Be kaltės apkaltinti, visam gyvenimui paženklinti, bet laimingi vien todėl, kad iš tremties sugrįžo į Lietuvą. Taip apie savo likimą sako buvę tremtiniai. Kiek jų – tiek išgyvenimų, patirčių, prisiminimų, kurių negali nugulti užmaršties dulkės. Ketverių metukų su mama ir sesute ištremta Eugenija ILGINIENĖ vartydama senas nuotraukas papasakojo savo šeimos tremties istoriją.
Tėvelio neprisimena
„Kaip mane su mama ir
seserimi išvežė į tremtį, neatsimenu. Buvau 4 metų. Mama pasakojo, kad
pirmiausia suėmė Kiaulakių kaime, pamiškėje, gyvenusius jos tėvus, nes
rėmė partizanus, du jos brolius ir dvi seseris. Po trijų dienų atėję į
namus du ar trys kareiviai mamai liepė susirinkti daiktus. Mama sakė
sustingusi su mano sesute Danute ant rankų, tad patys kareiviai kiek ko
įdėjo į patalų užvalkalą, tiek ir turėjome Sibire“, – pasakojo
gargždiškė E. Ilginienė. Laime nelaimėje ji vadina susitikimą su
seneliais, mamos broliais ir seserimis Rimkų geležinkelio stotyje, iš
kurios pajudėjo gyvuliniais vagonais į tremtį.
Eugenijos tėvelis
Kostas nieko apie šeimos tremtį nežinojo. Tuo metu jis kalėjo Vilniuje.
„Tėvelis buvo partizanas. Niekas daug apie jį nepasakojo. Aš jo
neprisimenu. Kai tėvelis buvo miške, gimė mano sesuo, o apie jos gimimą
sužinojo tik kalėdamas Komijos lageryje“, – šeimos istoriją dėstė buvusi
Krasnojarsko krašto Bolturino tremtinė. Tik iš nuotraukos pažinusi savo
tėtį ir jo tėvus, savo senelius, Eugenija prisimena, kad mama visą
gyvenimą keikė likimą.
Neleido mokytis rusiškai
1948 m. vasarą kartu
su kitais tremtiniais Eugenijos seneliai, dėdės ir tetos, ji su mama ir
sesute Bolturine pateko į vieną iš barakų. „Atsimenu jį, narus, kur
miegojome. Vargino utėlės, tad vakarais vieni kitus utinėdavome. Šeimos,
kuriose buvo vyrų, po kurio laiko ėmė statytis savo trobas. Mūsų
troboje senelis iš lentų sukalė lovas. Rudenį išgulėtus šiaudinius
čiužinius stengėmės prikimšti naujų šiaudų. Jų eidavome paslapčia į
kolūkį, bet jei pagaudavo, nubausdavo, – pasakojo E. Ilginienė.
Vaikai
turėjo lankyti mokyklą ir mokytis, žinoma, rusiškai. Tačiau Eugenijos
senelis neleido. Jis buvo įsitikinęs, kad šeima grįš į Lietuvą ir tada
vaikai galės mokytis, o rusiškai nėra reikalo. Eidama 9 metus Eugenija
dar nemokėjo nė žodžio svetima rusų kalba. Į mokyklą, kuri buvo kaimynų
Andrijauskų namo gale, vis dėlto teko eiti ir, nors sunkiai, bet išmoko
skaityti. Klasėje buvę įvairių tautybių mokinių, net 8 lietuviai. „Kiek
mamą mokytojai kankino, kad stočiau į pionierius! Kažkas mane pamokė
sakyti: „Kai būsiu kaip Leninas, mokysiuos vienais penketais, tada ir
stosiu.“ Man nesisekė rusų, ketvertą retai gaudavau. Sakydavau, kad
neturiu iš rusų penketo, negaliu stoti. Paskui neberagino“, –
prisiminusi gudrybę šypsojosi Eugenija.
Kai Eugenija buvo 4-okė ar
5-okė, į Bolturiną atėjo žinia, kad tėvelis paralyžiuotas ir iš lagerio,
kuriame kalėjo nuo 1947 m., bus atvežtas į Krasnojarską. Šeima galinti
jį pasiimti. Eugenijos mamai teko skausmingai apsispręsti. „Mama pati
jau buvo ligota. Ją sužeidė pasileidę rąstai, dėl to teko pašalinti
inkstą, – dramatiškus išgyvenimus prisiminė E. Ilginienė. – Tėvelį
pasiėmė tremtyje gyvenusi jo sesuo.“ Po tremties Kostas Juška amžinojo
poilsio atgulė Lietuvos žemėje, bet Eugenijai nepavyko sužinoti, kur jo
kapas Kintų kapinėse, kurios jau panaikintos.
Šventė paslapčiomis
Kada ne kada įprastą
tremtinių kasdienybę praskaidrindavo kunigas Petras Lygnugaris.
„Beržonskiai buvo atidavę vieną namo galą, ten įrengę altorių. Kai
atvažiuodavo kunigas, laikydavo šv. Mišias. Langus tada uždengdavo, kad
rusai nematytų. Kunigas krikštijo, tuokė, mokė vaikus poterių, lankė
ligonius. Pabūdavo savaitę ar dvi ir vėl išvažiuodavo“, – pasakojo
Eugenija.
Nors paslapčiomis, bet lietuviai šventė ir Velykas, ir
Kalėdas. Eglutę, kaip prisimena tremtinė, puošdavo spalvotomis
popierinėmis juostelėmis, o Velykoms visada pasimerkdavo beržų šakelių.
Svogūnų lukštais dažydavo kiaušinius, bet ne kiekvienam tekdavo po
vieną – dažniau vieną kiaušinį dalindavo per pusę. Kai mama nebedirbo,
šeima laikė 3 ar 4 vištas, kiaulę, vėliau ir karvę – maisto nebetrūko
kaip tremties pradžioje, kai nuvalgydavo aplinkui išsprogusių pušų
ūglius, kai ir bulvių lupenos buvo maistas. Rudenį kibirais rinko
bruknes. Jas supildavo ant trobos, paskleisdavo, kitas užpildavo sirupu.
Mėlynių reikėję važiuoti toli, bet buvo raudonųjų ir juodųjų serbentų,
prie namų turėjo pasisodinę aviečių.
Jaunimas ir tremtyje norėjo
linksmintis, tačiau gavėnios, advento metu mama neleisdavo Eugenijos ir
Danutės į šokius, o jei ir išleisdavo, drausdavo šokti. „Rusų arti
neprisileidau ir nešokau. „Pamatysi, kas tau bus“, – kartą perspėjo mane
kvietęs šokti rusas, kai atsisakiau. Šokiams pasibaigus, jis su draugu
lūkuriavo prie durų. Išsigandau ir paprašiau pažįstamų vyresnių
lietuvių, kad palydėtų namo“, – jaunystės nutikimą prisiminė moteris.
Pasak jos, taip ir prasidėjo draugystė su būsimu vyru Vytautu.
Tuoktis plaukė valtimi
Kai lietuviams buvo
leista grįžti į Lietuvą, Eugenijos ligota mama buvo parvažiavusi į savo
namus Kumžaičiuose. Ten gyveno vyro brolis. Kolūkio pirmininkas pasakė,
kad jiems reikia darbingų žmonių. Nei paliegusiai Eugenijos mamai, nei
nepilnametėms jos dukroms čia neatsirado vietos. „Mama grįžo į Bolturiną
ir papasakojo, todėl nusprendėme likti, kol baigsime vidurinę mokyklą, o
tada spręsime, ką toliau daryti“, – apie sprendimą, kuris galbūt kai
kuriuos lietuvius nustebino, pasakojo moteris.
Vos baigusi mokyklą
1962 m. birželio 23 d. Eugenija ištekėjo. Lietuvių Bolturine dar buvo
nemažai, tad ir į vestuves susirinko apie 20–30 žmonių. Registruoti
santuokos vyro motorine valtimi jaunavedžiai su liudininkais plaukė 5 km
į Dvarecką. O ten net pasų nepaprašė ir sutuokė. Vestuves Bolturine
įamžino fotografas, bet jas primenančių nuotraukų nepadarė. Kaip
pasakojo buvusi jaunoji, fotografas padaugino alkoholio, o vaikai tuo
pasinaudoję rado fotojuostelę ir sugadino.
„Mano sesuo prisimena, kad
ant stalo buvo net keturių rūšių žuvies, nes mano vyras buvo žvejys.
Mama iškepė mielinį pyragą, padarė giros. Nebebuvo bado kaip tremties
pradžioje“, – pasakojo Eugenija. Jaunieji, norėdami įamžinti vestuves,
nusprendė po savaitės dar kartą pasilinksminti. Bet ne visi vestuvių
dalyviai besusirinko – vyro seserys jau buvo išvažiavusios į Lietuvą.
Vis dėlto 10–12 žmonių šoko, dainavo, vaišinosi ir… fotografavosi.
Tapo medike
Ištekėjusi 18-metė po metų išskrido į
Krasnojarską – norėjo mokytis. Tvirtai nebuvo nusprendusi, kuo labiau
nori būti – buhaltere ar medike, tad pamačiusi medicinos mokyklą pateikė
dokumentus ir sėkmingai išlaikė egzaminus. Apsigyveno Krasnojarske pas
mamos seserį. 7 metus Eugenija dirbo medikės darbą, o jei būtų
paklausiusi rusės gydytojos ir baigusi pusės metų kursus, ko gero, būtų
tapusi gydytoja. Vis dėlto dvi dukras Sibire pagimdžiusi Eugenija
išvažiuoti mokytis nebesiryžo.
1973 m. Bolturine buvo likusios trys
lietuvių šeimos. Po 25 metų toli nuo namų Eugenija su vyru ir dukromis
susiruošė į Lietuvą. Jos sesuo buvo grįžusi prieš dešimt metų.
Gargžduose Eugenijai žadėjo darbą gimdymo namuose, bet… vietos neliko ir
ji tapo Kvietinių felčerinio punkto felčere. Lietuvoje šeima dar
susilaukė sūnaus.
„Sibire iš pradžių buvome vadinami fašistais, o
grįžę į Lietuvą irgi jautėmės lyg paženklinti. Dirbdama Kvietiniuose
buvau perspėta, kad esu sekama, o kartą, kai kalbėjausi su viena
moterimi, priėjęs žmogus jai pasakė: „Tu su ja nekalbėk, ji – banditų
vaikas“, – po daug metų prisimena Eugenija. Žinoma, buvo skaudu. Dabar
gargždiškė šypsosi ir sako esanti laiminga, nes visa šeima grįžo į
Lietuvą, nė vienas nepražuvo tremtyje. Buvusi tremtinė stebisi, ko dabar
žmonės dejuoja, kuo nepatenkinti, ko trūksta: „Lietuvoje nėra nei bado,
nei karo. Senelis sakydavo: „Vaikai, vaikai, pamatysit dar karą. Aš jau
du mačiau. Nė viena karta neišgyvens be karo.“ Labai dažnai tuos
žodžius prisimenu. Kaip ir kunigo P. Lygnugario, kad žmogui reikia stogo
virš galvos ir lovos atsigulti. Turiu namus ir esu laiminga.“
Laima ŠVEISTRYTĖ
Autorės nuotr.