Sakoma, kad šeimos, bendruomenės ar mėgiamos veiklos istorijos žinojimas yra europinės tapatybės dalis. Alytiškė Jureta Šametienė, muzikos mokytoja, Adolfo Ramanausko-Vanago gimnazijos muzikinės grupės vadovė, sako, kad tradicija gyvuoja tol, kol ji yra kartojama. Kiekviename krašte, pasak jos, mes rasime nemažai muzikalių žmonių, šeimų, ilgamečių šeimyninių ar net giminės muzikavimo tradicijų – skirtingų kartų ir dinastijų. Muzikos puoselėtoja mielai sutiko pasidalinti savo muzikinio kelio istorija. J.ŠAMETIENĘ kalbina Aldona KUDZIENĖ.
– Susidaro įspūdis, bent man, kad Alytus – muzikantų dinastijų kraštas. O kaip Jūs pakomentuotumėte?
– Be abejo, Dzūkijos kraštas yra pats dainingiausias Lietuvos regionas, juk ne veltui jis Dainava ir vadinasi.
Dzūkai visada mėgo padainuoti, pašokti, pajuokauti, susibėgti per šeimos ar didžiąsias metų šventes, o kartais tiesiog pailsėti kaime po sunkių dienos darbų ir talkų.
Kažkokių ypatingų pramogų tais laikais juk nebuvo, tad muzika buvo puiki proga atsipalaiduoti, visai giminei ar kaimynams pabendrauti, susipažinti, susieiti. Tuo labiau kad Dzūkijos smėlyje nelabai kas ir augo, gal dėl to ir šio krašto dainos istoriškai nusistovėjo vienbalsės, liūdnos ir minorinės.
Mūsų šeima gyveno Dzūkijoje, ir, manau, todėl taip pat nebuvome didelė išimtis. Tėvai iš pradžių gyveno kaime, Alytaus rajone, o vėliau persikėlė į miestą.
Ir tėčio, ir mamos giminėje buvo ir yra nemažai dainingų ir muzikalių – grojančių žmonių, muzikavo net mūsų seneliai. Tik tiek, kad anais laikais būti muzikos profesionalu, baigti rimtus muzikos mokslus ar net paprasčiausią vaikų muzikos mokyklą, o ir nusipirkti muzikos instrumentus, buvo didelė prabanga ir gana nepigus malonumas.
Muzika buvo sunkiai prieinama, todėl, manau, jos vertė bei reikšmė anuomet buvo daug didesnė. Toli gražu ne visi turėjo tinkamas sąlygas muzikuoti ir apie tokias sąlygas, kurias turėjome mes ar mūsų vaikai, tuomet galėjo tik pasvajoti…
Kaip žinia, tuo metu buvo sunkūs karo, vėliau pokario laikai, reikėjo dirbti nelengvus žemės darbus, auginti gyvulius, kad galėtum prasimaitinti, išlaikyti save ir šeimą.
Profesionalus ir tik iš muzikos pragyvenantis muzikantas visoje Lietuvoje dar buvo retenybė, o tuo labiau kaime. Nepigus šis malonumas yra ir šiandien, nors tai ir nėra išmatuojama grynų pinigų verte ar tiesiog instrumento atsipirkimu grojant samdomuose pobūviuose – krikštynose, laidotuvėse ar vestuvėse.
Gal dėl to, kad, istoriškai žiūrint, muzika ir muzikantas visada buvo daug „arčiau Dievo“, arčiau Kūrėjo, ji nuo pat seniausių laikų buvo priskiriama tik išrinktiesiems – aristokratams ir kilmingiesiems, arba Dievo tarnams – bet ir tai ne visiems, o tik „pateptiesiems“ – tiems, kas turėjo muzikinę klausą, asmeninių lėšų ir galimybių lavintis.
Todėl muzika visais laikais buvo didelė siekiamybė ir šiandien ji yra kiekvieno išsilavinusio žmogaus sinonimas. Tačiau mano tėvai ir seneliai nebuvo nei kokie aristokratai, nei dideli šio muzikos mokslo žinovai – tiesiog paprasti Dzūkijos kaimo žmonės, kurie labai mylėjo muziką ir dainą, ir, sąmoningai arba ne, visa ta meilė pamažu būdavo perduodama vaikams – iš kartos į kartą.
Todėl šiandien galiu tik džiaugtis ir padėkoti jiems, kad, kiek save prisimenu, vaikystėje muzika mūsų šeimos namuose nenutilo niekada, ji skambėjo nuolat ir buvo visada šalia mūsų, ji lydi ir mane visą gyvenimą.
– Menate pirmąjį savo pasirodymą publikai ir kokiai auditorijai jis buvo skirtas?
– Akordeonu ir armonika grojo ir dainuoti mėgo senelis Juozapas Leonavičius (iš tėčio pusės), kuris iš Sibiro tremties, Vorkutos apskrities, pabėgo pas savo mylimąją – būsimą žmoną Vladzę Mažeikaitę ir į Lietuvą sugrįžo besišildydamas rankas ant prekinio traukinio kaminuko stogo…
Tad muzika seneliui – savamoksliui kaimo muzikontui, manau, buvo daugiau nei pramoga – ji padėjo užsimiršti, numalšinti sielos liūdesį tremtyje ir tiesiog išlikti žmogumi. Atmintyje įstrigo jo mylimos dainos „Daug daug dainelių, mieloji sese, tau padainuoti šiandien galiu…“, „Vėjas padainuos tau dainą…“, kurias senelis labai mėgo dainuoti.
Armonika grojo ir mamos tėtis Juozas Rutkauskas – diplomuotas kaimo veterinorius ir stambus to meto ūkininkas (60 ha savininkas), kuris mirė gana anksti, remontuodamas nuosavą automobilį (tais laikais!), o senelė – Pranė Jaušicaitė dar anksčiau, ir mūsų mama 11 klasėje tapo našlaite, tad šių senelių mums su broliu neteko pažinti...
Meile muzikai senelis Juozapas vėliau užkrėtė ir mūsų tėtį Vytą, kuris, mūsų mamos padrąsintas, pradėjo akordeonu ir armonika groti kaimo šokiuose, baliuose, vėliau vestuvėse ir kultūros namuose, kuriuose abu įsidarbino meno vadovais.
Mama Birutė nuo pat vaikystės ir savo mokyklos laikų buvo labai artistiška, meniškos sielos, komunikabili, lengvai bendraujanti, eilėraščius rašanti, aktorinių gebėjimų turinti kūrybiška ir gabi asmenybė. Ji organizuodavo įvairias šventes, mokėdavo suburti, vadovauti ir suvienyti žmones, turėjo iškalbos dovaną, nebijojo imtis iniciatyvos. Pati rašė scenarijus, kalbas, ruošė menines koncertines programas, agitbrigadas ir vaidinimus, gamino bilietus, rūpinosi salės papuošimu, režisavo renginius.
Taip pat vedė vestuves ir pobūvius, dažniausiai juose grojo mušamaisiais instrumentais, tačiau buvo savarankiškai ar iš tėčio išmokusi ir keletą populiarių melodijų akordeonu bei armonika, nes tuo metu kaime, o ir visose lietuviškose vestuvėse, tai buvo patys populiariausi ir dažniausiai sutinkami instrumentai. Tose programose ir mes su broliu dažnai dalyvaudavome, kasmet vykdavome į tuometinės privalomas meninės programos apžiūras Kaune, Rokuose, Raižiuose, koncertavome beveik visuose Alytaus rajono kultūros namuose, o grodami vestuvėse išmaišėme atokiausius Lietuvos kampelius, ir ne tik.
Iš pradžių abu tėvai gyveno ir dirbo Santaikoje (Alytaus rajonas) meno vadovais. Vėliau – Makniūnuose (kur ir mums su broliu vėliau teko dėstyti muziką mokykloje), o dar vėliau visam laikui persikėlė į Alytų. Dirbo Alytaus rajono Geištarų plytinės (Kauno Rokų keramikos gamyklos filialas) kultūros namuose ir naujai pastatytame medvilnės kombinate – beveik nuo pat šio kombinato atsiradimo iki uždarymo dienos, kur, be savo tiesioginio darbo cechuose, aktyviai dalyvavo meninėje saviveikloje, veikė skirtinguose kolektyvuose ir šeimų muzikavimo šventėse.
Tuo pat metu dirbo ir rajono kultūros namuose, grojo vestuvėse. Tad praktiškai mes su broliu nuolat buvome „ant ratų“ ir, galima sakyti, „užaugom“ jose, kuriose, be kitų ansamblio narių, muzikavome keturiese – visa mūsų šeima: tėtis, mama, aš ir brolis Vygantas, kuris pirmą vestuvių krikštą gavo būdamas vos šešerių.
Vėliau logiškai sekė Alytaus muzikos mokykla, konservatorija, Muzikos ir teatro akademija ar universitetas, po kurių pradėjome dirbti ir muzikuoti jau savarankiškai. Brolis Vygantas yra ilgametis Kauno miesto simfoninio ir valstybinio muzikinio teatro orkestro muzikantas, groja pučiamaisiais instrumentais – obojumi ir anglų ragu, muzikos mokykloje dėsto klasikinę gitarą.
Jo žmona Aušra – taip pat profesionali muzikė, pianistė, koncertmeisterė, dirbanti Kauno muzikos mokyklose. Abu gyvena ir dirba Kaune, augina sūnus – Jovį (12 m.) ir Oliverį (4 m.), kurie taip pat yra muzikalūs. Jovis turi gražų balsą, dainavo ir mokėsi „Varpelio“ berniukų chore bei muzikos mokykloje, Oliveris kol kas dainuoja tik namuose ir darželyje. Mano vyras Nerijus, kaip ir jo sesuo Sonata Malanavičienė, taip pat yra baigę muzikos mokyklas, brolienė dirba Alytaus muzikos mokykloje solfedžio mokytoja, mano pačios dukra Kornelija baigė Alytaus muzikos mokyklos smuiko klasę, mokėsi Alytaus jaunimo centro vokalo studijoje, sūnus Elijas centre lankė gitaros klasę, tad nuo muzikos mes niekada ir nenutolome.
Pirmasis mano viešas pasirodymas ant scenos tikriausiai buvo dainavimas „ant taburetės“ solo arba a cappella kartu su broliu. Dainos pavadinimo jau neprisimenu, bet, pavyzdžiui, brolis svečiams traukdavo senelio mėgiamą dainą „ooo vėjas padainuos tau dainą“. Brolis už mane jaunesnis trejais metais, tad visai logiška, kad dažnai buvau jo „vadovė“ – naujo repertuaro ir koncertinių kūrinių sudarymo „direktorė“.
Abu repetuodavome, dainuodavome ir važiuodami automobiliu, ir namuose, dažnai patys savarankiškai pasirinkdavome dainas ir kūrinius, kuriuos paklausiusi palaimindavo (arba ne) mūsų mama, o tada jau pasirodydavome ir viešuose koncertuose.
– Įdomi ir užimta buvo Jūsų vaikystė. Kas dar Jums iki šiol ataidi iš Jūsų vaikystės, paauglystės?
– Pilni namai muzikos, žmonių, garso aparatūros, laidų, instrumentų… Įvairiaspalvė patirtis muzikuojant, dinaminė, laisva, linksma, bohemiška ir nuolat besikeičianti aplinka. Taip pat – nuolatiniai pasirodymai, pirmas sceninis jaudulys, įvairios šventės, nauji žmonės, miestai, kaimeliai, nauji draugai ir įspūdžiai.
Prisimenu rajonines ir Alytaus miesto šventes, kuriose dalyvaudavome: medvilnės kultūros rūmuose kasmet vykdavo įvairūs skirtingų cechų pasirodymai, konkursai ir varžytuvės. Ten buvo mūsų su broliu dainuojamos „Popierinės gėlės“, „Ežiukas“, „Kai ruduo laukais“, „Mažos mašinėlės“ ir kitos tuo metu populiarios dainos, skambėjusios per valstybinį radiją, o aš kaip vyresnė jas akompanuodavau elektriniu pianinu ar akordeonu.
Vaikystėje nuolat sulaukdavome nemažai dėmesio ir įvertinimo, gaudavome įvairių padėkos raštų, prizų ir paskatinimų iš rajono ir miesto valdininkų, gamyklų vadovų ir vizituojančių svečių. Namuose turėjome sukaupę nemažą molinių vazų, prizų ir medalių kolekciją ir tai buvo ganėtinai malonu.
Šiandien noriu pasidžiaugti, kad tėtis ir mama ne tik skatino mus aktyviai muzikuoti, bet ir visuotinio deficito laikais tikrai negailėjo savo santaupų brangiems muzikos instrumentams – nuo vaikystės savo namuose matėme ir mikrofonus, elektrinius vargonus, būgnus, akordeonus, garso aparatūrą, birbynę, klarnetą, saksofoną, gitarą, „šviesos muziką“.
Kartais tuos instrumentus mums parveždavo net iš Maskvos, kartais pakakdavo „valdiškų“, bet svarbiausia – tai nevaržė mūsų kūrybiškumo, leido imtis iniciatyvos ir asmeninės atsakomybės savarankiškai ruošiant ir tobulinant savos kūrybos ar kitų muzikantų dainas, pjeses. Tuo labiau kad jas ir parodyti progų buvo gana daug. Savimeilę labai glostė ir pirmieji vaiko savarankiškai uždirbti pinigai grojant vestuvėse, nors didelių sumų ir negaudavome, tačiau kiekvieną savaitgalį sulaukdavome gausių „arbatpinigių“ – torto, šakočio ir saldainių.
Gerai pamenu, kai tėtis nupirko pirmą japonišką sintezatorių „Yamaha PSR 60“, kuris po rusiško elektrinio „Junast“ ar vokiško „Wermona“ pianino mums atrodė kaip tikras stebuklas ir kainavo net šešis tūkstančius rublių. Už tuos pinigus tada galėjai nupirkti naują automobilį „Žiguliai“ ir tai buvo kosminiai pinigai, tad daugelis tik kraipė galvas.
Vaikystėje tikrai turėjome didesnę laisvę kūrybai nei kiti vaikai, kurie mums savotiškai pavydėjo. Beje, vėliau jau aš pati tapau jų „vadove“ ir „įdarbinau“ net savo kiemo mergaites suorganizavusi estradinių šokių studiją. Tuomet repetuodavome net laiptinėse, kartu su broliu rengdavome „lėlių“ teatro vaidinimus, tiesiai per miegamojo kambario langą pirmame aukšte. Patiko vadovauti, kurti savos kūrybos dainas, modeliuoti ir siūti drabužius sau ir savo būrelio merginų pasirodymams.
Tačiau nors daugelis vaikų mums tada pavydėjo, nes vestuves siejo tik su nesibaigiančia švente – tortais, saldainiais ir skaniu maistu, bet eidami į paauglystę jau šiek tiek paburnodavome ant muzikos bei tėvų, ir ypač dėl tų naktinių vestuvinių kelionių ir bemiegių naktų.
Mes tiesiog norėdavome daugiau laisvo laiko sau ir normalių savaitgalių kaip visų. Daugelis žmonių, matydami tik koncertinę ir paradinę muzikos artisto pusę, net neįsivaizdavo, kaip per dvi dienas emociškai ir fiziškai gali pavargti muzikantas, koks tai sunkus ir atsakingas darbas, nes reikėjo ne tik koncertuoti, gyvai groti dvi dienas, bet ir organizuoti, kad viskas būtų padaryta laiku ir vietoje, pagal visas tradicijas ir taisykles, valdyti kritines situacijas. O vėliau, po bemiegės nakties, susikrauti didelę ir sunkią aparatūrą, ir kartais tik naktį ar net paryčiais sugrįžti namo.
Tai buvo ganėtinai sunku ne tik suaugusiam vyrui, o tuo labiau vaikams, moteriai, merginai. Matyt, todėl šį darbą anksčiau išskirtinai dirbdavo tik vyrai, o vestuvėse muzikuojančias Alytaus moteris ir merginas galėjai ant vienos rankų pirštų suskaičiuoti. Žinoma, pagrindinį darbą visada atlikdavo tėvai, bet mes su broliu juokaudavome, kad jau tapome panašūs į nuolat keliaujantį čigonų taborą, o ryte juk reikėjo keltis į mokyklą, vėliau savarankiškai važiuoti į Muzikos mokyklą.
Tad natūralu, kad kažkada atėjo toks metas, kai į grojimą pobūviuose ir vestuvėse net nenorėjau pažiūrėti. Tačiau, kita vertus, visada būdavo malonu, kai žmonės atpažindavo mus gatvėje, susižavėję spausdavo ranką. Būdavo daug linksmų, nuotaikingų ir įdomių istorijų vestuvėse, kolūkio šventėse, suvažiavimuose, sąskrydžiuose...
Ir nors važiuodavome kaip silkės susigrūdę viename perpildytame automobilyje, tačiau ten nuolat klegėdavo muzikantų juokas. Nors kartais pasitaikydavo ir neigiamų emocijų, tačiau dažniausiai buvo aptarinėjami patirti įspūdžiai, kelionės, pasakojami juokingi nutikimai ir įvykiai. Dabar suprantu, kad tikrai daug ką pamatėme, aplankėme ir išmokome, įgavome koncertinės patirties bei praktikos, kurios nenusipirksi už jokius pinigus ir šiandien tai būtų didelė prabanga.
– Taip išeina, kad muzika pasirinko Jus? Kas muzikoje Jums yra autoritetai?
– Manau, muzikoje svarbiausia pajusti malonumą, laisvę, kūrybiškumą ir džiaugtis tuo, ką darai. Nors profesionalus muzikantas, kaip ir geras aktorius, gali būti išoriškai apgaulingas ir linksmas – net tada, kai jo širdis verkia, tačiau viską gyvenime daryti juk daug maloniau natūraliai, o ypač, kai tai darai su meile ir užsidegimu. Manau, mums su broliu patiko muzikuoti, nors pradžią ir sąlygas, kokių patys neturėjo, mums neabejotinai davė tėvai, galbūt ir genai kažkiek suveikė, tačiau mes patys link to pamažu ėjome, nors gal ir ne visada tai supratome.
Muzika visais laikais buvo vertinama kaip žmogaus kūrybos, individualybės ir meno išraiška, ir tai galioja net skirtingų žanrų ir formų kūriniuose. Muzikuojantis žmogus tampa šiek tiek kitoks – jis pakyla virš buities, rutinos ir savo vartotojiško kasdieniškumo, tampa tauresnis, priartėja prie amžinybės, jaučiasi labiau matomas, ryškesnis, individualus ir išskirtinis.
Muzikoje autoritetų galėčiau surasti labai daug – tai ir klasikinės muzikos aukso fondai, pradedant nuo tokių ryškių kompozitorių kaip J.S.Bachas ar W.A.Mozartas, L. van Beethovenas, vėliau I.Stravinskyj, G.Puccini, G.Mahleris, C.Debussy, H.Berliozas, M.Ravelis, A.L.Webberis; ir ne tokia sudėtinga ar melodinga roko, džiazo muzika ar net lietuvių liaudies muzika, kuri mano jaunystės laikais buvo tapusi tam tikra pasipriešinimo forma tuometinei sovietinei ideologijai ir sistemai. Tai ir T.Turner, „AC/DC“, „Deep Purpple“, T.Chapman, F.Mercury, F.Zappa, nemirtingos ir filosofinės O.Wilde‘o mintys apie meną, daugybė įdomių šiuolaikinių dainininkų ir kompozitorių, taip pat – ir visi mano mokytojai, atvedę mane į šį kelią.
Pastebėjau, kad muzikoje, kaip ir tikroje kalboje ar gyvenime, galioja tie patys dėsniai. Visa tai, kas yra gražu, gražu bus ir po šimto metų ar daug vėliau, nes muzikos šedevrai yra amžini, jie vienodai paveikūs ir pasiduoda žmogaus emocijoms, nepriklausomai nuo laiko tėkmės. Nuostabu, kad muzika suvienija skirtingų tautų ir kalbų žmones visame pasaulyje, jie atpažįsta tas pačias idėjas, nuotaikas ir jausmus. Tad didžiausias autoritetas muzikoje man visada išlieka pats Kūrėjas – arba tas žmogus, kuris scenoje tai daro ne tik virtuoziškai ir meistriškai, bet, svarbiausia – dieviškai – jautriai, subtiliai, originaliai.
– Ar pačios vaikai irgi scenos žmonės? Didžiuojatės tuo? Kartu dažnai pagrojate, padainuojate?
– Neturėjau tikslo savo šeimoje užauginti muzikos profesionalą, genijų, kvalifikuotą muzikantą, operos solistą, muzikos mokytoją, pobūvių muzikantą. Aš manau, kad kiekvienas žmogus turi pats ir be jokios prievartos pasirinkti savo kelią. Tėvai gali tik padėti, patarti, ir tai, jei tą patarimą vaikas paauglystėje priima. Tuo labiau kad nei manęs, nei brolio per prievartą pasirinkti muzikos niekas nevertė, galbūt tik nuolat jautėme padrąsinimą, palaikymą, paskatinimą, o pasirinkome patys.
Juk neįmanoma prievartos būdu įskiepyti meilės muzikai, priversti būti kūrybiškam, nes tai kertasi su pagrindiniu Muzikos, kaip žmogaus vidinės laisvės ir brandos, simboliu. Iš istorijos žinome nemažai pavyzdžių, kai tėvai parinkdavo specialybes savo vaikams net negimus ar sudarinėdavo santuokas prieš jų valią, versdavo groti iki apalpimo. Dažniausiai tai būdavo tų tėvų neišsipildžiusios svajonės, kompleksai ir neįgyvendinti siekiai. Nors ir šiandien dar rasime tokių tėvų, kurie muzikos nori labiau nei pats vaikas, tačiau, manau, kad tai yra visiškai neteisingas ir atgyvenęs reikalas.
Aš tokių svajonių sąmoningai atsisakiau ir niekada neturėjau. Iš savo praktikos pastebėjau, kad kuo daugiau Dievas talentu apdovanojo mokinį, tuo labiau jis savimi nepasitiki ir abejoja, arba tiesiog nemato prasmės to mokytis, o iš didelio ir nepamatuoto noro pasirodyti viešumoje perdėtos iniciatyvos dažnai imasi tie, kurie visai neturi tam reikalingų gebėjimų arba tik įsivaizduoja juos turint.
Toks yra mūsų gyvenimas. Todėl kartais stebiuosi, kad net gerų muzikantų talentingi vaikai neina lengviausiu, tėvų jau pramintu keliu, nenori kartoti ir tęsti tai, ką darė jų tėvai. Juokauju, kad viskas, kas yra mums toli, atrodo žymiai geriau nei iš arti, arba, ko neturi, to labiausiai ir ieškai bei trokšti.
Bet gerai suprantu, kad šiandien naujų galimybių, įdomių specialybių, veiklų ir pasirinkimo turime žymiai daugiau nei mūsų laikais, tad nenuostabu, kad vaikas, pažinęs savo tėvų profesijos virtuvę iš vidaus, dažnai nenori kartoti to paties, net jei tai ir yra tos šeimos verslas ir pagrindinės pajamos. O aš niekada ir neverčiau, nes muziko profesionalo profesiją labai dažnai žmonės dar klaidingai laiko labai „lengva“, žavia ir nesunkia.
O iš tikrųjų, tai labai rimtas ir atsakingas, daug nervų ir streso kainuojantis darbas scenoje ir ilgametis mokslas, kuriame tu kiekvieną dieną tarsi geras sportininkas turi demonstruoti gerą fizinę formą ir pasiruošimą. Kūrinys trunka tik akimirką, kurią girdi klausytojas, o iki tol seka labai ilgas ir kruopštus darbas, iki begalybės tobulinant kiekvieną judesį, nuolat zulinant grojimo technikos ir dainavimo įgūdžius, dažnai po 6–8, o kartais ir daugiau valandų per parą. O susigadinti reputaciją scenoje gali vos per vieną sekundę. Tad kartais tiesiog skaudu, kai žmonės to nesupranta ir klaidingai vertina.
Mokantis muzikos nuo pat žemiausios grandies – vaikų muzikos mokyklos, vėliau konservatorijos ar meno mokyklos, muzikos akademijos ar universiteto, turi praeiti ne mažiau nei 15–20 aktyvių praktikavimosi ir mokslo metų, o kartais ir daugiau.
Todėl muzikos profesionalo – kvalifikuoto instrumentalisto ar dainininko – duona tikrai yra nelengva ir nepelnytai nuvertinama. Ji dažnai sulyginama su saviveikla ir pramogine veikla, kurioje tu gali dalyvauti net visai nepažinodamas natų. Galbūt pasakysiu jau nuvalkiotą tiesą, bet net ne talentas yra esminis faktorius genijaus gyvenime, o tik juodas ir sunkus kasdieninis darbas, repeticijos bei praktikavimasis. Todėl ir tas, kuris turi tik vidutinius muzikinius gebėjimus, dažnai gali pasivyti ir pralenkti genijų, žinoma, jei tas talentas tiesiog nustoja dirbti, praktikuotis ir tobulintis.
Tad dinastijos ir tradicijos šiais laikais po truputį nyksta, ir tai nebūtinai yra labai blogai. Savo vaikais aš visada didžiavausi ir didžiuojuosi, net jei jie būtų visiškai nejautrūs muzikai.
Tačiau vos jiems gimus tikrai nudžiugau pastebėjusi, kad abu paveldėjo gerą muzikinę klausą. Dukra Kornelija turi nuostabų balsą, gražiai dainuoja, yra surengusi ir solinių pasirodymų per miesto šventes ir mokykloje. Šiuo metu augina mažylę Liepą, kuri, mano supratimu, turi ypatingų muzikai gebėjimų.
Sūnus Elijas atliko privalomąją karinę tarnybą. Dukrai Kornelijai 27, sūnui Elijui 22 metai, mes šiuo metu labiau kaip draugai, keliaujame, iškylaujame, tai ir pagrojame, ir padainuojame.
Žinau puikių pavyzdžių, kai noras aktyviai muzikuoti, rašyti dainas ir groti prabunda jau daug vėliau, net dirbant rimtą mokslinį ar atsakingą chirurgo darbą, ir tai, manau, taip pat yra gražu ir prasminga.
Šeimoje turėjau tikslą užauginti muzikos mylėtoją, ugdyti jo meninį skonį ir bendrą supratimą, ypač kai žinome, kad šie dalykai labai praverčia ir praturtina žmogų kitose veiklose ir specialybėse. Tad muzika mano šeimoje visada buvo šalia, aš stengiausi, kad vaikai žinotų, kas tai yra, ir patys patirtų kūrybos džiaugsmą, muzikuotų. Aš tikiu, kad muzika jų gyvenime tik padės, ir nesvarbu, kokią specialybę jie pasirinktų ir kokius darbus bedirbtų.
– Esate šakninis Alytaus krašto žmogus. Ką Jums reiškia gyventi gimtajame mieste?
– Gimiau Alytaus rajone, tačiau gyventi mieste, kurį pažįsti nuo vaikystės – didelė privilegija ir malonumas. Gali kurti jo istoriją, stebėti ir lyginti, kaip jis keičiasi, nyksta ar auga, o su juo kasdien keitiesi ir tu.
Atrodo, pažįsti čia kiekvieną žmogų, taką ir medį, gali aplankyti vaikystės draugus, klasiokus, giminaičius. Nors kartais ir pasigendu didesnio miesto šurmulio, žmonių ir gatvių erzelio, bet visada suprantu, kad tai mano žalias ir mylimas miestas, tėviškė ir namai, į kuriuos sugrįžus visada jauku ir miela.
– Ką Jums reiškia Jūsų mokinių pasirodymas?
– Manau, kiekvieno muzikos mokytojo, kaip ir tėvų, pareiga išugdyti ne tik meilę muzikai, bet ir pastebėti bei sugebėti ištraukti tuos paslėptus talentus – perlus ir deimantus jauno žmogaus sieloje, leisti tiems žiedams sutvirtėti, prasiskleisti ir sužydėti.
O tai yra nelengva užduotis šių dienų sumaterialėjusiame ir vartotojiškame pasaulyje, ypač norint, kad vidutinybės neužgožtų tikro talento, kurio visada būna daug mažiau nei norisi, ir labai dažnai jis, deja, yra nemotyvuotas ir abejojantis. Tad visada pirmiausia stengiuosi juos atrasti, vėliau tiesiog padėti, pašalinti problemas, kompleksus, motyvuoti, padrąsinti, nuraminti. Ir tai lemia ne tik scenos baimė ir žmogaus psichologija, nes, kaip žinia, muzikalūs žmonės yra daug jautresni aplinkai.
Šiandien gyvename labai greitai kintančiame, pilname naujų technologijų ir specialybių pasaulyje, kai pasirinkimo galimybės ir veiklos yra beribės. Tad kiekvienas vaikas tiesiog ieško savęs po saule ir nori būti kažkuo išskirtinis.
Tas jaunystės noras ir paauglio maištingumas „užkariauti pasaulį“ niekur nedingo per amžius ir aš juos visiškai suprantu, nes pati tokia buvau, tad viskas lyg iš naujo kartojasi, o iš esmės pasaulis išlieka toks pats. Prisimenu ir savo pasirodymus, ypač kai pati muzikavau estradinėse grupėse EX, R&Co, darėme įrašus, važiuodavome į gastroles, pasirodymus, konkursus.
Visa tai šiandien atkartoja ir mano mokiniai, aš jaudinuosi už juos, jais be galo džiaugiuosi ir didžiuojuosi, nes tai yra kiekvieno mokytojo filosofija, mano prasmė ir gyvenimo ratas, kuriame aš sukuosi ir bėgu tarsi voverė, tačiau niekur toli nepabėgu…
Aš visada visiems sakau, kad mano mokiniai yra patys geriausi Alytuje, nes ir pati tuo nuoširdžiai tikiu. Jie tarsi gyvybės eliksyras, tikras geros energijos užtaisas ir pozityvumo bomba. Tai visada man garantuoja gerą nuotaiką, su jais malonu dirbti, todėl, kad tai yra kūrybiškas ir nenuobodus darbas, kuriame saviraiškos, tobulėjimo ir artistiškumo pamokų gauname mes visi.
Kiekviena klasė ir mokinys yra savaip unikalus ir individualus, tad ir kiekvienas pasirodymas vis kitoks – kažkas sugalvoja kokį naują intarpą ekspromtu, kažkas juokingai įstoja ne laiku ir ne vietoje ar tiesiog nustoja groti, tada kiti triūsia taisydami spragas, nes juk viskas pataisoma. Emocijos liejasi per kraštus, įspūdžiai ilgai aptarinėjami, o mes taip mokomės ir tobulėjame.
Naudodamasi proga noriu padėkoti ir visiems jų mokytojams bei tėveliams, kurie ugdė juos nuo pradinės klasės, iki kol pateko į mūsų gimnaziją.
– Kaip nusakytumėte muzikuojančių gimnazistų muzikos auditoriją – kokia ji? Turbūt ne vien moksleivija?
Susimąsčiau – mūsų auditorija beveik visa Lietuva, moksleiviams nemažai tenka muzikuoti, pakeliauti, aplankyti kitus miestus. Visada smagu girdėti, kai esame vertinami ir vyresnio amžiaus klausytojų, smagu, kai net pabaigę gimnaziją buvę mokiniai toliau savarankiškai muzikuoja, lanko koncertus, nepamiršta muzikos, dainuoja suaugusiųjų choruose, dalyvauja meninėse veiklose, grupėse, ansambliuose, patys muzikuoja, lavinasi.
– Muzikinis talentas – Dievo dovana. Jei jos nėra, nebuvimą galima kompensuoti darbu. Tai jau sunkiau. Ką patartumėte tiems, kurie tos Dievo dovanos neturi, triūsti nenori, bet apie sceną galvoja?
– Muzikinės klausos nenusipirksi už didžiausius pinigus, nors šiandieninėje įrašų studijoje galima labai pasistengus „įrašyti“ arba, tiksliau, sukurti net ir muzikinės klausos neturintį atlikėją, tačiau tai toli gražu nebus natūralu, „skanu“ ir muzikalu, nes tikra muzika yra akimirkos menas – čia ir dabar, gyva ir kintanti.
Dažnai girdžiu sakant – o koks gražus balsas! Bet be muzikinės klausos ir įgūdžių pats balsas yra nieko nevertas, nebent ruošiesi dirbti diktoriumi. Tai tik specifinis tembras, fizikinis veiksmas, atsirandantis virpinant balso stygas ir teisingai kvėpuojant. Tačiau net ir turint Dievo dovaną, gražų balso tembrą ir talentą, dar reikia turėti ir gerą muzikinį skonį bei muzikos supratimą, kitaip tavo pasirodymas bus lėkštas, banalus ir naivus.
Todėl savo mokiniams visada sakau, kad tai sunkus mokslas ir kasdienis darbas, kad ir kaip keistai ir juokingai tai skambėtų. Gavus dovaną iš paties Dievo, visada patarčiau ją priimti, saugoti, mylėti ir gerbti, o vėliau nuolat tobulinti ir nepamiršti, kad ją turi.
– Be abejo, esate paruošusi ne vieną grupę ir atlikėjų, juk moksleiviai užauga ir palieka mokytojus, kokie brangūs jiems jie bebūtų, su kokiomis grupėmis repetuojate dabar?
– Džiaugiuosi, kad mano mokiniai – kūrybingi, muzikalūs vaikai – ir toliau garsina Lietuvą, muzikuoja savarankiškai, kad išsineša ir skleidžia tas vertybes, kurias įgijo čia.
Muzikinių grupių kaita mūsų gimnazijoje yra niekada nenuspėjama, čia džiaugiesi, kad susibūrė nauja įdomi grupė, bet prasideda „povandeninės“ srovės, kurios įneša destrukcijos, ir, žiūrėk, muzikos ansamblio ir naujai iškeptos grupės nebėra.
Todėl ir gimnazijoje, ir „Yamaha“ muzikos mokykloje, ir Alytaus jaunimo centre mokiniams visada akcentuoju kolektyvinį darbą komandoje, susikalbėjimą ir sutarimą tarpusavyje, susiklausymą, pagalbą vieni kitiems, toleranciją, kantrybę, o kartais net ir nuolankumą vieni kitiems, nes pastebėjau, kad dažnai šis kriterijus yra netgi svarbesnis nei įgimti muzikiniai gebėjimai ar pavieniai laimėjimai.
– Dabar madinga paklausti, taigi ir klausiu, kokią žinutę siunčiate Jūsų klausančiai auditorijai?
– Aš tikiu, kad pagrindinės žmonijos vertybės yra amžinos ir nekintančios per amžius. Viso pasaulio varomoji jėga ir progresas yra meilė. Ji gali būti labai įvairi, beribė ir neišmatuojama. Ir gali būti labai paprasta, vaikiška, trapi ir žemiška, kaip pavasaryje pražydęs obels žiedas.
Tad visuose pasirodymuose noriu akcentuoti ir per kuriamą bei atliekamą muziką siųsti iš širdies į širdį žinutę, skleisti tą gerąją emociją žmonėms ir tikėti, kad viskas šioje žemėje bus gerai. Visada.
– Kokios muzikos su malonumu klausotės laisvalaikiu?
– Soul, džiazo, roko, klasikinės, indie, funky, deep house – viskas priklauso nuo nuotaikos, energijos, laiko ir būsenos.
Dabar pastebėjau, kad labiau pradėjau vertinti tylą, harmoniją, bundančios gamtos garsus. Gal tai yra todėl, kad kiekvieną dieną mokykloje ir renginiuose išsikraunu emociškai, gyvenu nuolat apsupta muzikos ir kasdienio triukšmo.
– Kokių svajonių kaip muzikos žmogus turite? Pasidalinkite savąja kūrybos tiesa. Kada gimsta geriausia muzika?
– Man visa muzika dažniausiai atsiranda tyloje, ji išplaukia ir ateina ne iš miesto šurmulio ar kasdieninio lėkimo, gimsta ne chaoso ir anarchijos citadelėje, o tik sielos ramybėje, ir kai turi asmeninį pokalbį su savimi. Tai gali būti ir naktis ar ankstyvas rytas, kai visi dar miega, o už langų pakyla saulė ir sučiulba pirmieji paukščiai.
Tada, kai rodos, kažkur tolyn atsitraukia buitis, rutina ir kiti neatidėliotini reikalai. Turėti ir atrasti laiko sau ir savo kūrybai – šiandien didelė prabanga ir vertybė, todėl branginu kiekvieną atokvėpį, naują kelionę ar tiesiog pauzę, kuri tarsi pripildo plaučius naujo oro ir gyvybės. Turiu svajonę surinkti savos kūrybos dainas ir kada nors jas įrašyti, nes jos ateina, išeina, pasimiršta ir dingsta… Ir nesvarbu, kad nauja diena jau atneša kitas.
– Ir paskutinis klausimas, kurio nepaklausiau, o norisi ta tema pakalbėti.
– Norėčiau tradiciškai padėkoti savo a. a. tėveliams, broliui, visiems mano mokytojams, buvusiems ir esamiems bendražygiams, kolegoms, draugams ir mokiniams už ilgametę bendrystę ir artumą Muzikoje. Ačiū ir apkabinu.