Anot jo, sparti kolektyvizacija buvo susijusi su partizaniniu judėjimu. Siekta išnaikinti pavienius ūkius ir ūkininkus taip norint atkirsti partizanus nuo žmonių pagalbos. Tiesa, būta ir tokių atvejų, kai kolūkių pirmininkai susitardavo su partizanais ir remdavo juos grūdais, kitais maisto produktais.
Buvo ir priešingų atvejų, kai partizanai žudydavo pirmuosius kolūkių pirmininkus. Eiti į kolūkius lietuviai labai nenorėjo, o mirus Stalinui Lietuvoje net buvo pasklidęs gandas, kad naikins kolūkius, atiduos žemę, o rusai – išvyks iš Lietuvos. Žinoma, tai neįvyko, bet žmonės tikėjosi, kad kolūkiai ilgai negyvuos.
„Kolūkių sistema nepasiteisino ir labai greitai davė neigiamus rezultatus. Lietuvą ištiko badas. „1955-56 metais Lietuvą ir kitas Baltijos šalis ištiko badas. Pinigų už darbą kolūkyje žmonėms nemokėjo, duodavo pajus, o tiksliau – pusmaišį grūdų ir kitų maisto produktų. Kolūkis buvo lažas už kurį mokėdavo maistu.
Rygoje net buvo sukviestas pasitarimas į kurį atvyko Nikita Chuščiovas, A. Sniečkus ir kiti buvo kaltinami negebėjimu tvarkytis. Jie išsisukinėjo, nekaltino kolūkių, bet teigė, kad kolūkių pirmininkai nemokėjo tvarkytis.
Po to iš Leningrado ir Maskvos į Lietuvą vyko kolūkių specialistai, kurie rodė, kaip reikia tvarkytis su žemės ūkiu“, – sunkią kolūkių pradžią pasakojo istorikas. Žmonės netikėjo kolūkiais, todėl pradžioje sekėsi tikrai sunkiai. Visgi vėliau buvo nutarta pradėti didelę melioraciją, iškeldinti žmones iš vienkiemių, sugrūsti juos kolūkių gyvenvietėse. „Keltis prievarta į gyvenvietę nevertė, bet buvo aiškiai pasakyta, jei gyvensi vienkiemyje, neturėsi nei elektros, nei kelio, nei kitų komunikacijų. O į kolūkių gyvenvietes keltis buvo skatinama duodant namus, suteikiant kreditus ir kitas lengvatas“, – pasakojo S. Grybauskas.
Parodomieji kolūkiai ir pirmininkai-carai
Įvykdžius melioraciją ir pagerėjus situacijai Sovietų Sąjungoje, Lietuvoje ėmė rastis pirmieji kolūkiai-milijonieriai. Parodomieji kolūkiai, kurie buvo pavyzdžiu visai sovietų valstybei, o jų pirmininkai tapo tikrais karaliukais, galingesniais net už rajono valdžią, savo rankose laikiusius komunistus.
„Tie kolūkiai buvo tokie turtingi, kad kolūkiečiai juose gyveno itin gerai, premijos ir kitos išmokos buvo didelės, tiesa, pensijos ir atlyginimai kolūkiečiams pradėti mokėti tik septinto dešimtmečio viduryje. Iki tol atlygį žmonės gaudavo produktais, skurdo“, – sakė istorikas.
Visgi, parodomųjų kolūkių, o vėliau ir daugelio kitų kolūkių žmonės artėjant aštuntam dešimtmečiui išties ėmė gyventi geriau, taip gerai, kad pralenkė miestų gyventojus ir turėjo daugiau pinigų nei miestiečiai. „Siekta suvienodinti kaimo ir miesto gyvenimą, kad nebūtų skirtumo, kur gyveni. Pavyzdiniai kolūkiai, žinoma, gaudavo daugiau resursų ir lėšų.
Tarkime, Algirdo Malinausko, dabartinio Druskininkų mero dėdės, vadovaujamas kolūkis Radviliškio rajone buvo vietas tokių pavyzdinių. Dar buvo Joniškio rajone Bariūnų kolūkis, kur pirmininkavo toks Ramonas. Tai buvo puikūs kolūkiai, kuriems vadovavo „statusą“ turėję pirmininkai. Jie buvo Tarybų Sąjungos deputatai, kurie asmeniškai bendravo su A. Sniečkumi, Petru Griškevičium.
Tarkime, pas A. Malinauską labai mėgo lankytis A. Sniečkus, medžioti, svečiuotis pavyzdiniame kolūkyje. O štai Šakių rajono Lenino kolūkio pirmininkas Kostas Glikas visada buvo „pirmame medžiotojų ratelyje“, asmeniškai medžiodavęs su visais aukščiausiais CK funkcionieriais.
Šie pirmininkai gaudavo viską, ko norėjo. Tarkime, šiuose kolūkiuose būdavo ne tik mokyklos, bet ir baseinai, ambulatorijos, sanatorijos. Kolūkiečiai gaudavo kelialapius į prabangias sanatorijas, bet važiuoti ten nenorėjo, nes vasarą darbų kaime būdavo tiek, kad atostogos Druskininkuose jiems nerūpėjo“, – aiškino istorikas.
Kolūkiečiai išties gerai ėmė gyventi septintame dešimtmetyje ir jų gyvenimas nuolat gerėjo. Štai Alytuje buvo pastatytas namų statybos kombinatas, kuris gamino surenkamus namus, dar kitaip vadinamus „alytnamiais“. Kolūkiai jais buvo apstatyti pirmiausiai, tūkstančiai žmonių džiugiai nusiteikę kraustėsi į abejotinos kokybės, bet naujus namus, kurie šiems nieko nekainavo.
„Kolūkiuose buvo ne tik geri atlyginimai, bet ir galimybė papildomai užsidirbti. Deficito ekonomikoje kaimo žmones asmeniniuose ūkeliuose augino gyvulius ir juos priduodavo. Gyvuliai buvo brangūs, kolūkiečiai taip užsidirbdavo daug pinigų. Taip pat vyko „išsinešimai“, o tiksliau, vagiliavimai iš kolūkių. Vogti grūdai, trąšos, kitos medžiagos. Viskas nešta namo į savo ūkelį. Pinigus žmonės „dėdavo ant knygučių“ ir sovietmečio pabaigoje kolūkiečiai buvo daug daugiau sutaupę nei miesto gyventojai. Jie tiesiog turėjo daugiau pajamų ir mažiau galimybių išleisti pinigus“, – aiškino S. Grybauskas.
Veidaknygės nuotr.
Pinigų turėjo, laisvės – ne
Kolūkiečiai pinigus ne tik taupomosiose kasose laikydavo, bet ir slapstydavo kojinėse, arba padėdavo vaikams įsigyti automobilius, kooperatinius butus, kas taip laikais buvo neregėta prabanga. Įnašai už kooperatinį butą buvo apie 10 tūkst. rublių, o ir vėliau reikėdavo primokėti.
Naujas „Žiguli“ automobilis kainavo apie 8 tūkst. rublių, todėl sutaupyti neturint papildomų pajamų buvo sunku, jauni specialistai aštuntame-devintame dešimtmetyje gaudavo vos daugiau nei šimtą rublių, todėl turtingi tėvai-kolūkiečiai buvo kiekvieno svajonė. Bet vasaromis pusė Lietuvos triūsdavo kaimuose, padėdavo tėvams nuosavuose ūkeliuose arba „pildydavo cukrinių runkelių normas“, kurias įvykdyti buvo įsipareigoję kolūkyje gyvenantys žmonės.
Tiesa, nors kolūkiečiai uždirbo daugiau, jaunimas iš kaimų bėgo. Buvo net organizuotos akcijos sugrąžinti jaunimą į kolūkius, iš aukštųjų ir profesinių mokyklų siųsti jaunuoliai padirbėti į kolūkius, jauni specialistai skatinti, o baigę aštuonias klases – neišleisti gyventi kitur.
Buvo tokie laikai, kad kolūkio pirmininkai spręsdavo, kas gali išvykti gyventi ir dirbti į miestą, o kas – ne. Kolūkiai vienas su kitu konkuravo, vyko konkurencija, kas ko gaus, kas turi daugiau įtakos, tas gaus ir daugiau kombainų.
Konkuravo ir kolūkių pirmininkai, visi norėjo būti Tarybų Sąjungos deputatais, nors vienai kadencijai iš Lietuvos buvo skirtos vos kelios vietos. Tai kolūkių pirmininkai meilindavosi A. Sniečkui ar P. Griškevičiui, kad gautų tuos postus, nes jie reiškė daug privilegijų, garbės ir galimybių savo kolūkiui gauti tai, ko kiti neturi. O ir patys kolūkių pirmininkai buvo vietiniai kunigaikščiai, kurie savo kolūkiuose tvarkydavo, kaip norėdavo.
„Jie buvo skiriami valdžios, nors formaliai juos turėjo išsirinkti kolūkiečiai. Pirmininkas buvo šeimininkas, kuris rūpindavosi ne tik kaimu, bet kartais ir asmeniniais žmonių gyvenimais. Jie ir su rajonų valdžia nesiskaitydavo, jausdavosi provincijos kunigaikščiais, kurie susitarę net galėjo nuversti pirmąjį rajono sekretorių. Šie žmonės turėjo daug galių, reguliavo visą kolūkio gyvenimą ir kartais duodavo į kailį girtiems kolūkiečiams“, – pasakojo istorikas, pridūręs, kad nors privilegijuotas, kolūkio pirmininko darbas nebuvo lengvas. Sovietmečio pabaigoje gyvenimas kolūkiuose tapo daug lengvesnis, žmones jau turėjo pinigų ir „alytnamius“, o sanatorijos ir gyvenimas mieste buvo ranka pasiekiama. Pasak istoriko, paskutinieji kolūkių metai stebino net švedus, kurie lankydami Lietuvą kolūkius vertino teigiamai.