Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaPatarimaiKultūraSveikata Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Prognozės išsipildė: nauja tvarka kelia tikrą chaosą

Pirmosios dvi savaitės po gegužės 1 d., kuomet įsigaliojo nauja transporto priemonių savininkų apskaitos sistema, parodė, kad pokyčiams nebuvo tinkamai pasiruošta ir tai kelia tikrą chaosą. Nauja sistema erzina tiek automobilių pardavėjus, tiek pirkėjus – visiems trūksta informacijos, o dėl lūžinėjančių „Regitros“ informacinių sistemų stringa ir automobilių pardavimo procesai.

Nebaus iki rugsėjo

Esminė šių permainų priežastis – nuo šiol parduoti ir įsigyti automobilį galima tik turint unikalų savininko deklaravimo kodą (SDK), susiejantį automobilį su jo savininku. Taigi, parduodant ar perkant automobilį, iki šiol buvusį vieną veiksmą pakeitė du: pirmasis į „Regitrą“ turi kreiptis pirkėjas, kuris deklaruoja transporto priemonės nuosavybės įgijimą, o tuomet pardavėjui reikia patvirtinti pirkėjo pateiktus duomenis.

Tik abiem pusėms atlikus šiuos veiksmus, naujam savininkui suteikiamas savininko deklaravimo kodas (SDK), su kuriuo jis jau gali kreiptis dėl transporto priemonės registracijos. Pirkėjas ir pardavėjas deklaruoti nuosavybės pasikeitimą turi bendrai per 5 darbo dienas. Ekspertai teigia, kad tai didžiausias automobilių pardavimo tvarkos pokytis per pastaruosius 30 metų.

Atsižvelgdama į pokyčių mastą ir matydama chaosą, kurį sukėlė nauja tvarka, VĮ „Regitra“vos po savaitės nuo naujovių įsigaliojimo suskubo paskelbti, kad iki rugsėjo 1 d. bus taikomas tolerancijos laikotarpis ir jeigu asmuo nespėja prievolių atlikti laiku, nenumatoma taikyti baudų.

Pažeidusiems šią tvarką numatyta nemenkanuo 150 iki 300 eurų bauda, o padarius pakartotinį pažeidimą – nuo 440 iki 600 eurų.

Sunku rastikodus

Daugeliui „Valstiečių laikraščio“ kalbintųverslininkų nesuprantama, kodėl nauji kodai reikalingi ir Lietuvoje įregistruotiems automobiliams parduoti.Gyventojai apie naują tvarką turi dar labai mažai informacijos, o patį SDK sudėtinga atrasti ir suprasti.

Beveik du dešimtmečius automobilių prekyba užsiimantis vilnietis Vitalijus K.„Valstiečių laikraščiui“ sako, kad sistema jį vargina nuo pat jos paleidimo dienos: „Aš pardaviau mašiną jau su SDK kodu ir didžiausia painiava prasidėjo tuomet, kai klientas turėjo suvesti savo duomenis, o aš vėliau turėjau jungtis prie sistemos, kad užfiksuočiau automobilio pardavimo faktą. Tai galų gale pavyko padaryti prie kompiuterio praleidus beveik dvi dienas – tarsi be to neturėčiau kitos veiklos.“

Skelbimų portalo Autoplius.ltvadovasArtūras Mizerastaip patpripažįsta, kad pabandžius atlikti eksperimentą ir susirasti SDK kodus „Regitros“ svetainėje, tikrai teko pavargti.

Vitalijui K. atrodo nelogiška, kad SDK reikalingas ir tuomet, kai automobilis Lietuvoje neužsibūna pardavimo aikštelėje, bet yra parduodamas į trečiąsias šalis. Tuo tarpu parduodant mašiną vidaus rinkoje ir tais atvejais, kai automobiliai jau yra įregistruoti Lietuvoje, valstybinis numeris yra pakankama priemonė, leidžianti susieti automobilį su konkrečiu savininku.

Pašnekovas ironizavo, kad naujoji sistema, kuri esą skirta kovoti su šešėliu, pati labiau primena šešėlį su neaiškiais kontūrais ir sudėtinga tvarka.

„Kad sistema veiktų, ji turėtų būti paprasta, o čia susidaro įspūdis, kad norėta sukurti kuo sudėtingiau ir kvailiau. Reikia įvertinti, kad naujoji sistema paliečia ne tik patirtį turinčius profesionalius automobilių pardavėjus, bendroves, bet ir visus paprastus šalies piliečius, kurie nori pirkti ar parduoti automobilį. Juos tikrai užjaučiu ir linkiu kantrybės“, – nusivylimo neslėpė Vitalijus K.

Daugeliui „Valstiečių laikraščio“ kalbintų verslininkų nesuprantama, kodėl nauji kodai reikalingi ir Lietuvoje įregistruotiems automobiliams parduoti. Gyventojai apie naują tvarką turi dar labai mažai informacijos, o patį SDK sudėtinga atrasti ir suprasti.

Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) skaičiuoja, kad iš naudotų automobilių prekybos per metus galima surinkti apie 40 mln. eurų PVM, kuris slypi šešėlyje – mat dabar automobilius parduodantys tarpininkai turės savo vardu gauti SDK, o tai neleis jiems nuslėpti prekybos mastų ir mokesčių.

Rinkai poveikio neturės

Rinkos ekspertai teigia, kad nauja tvarka neturės didesnio poveikio naudotų automobilių rinkai – dauguma automobilių yra parduodami legaliai, neslepiant savininkų, o mažesnioji dalis bus priversta trauktis iš šešėlio. Be to, automobilių pardavėjai Lietuvoje per daugelį metų išmoko pačių įvairiausių būdų ir gudrybių, kaip prisitaikyti prie bet kokių valdžių jiems išpakuojamų „dovanėlių“.

Tiesa, dauguma „Valstiečių laikraščio“ kalbintų automobilių prekybininkų kol kas vengia toli siekiančių apibendrinimų dėl naujos tvarkos – esą per mažai laiko vertinti ilgalaikį poveikį. Be to, ne visi automobilių pardavėjai jau spėjo realiai išmėginti naujas procedūras.

Jie prognozuoja, kad labiausiai kentės ne automobilių pardavėjai, bet paprasti žmonės, kurie kartą per kelerius metų nusprendžia parduoti savo turimą ir įsigyti naujesnį automobilį – jie retai susiduria su registravimo ir kitomis biurokratinėmis procedūromis, kai kurie nėra įgudę interneto vartotojai. Tokiems žmonėms šis iš pažiūros nelabai sudėtingas pakeitimas gali virsti dideliu galvos skausmu.

Tiesa, SDK automatiškai suteikiamas Lietuvojeregistruotomstransporto priemonėms, tadasmenims, kurių transporto priemonės jau registruotos, nereikia niekur kreiptispapildomai. Vien gegužės pirmosiomis dienomis beveik 2 mln. SDK buvo automatiškaisugeneruoti šalyje jau registruotoms transporto priemonėms.

„Tenka pripažinti, kad šis pokytis labai reikšmingas ir paliečia didžiąją daugumą Lietuvos gyventojų, tad neaiškumų kyla ne vienam ir į visus kylančius klausimus mes bandome atsakyti, tačiau viskas atsiremia į žmogiškuosius resursus. Tikiu, kad netrukus transporto priemonių pirkėjai bei pardavėjai perpras sistemą ir neaiškumų vis mažės“, – kalba Saulius Šuminas, „Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas.

Kyla įvairių klausimų

Kadangi tiek verslui, tiek privatiems automobilių pirkėjams bei pardavėjams kyla daug neaiškumų ir neapibrėžtumo dėl naujos tvarkos, „Regitra“ parengė atsakymus į dažniausiai užduodamus klausimus.

Štai, nemažai žmonių skundžiasi, kad negali prisijungti prie SDK sistemos. Specialistai pataria, kad jeigu nepavyksta prisijungti, pabandykite tai padaryti per kitą naršyklę. Taip pat būkite atidūs ir kuo tiksliau suveskite reikiamus duomenis, pvz., transporto priemonės VIN numerį, O raidės nesumaišykite su skaičiumi 0 ir panašiai. Jeigu norite paslaugą gauti kaip įmonė, atkreipkite dėmesį, ar prie sistemos esate prisijungęs kaip juridinis asmuo.

Klausiama, ar SDK reikalingas motociklui, priekabai? SDK reikalingas visoms motorinėms transporto priemonėms ir jų priekaboms. Taigi SDK reikia gauti ir motociklui, ir priekabai.

Kas turi gauti savininko kodą, jeigu transporto priemonė įsigyjama lizingu: lizingo bendrovė ar transporto priemonės valdytojas? Kadangi SDK yra savininko deklaravimo kodas, įsigijus transporto priemonę lizingu, jos savininku tampa lizingo bendrovė, o valdytoju–pirkėjas. Taigi, tai reiškia, kad SDK turi gauti lizingo bendrovė.

Ar transporto priemonė su prekybiniais numeriais taip pat turi turėti SDK? Taip, transporto priemonės su prekybiniais numeriais turi turėti SDK, nes jos buvo įvežtos į Lietuvą ir turi savininką arba yra parduodamos Lietuvoje.

Kas vyksta su SDK, mirus transporto priemonės savininkui? Mirus transporto priemonės savininkui, SDK liks galioti tol, kol kreipsis paveldėtojas. Jis pateiks įgijimo deklaraciją ir bus suteiktas naujas SDK. Paveldėtojas visais atvejais turi kreiptis dėl nuosavybės fakto pasikeitimo deklaravimo ir gauti naują SDK. Vėliau transporto priemonė gali būti registruojama paveldėtojo vardu arba parduodama kitam asmeniui.

Ar gavus SDK privalu registruoti transporto priemonę? Jei dalyvauti viešajame eisme neketinama, automobilis neprivalo būti registruojamas. Jeigu ketinama dalyvauti viešajame eisme, tuomet automobilis turi būti įregistruojamas. Atkreiptinas dėmesys, kad jei automobilis prieš tai jau buvo registruotas Lietuvoje, tuomet tai reikia padaryti per 10 kalendorinių dienų nuo nuosavybės pasikeitimo deklaravimo. Kitu atveju automobilis bus automatiškai išregistruojamas.

Ką daryti, jei pirkėjas delsia deklaruoti įsigijimą per numatytą laikotarpį? Šiuo atveju abi pusės yra suinteresuotos deklaruoti sandorį kiek įmanoma greičiau. Pirkėjas tam, kad nuosavybė būtų deklaruota jo vardu, o pardavėjas, jog jam netektų atsakomybė už kito asmens padarytus nusižengimus. Klientams rekomenduojama apsaugoti savo interesus iš anksto. Pavyzdžiui, galutinai atsiskaityti už automobilį ar atiduoti jo raktelius pirkėjui tik abiem pusėms deklaravus nuosavybės pasikeitimą.

Ar reikia gauti SDK, jeigu sandoris sudarytas užsienyje? Jei esate Lietuvos gyventojas, visais atvejais įsigydami ir parduodami transporto priemones tiek Lietuvoje, tiek užsienyje, turite deklaruoti nuosavybės pasikeitimą „Regitroje“. Įsigijimo atveju SDKbus suteiktas, o pardavimo – panaikintas.

Rekomenduojami video