Po pertraukos, kurią lėmė koronaviruso plitimas ir su tuo susiję ribojimai, Vilniuje vėl buvo surengtas oficialus motociklininkų sezono atidarymas. Į sezono atidarymo šventę Vilniuje susirinko šimtai baikerių, Upės gatvėje, žydinčių Sakurų fone netrūko motociklų variklių griausmo, renginių, įspūdingų odinių kostiumų ir plieninių žirgų. Renginio metu buvo renkamos lėšos karo alinamai Ukrainai remti.
Laukia su nerimu
Policijos pareigūnai ir draudikai oficialaus baikerių sezono atidarymo kasmet laukia su nerimu – tikimybė, kad motociklu bus sukeltas eismo įvykis, 50 proc. didesnė nei galimybė, kad motociklininkas nukentės dėl kito eismo dalyvio kaltės.
Maža to, kas penktame eismo įvykyje, kur nukenčia motociklas, būna ir sužeistų žmonių. Tiesa, šiek tiek ramina faktas, kad pernai, kai orai kelionėms ir pasivažinėjimui motociklais buvo itin palankūs, žymaus eismo įvykių skaičiaus augimo neužfiksuota.
„Stereotipiškai ši transporto priemonių grupė laikoma viena rizikingiausių, ją taip pat gaubia įvairūs mitai, o liaudyje jų vairuotojai dažnai pavadinami ir kamikadzėmis. Tačiau tiesa ta, kad nutrūktgalvių galima rasti visose vairuotojų kategorijose, o faktas, kad nelaimingų ar net tragiškai pasibaigiančių eismo įvykių pavyktų išvengti, jei visi būtų akylesni, stengtųsi ne tik būti matomi, bet ir pastebėti kitus ir, žinoma, laikytųsi kelių eismo taisyklių“, – sako Andrius Žiukelis, BTA ekspertizių skyriaus vadovas
Svarbiausia – pastebėti
Pasak specialisto, pirmiausia į gatves ir kelius išriedančius motociklininkus turėtų prisiminti automobilių vairuotojai.
„Po žiemos kai kurie vairuotojai net krūpteli išgirdę motociklo garsą ar pamatę jį galinio vaizdo veidrodėlyje. Motociklų ypatybė yra ta, kad jie greitai juda, įsibėgėja, stabdo, gali lengvai ir greitai manevruoti. Jei tai daroma tvarkingai ir iš anksto, dar prieš manevrą rodant posūkius, problemų kilti kaip ir neturėtų. Tačiau jų dažniausiai atsiranda dėl nepakankamo dėmesio aplinkai, skubant, laiku neperspėjant apie planuojamą manevrą. Tada po eismo įvykio ir tenka išgirsti – „nepastebėjau“, – sako A.Žiukelis.
Anot jo, matomumą padidina teisingai sureguliuoti ir švarūs motociklų žibintai, taip pat ryški apranga ir šalmai.
„Viena iš pagrindinių jų bėdų ta, kad motociklininkai įsivaizduoja, jog visi juos mato. Tai klaidinga nuomonė, dalies skaudžių eismo įvykių priežastis. Todėl visos priemonės, padedančios atkreipti dėmesį į save kelyje, yra labai svarbios ir sveikintinos. Beje, garsinis signalas, pagal kelių eismo taisykles, jau yra kritinė, avariniu atveju naudotina priemonė, perspėjanti aplinkinius eismo dalyvius. Tad užgriūti ant signalo, kai jus kas suerzina, ne tik nerekomenduojama, bet ir draudžiama“, – sako specialistas.
Gegužė – aktyvus mėnuo
Nors formaliai motociklininkų sezonas prasideda kovo mėnesį, didžiausias jų suaktyvėjimas keliuose pastebimas gegužę. Tuo tarpu dabar, kol orai permainingi, į kelią išsiruošusiems motociklininkams būtina stebėti ne tik kelią, bet ir orų prognozę. Nerekomenduojama pirmosioms kelionėms rinktis tolimų atstumų, o įgūdžius po žiemos geriausia atgauti uždarose aikštelėse.
Dar vienas aspektas, apie kurį susimąsto tikrai ne visi – po žiemos ant kelių ir gatvių likęs žvyras.
„Žvyras ant važiuojamosios dalies motociklams kelia kur kas didesnį pavojų nei keturratėms kelių transporto priemonėms. Juo žiemą buvo barstomi keliai ir, deja, didelė dalis žvyro vis dar likę ant kelių, sankryžose, prie įvažiavimų. Ir nors gatvės šiuo metu kaip tik aktyviai valomos po žiemos, tačiau dviračių priemonių vairuotojai turėtų būti itin atidūs. Vairuojant neapdairiai ar aktyviau manevruojant, ypač po lietaus, labai nesunku paslysti, be to, pakeliamos žvyro dalelės, kurios gali apibraižyti automobilius, pažeisti jų stiklus“, – perspėja A.Žiukelis.
Išvažiuojant bent kelioms dienoms, rekomenduojama pasidomėti orų prognozėmis.
„Šalnų rytais, kartais lengvo sniego pasitaiko net ir balandį, taigi, reiktų pasidomėti ir kokie orai ten, kur važiuojat, ir kokie čia, kai grįžtat. Jei yra pavojus, kad orai bus blogi, apsunkinantys važiavimą motociklu, patarčiau keliauti kitu transportu“, – sako specialistas.
Apranga – svarbu
Vasarą gatvėse galima išvysti motociklininkus tik su džinsiniais šortais ir marškinėliais trumpomis rankovėmis. Tačiau palikus specialią aprangą namie, išauga rimtų sužalojimų rizika – perspėja motociklininkų bendruomenės atstovai.
„Pastebime, kad nemažai motociklininkų važinėja be specialios aprangos. Visi su šalmais, kaip ir reikalauja Kelių eismo taisyklės, tačiau be specialios avalynės, pirštinių, striukės ir kelnių. Motociklininkų apranga gaminama iš specialios medžiagos, su integruotomis apsaugomis, kurios, įvykus avarijai, gali išsaugoti ne tik sveikatą, bet ir gyvybę. Tas pats galioja ir motociklininkų vežamiems keleiviams, kuriems pavojus kitą kartą netgi didesnis“, – komentuoja pašnekovas.
„Išanalizavus įvykius matyti, kad neretai yra kliudomi stovintys motociklai, automobilių vairuotojai nepraleidžia važiuojančių motociklininkų, viena dažniausių ir keisčiausių nelaimingų atvejų priežasčių – kuomet automobilis iš šalutinio kelio nepraleidžia pagrindiniu keliu judančio motociklo. Šis konkretus atvejis baigėsi motociklininko kūno sumušimais ir kaklo slankstelio lūžiu. Automobilių ir motociklų susidūrimų pasekmės: apgadinti motociklai, motociklininkų aprangos, sužeisti motociklininkai ir jų keleiviai, galiausiai – prarastos gyvybės“, – konstatuoja A.Žiukelis.
Jis taip pat pastebi, kad mažiau patirties turintys motociklininkai yra labiau linkę rizikuoti. Į eismo įvykį patekę ir asfaltu slydę vairuotojai, įvykio metu vilkėję marškinėliais trumpomis rankovėmis, to pakartoti nenori, todėl, prieš sėsdami už motociklo vairo, velkasi specialią aprangą.
Nevažinėja su šlepetėmis
Kaune įsikūrusio motociklininkų klubo „Moonlight Knights MC“ prezidento Mariaus Šmilo teigimu, dauguma motociklininkų jau važinėja su apsaugomis, tačiau jų gretas praretina oro temperatūra, pakylanti virš 30 laipsnių Celsijaus.
„Asmeniškai aš keliaudamas motociklu dėviu specialią aprangą – striukę su apsaugomis. Jei vykstu toliau, velkuosi ir apsaugines kelnes. Važinėjantys su sportiniais motociklais dažniau dėvi specialius kombinezonus, o ir šiaip motociklininkus su „tapkėmis“ jau retai pamatysi. Situacija labai priklauso nuo oro temperatūros. Kai karšta, labai sunku, ypač mieste. Įsivaizduokit, sustoji prie šviesoforo kelioms minutėms, kai pavėsyje daugiau nei 30 °C, o batai – lyg žieminiai. Daug priklauso ir nuo kelionės trukmės. Jei reikia mieste nuvažiuoti 3 km, ilgiau užtrunka apsirengti ir nusirengti, nei nuvažiuoti ir grįžti“, – aiškina M.Šmilas.
Jis priduria, kad be specialios motociklininko aprangos galima naudoti išorines apsaugas, kurios pridengia stuburą, alkūnes, krūtinę, pečius, taip pat galima apsaugas užsidėti ir po drabužiais – ant kelių, klubų.
Patarimas motociklininkams
Klubo prezidentas per savo važinėjimo motociklu laikotarpį yra patyręs ne vieną sužalojimą – tarp jų buvo ir sumušimų, ir išnirimų, ir nusibrozdinimų, kentėjo alkūnės, sėdynė, kojos.
„Bet kokio kritimo atveju motociklininkas dažniausiai čiuožia keliu – tuomet paprasti džinsai tikrai neapsaugos, tik speciali apranga. Nors šiais laikais yra gaminami net specialūs motociklininkų džinsai iš mažiau dylančio audinio su integruotomis apsaugomis“, – sako M.Šmilas.
Pasak jo, sunku išskirti, kuri aprangos dalis yra svarbiausia. Šalmas būtinas, batai svarbūs, nes kritimo ar šoninio smūgio į automobilį metu kenčia kojos. Striukė reikalinga tam, kad apsaugotų alkūnes, stuburą. Pirštinės dėvimos nepaisant oro, nes krentant remiamasi rankomis, tad itin svarbu jas tinkamai pridengti.
„Keleiviams apsisaugoti gal net svarbiau. Ne dėl to, kad vairuotojas turėtų kritimo įgūdžių – nemanau, kad kažkas jų turi. Tačiau yra įrodyta, kad bet kokios transporto priemonės vairuotojai nesąmoningai yra linkę labiau saugoti save, o ne savo keleivius“, – pabrėžia motociklininkas.
Anot M.Šmilo, pagrindinis patarimas motociklų vairuotojams – kokiu keliu bevažiuotum, visada turi galvoti, kad esi šalutiniame.
„Turi visada galvoti, kad tavęs niekas nepraleis, kad automobilių vairuotojai tavęs nemato. Dažnai kelyje kiti vairuotojai mūsų nepraleidžia ar užkerta kelią“, – tikina jis.
Pokyčiai – nuo birželio
Motociklų vairuotojams svarbus pokytis įsigalios nuo birželio 1 d. – naujas Kelių eismo taisyklių (KET) punktas, numatantis galimybę simboliu A+ pažymėta maršrutinio transporto eismo juosta važiuoti ir kitoms šiame punkte numatytoms transporto priemonėms.
Motociklai galės važiuoti A+ juosta, jei ji bus pažymėta motociklo simboliu. Kokias gatves ar kelius pažymėti šiuo simboliu, spręs kelio savininkai – savivaldybės.
Raide A pažymėta eismo juosta ir toliau galės važiuoti tik maršrutinis transportas.