Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaPatarimaiKultūraSveikata Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Sujudo Kėdainių taksistai

Prieš porą metų priėmus Kelių transporto kodekso pataisas įteisinančias naują veiklos formą – keleivių vežimo organizatorius, liaudyje dažiau vadinamus tiesiog pavėžėjais, skeptikai iš karto prognozavo, kad šie greitai nukonkuruos taksi paslaugas teikiantį verslą, o galbūt net ir visai išstums iš rinkos.

Ir iš tikrųjų didžiuosiuose šalies miestuose taksi automobilių ženkliai sumažėjo, anot taksi paslaugų teikėjų asociacijos, kai kuriuose miestuose kone 90 proc. taksistų perėjo į pavėžėjų gretas.

Vis tik į mažesnius miestus šis procesas ateiti užtruko, Kėdainių taksistai dėl savo ateities sunerimo tik šių metų pradžioje, kai vadinamieji pavėžėjai gerokai sumažino jų uždarbius.

Kėdainiuose praėjusiais metais oficialiai registruotų pavėžėjų skaičius nuo nulio išaugo iki 9, jei įstatymai nesikeis, galima daryti prielaidą, kad šiais metais jų taip pat turėtų daugėti. Ir atvirkščiai 2018 metais ženkliai sumažėjo Kėdainiuose išduotų taksi leidimų.

Į „Rinkos aikštę“ atskubėjęs taksistas Jonas Gaubys neslėpė apmaudo, kad pavėžėjai Kėdainiuose ne tik naudojasi palankesnėmis keleivių vežimo sąlygomis, bet ir dažnai nesibodi kelti ratų į taksistų išsipirktas aikštelių vietas.

Kėdainių taksistas Jonas Gaubys nerimauja dėl nevienodų konkurencijos sąlygų taksistams ir pavėžėjams. K. Mirvienės nuotr.

Kėdainių taksistas Jonas Gaubys nerimauja dėl nevienodų konkurencijos sąlygų taksistams ir pavėžėjams. K. Mirvienės nuotr.

„Pavėžėjų atsiradimas kelia problemų daugeliui Kėdainių taksistų, todėl atstovauju ne tik sau, bet ir savo kolegoms. O problema tokia, kad mes, dalis Kėdainių taksistų, pastaruoju metu esame gerokai sunerimę dėl savo verslo ateities.Didžiausia bėda ta, kad pavėžėjai, turėdami palankesnes sąlygas verslui, tokias kaip trigubai mažesnis draudimo mokestis, retesnė techninė automobilio apžiūra, dar ir braunasi į mūsų vietas.

Pavėžėjai lenda į mūsų aikšteles ar rikiuojasi jų prieigose, o juk už naudojimąsi aikštelėmis mes mokame pinigus jų savininkams. Dabar pavėžėjų Kėdainiuose visur pilna, ir ypač pačiose pelningiausiose vietose – šalia ligoninės, stoties.

Ar jie turi teisę lįsti į aikšteles, už kurias mes esame susimokėję? Kalbėjomės su aikštelės šeimininkais ir šie patikino, kad jie nėra išdavę leidimo pavėžėjams čia stovėti. Bet pavėžėjai gudrūs, jie ne visada aikštelėje būna, įsikuria šalia jos. Naglai stovi ir ką tu jiems padarysi? Taip akiplėšiškai elgtis jie pradėjo maždaug prieš porą mėnesių. Per tą laiką pajutome, kad ir uždarbis ženkliai sumažėjo – geru trečdaliu. Jei pavėžėjai ir toliau naudosis tokiomis sąlygomis, kokias jie dabar turi, tai ir mes tikrai nebeimsime taksi licencijų ir tapsime pavėžėjais. Todėl klausiame, ar pavėžėjai tikrai gali mokėti mažesnį automobilio draudimą, techninę apžiūrą atlikti tik kas dvejus metus, kai tuo tarpu taksi automobiliams ji privaloma kas pusmetį, ar gali pavėžėjai brautis į mūsų aikšteles?“ – teiraujasi Kėdainių taksistas Jonas Gaubys.

Reikia keistis

Situacijos pakomentuoti paprašėme Taksi paslaugų teikėjų asociacijos vadovo Ričardo Kriukovo. Tiesa, jis pastebėjo, kad Vilniaus mieste drastiškai sumažėjus taksistų jo vadovaujama asociacija praktiškai nebevykdo veiklos.

Iš R. Kriukovo komentaro aišku, kad taksistai, kol galioja dabartinė tvarką reglamentuojanti pavėžėjų veiklą nelabai ką ir gali padaryti, išskyrus patiems tapti pavėžėjais, ką sėkmingai ir padarė didmiesčių taksistai.

„2017 m. sausio 1 d. įsigaliojus kelių transporto kodekso pataisoms, kurios įteisino pavėžėjų veiklą, deja, jokių taisyklių ar reikalavimų vežėjams sukurta nebuvo, išskyrus pavėžėjų prievolę užsiregistruoti savo veiklą savivaldybėje.

Vis tik dėl draudimo ir techninės apžiūros pavėžėjai neturi jokių privilegijų. Jiems galioja tas pats transporto kodeksas, kuriame yra numatyta, kad vykdant komercinę veiklą lengvaisiais automobiliais techninė apžiūra turi būti pereinama tam tikru periodiškumu, kuris yra toks pats, kaip ir taksi. Bėda ta, kad pavėžėjai tuo piktnaudžiauja, mat pavėžėjo automobilis, atvykęs į techninę apžiūrą, niekuo neišsiskiria, tad gali ramiausiai techninę apžiūra gauti dvejiems metams, dėl to dabar turbūt 99 proc. visų pavėžėjų ir atlieka ją 2 metams.

Lygiai tas pats yra draudžiant automobilį, pavėžėjai draudėjui nenurodo, kad bus vežami keleiviai, todėl įmokos taikomos kaip paprastiems automobiliams.

Vilniuje dabar lyg ir vyksta vežėjų patikrinimų reidai, bet tikrinama vienintelis dalykas – ar vežėjas turi išsiėmęs verslo pažymą ar užsiregistravęs savivaldybėje.

Dėl paprastesnių sąlygų į pavėžėjo statusą jau perėjo apie 90 proc. visos Vilniaus komercinių keleivių pervežimų rinkos. Taksi Vilniuje likę labai simboliškai, visi kiti persiorientavo ten, kur paprasčiau.

Žinia dabar yra jau pateikti pasiūlymai Seimui vežėjų veiklos sugriežtinimui, kur turėtų sugriežtėti visi mokestiniai bei kiti reikalai, tada būtų gana didelis skirtumas tarp taksi ir pavėžėjų, gal tada situacija ir keisis. Tačiau jei niekas nesikeis, manau, taksi tikrai išnyks, nes būti ten, kur sunkiau ir sudėtingiau, nėra jokios prasmės“, – įsitikinęs R. Kriukovas.

Griežtins tvarką

Pašnekovas pastebi, kad pavėžėjų veiklos reglamentavimo liberalumas rūpestį kelia ne vien taksistams, kurie ilgai nelaukę patys patraukė ten kur sąlygos palankesnės ir tapo pavėžėjais, tačiau ir pačiai valstybei.

„Šiuo metu vyksta pakankamai rimtas sujudimas, ruošiamasi pavėžėjų veiklos reglamentavimo permainoms, kurį inicijavo pati mokesčių inspekcija, nes susivedę pavėžėjų veiklos skaičius pamatė, kad mokestiniai rezultatai yra apgailėtini.

Ir tai nestebina, nes pavėžėjų paslaugų įkainių kainodaroje yra visiškas chaosas. Visi matavimo prietaisai Lietuvoje turi atlikti metrologinę patikrą, tuo tarpu pavėžėjai naudojasi kažkokių programėlių skaičiavimais, manau, taip yra klaidinami keleiviai. Oficialiai pavėžėtojai deklaruoja labai mažą kilometro kainą, tačiau ji yra apipinama įvairiais papildomais mokesčiais, galiausiai kainos išeina labai panašios, kaip ir taksi, bet sujaukia visą rinką, įneša chaoso“, – pastebi R. Kriukovas.

Laikas permainoms?

Šių metų kovo pradžioje parlamentaras Jurgis Razma Seimui pateikė įstatymo pataisas, uždrausiančias pavėžėjimo paslaugas teikiantiems vairuotojams naudotis taksi dispečerinių paslaugomis bei savo pavadinime ar reklamoje vartoti žodį „taksi“. Už suteiktą pavėžėjimo paslaugą būtų draudžiama atsiskaityti grynaisiais pinigais. Taip pat įsigaliojus pataisoms pavėžėjai turėtų įsigyti komerciniam keleivių pervežimui privalomą civilinės atsakomybės draudimą.

Jeigu Seimas priimtų šias Kelių transporto kodekso pataisas, jos įsigaliotų nuo lapkričio.

 

Kėdainių rajono  savivaldybėje taksi leidimai išduodami neterminuotai ir galioja tik Kėdainių rajono savivaldybės teritorijoje. 

Kėdainių r. savivaldybėje išduota leidimų vežti keleivius lengvuoju automobiliu taksi: 2016 m. – 17; 2017 m. – 21; 2018 m. – 10 leidimų.

Kėdainių r. savivaldybėje išduoti leidimai keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais (pavėžėjų) išduoti: 2017 m. – 0; 2018 m. – 9.

Kristina MIRVIENĖ

Rekomenduojami video