Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaKultūraPatarimaiSveikata Regionai
Atskirk pelus nuo grūdų
Bendruomenės
Konkursai
Kultūra
LKBK – mūsų nepriklausomybės šauklys
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Technikos kiemas
Motociklininkų saugumą keliuose didina ir treniruotės, ir tinkama apranga 
Jei per žiemą motociklininkas nevažinėja nuo praėjusio sezono pabaigos, pavasarį jam lieka apie 40 proc. turėtų vairavimo įgūdžių
Adomas Girnius 2023-05-12 10:30

Praėjusį šeštadienį Vilniuje ir Kaune baikeriai atidarė naują motociklų sezoną. Plieninius žirgus pasibalnoję vairuotojai demonstravo išskirtinį stilių – įvairiais piešiniais išmargintus ar kitaip patobulintus šalmus, veido uždangalus, įspūdingas odines striukes. „Motogym.lt“ taktinio vairavimo treneris Rytis Rafaelis Mežonis pataria, kaip elgtis prie motociklo vairo, kad eismo nelaimės aplenktų ir motociklininką, ir kitus eismo dalyvius.  

Investuoja į saugumą

„Pagerėjo motociklininkų bendruomenės kultūra, gerokai sumenko atskirtis, kuri prieš penkmetį buvo juntama tarp automobilių ir motociklų vairuotojų. Automobilių vairuotojai keliuose atsakingiau elgiasi su motociklininkais, o pastarieji – su keturračių transporto priemonių vairuotojais. Nors gatvėse vis dar galima pajusti automobilius vairuojančių žmonių susierzinimą, kad visiems stovint spūstyje motociklininkas gali ilgam nestrigdamas judėti pirmyn, pravažiuoti pro šalį ir pirmas nuvažiuoti prie pat šviesoforo“, – sako pašnekovas.

Taktinio vairavimo treneris atkreipia dėmesį, kad po karantino pasikeitė mūsų šalies motociklų vairuotojų požiūris į saugumą.

„Per pastaruosius pusantrų metų Lietuvoje atsirado daug žmonių, kurie anksčiau nebuvo suplanavę įgyti motociklo vairavimui būtiną vairavimo pažymėjimo ir sėsti ant plieninio žirgo“, – kalba R.R.Mežonis.

Jo teigimu, po socialinės izoliacijos daugeliui žmonių motociklo vairavimas tapo nauja saviraiškos forma.

„Ši motociklininkų karta ypač daug dėmesio skiria inventoriui: ant transporto priemonės sėda ne su džinsais ir odine liemene, o dėvėdami kuo geriau juos pačius apsaugančius drabužius bei avalynę, investuoja į kokybišką šalmą, naujausias kelių ar alkūnių apsaugas. Anksčiau buvo įprasta kuo daugiau investuoti į motociklą, o dabar motociklininkai vis daugiau dėmesio skiria ne transporto priemonei, o savo saugumui“, – pasakoja R.R.Mežonis.

Pražūtingas greitis

Jis atkreipia dėmesį ir į ne itin džiuginančią tendenciją, kad gerai save apsisaugoję, vairuodami motociklus su ABS, antislydimo ir kitomis sistemomis, vairuotojai kelyje atsipalaiduoja ir stokoja atidumo.

„Avaringumo statistika rodo, kad keliuose griūvančių motociklų ir eismo nelaimių skaičius auga. Tikėtina, kad motociklininkai, į savo saugumą investavę pora tūkstančių eurų, prie vairo jaučiasi gerokai drąsiau ir nekreipia dėmesio į vairavimo įgūdžių trūkumą“, – pabrėžia pašnekovas.  

R.R.Mežonis išskiria du motociklininkams svarbiausius veiksnius, kurių nepaisymas gali baigtis eismo nelaime.

„Tai saugus greitis ir atidumas sankryžose. Kiekvienas šviesoforas, pėsčiųjų perėja ir trajektorijų su kitais eismo dalyviais susikirtimas kelyje yra rizikinga vieta, todėl motociklininkai turi išsiugdyti vairavimo refleksą – laikyti ranką ant stabdžio rankenėlės ir sulėtinti transporto priemonę. Nei pagrindinis kelias, nei žalias šviesoforo signalas motociklo vairuotojui nesuteikia galimybių pamiršti apie kitus eismo dalyvius“, – sako taktinio vairavimo treneris.

Tarsi šalutiniu keliu

Jo teigimu, jei motociklininkas važiuoja 50 km/val. greičiu, jis per vieną sekundę įveikia 13 metrų. Per vieną sekundę vairuotojas praskrieja per visą mokyklos klasę. Jei motociklininkas važiuoja 90 km/val. greičiu, jis per vieną sekundę nuvažiuoja 25 metrus. Toks yra miesto ilgojo autobuso ilgis.

„Vairuotojo reakcijos laikas, stabdymo aktyvavimas sudaro po vieną sekundę ir tik tuomet prasideda stabdymo kelias. Jei tris sekundes vairuotojas sugaišta važiuodamas 90km/val. greičiu, jis praranda net 75 metrus, kurie galėtų jį išgelbėti nuo eismo nelaimės“, – skaičiavimus pateikia R.R.Mežonis.

Pasak vairavimo trenerio, motociklininkas visada turėtų važiuoti taip, tarsi jis judėtų šalutiniu keliu.

„Motociklų vairuotojams itin svarbu sumažinti norą parodyti kitiems, kad būtent jis yra svarbiausias kelyje, ir demonstruoti lyderystę prie transporto priemonės vairo“, – teigia motociklininkas.

Refleksai kelyje

R.R.Mežonio teigimu, motociklininkams itin svarbu ugdyti vairavimo refleksus. „Čiaudėdami žmonės  užsidengia rankomis burną, o matydami metamą daiktą – užsimerkia. Todėl vairuojant motociklą, kai nėra laiko galvoti, kada kurį stabdį ar sankabos rankeną sukti, svarbu būti išmokus pasitelkti ne turimas žinias, o patirties suformuotus refleksus, nes kelyje, vairuojant, jie suveikia automatiškai“, – pasakoja vairavimo treneris.

Kad šie refleksai susiformuotų, pasak R.R.Mežonio, motociklininkai turi gerinti vairavimo įgūdžius. Kai motociklininkas įgyja vairavimo pažymėjimą, jis įgyja teisę vairuoti – gauna leidimą būti kelyje valdant vieną ar kitą transporto priemonę.

Bet kaip tai pasiseks realybėje, priklauso nuo motociklo techninės būklės, sertifikuotos motociklininko aprangos ir vairuotojo įgūdžių.

Nukenčia nepatyrę

„Jei per žiemą motociklininkas nevažinėja nuo praėjusio sezono pabaigos, pavasarį jam lieka apie 40 proc. turėtų vairavimo įgūdžių. Padedant treneriui, vairavimo aikštelėje jie gali būti atkurti per pora valandų, savarankiškai – per kelis kartus ilgesnį laiką“, – pabrėžia R.R.Mežonis.

Jo teigimu, pavasarį dažniausiai į eismo nelaimes patenka tie, kurie motociklo vairuotojo pažymėjimą yra įgiję praėjusią vasarą, šiek tiek pavažinėję ir pastatę transporto priemonę iki žiemos.

„Pavasarį, nors kelias dar nėra pakankamai įšilęs, padangų temperatūra taip pat nėra pakankamai saugi, motociklininkas sėda ant transporto priemonės, nelaukdamas tinkamų vairavimo sąlygų, nes praėjusį sezoną jis nespėjo pasidžiaugti įgyta teise vairuoti motociklą. Toks vairuotojas turi nulinius motociklo vairavimo įgūdžius, tačiau išvažiuoja į kelią ir stengiasi išmėginti transporto priemonės galimybių ribas. Pasukta akseleratoriaus rankena arba staigus posūkis tokiems vairuotojams, deja, itin dažnai baigiasi eismo nelaime“, – įspėja pašnekovas.

Jis pabrėžia ir oro sąlygų svarbą: „Itin skaudžios nelaimės įvyksta lyjant ar po lietaus, kai kelio danga tampa labai slidi.“ 

Rekomenduojami video