Bendrovės nuotr.

Paspaudus šalčiams kai kurie ūkininkai susidūrė su iššūkiu – dėl sutirštėjusio dyzelino nesikuria arba gesta traktorių varikliai. Degalų ekspertai šaltuoju metų laiku ragina naudoti arktinės klasės dyzeliną, o ne nepagrįstai kaltinti biodegalus.

Praėjusią savaitę viešojoje erdvėje ūkininkas pasiskundė, kad spustelėjus šalčiams sutirštėjo dyzelinas, todėl nepavyko užvesti traktoriaus variklio. Ši problema aktuali naujesnių traktorių savininkams, nes juose įdiegta moderni elektronika gali jautriai reaguoti į degalų pokyčius ir užgesinti variklį.

Dėl kilusios problemos minėtas ūkininkas buvo linkęs manyti, kad degalai sustingo dėl dyzeline naudojamų biodegalų, tačiau susisiekus su juo ir paprašius detalizuoti situaciją, paaiškėjo, kad kaltas žemai lauko temperatūrai nepritaikytas dyzelinas.

Pasirodo, ūkininkas dar gruodžio mėnesį įsigijo 3 tonas F klasės dyzelino su HVO biopriedu, kurio gamyboje naudojamas importinis alyvpalmių aliejus. F klasės dyzelinas skirtas naudoti tik nešaltos žiemos laikotarpiu, nes jo ribinė filtruojamumo temperatūra siekia -20 ºC. Taigi, spustelėjus šaltukui, šis dyzelinas tapo netinkamu naudoti. Ūkininkas problemą vėliau išsprendė į turimus degalus įmaišęs arktinės klasės dyzelino.

Pasak Biodegalų asociacijos prezidento Mindaugo Palijansko, jau eilę metų vyravo šiltos žiemos, tad ūkininkai ilgą laiką nesusidūrė su dyzelino stingimo problema ir įsigydavo kiek pigesnį F ar pereinamosios klasės dyzeliną, kurio savybės netinka atšiaurioms žiemoms.  Be to, žemdirbiai dažnai iš anksto įsigyja didelius degalų kiekius visam šaltajam laikotarpiui, nepagalvodami, kad žiemą galimi didesni temperatūrų svyravimai.

„Svarbu suprasti, kad dyzelino klasė, o ne įmaišomas biodegalų priedas yra lemiantis veiksnys, dėl kurio gali neužsivesti transporto priemonė“, – pabrėžė M. Palijanskas.

Pasak pašnekovo, dabar beveik visi degalų pardavėjai prekiauja dyzelinu su HVO, tačiau akivaizdu, kad šis degalų mišinys nėra panacėja ir taip pat gali sustingti, ypač jei naudojamas netinkamos klasės dyzelinas. Pašnekovas paneigė informaciją, esą dyzelinas žemoje temperatūroje stingsta, nes jo sudėtyje naudojami biodegalai iš rapsų metilo esterio (RME). Juk Lietuvoje pagaminti RME  biodegalai į žieminį dyzeliną maišomi Skandinavijos valstybėse – Norvegijoje, Švedijoje. Šiose šalyse žiemos dar šaltesnės, tačiau skandinavai vertina lietuviškų biodegalų kokybę.

Kokią dyzelino klasę pasirinkti?

Pagal sezoniškumą žemės ūkiui skirtas dyzelinas yra skirstomas į skirtingas klases.

C klasės dyzelinas skirtas naudojimui vasaros metu – juo Lietuvoje prekiaujama nuo gegužės 1 d. iki rugsėjo 30 dienos. Šios klasės dyzelinas gali užšalti net esant -5 ºC temperatūrai, todėl artėjant žiemai patariama nenaudoti

E klasės dyzelinas – yra pereinamasis, juo prekiaujama kovo-balandžio ir spalio-lapkričio mėnesiais. Šio dyzelino ribinė filtruojamumo temperatūra siekia -15 laipsnių, tad smarkiai atšalus jis gali sutirštėti ir net sustingti.

Arktinės klasės dyzelinu prekiaujama gruodžio-vasario mėnesiais. Žieminio F klasės dyzelino ribinė filtruojamumo temperatūra siekia -20 ºC. Pirmos klasės arktinis dyzelino (A1) siekia -26 ºC, o antros klasės (A2) – net iki -32 ºC.