie šį mokymo būdą išsiskiria – tiek mokiniai, tiek dėstytojai turi savų patirčių.

Dėstyti patiko

Artūras Pakėnas, vairavimo instruktorius ir vairuotojų ruošimo mokyklos bendraturtis, sako, kad pavasarį dirbti nuotoliniu būdu ir dėstyti teorijos kursą jam visai patiko.

„Šią pavasarinę praktiką vertinčiau teigiamai – viskas priklauso nuo dėstytojo, jo pasiruošimo ir naudojamų programų. Aš tuomet išsinuomojau profesionalią „Zoom“ platformą, per kurią bendravau su mokiniais, turėjau pasidaręs savo seminarų įrašus, kuriuose mokiniams piešiau įvairias situacijas ir jas aiškinau. Žodžiu, atlikau namų darbus ir man viskas buvo gerai“, – kalba pašnekovas.

Jo teigimu, dėstytojams dirbti nuotoliniu būdu yra patogiau ir pigiau: „Jeigu galėčiau nuolat dirbti iš namų, nereikėtų nuomoti auditorijos. Sutaupyčiau kokius 200 eurų, o mažai vairavimo mokyklai tai yra pinigai.“

Pašnekovas sako, jog svarbu, kiek laiko truks karantinas, nes praktinis mokymas yra sunkiausia mokymo dalis karantino laikotarpiu – nemažai mokinių laukia, kol jis pasibaigs arba iš viso nukelia praktinį mokymą neapibrėžtam laikui.

Grupė išsiskirstė

Rudens karantinas kol kas numatytas iki lapkričio 8 d., bet kiek jis realiai truks – neaišku. A.Pakėnas teigia, kad jeigu karantinas truks ilgiau, tiek vairuotojus ruošiantys, tiek norintys jais tapti patirs nepatogumų. Jis sako pavasarį netekęs vienos grupės vien dėl ilgo karantino.

„Nuotoliniu būdu išdėsčiau teorijos kursą, o paskui, kadangi karantinas užsitęsė, mokiniai nesulaukė nei praktinio vairavimo kursų, nei egzaminų – kas išvažiavo, kas nukėlė vėlesniam laikui, kas visai kažkur dingo. Kai po mėnesio pradėjau rašyti mokiniams, kad galima vairuoti ir laikyti praktinį egzaminą, grupė jau buvo išsivaikščiojusi. Jie buvo sumokėję tik už teorijos kursą, o už praktinį kursą aš net neėmiau pinigų, nes nežinojau, kada baigsis karantinas“, – pasakoja finansinių nuostolių patyręs pašnekovas.

Jis sako, kai baigėsi karantinas, siūlęs mokiniams ir toliau mokytis nuotoliniu būdu, bet maždaug 80 proc. naujai užsirašiusiųjų į grupes norėjo mokymų gyvai auditorijoje, o ne nuotoliniu būdu.

Mokiniai aiškino, kad jiems klasėje lengviau susikaupti, buvimas auditorijoje truputį drausmina juos pačius, auditorijoje geriau įsisavinamos žinios.

„Mokantis namie nuolat galimi įvairūs pašaliniai dirgikliai: tai mama ar draugė valgyti paruošė, tai draugas ar draugė SMS žinutes rašo, tai mobiliuoju telefonu interneto platybėse naršai – taip pusės paskaitos ir negirdi“, – argumentuoja pašnekovas.

Tyrimai patvirtinta

Neseniai JAV atlikto „Millenials Branding“ tyrimo duomenimis, didžioji dalis apklausoje dalyvavusių universitetų studentų (78 proc. iš 1 tūkstančio apklaustųjų) vis dar mano, jog lengviau mokytis tradiciniu būdu – auditorijose.

Paprašyti nurodyti didžiausius nuotolinio mokymosi trūkumus, studentai įvardijo komunikacijos ir motyvacijos trūkumą. Esą mokantis nuotoliniu būdu, bendravimas su dėstytoju ir kitais mokiniais galimas tik interneto grupėse, elektroniniu paštu ar telefonu. Tuo tarpu mokymasis gyvai duoda daugiau teigiamų rezultatų – dalinamasi klausimais, idėjomis, daugiau bendraujama. Tad kol kas internetas bendravimo akis į akį pakeisti negali.

Kalbant apie motyvaciją, JAV studentų požiūris iš esmės nesiskiria nuo Lietuvos studentų. Kai kuriems mokiniams gali būti sudėtinga prisiversti mokytis namuose, kai aplink tiek daug trukdžių: televizorius, šaldytuvas, „Facebook“ ir pan.

Ir nors vairavimo mokyklos nepatenka į aukštojo mokslo institucijų sąrašus, principas išlieka tas pats – atvykęs į vairavimo mokyklą, esi priverstas visą savo dėmesį skirti mokslui.

Išvardijo privalumus

Tarp nuotolinio mokymosi privalumų studentai pabrėžė laiko taupymą, patogumą, didesnį mokymosi tempą, privatumą ir ekonomiškumą.

Mokantis internetu, nereikia galvoti, kaip laiku nusigauti į reikiamą vietą, ir kaskart kažkiek laiko sugaišti važiuojant į auditoriją ir grįžtant iš jos.

Taupomos išlaidos transportui, kurios didžiuosiuose šalies miestuose gali būti reikšmingos kiekvieno mokinio biudžetui, neįskaitant laiko, kurį sugaištate kamščiuose arba vietose, kur prastesnis susisiekimas.

Taip pat mokantis individualiai galima geriau kontroliuoti savo mokymosi tempą, o žmonės, kuriems triukšminga auditorija nėra labai patraukli, gali jaustis geriau besimokydami iš namų.

Bene didžiausias nuotolinio mokymosi privalumas yra jo lankstumas, nes besimokančiųjų neriboja nei laikas, nei vieta, galima optimizuoti įvairius išteklius.

Nepaisant didesnio produktyvumo, tradicinis mokslas išlieka toks, kuriam reikia skirti daugiau laiko ir pinigų, lyginant su nuotoliniais kursais. Tie žmonės, kuriems bendravimas mokantis yra labai svarbus, turėtų gerai pagalvoti prieš rinkdamiesi nuotolinius kursus.

O tie, kurie mėgsta kontroliuoti savo laiką ir biudžetą, tikriausiai jausis patenkinti mokydamiesi namie, kelionėje autobusu ar traukiniu – visur, kur tik ras internetą.

Technologijos – svarbu

Mokantis nuotoliniu būdu negalima neįvertinti technologijų naudojimo. Tiek dėstytojams, tiek besimokantiesiems reikia laiko susipažinti su technologijomis, kurios bus naudojamos mokymų metu.

Mat kai kurie žmonės, ypač vyresnio amžiaus, nuotoliniam mokymui pritaikytas technologijas išbandys pirmą kartą. Todėl patariama, kad reikėtų skirti šiek tiek laiko (15–20 min.) prieš sinchroniniu būdu vyksiančią paskaitą, per kurį visi besimokantieji prisijungtų į naudojamą platformą, kad nevėluotų ir spėtų pašalinti galimus techninius trikdžius.

Dėl paskelbto karantino pastaruoju metu nemažai daliai besimokančiųjų tenka smarkiai koreguoti savo dienotvarkę, todėl net ir nuotolinės paskaitos gali būti suplanuotos jiems nepatogiu laiku.

Kai kurie besimokantieji gali turėti sveikatos problemų arba rūpintis artimaisiais, kurie serga. Dėl uždarytų švietimo įstaigų jiems gali tekti rūpintis savo vaikais arba jaunesniais šeimos nariais, dėl to jiems lieka mažiau laiko teoriniams ir praktiniams vairavimo kursams. Tad reikia suprasti, kad vairavimo kursai daliai besimokančiųjų tikrai nebus pirmas numeris prioritetų sąraše.

Dėl to vairavimo mokykloms, jų lektoriams reikėtų pagalvoti, ar verta organizuoti sinchronines paskaitas, kai visi kursų lankytojai prisijungia vienu metu, ar bandyti rinktis lankstesnį nuotolinio mokymo būdą, kuris labiau atitinka kiekvieno poreikius.

Pateikė rekomendacijas

Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) pranešė, kad nuo 2020 m. spalio 26 d. iki 2020 m. lapkričio 8 d. neformalusis suaugusiųjų švietimas vykdomas nuotoliniu būdu arba yra stabdomas.

LTSA rekomenduoja, kad vairavimo mokykla nuotolinį mokymą galėtų vykdyti tik gavusi raštišką mokinio sutikimą. Jei mokinys nepilnametis, raštišką sutikimą dėl nuotolinio mokymo pasirašo vienas iš tėvų ar globėjų. Prie sutarties turi būti prisegama mokinio nuotrauka, pagal kurią būtų galima identifikuoti asmenį.

Nuotolinis mokymas vykdomas naudojant mokymo įstaigos pasirinktą nuotolinio mokymo sistemą (platformą).

Nuotolinio mokymo metu vairavimo mokykla turi fiksuoti kiekvieno nuotolinio mokymo metu prisijungusio mokinio asmens identifikavimo duomenis ir įsitikinti, kad mokyme realiu laiku dalyvauja visi privalantys dalyvauti mokiniai.

Informuoti mokinius, kad nuotolinio mokymo metu mokiniai turi būti įsijungę vaizdo kameras, t. y. turi būti matomi realiu laiku. Mokiniai, neįsijungę vaizdo kameros nuotolinio mokymo metu, mokymų registravimo žurnale negali būti žymimi kaip dalyvaujantys mokyme.

Taip pat teorijos žinių mokymo apskaitos žurnale nurodyti mokinių identifikavimo kodus, skirtus jungimuisi prie nuotolinio mokymo sistemos (platformos).

LTSA nuomone, A1, A2 ir A kategorijų praktinio vairavimo mokymas gali būti vykdomas laikantis visų saugos reikalavimų, nes iš esmės šis mokymas laikytinas bekontakčiu, nes mokinys ir instruktorius važiuoja skirtingomis transporto priemonėmis.

Šių mokymų metu neturi būti tiesioginio kontakto tarp mokinio ir vairavimo instruktoriaus. Besimokantis vairuoti asmuo privalo turėti savo (priklausančias mokiniui) apsaugos priemones (šalmą, alkūnių, kelių, pečių apsaugas, pirštines) ir turėti savo (priklausančią mokiniui) laisvų rankų įrangą.

Taip pat svarbu nepamiršti, kad tai, kas daugiau ar mažiau efektyviai veikia auditorinių užsiėmimų metu, nebūtinai veiks mokant ir mokantis nuotoliniu būdu. Švietimo ekspertai pataria, kad mokant nuotoliniu būdu reikėtų kiek įmanoma labiau vengti besimokantiesiems duoti skaityti ilgus (netgi ilgesnius kaip puslapio!) tekstus bei žiūrėti ilgesnius nei 10 minučių trukmės paskaitų įrašus.