TV3 nuotr.

Karantinas pristabdė automobilių pardavimus. Pernai gyventojai jų įsigijo mažiau. Specialistai pastebi, kad labiausiai sulėtėjo senesnių ir pigesnių automobilių prekyba. Tačiau tikisi, kad pasibaigus karantinui, pardavimai vėl įsivažiuos ir teigia, kad įvedus metinį taršos mokestį, gali kristi automobilių kaina, nes jų savininkai skubės automobilius parduoti.

Transporto skelbimų portalo Autoplius.lt komunikacijos specialistas Gintenis Dauparas pastebi, kad pernai įvyko šiek tiek daugiau negu 300 tūkst. automobilių sandorių. Tai yra 22 proc. mažiau nei 2019 metais.

„Per 2020 metus Lietuvoje buvo parduota daugiau negu 200 tūkst. šalyje jau registruotų automobilių, o pastoviai registracijai įvežta daugiau negu 95 tūkst. naudotų lengvųjų transporto priemonių. Tam įtakos turėjo ir sumenkusi naudotų automobilių pasiūla vakarų Europos rinkose.

Naujų automobilių rinkoje rezultatai kiek geresni. Ji per metus traukėsi 17 proc. – parduota 43,3 tūkstančio automobilių“, – teigia G. Dauparas. Automobilių rinkos ekspertas įvardija, kad 2020 metais Lietuvos automobilių rinkai buvo pateiktas ne vienas iššūkis. Pavasarį dėl prekybos ribojimų ir nežinomybės sukeltas šokas lėmė staigų sandorių kritimą, kuriam atsitiesti prireikė poros mėnesių. Tačiau pardavimus skatino liepą įsigaliojęs transporto priemonių registracijos mokestis.

Žmonės skubėjo įsigyti automobilį iki jo galiojimo pradžios. „Pernai metų pabaigoje sandorių vėl sumažėjo dėl karantino bei ribojamo judėjimo tarp miestų. Tiesa, situacija neprimena pavasario, tiek pirkėjai, tiek pardavėjai optimistiškiau žvelgia į ateitį. Tikėtina, kad atlaisvėjus karantino priemonėms galima laukti spyruoklės efekto – gali įvykti uždelsti sandoriai“, – prognozuoja G. Dauparas. S

pecialistas pastebi, kad vidutinė naudoto automobilio kaina praėjusių metų ketvirtį pakilo iki 6000 eurų. Tai reiškia, kad už automobilius gyventojai mokėjo 300 eurų daugiau negu 2019 metais.

Vis tik, anot G. Dauparo, nors vidutinė kaina kilo visose automobilių amžiaus grupėse, didžiąją pokyčio dalį sudaro sumažėjęs seniausių automobilių sandorių skaičius bei sąlyginai stabilus – naujesnių.

„Nors buvo įvestas taršos mokestis, dyzelinių automobilių importas šalyje padidėjo daugiau negu 2 proc. Gali būti, kad tam tikros Europos šalys atsisakė dyzelinių automobilių, tad tai ir lėmė, kad Lietuvoje jų skaičius augo. Be to, palyginti su 2019 metais, pernai Lietuvoje važinėjančių automobilių amžius atjaunėjo tik 20 dienų. Panašu, kad dabartinis registracijos mokestis neduoda norimų rezultatų ir netgi tampa kliūtimi natūraliam parko atnaujinimui, kai seni automobiliai eksploatuojami kol važiuoja. Naujoji vyriausybė planuoja šį įstatymą koreguoti. Tikėtina – pereinant prie metinių mokesčių. Taip atsitikus, seniausių automobilių turėtojai gali imti juos pardavinėti. Taip turėtų mažėti jų paklausa ir kaina. Norintiems parduoti ar likviduoti – geriau tai daryti dar iki pokyčių. Atitinkamai naujesnių, mažiau taršių paklausa turėtų augti“, – pastebėjo specialistas.

Populiariausi automobiliai

Pasak specialisto, populiariausia pastoviai registracijai į Lietuvą įvežtų automobilių amžiaus grupė išliko 11 – 15 metų. 2020 m. paskutinį ketvirtį iš visų importuotų naudotų transporto priemonių, šiai amžiaus grupei priklausė daugiau negu 41 proc. automobilių. Tai 3,5 proc. mažiau nei tuo pačiu 2019 m laikotarpiu. Taip pat, augo 1-5 metų amžiaus automobilių dalis – paskutinį metų ketvirtį tokių buvo beveik 18 proc. „Volkswagen ir toliau išlieka mėgstamiausia lietuvių naudotų automobilių marke. Per paskutinį 2020 m ketvirtį, šių automobilių buvo parduota daugiau negu 5 tūkst. vienetų.

Tiesa, dėl pandemijos jų parduota 37 proc. mažiau nei tą patį 2019 m. ketvirtį. Pirmą kartą į TOP5 pateko ir Mercedes-Benz. Tuo metu BMW automobilių paklausa išliko išskirtinai stabili, jos nepalietė pandemijos lemtas rinkos sulėtėjimas. Neskaitant markių, kurių didžioji dalis transporto priemonių buvo ir yra reeksportuojama, daugiausiai naujų automobilių per 2020 m paskutinį ketvirtį pardavė Toyota – beveik 900 vnt.

Šis Japonijos automobilių gamintojas Lietuvoje sugebėjo išlaikyti 196 vnt. automobilių persvarą prieš antroje vietoje likusią Volkswagen markę. Trečioje vietoje liko Škoda su 596 per paskutinį praeitų metų ketvirtį įregistruotais naujais modeliais“, – pastebėjo G. Dauparas.