Amerika tikrai rimtai atsisuko į savo interesus. Įvesti naujieji importo tarifai Amerikai bus didžiulis postūmis, nes vėl atsiras tikra amerikietiška pozicija. Leisiu sau pajuokauti: vėl galėsiu nusipirkti originalius amerikietiškus „Levi Strauss“ džinsus, nes ilgą laiką jų nebuvo. Bet, žinoma, tai juokas pro ašaras. Aišku, dabar prognozuoti tokio sprendimo pasekmes, svarstyti, kas čia bus toliau, galima įvairiai. Tikrai nesiimčiau prognozuoti. Žinoma, tradiciškai į įvestus muitus sulaukiama atsako. Jeigu viena pusė įveda muitus, kita atsako tuo pačiu, nebesilaikoma ankstesnių švelnių, kompromisinių susitarimų.
Į ką visa tai peraugs ir ar ilgai tie naujieji muitų tarifai išsilaikys, labai sunku pasakyti. Gali būti, kad visa tai – neilgam. Gali būti, kad čia tam tikra pasirinkta derybinė pozicija. Tiesiog aš dar lukterėčiau porą savaičių, kol susidarys aiškesnis vaizdas. Žinoma, tai, kas įvyko, sukėlė didelį rezonansą. Tie muitų tarifai, be jokių abejonių, yra labai aukšti. Aišku, mūsų verslui, kuris dirba su JAV, kuris eksportuoja savo produkciją į šitą šalį, yra didelis smūgis. Bet, kaip sakiau, dar anksti skubėti su išvadomis, reikia pasiskaičiuoti, įvertinti eksporto į Ameriką pokyčių mastą, pasverti, kaip tai galėtų atsiliepti visai mūsų ekonomikai. Neturiu duomenų po ranka, tad nenoriu iškart svarstyti.
Ar tokioje didelio ekonominio neapibrėžtumo situacijoje Lietuvos Vyriausybė turėtų skubėti su mokesčių pertvarka, naujuoju visuotiniu nekilnojamojo turto mokesčio įvedimu? Gal pirma reikėtų pasižiūrėti, kaip prekybos karas paveiks ES ekonomiką, ir tik tada didinti mokesčius? Žinoma, truputėlį palaukus ir pamačius, kaip viskas klostosi, įsitikinus, kad niekas nepasikeis, kad naujieji muitų tarifai nebus atšaukti, tai, be abejo, tam tikrų instrumentų prireiktų. Galbūt ir mokesčių politikoje šį bei tą reikėtų pakeisti. Bet, kaip sakiau, reikėtų įvertinti, koks bus konkretus poveikis Lietuvai. Juk mūsų įmonės glaudžiai susijusios su kitų ES šalių įmonėmis. Dabar iš lubų to nepasakysi, bet, manau, tikrai reikės priiminėti sprendimus. Na, o nekilnojamojo turto mokestis su importu ar eksportu niekaip nėra susijęs. Kita vertus, muitų politiką tikrai reikės persvarstyti.
Kai prasideda prekybos karas, visų pirma, reikėtų suprasti, kad jame nebus laimėtojo. Iš praeities žinome, kad dėl muitų didinimo nesustiprėjo nei atskirų valstybių, nei pasaulio ekonomika. Priešingai – ji silpnėjo. Šiuo atveju, kai klausiama, ko reikėtų tikėtis dabar, matyt, reikėtų pasakyti, jog daug kas priklausys nuo politinių lyderių. Faktas, kad ekonominė diplomatija keičiasi, jau akivaizdus. Pati Kinija su šiais pokyčiais sieja nemažus lūkesčius, nes tikisi sustiprinti ekonominę diplomatiją su ES šalimis. Tikėtina, kad prekių srautas iš Kinijos, kuris anksčiau buvo nukreiptas į Jungtines Valstijas, gali pakeisti kryptį ir užgriūti ES šalis bei kitas valstybes.
Pirmasis Lietuvos Vyriausybės atsakas į prekybos karą buvo alternatyvių rinkų paieškų stiprinimas. Buvo paskelbti kvietimai verslams, kurie patenka į labiausiai pažeidžiamų ratą, įskaitant automobilių dalių gamintojus ir tiesiogiai ar netiesiogiai su JAV prekiaujančias įmones. Pagrindinė pasiųsta žinutė – ieškoti kitų partnerių. Ji siunčiama ne tik Lietuvoje, bet ir kitose valstybėse. Galime pasižiūrėti, kas vyko Meksikoje ir Kanadoje, nes abi šios šalys jau anksčiau susidūrė su padidintais muitų tarifais. Kanada iš tiesų labai tikslingai nutraukinėja sutartis su JAV ir tuo pačiu stiprina ekonominius santykius su ES ir kitomis valstybėmis. Taigi, tikrai reikėtų laukti tam tikrų ekonomikos pertvarkymų, ir jie ilgainiui iš dalies net gali būti naudingi. Tačiau trumpuoju laikotarpiu, žinoma, poveikis ekonomikoms bus neigiamas. Tiesioginis ir netiesioginis poveikis Lietuvai gali būti ganėtinai skaudus. Skaičiuojama, kad jis gali siekti nuo 0,5 iki 0,8 proc. BVP.
Ar, prasidėjus pasauliniam prekybos karui, Seimui nereikėtų peržiūrėti savo politinės darbotvarkės, atidėti mokesčių keitimo įstatymų paketo svarstymą, kol valstybės ekonomikos perspektyva netaps aiškesnė? Visų pirma, tai nėra Seimo prerogatyva, šia prasme, kaip sakoma, kamuolys yra Vyriausybės pusėje. Akivaizdu, kad reikėtų peržiūrėti prognozes. Vėlgi niekas nežino, kiek stabili yra Trumpo administracijos politika. Matėme, jog buvo siūlomi nauji mokesčiai, paskui nuo jų būdavo atsitraukiama. Tačiau pasiruošti įvairius scenarijus tiems atvejams, jei JAV įvesti muitų tarifai galiotų ilguoju laikotarpiu arba jie po derybų būtų sumažinti, būtina.
Kalbėjosi Arvydas Praninskas