Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaPatarimaiKultūraSveikata Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Priežastys pasirinkti „Merlo“ krautuvus

Su Lietuvoje veikiančia UAB „Rovaltra“ garsioji italų „Merlo s.p.A.“ kompanija bendradarbiauja jau penkioliktus metus. Italų kompanijos atstovas praėjusią savaitę lankėsi Raseinių r. Dainavos žemės ūkio bendrovėje, kuri pirmąjį „Merlo“ teleskopinį krautuvą įsigijo prieš 13 metų, o dabar nusipirko ir naują šiuolaikinį krautuvą. Tradiciškai šampanu aplaistydamas ūkininkų pirkinį italas sakė suprantantis tokį lietuvių pasirinkimą, nes „Merlo“ teleskopiniams krautuvams Europos rinkoje niekas negali prilygti.

Papirko patikimumas

Teleskopinis krautuvas „Merlo TF42.7“ parodoje „Agritechnika 2013“ buvo įvertintas aukso medaliu, o naujausias „Merlo TF42.7 TT-140“ modelis neseniai įriedėjo į tvarkingą Raseinių r. Plikių kaime įsikūrusios Dainavos ŽŪB kiemą, kuriame radome ir 2004-aisiais įsigytą krautuvą.Jo tikrai nepavadintum pasenusiu. Tik patyrusi akis pastebės, kad tai skirtingų kartų mašinos.

Kodėl žemės ūkio bendrovė nusprendė pirkti antrą tos pačios kompanijos krautuvą? Turėtų būti svari priežastis. Pirmą kartą mašiną gali įsigyti atsitiktinai. Pavyzdžiui, patenka ji į žemdirbio akiratį, įtikinamai dirba techniką parduodančios bendrovės vadybininkas, todėl ūkininkas palygina kelių kompanijų pasiūlymus, pasikaso pakaušį ir suraito parašą ant sutarties. Tačiau renkantis galima suklysti tik vieną kartą. Jeigu pirkinys nuvylė, kitą sykį į jo pusę nenorėsi net pažiūrėti. Iš UAB „Rovaltra“ Dainavos ŽŪB yra nupirkusi ir 3 „Valtra“ traktorius, kurie be priekaištų darbuojasi ūkyje. Todėl dėl UAB „Rovaltra“ parduodamos technikos patikimumo abejonių nebuvo.

Priežastis paprasta – įsitikinome, kad tai patikima technika. 2004-aisiais įsigytas „Merlo“ teleskopinis krautuvas puikiai veikia iki šiol, nė karto nebuvo rimtai sugedęs, todėl neverta ieškoti laimės kitur“, – paaiškino Dainavos ŽŪB vadovas Antanas Stalerūnas.

Kopijuotojų nebijo

Italai teleskopinius krautuvus pradėjo gaminti palyginti neseniai – pirmuosius rinkai pateikė 1981 m., tačiau konkurentus apstulbino „Merlo s.p.A.“ konstruktorių sprendimas kurti iš esmės naujas mašinas. Net 90 proc. savo produkcijos italai eksportuoja – 70–80 proc. tenka Europos šalims. Vien žemdirbiams „Merlo s.p.A.“ gali pasiūlyti net 55 krautuvų modelius, kurių keliamoji galia – nuo 2,5 t iki 12 t.

Kai kurios kompanijos mūsų konstruktorių sprendimus bando kopijuoti. Tačiau ne viską įmanoma nukopijuoti, be to, kai baigiasi patento galiojimas, mūsų konstruktoriai įgyvendina naujus sumanymus“, – sakė „Merlo s.p.A.“ atstovas Rytų Europos ir Baltijos šalyse Jegoras Chardikovas.

Pavyzdžiui, „Merlo“ krautuvai rinkoje išsiskiria hidrostatinės transmisijos su kintamo darbo tūrio vandens siurbliu ir vandens varikliu bei elektroniniu EPD (Eco Power Drive) valdymu, optimizuojančiu variklio sūkius pagal galios poreikį.

Tai leidžia sutaupyti iki 18 proc. degalų. Hidrostatinė transmisija „Merlo“ teleskopiniuose krautuvuose įrengta kartu su vadinamąja aktyvaus stabdymo sistema, kuri didina darbų tikslumą ir saugumą“, – svečiui pritarė UAB „Rovaltra“ generalinis direktorius Romualdas Trainaitis.

[caption id="attachment_68244" align="alignnone" width="300"]„Dėl išskirtinės hidrostatinės transmisijos „Merlo“ krautuvai sutaupo iki  18 proc. degalų“, – sakė R.Trainaitis. Bendrovės nuotr. „Dėl išskirtinės hidrostatinės transmisijos „Merlo“ krautuvai sutaupo iki
18 proc. degalų“, – sakė R.Trainaitis. Bendrovės nuotr.[/caption]

Greitoji teleskopinė strėlė

Perkantieji teleskopinius krautuvus, žinoma, daugiausia dėmesio skiria krautuvo strėlei. „Merlo“ teleskopinė strėlė suvirinta iš dviejų metalo lakštų, tačiau prieš 13 metų gaminto krautuvo strėlė suvirinta iš dviejų vienodo storio ir pločio metalo lakštų, o pastaraisiais metais gaminamų krautuvų strėlė kitokia – nors bendras jos plotis nepasikeitė, tačiau viršutinė sekcijos dalis yra keliais centimetrais platesnė nei apa-tinė. Gal tai dizaino sprendimas? Pasirodo, ne. Tai – unikali „Merlo s.p.A.“ idėja.

Dizaino pasiūlymai, žinoma, svarbūs, bet tik ne gaminant strėles. Jos turi būti tvirtos, bet nestoros. Tai yra mūsų konstruktorių sprendimas. Kai strėlė suvirinama ne per centrą, bet pasirenkama neutrali ašis, sumažėja liekamoji įtampa. Nors strėlės svoris nepadidėja, ji tampa gerokai stipresnė“, – aiškino J.Chardikovas.

Kitas svarbus išradimu užpatentuotas sprendimas – strėlės viduje sumontuota kasetė, kuri apsaugo valdymo sistemą.

Todėl sparčiai įtraukdami strėlę jos įtraukimo mechanizmo nepažeisite, net neišgirsite dirbant su kitų kompanijų krautuvais būdingo ir gąsdinančio bumbtelėjimo“, – vaizdžiai aiškino R.Trainaitis.

Dėl šios savybės „Merlo“ teleskopinę strėlę įtraukti galima rekordiškai greitai – per 3,3 sek. Beje, labai greitai atliekamos ir kitos operacijos su strėle: per 6,6 sek. strėlė pakeliama, per 5,5 sek. nuleidžiama, o per 5 sek. maksimaliai pailginama.

[caption id="attachment_68241" align="alignnone" width="300"]Kai strėlė suvirinama ne per centrą, bet pasirenkama neutrali ašis, sumažėja liekamoji įtampa. Strėlė tampa gerokai stipresnė. Bendrovės nuotr. Kai strėlė suvirinama ne per centrą, bet pasirenkama neutrali ašis, sumažėja liekamoji įtampa. Strėlė tampa gerokai stipresnė. Bendrovės nuotr.[/caption]

Nelygus pagrindas – ne kliūtis

Dainavos ŽŪB vadovas išskyrė kitą labai svarbią tik „Merlo“ krautuvams būdingą savybę – galimybę nesumažinant darbo saugumo dirbti ant nelygaus pagrindo. Kur jau kur, o žemės ūkio srityje darbai labai įvairūs, todėl idealiu pagrindu sunku pasirūpinti. Taigi „Merlo“ krautuvas pats pasirūpins pusiausvyra. Tai – patentu saugomas italų konstruktorių išradimas, nieko panašaus rinkoje nerasite. Krautuvas gali dirbti esant 10 proc. nuolydžiui.„Taip pat labai svarbi galimybė jau ištiestą strėlę pastumti į šonus, t.y. pakoreguoti krovinio padėtį maksimaliai tiksliai“, – aiškino A.Stalerūnas.

Beje, postūmio diapazonas maksimaliame 7,1 m aukštyje siekia net 530 mm, o strėlės poslinkis – 190 mm į vieną ir į kitą pusę. Maksimali strėlės keliamoji galia – 4 200 kg, o maksimaliame aukštyje – 1 600 kg.

Nors senasis „Merlo“ modelis dar tarnaus daug metų, Dainavos ŽŪB mechanizatorius Petras Gudelevičius prisipažino mieliau sėdantis į naujo modelio kabiną.

Naujasis modelis turi daugiau privalumų. Jau pastebėjau, kad galiu dirbti tiksliau, kad naujajam krautuvui būdingas geresnis matomumas ir, žinoma, jį patogiau valdyti. Pavyzdžiui, yra galimybė iš kabinos valdyti hidraulinę pakabinimo sistemą, anksčiau reikėdavo kiekvieną kartą išlipti. Tai labai svarbu, kai tenka dirbti įvairius darbus, sutaupai daug laiko ir jėgų“, – dalijosi įspūdžiais P.Gudelevičius.

[caption id="attachment_68243" align="alignnone" width="1024"]Tradiciškai pažymimas naujausias pirkinys iš UAB „Rovaltra“, bet neužmirštamas ir senasis „Merlo“ modelis. Bendrovės nuotr. Tradiciškai pažymimas naujausias pirkinys iš UAB „Rovaltra“, bet neužmirštamas ir senasis „Merlo“ modelis. Bendrovės nuotr.[/caption]

Kabinoje erdvu ir jauku

Mechanizatoriai – neišlepinti darbuotojai, tačiau ilgai dirbant labai svarbu, kokioje kabinoje sėdėdamas valdai techniką. „Merlo“ kabina yra su hidropneumatine amortizacija, be to, šiuo metu ji rinkoje plačiausia – 1 010 mm. Krautuvą valdantis operatorius tikrai bus patenkintas sėdėdamas ant reguliuojamos sėdynės, o bendrovės vadovas jam turės progą priminti, kad reikia užsisegti saugos diržą. Žinoma, žiemą veikia šildymo, o vasarą – oro ventiliavimo sistemos. Naujoje „Merlo“ kabinoje galima užtikrinti 22 °C laipsnių temperatūrą, kai lauke kepina 43 laipsnių karštis arba svilina 15 laipsnių šaltis.

Nors matomumas iš kabinos idealus, sumontuoti ir galinio vaizdo veidrodžiai. Pasak P.Gudelevičiaus, valdyti teleskopinį krautuvą labai paprasta. „Štai valdymo svirtis, leidžianti keisti važiavimo kryptį, o štai nesudėtingas monitorius“, – aiškino mechanizatorius aprodydamas kabiną.

Dainavos ŽŪB su krautuvais dirba ir daugiau techniką išmanančių vyrų, o kartais prie vairo sėda ir bendrovės vadovas. „Naujo krautuvo vairo dar neturėjau laiko į rankas paimti, o su senuoju daug teko dirbti“, – sakė A.Stalerūnas.

[caption id="attachment_68246" align="alignnone" width="300"]„Labai svarbu, kad „Merlo“ krautuvais galima dirbti ant nelygaus pagrindo“, – pabrėžė A.Stalerūnas. Bendrovės nuotr. „Labai svarbu, kad „Merlo“ krautuvais galima dirbti ant nelygaus pagrindo“, – pabrėžė A.Stalerūnas. Bendrovės nuotr.[/caption]

Originalūs sprendimai

Merlo s.p.A“ kompanijos konstruktorių mąstymas išties išskirtinis. Pavyzdžiui, daugelio kompanijų konstruktoriai naudojasi įprastais fizikos ar mechanikos dėsniais. Tarkime, jeigu nori, kad krautuvas daugiau pakeltų, elementarūs dėsniai sako, kad kitoje krautuvo pusėje turėtum didinti svorį. „Italai pasirinko kitokį sprendimą – papildomas svoris paskirstomas visai mašinai. Tai suteikia didesnį darbo saugumą. Beje, „Merlo“ krautuvai apie 600 kg lengvesni nei panašios konkurentų mašinos“, – sakė R.Trainaitis.

Pavyzdžiui, mūsų aptariamo „Merlo TF42.7 TT-140“ modelio svoris siekia 7 900 kg. mašinos aukštis – 2 465, plotis – 2 250, o ilgis – 4 487 mm. Prošvaistė – 460 mm.

[caption id="attachment_68242" align="alignnone" width="300"]„Merlo“ krautuvais galima pasiekti 40 km/val. greitį, dažnai jis ūkyje pakeičia traktorių“, – sakė J.Chardikovas.  Bendrovės nuotr. „Merlo“ krautuvais galima pasiekti 40 km/val. greitį, dažnai jis ūkyje pakeičia traktorių“, – sakė J.Chardikovas. Bendrovės nuotr.[/caption]

Mes pirmieji 1996-aisiais krautuvų greitį padidinome iki 40 km/val. Tai suteikė papildomų galimybių krautuvus panaudoti ir kitiems darbams. Daugeliu atvejų jis pakeičia ir traktorių. Toks yra vienas iš mūsų tikslų, nes vis daugiau žemdirbių Europoje ieško technikos, kurią galėtų panaudoti kuo racionaliau“, – sakė J.Chardikovas.

Beliktų pridurti, kad „Merlo TF42.7 TT-140“ modelio tempiamoji galia – net 21 000 kg.

 

Rekomenduojami video