Bendrovės nuotr.

Baigėsi 2020-ieji. Vartotojai praėjusiais metais turėjo pakankamai pinigų (negalėjo leisti jų kelionėms, viešajam maitinimui, gavo papildomas išmokas iš valstybės, vietoje liko „lenkiški“ pinigai – Lenkijos muitinės duomenimis, per 3 ketvirtį užsieniečiai Lenkijoje paliko 2 kartus mažiau pinigų), kurie galėjo būti išleisti maisto prekybos tinkluose.

Lyg ir geras pagrindas kiek kilstelėti kainas, juo labiau kad per pirmą karantiną tinklai tuo pasinaudojo, tačiau mes matome kainų mažėjimą, o bananų kainos mažėjimas rodo net kai kuriuos kainų karo požymius. Bet apie viską iš eilės.

2020 metų gruodžio mėn. Pricer.LT fiksuojamo vidutinio pigiausių maisto produktų krepšelio kainų analizė rodo, kad pigiausių maisto produktų vidutinis krepšelis Lietuvos parduotuvėse krenta 8 mėnesį iš eilės ir palyginus su 2020 lapkričio mėnesiu sumažėjo -0.96 Eur (1,8 proc.), ir buvo – 2,48 EUR (4,4 proc.) pigesnis nei praeitų metų gruodžio mėnesį.

Padidinęs krepšelio kainą +0,29 EUR, tinklu su pigiausiu krepšeliu toliau lieka „Maxima“. „Lidl“, sumažinęs kainas -1,17 EUR, lieka antroje pigiausių prekių krepšelio reitingo vietoje. „Rimi“ mažina kainą -1,20 EUR ir atsistoja į trečią vietą. IKI, sumažinęs kainą -2,97 EUR – ketvirtoje vietoje. „Norfa“ sumažina krepšelio kainą -0,42 EUR ir lieka penktoje vietoje. E-Rimi didina kainas +1,34 EUR ir nukrenta į šeštą vietą. „Barbora“, nors ir mažina krepšelio kainą -2,57 EUR, lieka paskutinėje, septintoje vietoje.

Populiarių ir gerai žinomų Pricer.lt produktų vidutinio krepšelio kainų gruodžio mėnesio analizė rodo, kad lyginant su 2020 lapkričio mėnesiu, kainos krenta -0,53 EUR (-1,3 proc.), 2020 gruodžio mėnesio žinomų produktų vidutinio krepšelio kaina buvo +1,35 EUR (3,6 proc.) didesnė už 2019 gruodžio mėnesio krepšelį.

2020 metų gruodžio mėnesio Pricer.lt žinomų prekių ženklų krepšelio kainų reitinge pigiausiu tampa „Norfa“, krepšelio kainą sumažinęs -1,80 EUR. IKI mažina kainas -0,89 EUR ir atsistoja į antrą vietą. „Rimi“ padidina krepšelio kainą +0,80 EUR ir atsistoja į trečią vietą, ją pasidalindamas su e-Rimi, kuri sumažina savo krepšelio kainą -1,66 EUR. „Maxima“ atsistoja ketvirtoje vietoje su +0,92 EUR padidinta krepšelio kaina. „Barbora“ mažina krepšelio kainą -0,56 Eur ir lieka šeštoje vietoje.

Prekės

Iš Pricer.LT stebimų 52 prekių kainų brango 21 prekė, pigo 28 prekės.

Iš viso reikšmingai (10 proc. ir daugiau) brangsta 8 prekės iš 52 stebimų. Labiausiai brangusios prekės – arbata, „Dvaro“ sviestas, šokoladas „Karūna“, makaronai „Pasaka“, degtinė, saulėgrąžų aliejus.

Labiausiai, 10 procentų ir daugiau, pigusių prekių, lyginant su praeitų metų gruodžiu, yra 13. Labiausiai pigo bulvės, bananai, kumpis, sviestas, pomidorai.

Kiauliena – pinga toliau, net nebuvo įprasto prieššventinio kainos pakilimo. Žaliavos pigimas mažina ir mėsos gaminių kainas.

Vištienos kainos prieš šventes kiek pakilo. Kaina kilo ir pas mūsų kaimynus.

Sviesto kainos kiek krenta – 338 eurai už 100 kilogramų – tai yra 0,68 EUR už 200g (įprastas pakelis) – tai yra 7 procentai pigiau, nei praeitais metais, ir pigiausias sviestas Pricer LT tyrime rodo net didesnę kritimo dinamiką – 17,8 proc. Tačiau žinomo prekių ženklo sviestas brangsta 18 proc.

Tai, kodėl prieš šventes mažėja kainos, nors rinka, karantinas leidžia jas kiek kilstelėti? Stebint tai, kas vyksta parduotuvėse (žmonių kiekis jose, eilės prieš patenkant į parduotuvę), reklamines kampanijas, susidaro įspūdis, kad pirkėjus pas save susirenka „Lidl“ prekybos tinklas, o kiti bando pirkėjus atsitempti per kainas – nusipirkti srautą.

Vienintelė tinklų, nesugebančių sukurti ar iškomunikuoti savo pridėtinės vertės, taktika, kuri suveikia tik trumpą laiką, o vėliau priveda prie nuostolių.

Kokie bus 2021 metai Lietuvos prekybos tinklams

Sėkmingus juos matome tik „Lidl“ prekybos tinklui, nes kiti tinklai nesugeba „nulaužti“ „Lidl“ strategijos.

Tinkluose keisis pardavimų struktūra. Vartotojas dar labiau įpranta ne maisto ir pramonines prekes, kurios didino tradicinių tinklų krepšelį ir pelningumą, pirkti internetu, o pandemija dar labiau sustiprino šiuos įpročius.

Pandemija smogė ir impulsinių prekių pardavimams – konditerijai, užkandžiams, paruoštam maistui, kepyklos prekėms – tai maisto prekės, kurios didino pirkėjų krepšelį ir buvo žymiai pelningesnės už kokį pieną.

Naujieji mažmeninės prekybos žaidėjai, tokie kaip „Mere“, taip pat nusitaikė į impulsinių, didelės pridėtinės vertės prekių paravimus mažomis kainomis ir taip atiminės pirkėjus iš didžiųjų tinklų.

Tokie pasikeitimai mažins didžiųjų tinklų pelningumą ir jie bus spaudžiami arba didinti bazinių prekių kainas, arba efektyvinti savo veiklą – mažinti asortimentą, darbuotojų, parduotuvių skaičius arba koreguoti savo strategijas, ko jie nelabai sugeba.

Situaciją dar labiau paveiks po pandemijos atsidariusios sienos ir viešasis maitinimas.

2021 metai vartotojui bus įdomūs – mes tikrai pamatysime daugiau kainų šokinėjimų ir galimybių kaip sutaupyti, taip ir prarasti savo pinigus, tinkamai neįvertinus visų pasiūlymų. Todėl būkime budrūs ir lyginkime kainas.

Portalas www.pricer.lt kainas užfiksavo gruodžio 22 dieną Lietuvos prekybos centruose.