Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaPatarimaiKultūraSveikata Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Sukryžiavo ietis dėl mašinų vairuotojų galimybės važinėti motociklu

Leisti automobilių vairuotojams, turintiems B kategorijos teises, be papildomų mokymų vairuoti ne itin galingus motociklus ar neleisti? Šis iš pažiūros ne pirmo svarbumo klausimas sukėlė daugybę aistrų tiek tarp saugaus eismo specialistų, tiek tarp Seimo narių. Kas gi nutiko ir kodėl kai kam taip parūpo keisti Saugaus eismo automobilių keliais įstatymą?

Skirtingi pasiūlymai

Praėjusią savaitę Seime atsinaujino beveik prieš metus vykusios diskusijos dėl Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisų, kurios numato, kad turintiems B kategoriją vairuotojams būtų leidžiama vairuoti ir lengvuosius motociklus, kurių variklio darbinis tūris neviršija 125 cm3. Pasak pataisų iniciatorių, tokia tvarka galioja daugelyje Europos šalių.

Vieni aktyviausių projekto varianto, kuriame nenumatyti papildomi mokymai norintiems vairuoti motociklus, „stūmėjai“ Seime yra konservatoriai Mykolas Majauskas ir Edmundas Pupinis.

Jų įsitikinimu, tiems, kas turi B kategorijos automobilio teises ir nori vairuoti motociklą, nereikia papildomų teorijos ir praktikos mokymų, o motociklą galėtų vairuoti bet kuris asmuo nuo 24 metų amžiaus, turintis 2 metų vairavimo stažą.

Tačiau Seimo teisės ir teisėtvarkos komitetas pasiūlė kompromisinę versiją. Siūloma leidimą vairuoti lengvuosius motociklus suteikti ne jaunesniems nei 25-erių metų, turintiems 5 metų vairavimo stažą ir baigusiems papildomos teorijos bei praktinio vairavimo mokymus.

Nuomonės – priešingos

M.Majausko projekto šalininkai aiškina, kad tvarka, kai su B kategorijos teisėmis leidžiama vairuoti motociklus, kurių darbo tūris –125 cm3, galioja kitose šalyse: Latvijoje, Estijoje, Lenkijoje, Didžiojoje Britanijoje, Čekijoje, Italijoje, Liuksemburge ir pan. Tad kuo lietuviai blogesni ar kvailesni?

Tačiau įmonės „Regitra“ direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas kategoriškai laikosi kitokios nuomonės:„Mes teigiame, kad tai bloga idėja, nes saugumas pirmiausia. Tyrimais įrodyta, kad vairuojant dviratę transporto priemonę tikimybė būti sužeistam ar žūti yra dešimtimis kartų didesnė. Pritartume, kad nebūtų praktikos egzamino, bet būtų privalomos praktinės pamokos vairavimo mokyklose. 2019 m. patvirtinta Valstybinė saugaus eismo gerinimo programa „Vizija – nulis“, kurioje yra įsipareigojimas iki 2030 m. žuvusių ir sunkiai sužeistų skaičių sumažinti50 proc., todėl manome, kad toks sprendimas nepadės siekti tikslo.“

Lietuvos ralio čempionato dalyvis ir patyręs motociklininkas Henrikas Pupelis įsitikinęs, kad šia naujove pirmiausia pultų naudotis jauni vairuotojai, o juk jiems labiausiai ir trūksta patirties. Jis mano, kad siūlymas leisti vairuoti motociklus, kurių variklio tūris ne didesnis nei 125 cm3, kiek neapgalvotas.

„Valstiečių laikraščio“ kalbinti pašnekovai, turintys ir automobilio, ir motociklo teises, laikosi nuomonės, kad vieno teisingo varianto nėra. Tačiau visi pripažino, kad iš automobilio persėdus ant motociklo ar galingo motorolerio jaučiasi visiškai kitaip, gana ekstremaliai. Kokį galutinį sprendimą bepriimtų Seimas, svarbu, kad papildomi mokymai nevirstų tik pažymų apie jų baigimą pardavinėjimu, o būtų realūs.

Skiriasi iš esmės

Šių eilučių autorius ne vienerius metus važinėja ir automobiliu, ir mopedu „Aprilia Scarabeo“. Subjektyviai vertinant, lyginti važiavimo automobiliu ir motociklu ar mopedu net neįmanoma, o siūlymas tai daryti be papildomo mokymo yra tiesiog sunkiai paaiškinama nesąmonė.

Automobilis yra nepalyginamai stabilesnis kelyje, į jį remiasi keturiais delno dydžio padangų plotais, o motociklo ar mopedo lietimosi su keliu plotas – vos dviejų degtukų dėžučių dydžio. Visiškai skiriasi ir valdymo, stabdymo, manevravimo ypatumai bei saugumo priemonės – važiuojantis motociklu jų praktiškai neturi. Be to, važiuojančių motociklu ar mopedu automobilių vairuotojai dažnai nemato, nepraleidžia. Todėl Seime pasigirstantys siūlymai leisti važinėti motociklais be papildomo praktikos ar teorijos mokymo yra mažų mažiausiai neargumentuoti ir net pavojingi.

Be to, išbandžius skirtingo galingumo motorolerius, akivaizdu, kad galingesnis ir greitesnis mopedas eismo sraute yra saugesnis. Štai, mieste važiuojant 50 cm3 darbo tūrio mopedu, kurio maksimalus greitis ribojamas iki 48 km/val., esi tarsi rakštis visiems aplinkiniams vairuotojams, nes bendras eismo srautas juda greičiau, maždaug apie 60 km/val.

Tuo tarpu galingesnis ir greitesnis mopedas gali judėti kartu su miesto srautu ir netapti kliūtimi. Todėl nemažai motorolerių savininkų nuima greičio ribotuvus ir tuomet jie gali pasiekti 70–80 km/val. greitį bei judėti kartu su kitais.

Istorija ne nauja

Stebina skirtingoms partijoms priklausančių Seimo narių nuoseklus ir įnirtingas noras leisti vairuoti motociklus be papildomų mokymų, nors dar praėjusios sudėties Vyriausybė buvo paskelbusi, kad nepritaria tuometinio parlamentaro darbie čioPetro Čimbaro vadovaujamos Peticijų komisijos siūlymui suteikti teisę turintiems B kategorijos vairuotojo pažymėjimą vairuoti ir A1 kategorijos motociklą.

„Įstatymo projektu numatytas siūlymas nepriimtinas eismo saugos požiūriu ir neatitinka Vyriausybės programos punkto dėl eismo saugumo užtikrinimo, nes motociklo vairavimas reikalauja specifinių žinių ir praktinių įgūdžių bei gebėjimų“, – prieš daugiau nei pusmetį sakė Jaroslavas Narkevičius, tuometis susisiekimo ministras.

Pateiktoje išvadoje taip pat buvo nuogąstaujama, kad siūlomas teisės vairuoti motociklus įgijimo palengvinimas gali padidinti šių transporto priemonių populiarumą, ypač tarp jaunų žmonių, ir turėti neigiamą poveikį eismo saugumo užtikrinimui šioje vairuotojų amžiaus grupėje.

„Tai dar ne pabaiga. Ne kartą yra buvę, kad Vyriausybė nepritaria projektams, bet Seimas vis tiek balsuoja už. Todėl aš rankų nenuleisiu ir bandysiu įtikinti Seimą, kad šitas projektas yra geras ir eismo saugumui įtakos neturės. Nes bent jau man niekas nepateikė priešingų įtikinamų argumentų su statistika“, – tuomet kalbėjo P.Čimbaras.

Šiuo metu Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme nustatyta, kad asmenys, turintys vairuotojo pažymėjimu patvirtintą teisę vairuoti lengvuosius automobilius, įgyja teisę vairuoti mopedus, kurių variklių darbo tūris neviršija 50 cm3.

Saugaus eismo specialistų teigimu, norint saugiai vairuoti motociklus, būtina turėti specifinių teorijos žinių ir praktinio vairavimo įgūdžių bei gebėjimų, susijusių su motociklininkų apsaugos priemonėmis – pirštinių, batų, drabužių ir šalmų naudojimu.

Taip pat žinių ir gebėjimų reikia įvertinant kitus rizikos veiksnius – blogesnį važiuojančiųjų motociklu matomumą kitiems eismo dalyviams, slidžius kanalizacijos šulinių dangčius, kelio horizontalųjį ženklinimą ir kt., o motociklų eismo ypatumai bei valdymo subtilybės neįgyjamos gaunant teisę vairuoti B kategorijos automobilius.

Sezonas jau prasidėjo

Važinėjantieji motociklais juokauja, kad jų sezonas prasideda tada, kai pranešama apie pirmą eismo įvykio metu nukentėjusį motociklo vairuotoją. Tokių pranešimų šiemet netrūksta, tad galima teigti, jog sezonas prasidėjo.

Šis motociklininkų sezonas išskirtinis tuo, kad šiemet pavasaris vėlyvas ir kol kas daugeliui motociklų vairuotojų oro sąlygos netinkamos, tačiau jau maždaug nuo kovo vidurio kelių policija kiekvieną savaitgalį fiksuoja po 2–3 motociklininkų avarijas, o rekordinis savaitgalis kol kas yra balandžio 16–18 d., per kurį motociklų vairuotojai pateko į 6 eismo įvykius, dviračių – į 4, mopedų – į 2 įvykius.

Gatvėse pasirodantys motociklininkai dažniausiai sukelia nemažai rūpesčių kitiems eismo dalyviams, o šiais metais įtampa tarp jų gali pakilti dar aukščiau dėl užsitęsusio karantino, kuris išvargino žmones tiek psichologiškai, tiek fiziškai, todėl daugeliui kyla pagunda triukšmingai išlaisvinti emocijas.

Ne vieną mėnesį gyvenę karantino sąlygomis ir dirbdami nuotoliniu būdu, daug žmonių susidūrė su iki šiol neįprastais sunkumais, atsirado netikėtų rūpesčių. Vairuotojai tapo gerokai nervingesni ir, kaip pastebi saugaus eismo specialistai,tai labai jaučiama išvažiavus į gatvę.

Be to, ekspertų teigimu, šiais metais juntama nervingesnė padėtis keliuose, tiesiogiai nesusijusi su motociklininkų pasirodymu, tačiau turinti daug skirtingų dedamųjų. Pavyzdžiui, bendros situacijos tikrai nepagerina kompiuteriniai žaidimai, kuriuos ilgiau nei įprastai žaidė karantino metu priverstinai namie buvę žmonės – šiuose žaidimuose dažniausiai propaguojamas greitas ir agresyvus vairavimo stilius, kurį vėliau norisi įkūnyti realaus eismo sąlygomis.

Be to, karantino sąlygomis išryškėjo kita problema – padaugėjo girtaujančių žmonių, daugėja ir tokių, kurie neblaivūs sėda prie automobilio vairo ir sukelia eismo įvykius. Tiesa, Vyriausybė žada atnaujinti sporto klubų veiklą, tad atsiras papildomų galimybių nuleisti garą ir susikaupusias emocijas.

Rekomenduojami video