Prie „Maxima“ parduotuvės Biržuose visą savaitę veikė tabako kaitinimo sistemos stendas. Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas laikosi pozicijos, kad galimai tai yra paslėpta tabako gaminių reklama.

Biržai – už blaivybę, sveiką gyvenseną ir prieš svaiginimąsi kovojančių „valstiečių“ forpostas. Tačiau visą savaitę pačiame miesto centre kaitinamo tabako gaminių naudojimo „mokymo ir reklamos centras“ sulaukė tik atskirų piliečių nuostabos, o ne rajone veikiančių atsakingų institucijų dėmesio.

Biržai – atviri ir liberalūs?

Birželio viduryje prie „Maxima“ parduotuvės esančioje automobilių stovėjimo aikštelėje visą savaitę veikė tabako kaitinimo sistemos „Iqos“ reklamos stendas. Kelias automobilių stovėjimo vietas užėmęs ir jaukią svetainę primenantis įrenginys traukė žmones. Pasak stende dirbusių jaunuolių, biržiečiai lankėsi norėdami užsipildyti tabako kaitinimo įrenginius arba įgyti daugiau žinių apie šį produktą.

„Įpratome prie viešose Biržų erdvėse rūkomos „žolės“, turtingų biržiečių vartojamų brangių narkotikų, tai nuostabos nekelia ir mūsų krašto valdžios bei žmonių abejingumas šitam tabako viešinimui“, – sakė netoli „Iqos“ reklamos stendo sutiktas ir „Šiaurės rytų“ kalbintas biržietis.
Tabako kaitinimo sistemos gaminių tiekėjai sako, kad jų produkcija skirta rūkantiesiems, kurie nesugeba atprasti nuo tabako skonio, bet nori, kad rūkomos cigaretės skleistų mažiau dūmų ir kvapo. Tačiau naujienų tarnyba BBC skelbia, kad naudojamuose bedūmiuose tabako gaminiuose susidaro nemažai abejotinos sudėties junginių, tarp kurių ir galimi vėžio sukėlėjai.

Didžiausių būgštavimų specialistams kelia tai, kad tokio tipo gaminius gali pradėti vartoti jauni, iki šiol nerūkantys asmenys. Taip pat neramu, kad bedūmiais tabako gaminiais susivilioję žmonės ilgainiui gali lengviau pereiti prie įprastų cigarečių.

Medikai tabako kaitinimo produktą vertina skeptiškai

„Pati idėja, kaip kalba tabako kompanijos, nėra ta, kad šios cigaretės visiškai nekenkia. Jie tai pateikia labai gražiai – pereiname prie potencialiai mažiau kenksmingų tabako gaminių. Šiandien tabako pramonė susiduria su vis daugiau ribojimų ir priešpriešos – patys matote cigarečių pakelius, ant kurių vėžio pacientų, ligotų plaučių nuotraukos. Todėl gamintojai tarsi priversti siūlyti kažką mažiau kenksmingo. Deja, įrodymų, kad naujieji produktai yra sveikesni, kad ilgalaikėje perspektyvoje jie mažiau kenks – dar nėra“, – šalies žiniasklaidoje kalbėjo Kauno klinikų gydytojas. Jo teigimu, apie realų šių gaminių poveikį galėsime kalbėti po 10-20 metų.

Įžvelgia galimai paslėptą tabako gaminių reklamą

Biržuose kaitinamo tabako viešinimo stende dirbę jaunuoliai, paklausti apie leidimus, teigė, kad jiems reikia tik prisistatyti parduotuvės „Maxima“ vadovei. Jų manymu, „Iqos“ tiekėjai „visą šitą reikalą yra suderinę su centrine „Maxima“. Biržuose dėl leidimų daugiau su niekuo jiems bendrauti neteko, jokia institucija jų darbu nesidomėjusi.
Dėl, žmonių manymu, įžūliai atviros tabako gaminių reklamos „Šiaurės rytai“ kreipėsi į Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentą (NTAKD). Klausė, ar leidžiama „Iqos“ reklama, kas ir kokiomis sąlygomis turėtų duoti leidimus.

Gautas atsakymas, kad Lietuvos rinkoje platinamas „Iqos“ prietaisas yra skirtas tik naujoviškiems bedūmiams tabako gaminiams kaitinti. Pasak NTAKD atstovo, „pateikiant prietaiso reklamą, t. y. pateikiant prietaiso atvaizdus, tekstinę, vaizdinę ar kitos formos informaciją apie prietaisą, vartotojai skatinami įsigyti ir vartoti prietaisą, o atsižvelgus į vienintelę prietaiso paskirtį – naujoviškų bedūmių tabako gaminių (t. y. tabako gaminius) kaitinimą, vartotojai skatinami įsigyti ir vartoti (rūkyti) tabako gaminius“.

Departamentas jau yra skyręs ekonomines sankcijas „Iqos“ prietaiso platintojui už informacijos apie prietaisą skleidimą. Šiuo metu tarp departamento ir prietaiso platintojo vyksta teisminiai ginčai, kurie nėra užsibaigę. Teisiniame ginče departamentas laikosi pozicijos, kad komercinės informacijos pateikimas apie tabako kaitinimo prietaisus yra paslėptos tabako gaminių reklamos skelbimas, todėl rekomenduoja susilaikyti nuo „Iqos“ prietaiso reklamos teikimo bet kokiomis priemonėmis.
„Be to, bet kokios išorinės reklamos teikimas ar lauko prekybos vietos įrengimas turi būti suderintas su savivaldybės institucija, kurios teritorijoje tokia veikla yra užsiimama“, – rašoma NTAKD atsakyme.

Savivaldybės atstovai nieko nematė ir negirdėjo

Biržų rajono ir miesto vadovai bei savivaldybės administracijos specialistai skundų dėl tabako reklamos negavo, o stendą, jeigu ir matė, tai nesuprato, kam jis skirtas.
Biržų miesto seniūnė Kristina Undzėnienė teigė, kad išorinės reklamos leidimus dabar turi teisę išduoti tik savivaldybės administracijos Architektūros ir urbanistikos skyrius. Be to, seniūnės manymu, aikštelė prie „Maxima“ esanti privati valda, todėl joje leidimų reklamai nereikia. Seniūnija skundų dėl draudžiamos tabako reklamos negavusi.
Nieko apie skundus dėl neleistinos tabako gaminių bei įrenginių reklamos sakė negirdėjusi ir savivaldybės Viešosios tvarkos skyriaus vedėją atostogų metu pavaduojanti vyriausioji specialistė Danguolė Gasiūnienė. Anot specialistės, ji pati ką tik grįžusi iš atostogų, tačiau dėl minimos problemos žinių jai niekas neperdavęs. Gali būti, kad tokių žinių ir nebuvę.

Leidimų reklamai sritimi užsiimančio Architektūros ir urbanistikos skyriaus vyriausioji specialistė Vaida Bajorūnienė teigė, kad leidimas išorinei reklamai, ar ji yra privačioje, ar viešoje erdvėje, būtinas. Dėl jo į skyrių, pasak V. Bajorūnienės, niekas nesikreipė. Pačios reklamos mieste ji esą nemačiusi, tačiau patikslino, kad leidimas gali būti nereikalingas, jeigu reklama yra pateikiama ant transporto priemonės.
Bet įstatymas numato, kad leidimas būtinas, kai ant transporto priemonės įrengiama speciali reklamos pateikimo priemonė ir ant jos pateikiama išorinė reklama. Būtent toks atvejis ir buvo Biržuose.

Dėl reklamuojamos tabako kaitinimo sistemos Biržų savivaldybės mero pavaduotoja Astra Korsakienė sakė skundų negirdėjusi, pati minėtos reklamos nemačiusi.
Anot vicemerės, gali būti, kad savivaldybės darbuotojai reklamą matė, tačiau kažko nesuprato. „Galbūt reikėtų atidžiau žiūrėti, kas mieste reklamuojama, ir vertinti iš esmės“, – sako vicemerė Astra Korsakienė.
Prie parduotuvės „Maxima“ gyvenantis meras Vytas Jareckas reklamos įrenginį matė, tačiau sako nesupratęs, kas ir dėl ko reklamuojama. Galvojęs, kad vyksta kokia nors „Maxima“ akcija.

Alfreda Gudienė

Biržų krašto laikraštis „Šiaurės rytai“