Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaPatarimaiKultūraSveikata Regionai
Bendruomenės
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Ūkininkų įkurtos kavinės – atgaiva išalkusiems keliauninkams

Tie, kurie bent kartą keliavo pro Saločius į Latviją, turbūt buvo užsukę į bent vieną iš dviejų Lietuvos ir Latvijos pasienyje esančių kavinių. Vienoje kelio pusėje kviečiama pasistiprinti prieš išvykstant į kaimyninę šalį, kitoje numalšinti alkį po ilgos kelionės. Tai Pasvalio rajono ūkininko Vytauto Mikelėno ir jo žmonos Lidos prižiūrimos vietos.

Ūkininkaujanti šeima prisimena, kad viskas prasidėjo nuo kioskelio, kurį pastatė 1992 m., kai kaime panaikino parduotuvę. „Pagailėjau uošvienės ir čia gyvenančių žmonių, kad jiems nereikėtų toli važiuoti iki parduotuvės, tad nutarėme pastatyti kioską. Pavadinome jį „Pas uošvę“. Tokia ir buvo verslo pradžia“, – pasakoja V. Mikelėnas.

Jo teigimu, 1992–1993 m. klestėjo Gariūnai, į kuriuos tiek latviai, tiek estai keliaudavo pro Saločius.

„Išalkę žmonės ateidavo iš pasienio ir mes pamažu pradėjome juos maitinti. Vėliau  pradėjome kepti šašlykus. Kiaules pjaudavome vietoje. Vieną dieną mėsą marinuoji, kitą – kepi. Viską ruošdavome savo jėgomis“, – įdomų laikotarpį prisimena ūkininkas.

Augant maitinimo paklausai, lygiagrečiai vyko ir būsimos kavinės statybos. Ji išdygo labai greitai. Tačiau šeimininkai neužtruko pastebėti, kad užsukantiems pavalgyti vietos mažoka – nutarė statyti priestatą. Dabar toje vietoje veikia „Pakelės namai“, kur galima ne tik skaniai pavalgyti, bet ir surasti nakvynę, o kiek tolėliau, arčiau Lietuvos ir Latvijos sienos, pakeleivius pasitinka ir vėliau atidaryta antroji kavinė.

Gyvenimas atvedė į žemės ūkį

Jau beveik 30 metų ūkininkaujantys Vytautas ir Lida sako niekada nemanę, kad užsiims žemės ūkio veikla, bet gyvenimas sudėliojo savaip.

Žinojau, kaip sunku dirbti žemės ūkyje, bet norėjosi užsiauginti savo bulvių, kitų daržovių. Gavome 25 a gyvenamojo namo statybai, vėliau, irstant žemės ūkio bendrovėms, kaip kaimo gyventojai gavome dar 2 ha. Pradėjome auginti bulves, kopūstus, morkas, burokėlius – viską, ko reikia virtuvės stalui“, – pasakoja Vytautas.

1990-aisiais buvo įprasta žmonėms suteikti teisę į žemės nuosavybę, tačiau kiek teks laukti jos grąžinimo, galima buvo tik spėti. Taigi žmonės teisę į žemės nuosavybę pardavinėjo. Taip Mikelėnai įsigijo teisę, o vėliau įgijo ir apie 85 ha žemės. Šiuo metu jų ūkis sudaro 420 ha dirbamosios žemės.

„Auginame grūdines kultūras, nors anksčiau vertėmės ir gyvulininkyste – turėjome ir arklių, ir avių, ir vištų. Visgi apsisprendėme užsiimti tik augalininkyste“, – pasakoja Pasvalio rajono ūkininkas.

Laukuose atliko eksperimentą rezultatas nudžiugino

Vytautas grūdines kultūras augina tiek smėlingose, tiek molingose žemėse, tačiau naudodamas įvairias naujausias augalų apsaugos priemones ir trąšas, prižiūrėdamas žemę, stengiasi, kad visur derlingumas būtų kuo didesnis.

Pernai jis pirmą kartą pabandė naujos kartos karboksamidų grupės fungicidą „Elatus Era“, skirtą apsaugoti javus nuo ligų ir brandinti derlių iki pat pjūties.

„Pernai išgirdome daug teigiamų atsiliepimų apie „Elatus Era“, todėl nusprendėme jį palyginti su anksčiau naudotu produktu. Pusę lauko nupurškėme „Elatus Era“, o kitą pusę – kitu fungicidu ir išvažiavome dviem savaitėms pailsėti. Grįžę žiūrime, kad su senuoju produktu nupurkštas laukas jau dalgio prašosi, o su „Elatus Era“ – gražiai žaliuoja“, – šypsosi Pasvalio rajono ūkininkas.

Fungicidas „Elatus Era“ skirtas antrajam javų purškimui, kuris dažniausiai atliekamas gegužės antroje pusėje – birželio pirmoje pusėje, kai susiformavęs vėliavinis lapas.

Pasak ūkininko, labai svarbu, kad kuo ilgiau išliktų žalias vėliavinis lapas, kuris augina grūdą – tuomet ir derlius bus gausesnis. „Šiemet jau turime įsigiję „Elatus Era“ ir purkšime dar didesnį javų plotą nei pernai“, – neabejoja Vytautas.

Darbas sujungia žmones susituokė šešios poros

Kavinėse ir žemės ūkyje Mikelėnai sukūrė daugiau nei 50 darbo vietų. Kaip juokauja žmona Lida, žemės ūkio ir verslo kooperacija sujungia žmones – per visą laikotarpį susituokė net šešios šeimos, jau skaičiuojamos ir jų atžalos.

„Visi esame bendruomeniški. Prieš porą metų vieną šeštadienį suorganizavome talką ir šalia esančiame parke Lietuvai  pasodinome 400 ąžuolų“, – didžiuodamiesi teigia ūkininkai.

Ypatingą dėmesį jie skiria ir maisto kokybei – visas stalui būtinas daržoves užaugina savuose šiltnamiuose, kur kruopščiai šeimininkauja Lida.

Mėgsta lėkti su triračiu motociklu

Mikelėnų poilsis neįsivaizduojamas be triračio motociklo, su kuriuo važinėjasi jau ketverius metus.  „Kai viskas atsibosta, atsisėdi, išsižioji ir leki, kad net oras pro ausis eina“, – juokiasi ūkininkai, su motociklu aplankantys ir Latviją.

Juos kasmet galima sutikti ir Pasvalio krašto entuziastui Eugenijui Malinauskui atminti skirtoje šventėje „Eugenijau, važiuojam!“. Renginio metu vyksta retro automobilių paradas, gatvėse pasirodo motociklai, keturračiai. Kaip sako Vytautas, kiekvieno pasvaliečio garbės reikalas yra prisijungti prie šios šventės su įdomia transporto priemone.

Šeima mėgsta keliauti, tad kasmet stengiasi aplankyti vis kitą šalį. Tarp tolimiausių aplankytų kraštų – Japonija, Šri Lanka, Jamaika, Meksika, Indija.

Kai ūkininkas ilsisi namuose, mėgsta grybauti, žvejoti. „Turiu malonumą užmesti meškerę ir nieko nepagauti. Bet žmona už mane pagauna“, – šypsosi Vytautas, prie namų esančiame tvenkinyje kartu su Lida auginantis lydekas.

Kiekvieną darbą ūkininkai atlieka su tokiu pačiu užsidegimu – ar augindami žuvis, ar užsiimdami žemės ūkio veikla, ar prižiūrėdami kavinių veiklą.