Kretingiškės, Palangoje Vlado Jurgučio progimnacijoje dirbančios muzikos mokytojos ekspertės Dianos Beržanskienės vardas žinomas ne tik Lietuvoje, bet ir gerokai už jos ribų. Jos rankų ir širdies dėka sušildytas bei išugdytas ne vienas atlikėjas, nuskinęs laurus įvairiuose projektuose, konkursuose ar festivaliuose. Su Diana šiandien kalbamės apie muziką, atsakomybę ir kelią, kuris kviečia ne tik eiti, bet ir ieškoti..
– Gerbiama Diana, esate pedagogė, muzikos mokytoja, ekspertė,
dirbate su vaikais ir jaunimu. Apie juos, turbūt, galėtumėte labai daug
papasakoti, pasidalinti jų pasiekimais bei laimėjimais. O kaip
pristatytumėte save?
– Sakyčiau, sunkus klausimas. Apie kitus kalbėti yra lengviau, nei apie
save. Galbūt dėl šios priežasties nesinaudoju socialinias tinklais. Iš
prigimties esu žmogus vienišius, vengiantis įvairiausių komentarų – tiek
piktų, tiek gerų, kadangi vidumi labai išgyvenu. Pedagoginiam darbu esu
atidavusi 41 – erius metus, esu mokytoja iš prigimties. Labai mylėjau
ir tebemyliu šį darbą. Būdama aštuntoje klasėje jau žinojau, kad mano
kelias ves į Stasio Šimkaus aukštesniąją muzikos mokyklą, kur, svajodama
apie vokalą, įstojau į chorinį dirigavimą. Ten turėjau puikią mokytoją,
kuri dar stipriau įkvėpė eiti pasirinktu keliu. Žinoma, galėjau
perstoti į vokalo specialybę, bet mane supo labai kryptingi, motyvuoti
dėstytojai, kurių dėka baigiau chorinį dirigavimą ir pasukau muzikos
pedagogės kryptimi. Mano svajonė tapti atlikėja neišsipildė, bet manau,
kad ją realizuoju, visas savo gautas žinias perteikdama vaikams. Šis
kelias nebuvo lengvas. Tai, ką duoda muzikos mokykla ar akademija tėra
žinios, visa kita – ieškojimas, gilinimasis, akiračio plėtra. Niekur
knygose nėra parašyta kaip dirbti su vienu ar kitu vaiku. Viskas tėra
bendros nuostatos ar dogmos. Pirmą sykį išvykus į Bulgariją supratau,
kad tai ką moku – tėra lašas jūroje. Tuo metu, dar sovietmečiu, ten jau
dainavo vaikai atvykę iš gana egzotinių šalių ir susimąsčiau kiek mums
dar reikia toli pažengti, kad susipažinti su tomis pačiomis
skirtingiausiomis kultūromis, jas priimti, įvertinti. Taip pat tenka
pamatyti ir savas spragas. Žinoma, kritiką labai sunku priimti, bet jei
nori tobulėti, eiti į priekį – grįžus namo turi viską pergalvoti,
analizuoti ir dar stipriau suvokti kur veda šis kelias. Sakoma – kas
nedirba, tas, turbūt, niekada ir neklysta. Visokių momentų teko patirti
tiek užsienyje, tiek Lietuvoje. Kol esi Palangoje – atrodo, kad esi
vienas geriausių, o kai nuvyksti į konkursą – pamatai nerealiai gausų
gabiausių vaikų būrį. Tarkime, „Dainų dainelėje“ yra reikalavimas, kad
kūrinys atitiktų vaiko amžių, bet kai nuvažiuoji į Europinio lygio
konkursą – pamatai, kad jei leisi vaikui dainuoti pagal jo amžių – tai
ir liksi pirmas nuo galo. Ten nedidukas vaikas atlieka tokio sudėtingumo
kūrinius, kad mūsiškis su daina ‚Du gaideliai“ telieka fonas, į kurį
niekas neatkreips jokio dėmesio. Supratau, kad kiekvieną sykį, veždama
vaiką į konkursą, turiu nustebinti, patraukti dėmesį, nes kasmet kartelė
iškeliama vis aukščiau. Jei anksčiau užtekdavo nuvežti, kad vaikas
švariai intonuotų, kad daina atitiktų kriterijus, tai dabar – tu turi
nustebinti, nes dainuojančių žmonių yra labai daug. Pati ne sykį esu
buvusi vertinimo komisijose – išeina masė gerai dainuojančių, o įstringa
kokie penki, kurių neįmanoma užmiršti. Tai aukštasis pilotažas.
– Dainuojančių vaikų visada buvo, bet dabar jų yra ypatingai
daug. Kokia to priežastis? Ar jiems dainuoti atsirado daugiau galimybių?
– Manau, kad daugiau galimybių atsivėrė. Anksčiau, kai pradėjau dirbti,
buvo vienas konkursas „Dainų dainelė“, kurios reikalavimai praktiškai
nėra pakitę iki šių dienų. Bet gyvenimas juk eina į priekį ir, mano
akiai žiūrint, trūksta modernumo bei šiuolaikiškumo. Žinoma, tai tik
mano nuomonė. Muzika – toks subjektyvus dalykas, kad ištisai viskas
išvirsta į ginčus. Žmonės prie televizorių ekranų, žiūrovai, klausytojai
irgi tobulėja, jie jau gali sau leisti nuskristi į Londoną, Milaną ar
Niujorką ir gyvai klausytis pasaulinio lygio atlikėjų.
– O, tarkime, vaiko balso diapazono galimybės, ar jos turi kažkokias ribas?
– Man visada yra įdomu dirbti su vaiku, apie kurio galimybes ne visada
kažką pasakysi iš pirmo žvilgsnio. Kartais vaikas taip atsiveria ir
tokiais tempais pradeda tobulėti, kad nustemba net pats mokytojas.
Praeitais metais buvome pakviesti į konkursą Berlyne ir ten nuvažiavus
supratau, kad tokiam lygiui dar nesame pasiruošę. Į sceną išeina
penkiolikos metų paauglė, turinti tokias balsines galimybes, tokį platų
diapazoną ir tiek stipriai techniškai bei emociškai atlieka kūrinį, kad
net nesupranti koks jos amžius. Tada imi svarstyti, ar mano ruošiamas
vaikas gali turėti tokias galimybes, nes kiekvienas žmogus turi savo
ribotumą. Suvoki, kad reikia dar mokytis ir mokytis. Tas konkursas mums
davė stiprią pamoką – aš, kaip vadovė, pamačiau kokia linkme mums eiti.
Todėl kiekvieną dieną esu ieškojimuose, stebiu tendencijas, analizuoju
kūrinius, mąstau kiek technikos galima parodyti, kiek emociškai vaikas
gali pavežti, ar sugebės suvokti tekstą. Labai daug dirbame su tekstu,
kurį reikia paaiškinti nesukrečiant vaiko sielos, ypač dainuojant apie
netektį ar karo baisumus, tuo pačiu veide stengiantis atspindėti
dainuojamo turinio emociją. Taip pat stebiu kūrinių gyvavimo trukmę –
jie juk irgi sensta. Dar svarbi aranžuotė, atlikimo maniera, komisijos
išsakytos pastabos, kurios, tam tikra prasme, formuoja ir žiūrovo
nuomonę.
– Bendradarbiaujate ir su televizija. Kaip sekasi ši bendrystė?
– Iš mano keturiasdešimt vienerių metų kelio, turbūt, trisdešimt penkeri
būtų su LRT. Kai atvažiuojame ir dar matome tuos pačius veidus – kartu
pasidžiaugiame, kad dar esame, kad kartu gražiai senstame.
– Kaip sekasi dirbti su vaikais?
– Man labai įdomu stebėti ir matyti kiek tas vaikas gali. Gal netgi
įdomiausia su turinčiais mažiau galimybių. Pradedi nuo dantų sukandimo,
giliniesi kodėl vaikas švepluoja, kodėl neištaria tam tikrų garsų,
tariesi su tėvais, pasiūlai įtraukti kitus specialistus, kurie, galbūt,
reikalingi. Tada prasideda kūrinio paieška, vaikas įvedamas į tam tikrą
discipliną. Esu gana griežta mokytoja. Ir po kelių metų, palyginus pirmą
garso įrašą su dabartiniu, kaskart tėvams sakau: niekada nelyginkite
savo vaiko su kitu. Vaikų imlumas, darbštumas, prigimtiniai gebėjimai
skirtingi. Mano tikslas yra kiekvieną vaiką ugdyti kaip asmenybę, kaip
unikalumą, o ne kaip kažkieno kloną. Yra grandinė:
vaikas-mokytojas-tėvai. Jei stiprios visos grandinės dalys, jei niekas
nesuyra – viskas juda į priekį.
– O kaip į Jūsų gyvenimą atėjo muzika?
– Esu dėkinga savo amžiną atilsį mamai. Į muzikos mokyklą mane atvedė iš
ligoninės, kaip tik buvo stojamieji egzaminai. Mama, gydytojos
išprašius, atvedė į Kretingos muzikos mokyklą, į kurią ir įstojau. Pati
labai norėjau, bet paskui, turbūt, kaip ir kiekvienam vaikui šiek tiek
atsibosta – visi vaikai lauke, o tu – vieną portfelį parneši iš vienos
mokyklos, kitą jau imi kitai mokyklai, esi pastoviai įsikinkęs į darbą.
Buvau įstojusi į akordeono specialybę, turėjau gana griežtą mokytoją.
Buvo dienų, kai nenueidavau į pamokas, o su vaikais linksmai
čiužinėdavau nuo kalno, kol mamai nepaskambino specialybės mokytoja.
Mano mama buvo labai disciplinuota ir gana griežta, todėl pasakė:
pradėjai darbą – turi jį pabaigti, norėjai į muzikos mokyklą – turi
baigti ją garbingai, kad man niekas neskambintų. Ir aš žinojau, kad
negaliu iškrypti iš to kelio. Muzikos mokykloje baigiau keturias klases,
tuo pat metu baigiau aštuonmetę ir stojau į Stasio Šimkaus aukštesniąją
mokyklą. Tuomet dar nežinojau, kad muzika bus mano kelias. Kai baigiau
S. Šimkaus aukštesniąją, man buvo 17 metų, po jos iš karto stojau į
Muzikos akademiją. Visur supo labai puikūs žmonės, pedagogai. Niekada
nebuvo minčių, kad nenoriu, kad gal tai ne man, kad gal reikia keisti
specialybę, ne, niekada to nebuvo. Todėl tarsi vėjo gūsio pagauta iki
šiol einu šiuo keliu, kurį lydi muzika.
– Ką veikia Jūsų mokiniai, nepasukę muzikos keliu?
– Yra teisininkų, verslininkų, gydytojų, karininkų, filologų,
odontologų.. Su daugeliu bendraujame iki šiolei, jie mane aplanko,
pasidaliname mintimis, įspūdžiais, diskutuojame meno klausimais,
dalyvauju jų vestuvėse, kitose šeimos šventėse.
– Kokias žodžiais įkveptumėte vaiką dainuoti?
– Ateina vaikai jau norėdami dainuoti. Jie prisižiūri televizijos laidų,
galbūt, nori šlovės, dėmesio ir greito rezultato. Televizijoje matome
tuos pačius veidus, tuos pačius žmones, bet galbūt kažkur kaimelyje yra
tas nešlifuotas deimantas, kurio niekas neparodo, nes jis nematomas. Kai
atveda mažiuką vaiką, pažiūriu jo duomenis ir dirbame, pradžioje
žaidybine forma, tikrai nedarau cirkų ir nežadu kažkokių konkursų ar
televizijos. Manau, kad iki 8 – 9 metų apie šiuos dalykus nereikėtų
kalbėti, norisi, kad jie pajustų dainavimo džiaugsmą, su niekuo
nelenktyniautų ir būtų tiesiog vaikais. Paskui pradedame kalbėtis apie
atsakomybę, apie savo bei tėvų įdėtą darbą, įdirbį, vaikai gauna namų
darbų, kalbamės apie kvėpavimą, stovėseną, įvairias technikas. Labai
džiugu išgirsti, kai po konkurso jie ima kalbėti mokytojo lūpomis:
mokytoja, nelabai gerai padainavau, padariau klaidų. Visada stengiuosi
juos išmokyti savikritiškumo, kad konkurse nedalyvautų vien dėl diplomo.
Net jei vaikas gauna pirmą ar antrą vietą, bet dainuodamas padaro
klaidų – visada sakau, kad ne vieta svarbiausia, o tobulėjimas ir
pastangos, kad tų klaidų nebūtų. Negalime užsidėjus karūną džiūgauti ir
užsimerkti prieš klaidas. Juk komisija irgi subjektyvus dalykas. Viename
konkurse, prie vienos komisijos tu gali pralaimėti, o nuvažiavus kitur –
tapsi laimėtoju. Visur sėdi gyvi žmonės ir jų vertinimo kriterijai
skirtingai. Žinoma, kaip vadovė, aš nesakau, kad konkurse svarbu
sudalyvauti. Sudalyvauti mes galime koncertuose, festivaliuose, kur visi
yra laimėtojai, gauna diplomus už dalyvavimą. Jei jau vykstame į
konkursą – mes važiuojame norėdami konkuruoti ir sužinoti ant kokio
laiptelio stovime. Tuomet priimsime visą kritiką, kad sužinotume kiek
tobulėti dar turime. Tai galimybė pergalvoti savo darbą, ką aš, kaip
mokytoja, padariau, ko nepadariau, ką vaikas galėjo padaryti geriau ir
ieškodami išeičių, sieksime geriausio rezultato.
– Ačiū Jums labai už pokalbį.
Kalbino Jurga Valery