Šį šv. Kūčių vakarą kartu su savo artimaisiais susėsime prie šventinio stalo ir prisiminsime tuos, kurie išėjo ir tuos, kurie dabar negali būti kartu su mumis. Kunigas Ričardas Doveika skatina šį šv. Kūčių vakarą ištiesti ranką vienišiams bei prisiminti tai, kas mūsų tautą daro unikalia ir išskirtine.
Sėsdami prie šventinio šv. Kūčių stalo švenčiame Kristaus gimimą ir pasauliui atnešamą jo žinią. Iki pat šios dienos turėjome keturias savaites, kurių metu galėjome apžvelgti visus metus ir prisiminti, ką padarėme gerai, o ką blogai.
„Advento laikotarpis mus palydėjo į šv. Kūčių dieną, kurią visi kartu šį
rytmetį ir pradėjome švęsti. Per tam tikro keturias savaites trunkančio
laikotarpio ir kelionės atodanga. Per tas keturias savaites, kurias mes
vadiname Advento laikotarpiu, krikščionys apmąsto būtent įsikūnijimo
slėpinį, apmąsto nuodėmės tikrovę, pačią šviesą ir meilę.
Taip pat yra panardinami į savo žmogiškumo tiesą ir tikrovę, kad šv.
Kalėdų naktį švęsdami piemenėlių šventąsias mišias, matydami Dievą
tampantį žmogumi, suprastų, kad Dievas ne tik ateina į istoriją, bet
Dievas yra istorija. Dievas neateina į mūsų gyvenimą, jis ir yra
gyvenimas.
Šv. Kalėdų naktį Dievas atsidengia tam, kad žmogus galėtų jį pamatyti,
galėtų jį suprasti, galėtų už jį apsispręsti, galėtų ištiesti savo
gyvenimą į jį ir kartu su Dievu, ir iš jo trykštančia meile, galėtų
kurti ateitį, kurti patį gyvenimą“, – sako kunigas R. Doveika.
Adventas primena, kad per neklusnumo nuodėmę mirtis įžengė į žmonijos
gyvenimą ir žmogus tapo mirtinga būtybe.
„Šv. Kalėdų naktis mums parodo, kad Dievas įsikūnydamas ateina sulaužyti
nuodėmės, tamsos ir mirties tikrovę. Nuo Kristaus įvykio mes žinome,
kad mirtis ir toliau egzistuoja mūsų gyvenimuose, tačiau mirtis teturi
mūsų fiziniam kūnui, bet nebeturi įtakos mūsų gyvenimui.
Dėl to šv. Kūčių dieną mes parengiame savo namų erdves, papuošdami
žaliaskares ir rūpindamiesi tautiniais, vietos papročiais. Net kiekvieno
Lietuvos regiono papročiai šiek tiek skiriasi ir labai gražiai
atsiskleidžia šv. Kūčių vakarienės metu.
Būtent šeimos nariai drauge susirenka ir atsiranda erdvė priimti vienišą žmogų, priimti tą, kuris tampa bendrystės ženklu, kad galėtume sėdėdami prie šv. Kūčių stalo, o vėliau ir keliaudami į Piemenėlių mišias, galėtume švęsti, kad yra gyvenimas su mumis, gyvenimas mumyse, o mes esame panardinami į dievišką gyvenimą, kad esame kartu, esame stiprybė ir bendruomenė. Visi kartu tapdami Dievo tautos nariais, mes eidami ir kurdami savo žemiškos istorijos tikrovę būtent keliaujame į tą palaimintą santykį su Dievo amžinybe“, – sako R. Doveika.
Ši tradicija, kuri nekyla nei iš
Šventojo rašto, nei iš Bažnyčios, todėl net turėdami mažiau patiekalų
ant savo stalo nenusižengsime savo tikėjimui.
„Tai – tradicija, susiformavusi per daugelį laikotarpių vienoje ar kitoje tautoje. Mes turime unikalią Kūčių vakarienę ir tai mums suteikia ypatingą savitumo ir tautinio tapatumo, krikščioniškos bendruomenės unikalumo ženklą ir turime to nesigėdyti, o tik puoselėti ir išlaikyti visas šv. Kūčių tradicijas, kurias turime savo krašte. Tai yra mūsų savasties ženklas ir liudijimas Europai bei Pasauliui“, – sako R. Doveika.
Kiekvienas iš mūsų galime prie savo šventinio stalo pasikviesti vienišą žmogų ir taip parodyti, kad jie mums rūpi bei atverti jiems savo širdis.
„Šis Advento laikas tampa turtingas padėka ir mūsų dėmesiu tiems žmonėms, kuriuos mes šiandien įsileidžiame į savo namus. Esame laimingi, jeigu turime vienišą kaimyną ir galime pasikviesti jį į savo namus, bet kai kurie žmonės neturi vienokių ar kitokių galimybių pasikviesti vienišų žmonių, ar tokių nepažįsta, ar vieniši žmonės gyvena toli. Mes tą vienišumo kiautą būtent perlaužiame savo namuose ant Kūčių stalo pastatydami „Carito“ žvakelę, nes ją gamino žmonės, kurie bando kabintis į gyvenimą ir yra išlipę iš savo gyvenimo tragedijų ar už savo nugaros yra užvėrę įkalinimo įstaigų duris, ar išlipę iš alkoholio ir narkotikų liūno. Jie savo rankomis gamina tas žvakeles, kabinasi į gyvenimą, atsidengia, kad yra verti visuomenės pasitikėjimo. Šimtai ar tūkstančių Lietuvoje įsigytų „Carito“ žvakelių tampa ženklu, kad mūsų namai tampa atviri ne tik vienišiems žmonėms prie mūsų stalo, bet ir mūsų sąmonė, mūsų elgsena ir mūsų krikščioniškas gyvenimas parodo, kad yra tiems žmonėms vietos mūsų aplinkoje ir mes pasitikime vieni kitais, mes tiesiame ar atkuriame tą pasitikėjimo tiltus. Parodome, kad vienas kitame galime matyti viltį, ateitį.
Mokomės tolerantiškumo, pakantumo, o pati tolerantiškiausia vieta
bažnyčioje yra klausykla, kur aš išpažįstu savo nuodėmes ir man yra
atleidžiama. Aš taip pat raginu suteikti galimybę kitam stotis, keltis
ir eiti. Tie kurie šiemet bus vieni Kūčių vakarą savo namuose, noriu
labai nuoširdžiai palinkėti ir priminti, kad nesate vieniši. Būti vienam
ir būti vienišam yra skirtingi dalykai. Yra daug žmonių, kurie jaučiasi
vieniši prie gausiai patiekalais nukrauto stalo tarp daugybės žmonių“, –
sako R. Doveika.
R. Doveika priduria, kad vienišų žmonių problemą per Adventą sprendė ir
Bažnyčia – vykdė gerumo akciją, kurios metu lankė tuos, kuriems to
labiausiai reikia.
„Parapijose, katalikiškose, krikščioniškose bendruomenėse vyko „Gerumo
kraitės“ akcija, kuomet žmonės nešė produktus, o savanoriai padalijo
juos labiausiai stokojantiems vienišiems žmonėms ar seneliams. Daugelyje
parapijų yra artumos grupės, kurios lanko senelius ar vienišus žmones
prieš šventes, nuneša jiems Kalėdaičių ar maisto. Taigi tas, kuris turi
santykį su religinę bendruomene, atsigręžia į tą žmogų.
Jeigu žmogus Kūčių vakarą praleis vienas ir ant savo stalo turės tik
vieną ar du patiekalus, su juo vis tiek bus šimtai žmonių, kurie su juo
bus maldoje, kurie atnešė maisto produktą į gerumo kraitelę. Manau, kad
turime būti sąmoningi, brandūs, švęsti savo Kūčių vakarą toje tikrovėje,
kurioje mes esame. Tikrai nėra jokio dalyko, jokio negatyvaus ženklo ar
kažkokios negatyvios žinios, kad daugiau ar mažiau patiekalų ant mūsų
stalo“, – pasakoja R. Doveikia.
Prašo stalų nenukloti sušiais
Pasak kunigo, svarbiausia, kad mes sugebėtume išsaugoti savo senelių ir
prosenelių tradicijas bei perduoti jas kitoms kartoms.
„Niekada nesuprasiu sušių ant Kūčių stalo, bet visada žinosiu, kad mano
tėvai ir proseneliai, kurie buvo žemdirbiai, ūkininkai, žemės kultūros
žmonės ir iš kartos į kartą palaikė gyvasties tradiciją: mūsų vaisius,
daržoves ar grūdus. Šios nakties esmė nėra pavalgyti ir prisivalgyti.
Tai atminties, bendrystės naktis. Tikriausiai nė vienas iš mūsų nenueina
alkanas nuo Kūčių stalo.
Sugebėkime išsaugoti senolių tradicijas bent vieną naktį metuose ir
nenuklokime stalų sušiais ar kitais dalykais. Prisiminkime tuos dalykus,
kurie daro mūsų tautą stipresnę ir unikalesnę. Labai nuoširdžiai to
linkiu“, – linki R. Doveika.
Daugėja klientų šventėms užsisakant maistą į namus: ieško ir tradicinių,
ir neįprastų patiekalų
Jis ragina prisiminti ir tai, kaip šv. Kūčios atrodė tremtyje – tuomet
žmonėms nerūpėjo kiek patiekalų bus ant stalo, nes vakarienę kartais
jiems atstodavo paprasčiausia malda.
„Žmonės, kurie gyvendavo barakuose, kartais net sukaupdavo kažkokį
pinigėlį, kurį kaip kyšį duodavo prižiūrėtojams, kad bent valandai ar
dviem duotų galimybę pabūti kartu. Jų Kūčių vakarienė buvo malda už
Lietuvą, jų Kūčių patiekalai buvo iš sutaupytos duonos pagamintas
rožančius, o pati saldžiausia plotkelė buvo bulvės lupena arba samanos
kuokštelis.
Manau, kad laisvė, sąmoningumas ir supratimas yra Kūčių viešnios, kartu
su dieviškąja išmintimi, kuri atsidengia ir pasirodo kiekvienam iš mūsų
atpažįstamu vaiko veidu ir vaiko žvilgsniu“, – sako kunigas R. Doveika.