Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaPatarimaiKultūraSveikata Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Vienas privatizuoja, kitą remia

Vienas savo valdomas pelningai dirbančias uždarąsias akcines bendroves savivaldybė siekia privatizuoti, o štai kitą, kurios pajamos jau kelerius metus iš eilės esą mažėja, – dosniai remia, – įsitikinęs į „Tauragės kurjerio“ redakciją kreipęsis viešųjų pirkimų ekspertas Tomas Seikalis. Jis neslepia, kad atstovavo vienai keleivių vežimo įmonei, savivaldybei vykdant viešąjį keleivių vežimo konkursą Tauragės rajone. Eksperto teigimu, šioje pirkimo istorijoje galėjo būti supainioti interesai, o Tauragės savivaldybė, deklaruodama, kad turėti savo valdžioje įvairias paslaugas teikiančias verslo įmones ydinga, prieštarauja pati sau.   

Atsiuntė sutarčių kopijas

Prieš keletą savaičių „Tauragės kurjerio“ redakciją pasiekė viešųjų pirkimų eksperto, teisininko Tomo Seikalio įžvalgos. Jo teigimu, Tauragės rajono savivaldybė, teikdama pagalbą savo pačios bendrovei, tai yra Tauragės autobusų parkui, vietos mokesčių mokėtojų sąskaita, iškraipo konkurenciją. Esą ne paskutinį vaidmenį čia vaidina oficialus šios bendrovės akcijų valdytojas savivaldybės administracijos direktorius Modestas Petraitis. T.Seikalis redakcijai atsiuntė keletą Tauragės autobusų parko su viena Rumunijos įmone pasirašytų išankstinių sutarčių kopijų, kurios esą įrodo, kad Tauragės autobusų parkas „sudarinėja preliminariąsias ir pagrindines pirkimo sutartis savo nuožiūra, o ne atlikęs pirkimo procedūras“. Atsiųstos sutarčių kopijos esą buvo pasirašytos kaip įrodymas, kad Tauragės autobusų parkas turės reikiamą autobusų kiekį, kad tenkintų Tauragės rajono savivaldybės administracijos nustatytus reikalavimus vežėjo parinkimo konkurse.

„Pažeidimo esmė, kad Tauragės autobusų parkas, būdamas savivaldybės bendrovė, save laiko privataus kapitalo bendrove ir prekes, paslaugas ar darbus perka savo nuožiūra, o ne Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka. Jokių skelbimų, jokių ataskaitų, nieko. Tauragės rajono mokesčių mokėtojų lėšos naudojamos Tauragės autobusų parko vadovybės nuožiūra“, – „Tauragės kurjeriui“ rašo T.Seikalis.

Mano, kad politikai turi naudos

Tauragės autobusų parko akcininkė – Tauragės rajono savivaldybė, 100 proc. valdanti įmonės akcijų paketą.

„Savivaldybė tiesiogiai dalyvauja autobusų parko valdyme į valdybą deleguodama savo atstovus. Savivaldybės administracijos direktorius įsakymu skiria bendrovės valdybos narius, kurie yra savivaldybės administracijos atstovai ir netiesiogiai pavaldūs savivaldybės administracijos direktoriui (pasak T.Seikalio, tai matyti iš Tauragės autobusų parko 2017 m. veiklos ataskaitos, – red.).

Savivaldybės administracija dažnai organizuoja ir skelbia viešuosius pirkimus, skirtus Tauragės autobusų parkui. Viešojo pirkimo komisijos pirmininkas dažniausiai būna savivaldybės administracijos direktorius arba jo pavaduotojas. Taigi savivaldybės administracijos direktorius įtakoja Tauragės autobusų parko valdymą, nes dalyvauja priimant sprendimus dėl vežėjų ir savivaldybės įmonių“, – redakcijai rašo T.Seikalis.

Todėl, viešųjų pirkimų eksperto nuomone, Tauragės savivaldybės administracijos direktorius gali būti šališkas ir turėti suinteresuotumą Tauragės autobusų parko atžvilgiu. Esą vežėjų parinkimo konkurse laimėjus Tauragės autobusų parkui ar savivaldybei perkant prekes, paslaugas ar darbus, skirtus šiai įmonei, tai sustiprina Tauragės savivaldos organų reputaciją, lemia potencialių rinkėjų palankumą konkretiems politikams, o pastarieji gali gauti konkrečios ekonominės naudos.

Savivaldybė naudojasi įstatymo spraga?

T.Seikalis informuoja, kad Lietuvos verslo paramos agentūros administruojamame tinklalapyje paskelbta informacija apie 2014–2020 m. ES fondų investicijos priemonę „Vietinio susisiekimo viešojo transporto priemonių parko atnaujinimas“. Šiai priemonei vykdyti šalies mastu skirta 14,5 mln. Eur paramos. Už šias lėšas vežėjai įsigis elektrobusų. Beje, pirmasis konkursas elektrobusams pirkti Tauragėje neįvyko. Pasak T.Seikalio, kad Tauragės autobusų parkas galėtų įsigyti elektrobusų, Tauragės savivaldybė sudarė visas sąlygas neefektyviai dirbančiai savo įmonei laimėti vežėjo konkursą Tauragės rajone. Mat tik jį laimėjus galima dalyvauti elektrobusų pirkimo konkurse.

„Savivaldybė skyrė 100 tūkst. Eur savo lėšų įsigyti elektra varomus autobusus, kurie bus perduoti Tauragės autobusų parkui. Tai akivaizdus pavyzdys, kaip savivaldybė mokesčių mokėtojų pinigais padeda savo bendrovei, tokiu būdu pažeidžiant Konkurencijos įstatymo 4 straipsnyje nustatytą pareigą viešojo administravimo subjektams užtikrinti sąžiningos konkurencijos laisvę“, – rašo T.Seikalis. Jis teigia, jog iš 2015 m. patvirtintos Tauragės autobusų parko ataskaitos matyti, kad šios bendrovės pajamos mažėja ir nedengia faktiškai patirtų sąnaudų, dėl to Tauragės autobusų parkas turi nuostolingų maršrutų. Esą nuostoliai patiriami vykdant būtinus visuomenei keleivinio transporto viešųjų paslaugų įsipareigojimus, todėl autobusų parkas negali turėti jokių kitų naujų įsipareigojimų, kurie didintų bendrovės veiklos nuostolingumą.

„Apmaudu, bet Konkurencijos taryba jokių konkurencijos iškraipymų neįžvelgia, nes draudžiami susitarimai turi būti tarp ūkio subjektų, o savivaldybė nėra ūkio subjektas, todėl ji ir naudojasi tokia konkurencijos teisės spraga“, – mano T.Seikalis. Jis prognozuoja, kad laikui bėgant savivaldybė, gelbėdama savo vežėją, turės priimti sprendimus dėl šios bendrovės veiklos restruktūrizavimo, finansinės pagalbos ar įstatinio kapitalo mažinimo. O tokie akcininko veiksmai jau turėtų valstybės pagalbos požymių ir tai būtų laikoma konkurencijos pažeidimu, apie juos gali būti pranešta Europos Sąjungos Komisijai.

Be to, T.Seikalio teigimu, visi Tauragės autobusų parko vykdomi viešieji pirkimai turi būti atliekami vadovaujantis Viešųjų pirkimų įstatymu, autobusų parkas yra laikytinas subjektu, turinčiu perkančiosios organizacijos statusą. Tačiau daugumą Tauragės autobusų parko pirkimų esą vykdo savivaldybė. „Kyla klausimas – kokiais teisės aktais vadovaujantis ir kokia tvarka Tauragės autobusų parkas vykdo pirkimo procedūras? Patikrinus informaciją Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje nepavyko rasti jokios informacijos apie Tauragės autobusų parko vykdomus pirkimus, naudojant įmonės kodą, pavadinimą, raktinius žodžius. Taip pat nepavyko rasti jokių pirkimų ataskaitų, planų, paviešintų sudarytų sutarčių ar mažos vertės pirkimų tvarkos aprašo“, – praneša viešųjų pirkimų ekspertas.

Autobusų parkas: konkursus vykdome pagal procedūras

Visus šiuos klausimus ir abejones dėl įmonės veiklos perdavėme Tauragės autobusų parko direktoriui Rimantui Martinavičiui. Atsakymus jis rengė ilgokai – beveik tris savaites, pasiteisinęs tuo, kad atostogavo. Gavome R.Martinavičiaus pasirašytą raštą. Jį publikuojame:

„Atsakydami į kilusius klausimus informuojame, jog UAB Tauragės autobusų parkas savo atliekamų pirkimų procedūras vykdo pagal patvirtintas taisykles. Taisyklės yra grindžiamos viešųjų pirkimų reguliavimu ir yra siekiama, jog pirkimo procedūros vyktų teisėtai, skaidriai, laikantis lygiateisiškumo, nediskriminavimo ir kitų esminių viešųjų pirkimų principų. Tokiu būdu yra siekiama užtikrinti kiek įmanoma didesnį skaidrumą ir užkirsti kelią piktnaudžiavimams ar kitoms neigiamoms pasekmėms, kurių atsiradimo rizika atsirastų arba padidėtų, jeigu pirkimo procedūros būtų nepakankamai reglamentuotos.

UAB Tauragės autobusų parkas savo vykdomus pirkimus planuoja iš anksto. Atkreipiame dėmesį, kad planuojami pirkimai yra viešai skelbiami bendrovės internetiniame puslapyje. Visos sudaromos sutartys atitinka teisės aktų keliamus reikalavimus. Priklausomai nuo poreikio tam tikrais atvejais yra sudaromos ir preliminariosios pirkimo-pardavimo sutartys, jeigu bendrovė tam tikru laikotarpiu dar nėra priėmusi galutinio sprendimo dėl pirkimo objekto būtinybės, tačiau yra poreikis užsitikrinti galimybę konkrečiu laikotarpiu įsigyti tam tikrą pirkimo objektą. Tokiu būdu yra siekiama racionaliai ir efektyviai naudoti bendrovės lėšas, jų nešvaistyti ir nesudaryti galutinių pirkimo-pardavimo sutarčių tol, kol nėra įsitikinta, jog planuojami įsigyti objektai bus neabejotinai reikalingi ir naudojami bendrovės veikloje.

Taip pat pažymime, kad UAB Tauragės autobusų parkas nėra turėjusi teisminių ginčų dėl savo pačios vykdytų pirkimų procedūrų. Šis rodiklis reiškia, jog kiti rinkos dalyviai neskundžia priimtų sprendimų, kas rodo, kad pirkimų procedūros yra atliekamos tinkamai ir teisėtai.

Pažymime, kad dėl Tauragės autobusų parko atliekamų pirkimo procedūrų bendrovė bendradarbiauja su Viešųjų pirkimų tarnyba siekdama, kad absoliučiai visa bendrovės veikla visiškai atitiktų teisės aktų reikalavimus“.

Kiek moka kompensacijų, neatskleidė

Tauragės savivaldybės administracijos direktorius Modestas Petraitis „Tauragės kurjeriui“ patvirtino, kad Tauragės autobusų parkui iš savivaldybės biudžeto mokama kompensacija už nuostolingus maršrutus ir autobusų stoties administravimą. Tačiau paprašytas pateikti konkrečius duomenis – kiek pernai ir šiemet autobusų parkui šios kompensacijos išmokėta, jų nepateikė.

Be to, M.Petraičio teigimu, savivaldybė autobusų parkui pagal pateiktas sąskaitas apmoka už pensininkų, neįgaliųjų ir mokinių vežimo paslaugą. Kiek ši paslauga mokesčių mokėtojams atsieina, M.Petraitis taip pat neatskleidė.

Paklaustas, ar savivaldybė turi planų ateityje privatizuoti autobusų parką, tai yra aukcione parduoti savo valdomas šios bendrovės akcijas, savivaldybės administracijos direktorius patikino, kad tokių planų savivaldybė neturi.

 

Ramunė RAMANAUSKIENĖ

Rekomenduojami video