Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaKultūraPatarimaiSveikata Regionai
Atskirk pelus nuo grūdų
Bendruomenės
Konkursai
Kultūra
LKBK – mūsų nepriklausomybės šauklys
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Ūkininkų žinios
Nekilnojamojo turto mokestis ūkininkams gali tapti nepakeliama našta
A.Baravykas pažymėjo, kad tų ūkių, kurie sieks investuoti į savo NT, t. y. rekonstruos tvartus, modernizuos, gerins energetinį efektyvumą ir pan., turto vertė pakils, bet augs ir NT mokestis
Valstietis.lt 2023-08-29 09:36

Šią vasarą plačiai diskutuojama apie mokesčių reformą ir kartu su ja atkeliaujančią iniciatyvą įvesti naują nekilnojamojo turto (NT) mokestį. Šis siūlymas jau laukia rudens, kai Seimas bandys jį kartu su mokesčių reforma patvirtinti. Ūkininkams tai reikštų papildomas išlaidas. Žemės ūkio rūmų vicepirmininkas (ŽŪR) ir Lietuvos kiaulių augintojų asociacijos direktorius Algis Baravykas įsitikinęs, kad šis NT mokestis kiaulių ir kitų gyvulių augintojams taptų per didele našta ir netgi iškreiptų rinką.

Žemės ūkio rūmų vicepirmininkas (ŽŪR) ir Lietuvos kiaulių augintojų asociacijos direktorius Algis Baravykas

Papildomas mokestis užkrautų dar sunkesnę naštą

Iki šiol juridiniams asmenims, kurių daugiau kaip 50 proc. pajamų per mokestinį laikotarpį sudarė pajamos iš žemės ūkio veiklos, galiojo mokesčių išimtis. „Dabar siekiama šią lengvatą panaikinti ir įvesti fiksuotą mokestį nuo NT vertės, kurį kiekviena atskira savivaldybė nustatytų individualiai. Tačiau tai nėra pelno mokestis, juk būna metų, kai ūkiai dirba nuostolingai, todėl toks nuolatinis mokestis mums tikrai kelia didelį susirūpinimą“, – sako A.Baravykas.

Pašnekovo teigimu, kiaulininkystės ūkiai Lietuvoje nesiplečia, yra priešingai – ūkių itin sparčiai mažėja, nauji nesikuria, o laikomų kiaulių populiacija taip pat traukiasi. Šalies apsirūpinimas kiauliena siekia vos 47 proc. ir nuolat mažėja. „Manytume, kad, esant šiai situacijai, kai visa kiaulininkystės šaka stabiliai traukiasi jau 20 metų iš eilės, papildomas mokestis tik dar labiau apsunkintų kiaulininkystės šakos padėtį“, – įspėjo ŽŪR vicepirmininkas. Jo skaičiavimu, jei NT mokestis būtų įvestas, kiaulininkystės sektoriui tektų sumokėti maždaug 5 mln. eurų per metus.

Lėšų peradresavimas

ŽŪR vicepirmininkas rugpjūčio 23 d. vykusiame Seimo Kaimo reikalų komitete parlamentarams pateikė ir argumentų, kodėl minimas NT įstatymas ūkiams netinka.

Anot ŽŪR vicepirmininko, ES žemės ūkis remiamas, nes ūkininkavimas yra rizikingas ir didelių sąnaudų reikalaujantis verslas. Žemės ūkis labiau nei kiti sektoriai priklauso nuo orų, klimato ir užkrečiamųjų ligų. Egzistuoja neišvengiamas atotrūkis tarp vartotojų paklausos ir ūkininkų galimybių padidinti pasiūlą, nes užauginti daugiau produkcijos užima laiko ir kainuoja investicijų. ES ūkininkai jaučia spaudimą dėl didėjančio pasaulinės prekybos maisto produktais ir prekybos liberalizavimo. Dėl pokyčių pasaulio rinkose didėja konkurencija.

Kiaulininkystės ūkiai savivaldybėse nėra pageidaujami dėl nemalonių kvapų, todėl galimybės sumažinti mokestį esant konfliktinei situacijai su aktyviais fermų priešininkais gali priklausyti nuo subjektyvių aplinkybių.

„Be to, dėl globalizacijos, pasiūlos ir paklausos svyravimų žemės ūkio produktų rinkos kainos pastaraisiais metais tapo nepastovesnės. Dėl tokio netikrumo žemės ūkio sektoriuje pateisinamas svarbus viešojo sektoriaus vaidmuo užtikrinant ūkininkų pajamų saugumą. Tai daroma per tiesiogines išmokas ir struktūrinę paramą. Visuotinio NT mokestis sudaro Lietuvos mokesčių mokėjimo solidarumo iliuziją, tačiau žemės ūkio subjektų atveju tai bus dalies ES paramos lėšų peradresavimas savivaldybių biudžetams“, – argumentavo A.Baravykas ir pridūrė, kad kiaulininkystėje visuomet buvo matomas kainų cikliškumas – kainos reaguoja į rinkos situaciją labai ryškiai ir nepelningi metai kaitaliojasi su geresniais. Tačiau 2020–2022 m. kiaulininkystės sektoriui buvo itin sunkūs: COVID-19 pandemija, situacija Kinijos ir ES prekyboje. Visi šie veiksniai Ukrainoje labai neigiamai paveikė ūkių pajamas.  

Gali iškraipyti rinką

Be kita ko, A.Baravykas atkreipė dėmesį į dar vieną svarbų aspektą. Dalyvaujant BŽŪP II ramsčio priemonėse, pavyzdžiui, žemės ūkio valdų modernizavimo projektuose, iš ūkių reikalaujama pateikti ekonominio gyvybingumo rodiklius. „Jei ūkis neatitinka nustatytų ekonominio gyvybingumo rodiklių, paramos negauna. Analogiškai turėtų veikti ir mokesčių mokėjimo logika. Jei ekonominiai rodikliai prasti, mokesčiai atitinkamai turi mažėti arba nebūti skaičiuojami. Todėl NT mokestis žemės ūkiui yra netinkamas“, – įsitikinęs Lietuvos kiaulių augintojų asociacijos direktorius.

Taip pat mokesčiai skirtingose savivaldybėse gali smarkiai skirtis ir taip būtų reikšmingai iškraipomos konkurencinės sąlygos. Dėl numatomo skirtingo apmokestinimo konkurencinės sąlygos iškraipomos tarp fizinių ir juridinių asmenų. Gali pasitaikyti, kai savivaldybėje būtų nuspręsta fizinius asmenis apmokestinti 0,1 proc. NT tarifu, o juridinius – 3 proc., tuomet už tą pačią veiklą mokestis fiziniams ir juridiniams asmenims skirtųsi net 30 kartų.

Trukdys subjektyvumas

Be to, ūkių galimybės susimažinti mokesčius (mokestis nuo 0,5 iki 3 proc. NT mokestinės vertės) priklausytų nuo ūkių santykio su vietos savivalda. Tačiau ne visais atvejais tai padaryti būtų paprasta, nes dažnai kiaulininkystės ūkiai savivaldybėse nėra pageidaujami dėl nemalonių kvapų, todėl galimybės sumažinti mokestį esant konfliktinei situacijai su aktyviais fermų priešininkais gali priklausyti nuo subjektyvių aplinkybių.

A.Baravykas pažymėjo, kad tų ūkių, kurie sieks investuoti į savo NT, t. y. rekonstruos tvartus, modernizuos, gerins energetinį efektyvumą ir pan., turto vertė pakils, bet augs ir NT mokestis. Tais atvejais, kai bus investuojama į privalomas priemones, nekuriančias pridėtinės vertės, tokias kaip oro valymo filtrai, mėšlidės, biodujų reaktoriai ir pan., papildomų pajamų nebus, o NT mokesčio suma didės.

„Manome, kad šis mokestis neteisingas. Jei tai būtų simbolinis 0,01 proc. mokestis, viskas gerai, solidariai sutiktume už tai mokėti. Bet visai kas kita, jei tai bus, tarkime, 3 proc. Mums per dideli pinigai“, – užtikrino ŽŪR vicepirmininkas.

A.Baravykas ir kiti žemės ūkio savivaldos atstovai prašė palikti NT apmokestinimo išimtį žemės ūkio veiklai.

Parengta pagal ŽŪR

Rekomenduojami video