FB nuotr.

Automobilio valdymas įvairių tipų keliuose yra skirtingas, todėl vairuotojui bene svarbiausia greitai įvertinti, kokiu keliu jis važiuoja, ir iš anksto numatyti galimus pavojus. Tai ypač aktualu pradedantiems vairuotojams, kurių žvilgsnis klaidžioja, o dėmesys koncentruojamas į pašalinius objektus. Atlikti tyrimai, kuriuose buvo naudojama akių judesių stebėjimo įranga, parodė, kad pradedantys vairuotojai nepakankamai stebi eismo aplinką.

Pradedančių vairuotojų žvilgsnis chaotiškai laksto po visą stebėjimo lauką, jie gerokai ilgiau stebi objektus, visai nesusijusius su vairavimo situacija. Taip gaištamas laikas nereikšmingiems dalykams ir nepastebima kritinių eismo aplinkybių.

„Pavojingiausia situacija susidaro tada, kai nepatyręs vairuotojas ima galvoti, kad jis puikiai vairuoja, ir papildomas atsargumas nebereikalingas. Mokantis vairuoti psichologai rekomenduoja svarbius dalykus sau kartoti garsiai arba mintyse, pavyzdžiui, „į galinį veidrodėlį, į dešinįjį veidrodėlį, į kairįjį veidrodėlį, per petį“, – sako Vytauto Didžiojo universiteto Psichologijos katedros docentė dr. Laura Šeibokaitė.

Nemažai pavojų tyko vingiuotose ir kalvotose vietovėse. Čia vairuotojai turi būti itin atidūs, nes automobilio greitį važiuojant kelio vingiu riboja išcentrinė jėga ir padangų sukibimas su kelio danga. Kuo didesnė išcentrinė jėga veikia automobilį, tuo didesnė tikimybė, kad dings padangų sankiba su kelio danga, automobilis nukryps nuo pasirinktos važiavimo trajektorijos ir kelio vingyje nuslys nuo kelio.

„Važiuojant vingiuotu keliu ypač svarbu pasirinkti tinkamą greitį ir pavarą prieš kelio vingį. Nepamiršti, kad priešais atvažiuojantis automobilis gali įvažiuoti į jūsų eismo juostą, todėl ir automobilio padėtis kelio vingyje turi būti kiek įmanoma arčiau dešiniojo važiuojamosios dalies krašto“, – sako „Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas.

Specialistų teigimu, važiuodami tiesiu keliu vairuotojai susiduria su ne ką mažiau iššūkių. Kaip ir daugelyje situacijų, čia itin svarbus veiksnys – pasirinktas greitis. Jis turi būti toks, kad nekeltumėte pavojaus kitiems eismo dalyviams, galėtumėte laiku sustoti ar pasukti į šoną. Be to, svarbu išlaikyti ir saugų atstumą iki priekyje važiuojančios transporto priemonės. Reikėtų vadovautis vadinamąja dviejų sekundžių taisykle.

Pagal šią taisyklę atstumas iki priešais važiuojančios transporto priemonės yra lygus atstumui, kuris tam tikru greičiu nuvažiuojamas per dvi sekundes. „Jei važiuojate tiesiu keliu, nereiškia, kad galite labiau atsipalaiduoti ir skirti mažiau dėmesio vairavimui. Eisme situacija keičiasi greitai, todėl labai svarbu būti pasiruošus bet kokiems netikėtumams, juk monotoniškas važiavimas tiesiu keliu gali sumažinti jūsų dėmesį bei gebėjimus greitai ir laiku sureaguoti į pasikeitusią situaciją“, – teigia S.Šuminas.

Važiuojant visada reikia įdėmiai stebėti situaciją priekyje, šone ir gale. Prieš mažinant greitį ar stabdant automobilį, būtina pažiūrėti į galinio vaizdo veidrodėlį, o prireikus – ir į šoninius veidrodėlius. Vairuotojas turi stebėti kitus eismo dalyvius ir reaguoti į jų elgesį taip, kad būtų užtikrintas kiek įmanoma saugesnis eismas ir sklandesnis transporto srautas.