Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaPatarimaiKultūraSveikata Regionai
Bendruomenės
Dievo žodis
Konkursai
Kultūra
Langas
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Kuo pats kvepia, tuo kitus tepa

Su Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga (LVŽS) į rinkimus eina ir abejotinos moralės bei profesionalumo žmonės.

Gėda būtų netikėti

Geriausiai matyti tai, kad tiesiai prieš akis. O prieš akis – visuose agitaciniuose plakatuose – du bičiuliškai susikibę vyrukai: sąjungos vadovas Ramūnas Karbauskis ir jo numylėtinis, rinkimų sąraše pirmu numeriu įrašytas Saulius Skvernelis. Vienas, matyt, valstietis – daug žemės turi, o kitas gal žaliasis, nes žaliu pareigūno munduru, kurį puošia daugybė apdovanojimų, kelią į valdžią drąsiai skinasi. Abudu šiandien gana populiarūs ir ne vieno lyg ir gerbiami. Ber ar tikrai yra už ką gerbti?

Plakatuose ir užsakomojoje politinėje reklamoje pirmieji partijos atstovai atrodo itin nuoširdūs ir susirūpinę Lietuvos ateitimi. „Korupcija tampa mūsų valstybę griaunančia jėga. Liūdna, kad korupcijos šešėlis krito ant Lietuvos kariuomenės, kurioje tarnauja daugybė profesionalių ir pilietiškų žmonių, pasiruošusių bet kurią minutę paaukoti savo gyvybę už tėvynės laisvę.“ Tai politinė reklama, apmokėta iš rinkimų sąskaitos, dideliame nacionaliniame portale.

Kas jau kas, o buvęs policijos generalinis komisaras, buvęs prezidentės Dalios Grybauskaitės favoritas, buvęs nepartinis buvusio prezidento Rolando Pakso draugas (kol nesusidraugavo su R.Karbauskiu), buvęs vidaus reikalų ministras S.Skvernelis tiksliai žino ar bent turėtų žinoti apie korupcijos žalą. Net gėda būtų netikėti.

Neteisėtas sandoris

S.Skverneliui vadovaujant vidaus reikalų sistemai, 2014 m. vasarą buvo surengtas tarnybinių automobilių viešasis pirkimas. Dėl jo kilęs skandalas pernelyg plačiai nenuskambėjo, nes tuo metu komisaras-ministras-valstietis-žaliasis dar buvo jos Ekscelencijos numylėtinis.

Pasirodo, Vidaus reikalų ministerijai pavaldus Policijos departamentas iš bendros Čekijos ir Lietuvos bendrovės ARX įsigijo kelis šimtus „Škoda“ automobilių. 65 už ES lėšas nusipirktos transporto priemonės buvo skirtos apylinkių inspektoriams, 252 departamentas išsinuomojo 3 metams už 4 mln. eurų, 80 atiteko policijos patruliams, 172 buvo padalytos kelių policijai, kriminalistams, administracijos padaliniams.

Netrukus paaiškėjo, kodėl Policijos departamentas pasirinko būtent automobilius „Škoda“. Lietuvos apeliacinis teismas išsiaiškino, kad transporto priemonių pirkimo sąlygos buvo neteisėtos, pritaikytos vienam gamintojui ir dikriminuojančios konkurenciją. Tai vėliau patvirtino ir Lietuvos Aukščiausiasis Teismas. Konkurso sąlygos buvo sukurptos taip, jį laimėtų tik „Škoda“, todėl kitų automobilių gamintojai konkurse galėjo dalyvauti tik teoriškai.

Keista ar ne, bet automobilių „Škoda“ pardavėjus Lietuvoje rengiamuose viešuosiuose pirkimuose lydi neįtikėtina sėkmė. Pavyzdžiui, jie laimi net 82 proc. tokių konkursų. Nuo 2012 m. bendrovė ARX pateikė 44 pasiūlymus ir net 36 kartus buvo pripažinta laimėtoja.

BNS nuotr.

Sumokėjome visi mes

Už nesąžiningas konkurso sąlygas teismas S.Skverneliui tuo metu pavaldžiam buvusiam Policijos departamentui skyrė 10 tūkst. eurų baudą. Taip pat priteista atlyginti 7,5 tūkst. eurų bylinėjimosi išlaidų, kurias patyrė dvi konkursą apskundusios bendrovės. Tačiau grąžinti automobilių Policijos departamentui neprireikė, nes pirmosios instancijos teismas nesustabdė konkurso ir nepritaikė laikinųjų apsaugos priemonių: pagal specialius reikalavimus įrengtais automobiliais „Škoda“ pareigūnai iki šiol važinėja, o jų įsigijimo sutarties nutraukimas atseit kainuotų 1,7 mln. eurų.

Kitaip tariant, konkursas buvo diksriminacinis, bet niekam nuo to nė plaukas nenukrito. Nei S.Skverneliui, nei jo kuruojamo Policijos departamento pareigūnams. Departamentas tik sumokėjo baudą ir ieškovams skirtas bylinėjimosi išlaidas (žinoma, iš mokesčių mokėtojų pinigų), ir viskas nutilo.

Kaip šią situaciją pakomentavo Viešųjų pirkimų tarnyba? „2010–2015 m. daugiau nei pusė – 52 proc. automobilių viešųjų pirkimų įvyko renkantis iš vieno tiekėjo pasiūlymo, ir beveik visi jie – 96 proc. vertinti remiantis mažiausios kainos kriterijumi. Tačiau kai renkiesi vieną iš vieno, vargu ar gali garantuoti, jog gautas pasiūlymas iš tiesų atspindi atitinkamos klasės automobilio mažiausią kainą rinkoje“, – kalbėjo tarnybos direktorė Diana Vilytė.

Kalti kiti, tik ne aš

Kas iš politikų komentavo situaciją? Buvęs Specialiųjų tyrimų tarnybos pareigūnas, Seimo narys Povilas Urbšys, dabar vėl kandidantuojantis pagal LVŽS sąrašą, nors nėra sąjungos narys, anksčiau stebėjosi, kad automobilių pirkimo sąlygos pritaikomos vienam tiekėjui. Nors Policijos departamento ir „Škoda“ atstovų Lietuvoje draugystė kelia dviprasmiškų minčių, konkrečiai ką nors apkaltinti dėl galimos korupcijos jis vengė.

P.Urbšys įsitikinęs, kad privačiame sektoriuje dirbantys specialistai turi aukštesnę kvalifikaciją nei valstybės tarnautojai ir dažniau pasinaudoja jų nekompetencija arba asmeniniu suinteresuotumu. „Šiuo atveju akivaizdu, kad automobilių pardavėjai gavo pelningą užsakymą, o teismas pripažino, jog buvo padaryta pažeidimų, ir priteisė baudą iš mokesčių mokėtojų lėšų, – aiškino P.Urbšys. – Žinoma, jei eilinis policininkas sudaužytų tarnybinį automobilį, privalėtų už tai atsakyti, todėl keistai atrodo, kad aukštų vidaus reikalų sistemos pareigūnų žalą turi atlyginti mokesčių mokėtojai.“ Pasak P.Urbšio, ne paslaptis, kad Policijos departamente yra pareigūnų, kuriais manipuliuoja privačios struktūros, o tai meta šešėlį ir ant vadovų.“

Šiandien P.Urbšys televizijų studijose sėdi šalia tų pačių žmonių, kuriems kėlė atsakomybės klausimus ir į kuriuos negavo atsakymų.

Verta priminti, kad buvęs generalinis policijos komisaras, dabar draugaujantis su LVŽS, Vytautas Grigaravičius, buvęs vidaus reikalų ministras Raimundas Šukys, buvęs generalinis policijos komisaras Vizgirdas Telyčėnas neteko postų dėl to, kad jų pavaldiniai padarė daug žalos apsvaigę vairuodami automobilius bei kitais būdais. Tačiau buvusiam vidaus reikalų ministrui S.Skverneliui galiojo kiti įstatymai: kalti kiti, tik ne aš.

Išsiaiškinta, kad iš viso 2014 m. Policijos departamentas, nesilaikydamas Viešųjų pirkimo įstatymo, pirko prekių, paslaugų, darbų už beveik 1,2 mln. eurų. Kas jei ne tuometinis vidaus reikalų sistemos vadovas S.Skvernelis geriausiai žino visus tokių pirkimų užkulisius? Kas jei ne jis turėjo jausti didžiausią atsakomybę dėl neskaidrios ir galbūt korupcinės veiklos?

Panašu, kad S.Skverneliui mažai rūpėjo ir tai, jog įtariamieji iš pareigūnų atiminėja automatus, visa vidaus reikalų sistema yra demotyvuota, nusikalstamumas statistiškai išaugęs, policijos reforma keiksnojama. Svarbiausia – lampasai ir reitingai.

FAKTAI

S. Skvernelis 2001–2003 m. buvo Lietuvos viešosios policijos biuro Eismo priežiūros tarnybos Kelių patrulių rinktinės komisaras. 2003–2005 m. – Lietuvos policijos eskortavimo rinktinės komisaras. 2005–2008 m. Lietuvos policijos eismo priežiūros tarnybos viršininkas.

2008–2011 m., kai jam pavaldžios struktūros pareigūnai buvo pripažinti kaltais dėl mirtino eismo įvykio, Lietuvos policijos generalinio komisaro pavaduotojas.

2011–2014 m. – policijos generalinis komisaras.

2014–2016 m. vidaus reikalų ministras.

LVŽS rinkimų sąraše S.Skvernelis įrašytas pirmuoju numeriu, galimas pretendentas į Lietuvos premjerus.

Rekomenduojami video