Tesla 3

Svarstydami įsigyti automobilį, nepamirškite pagalvoti ir apie elektromobilius. Pirkdami naują arba naudotą elektromobilį dabar galite gauti kompensaciją iki 5 tūkst. eurų. Šia galimybe nuo balandžio pasinaudojo ne vienas.

Kaip jau skelbta, nuo šių metų balandžio žmonės gali teikti prašymus norint gauti kompensaciją naujai įsigijus elektromobilį. Aplinkos projektų valdymo agentūra (APVA) nurodo, kad kompensacinės išmokos dydis vienam pareiškėjui už įsigytą naudotą elektromobilį yra 2 tūkstančiai eurų, už įsigytą naują elektromobilį – 4 tūkstančiai eurų. Dar papildomą 1 tūkstančio eurų kompensaciją žmogus gali gauti, jei sunaikins seną transporto priemonę.

Įsigijo tiek naujus, tiek naudotus elektromobilius

Per pirmąjį mėnesį, kai žmonės gali teikti paraiškas kompensacijai gauti, į APVA kreipėsi ne vienas. Jau 29 žmonės gavo kompensacijas už nupirktus naujus ar naudotus elektromobilius. Aplinkos ministerijos duomenimis, lietuviai dažniausiai rinkosi naudotus „Tesla 3“ ir naujus VW „Up“ elektromobilius. Kiek mažiau populiarūs naudoti „Tesla S“ ir „Nissan Leaf“ elektromobiliai.

Populiarūs elektromobiliai iš JAV

„Autoplius.lt“ komunikacijos vadovas Matas Buzelis pastebi, kad nemaža dalis elektromobilių yra iš JAV. Visų per 2019 metus į Lietuvą įvežtų elektromobilių net 43 proc. buvo iš JAV. Iš visų įvežtų elektromobilių iš Vokietijos atvežta apie 20 proc., o Prancūzijos – 9 proc.

„Kodėl perka daužtus amerikietiškus? Visų pirma – vairuotojus vilioja kaina ir platus modelių pasirinkimas. JAV parduodamų automobilių vertė žymiai mažesnė. Net ir įvertinus būtinų perdarymų kaštus (kad transporto priemonė atitiktų reikalavimus ir būti galima ją eksploatuoti Lietuvoje), dažnai verta rinktis automobilį iš JAV.

Kita priežastis, dėl kurios vairuotojus žavi iš JAV pargabenti automobiliai – galimybė matyti visą konkretaus automobilio istoriją. Iš Vokietijos, Prancūzijos, Italijos ar beveik bet kurios kitos Vakarų Europos šalies įvežtų automobilių istorija gali būti neatsekama, klastojama – labai sunku nustatyti kai kuriuos tikslius duomenis“, – pasakoja M. Buzelis. Anot jo, nors ir yra viešas interesas, kad prekyba automobiliais būtų kuo įmanoma skaidresnė, dėl griežtų asmens duomenų ribojimų ES šalių transporto priemonių registrai, draudimo bendrovės ir eismo saugumą užtikrinančios asociacijos nesidalija duomenimis apie automobilių įrašus.

Renkantis automobilį iš JAV, reikėtų nepamiršti, kad tektų sumokėti ne tik už jį patį, bet ir muito mokesčius, už transporto priemonės atgabenimą į Lietuvą. Transporto priemonėms iš JAV ir Kanados yra taikomi 10 proc. Importo mokestis, kuris skaičiuojamas nuo transporto priemonės pirkimo JAV sumos kartu su visomis transportavimo išlaidomis ir 21 proc. standartinis PVM mokestis nuo bendros vertės. M. Buzelis nurodo, kad iš JAV pargabentiems automobiliams dažnai reikia pakeisti žibintus, sumontuoti rūko žibintą gale, o to kaina priklauso nuo konkrečių modelių.

Automobilių kainos siekia keliasdešimt tūkstančių

Už populiariausius elektromobilius žmonės negaili pakloti net ir po kelias dešimtis tūkstančių eurų. Populiariausių naudotų elektromobilių „Tesla 3“, pagamintų 2018–2019 m. kaina automobilių skelbimų portaluose prasideda nuo 19 tūkst. eurų ir priklausomai nuo būklės – didėja. Štai, pavyzdžiui, vienas brangiausių „Tesla 3“ elektromobilių, pagamintų 2019 m., skelbimų portale autoplius.lt parduodamas už daugiau nei 65 tūkst. eurų.

Kitų populiarų elektromobilių „Tesla S“, pagamintų 2015–2017 m. kaina tame pačiame skelbimų portale prasideda nuo beveik eurų 33 tūkst. eurų. Dėmesio nestokojančių 2016–2018 m. elektromobilių „Nissan Leaf“ kaina skelbimų portaluose svyruoja nuo daugmaž 11 tūkst. iki 15 tūkst. eurų. Tarp populiariausių šį mėnesį su subsidija pirktų elektromobilių pateko ir naujieji VW „Up“. Jų kaina salonuose šiuo metu siekia apie 24 tūkst. eurų.

Naudinga priemonė

M. Buzelis pabrėžė, kad ši skiriama kompensacija, kaip priemonė tikrai paskatins Lietuvos vairuotojus įsigyti elektromobilius – tiek naujus, tiek naudotus.

„2 tūkst. eurų lengvata naudotam elektromobiliui kai kuriais atvejais gali sudaryti net apie 25 proc. perkamo automobilio kainos. Tuo tarpu 4 tūkst. eurų lengvata naujam elektromobiliui gali sudaryti iki 20 proc. automobilio vertės dydžio nuolaidą. Tai yra reikšmingo dydžio sumos, galinčios pakeisti vairuotojų pasirinkimą arba bent priversiančios dar kartą pagalvoti apie elektromobilį“, – tikina M. Buzelis. Visgi jis atkreipia dėmesį, kad tokios lengvatos tėra ledkalnio viršūnė. „Visos šios lengvatos turėtų būti teisingos ekosistemos baigiamasis akcentas – manau, jog prioritetas būtų orientuotis į milijoną teršėjų, o ne kelis tūkstančius elektromobilių“, – pabrėžia M. Buzelis.

Šiuo metu be subsidijos elektromobiliams, taip pat mokamos išmokos atsakantiems seną automobilį ir perkantiems elektrinį paspirtuką, motorolerį ar motociklą, taip pat dviratį. Be to, 1 tūkst. eurų galima gauti ir perkant mažiau taršų įprastinį automobilį (išskyrus dyzelinį). KIta vertus, nuo liepos 1 d. įsigalios Motorinių transporto priemonių registracijos mokestis. Šiomis priemonėmis bandoma sumažinti Lietuvos transporto sektoriaus taršą.