Quantcast
ŠalyjeVerslasŪkininkų žiniosTechnikos kiemasSodybaKultūraPatarimaiSveikata Regionai
Atskirk pelus nuo grūdų
Bendruomenės
Konkursai
Kultūra
LKBK – mūsų nepriklausomybės šauklys
Moters pasaulis
Naujienos
Nuomonės
Patarimai
Šalyje
Sodyba
Sveikata
Technikos kiemas
Ūkininkų žinios
Verslas
Regionai
Alytaus
Kauno
Klaipėdos
Marijampolės
Panevėžio
Šiaulių
Tauragės
Telšių
Utenos
Vilniaus
Rubrika
Patikimiausias sprendimas įveikiant ledo kliūtis

Uždėjus ant ratų grandines, bus lengviau pakilti į apledėjusias įkalnes, judėti sniegu užverstais keliais, kapstytis iš pusnių. Šią priemonę dažniausiai naudoja keliaujantieji į kalnus slidinėti, tačiau ji nepelnytai užmirštama važiuojant automobiliu žiemą.

Padidina pravažumą

„Išsukus iš greitkelio į lauko keliuką, tamsoje, šaltyje ar krintant šlabdribai sunku prisiversti išlipti iš šilto automobilio ir ant ratų uždėti grandines. Keletą kartų pasipraktikavę, jas išmoksite pritvirtinti labai paprastai ir greitai, – sakė Utenos techninės apžiūros centro vadovas Stasys Masiulis. – Labai svarbu jas uždėti iš anksto, prieš pradedant važiuoti slidžiu keliu, o ne prisiminti jas atsidūrus griovyje. Tuomet gali būti keblu grandinėmis apjuosti pusnyje skendintį ratą. “

Grandinės, kurios prireikus nesudėtingai uždedamos ant varančiųjų ratų, – puiki alternatyva dygliuotosioms padangoms, ypač atokiuose, prastai valomuose ir ledu padengtuose užmiesčio keliuose.

„Grandinėmis apjuosęs autobusiuko ratus, be vargo iš miško prisivežu malkų. Pūškuoja per pusnis ne blogiau už visureigį“, – dalijosi patirtimi biržietis automobilių restauratorius Voldemaras Aišporas. Anot jo, tai efektyvi priemonė, padedanti pačiam, be pašalinės pagalbos, išsikapanoti iš situacijų, kai tampa bejėgės minkšto gumos mišinio ar net dygliuotosios padangos.

Akistatai su žiema

Vykstantieji į Skandinavijos ar Vakarų Europos kalnų šalis jau įprato pasiruošti akistatai su žiema ir į bagažinę visuomet įsimeta grandines. Jos dar trečiajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje pradėtos naudoti kaip patikimas pagalbininkas slidžiame kelyje.

„Šiek tiek vėliau atsirado dygliuotosios padangos, kurios labai smarkiai pakeitė judėjimo slidžiame kelyje galimybes. Taip pat buvo sukurti specialūs gumos mišiniai, šaltyje išsaugantys padangos elastingumą. Nepaisant to, grandinės savo populiarumo neprarado, – sakė S.Masiulis. – Šiaurės šalyse ir kalnuotose vietovėse grandinės ir dabar naudojamos, kai reikia įveikti ekstremalias kliūtis. Ir ne tik žiemą. Žemės ūkyje ir kitur itin sudėtingomis sąlygomis dirbančios mašinos be grandinių į kai kuriuos objektus net nebando važiuoti.“

Lemia sezoniškumas

Bendrovės „Melga“ projektų vadovo Sauliaus Padegimo teigimu, sniegingas ir šaltas sausis padidino akumuliatorių, valytuvų ir kitų tradicinių žiemos sezono prekių, tarp jų ir grandinių, paklausą. Tačiau pastarąsias lietuviai dažniausiai perka atostogoms į užsienio šalis. Lietuvos orų pokyčiai mažai lemia grandinių pardavimus.

„Esame lygumų kraštas, kuriame retai susidaro ypač storos sniego dangos. Grandinių poreikis didesnis esant kalnuose, kur tenka įveikti stačias įkalnes ir didelius sniego sluoksnius. Kalnuotose vietovėse net Kelių eismo taisyklės nustato, kad tam tikroje atkarpoje būtina naudoti grandines ar bent turėti jas bagažinėje“, – pastebėjo S.Padegimas.

Pritaikytos ratų dydžiui

Žiemą į Norvegiją ir kai kurias kitas Skandinavijos šalis sunkusis transportas net neįleidžiamas, jei neturima grandinių komplekto. Kartais kalnuotų vietovių prieigose policija sustabdo vežėjus ir paprašo parodyti, ar šie turi grandines. Išgirdę neigiamą atsakymą, paliepia apsisukti, įsigyti grandines ir tik tada tęsti kelionę. Dirbantieji su sunkesnėmis nei 3,5 t transporto priemonėmis privalo turėti sniego grandines. Jos turi būti pritaikytos transporto priemonės ratų dydžiui. Sunkvežimis be priekabos ar puspriekabės privalo turėti bent tris poras grandinių. Viena skirta valdančiajai ir dvi – varančiajai ašiai. Sunkvežimis su priekaba ar puspriekabe ir su sudvejinta varančiąja ašimi privalo turėti septynias poras grandinių. Viena skirta valdančiajai, keturios – varančiajai ir dvi – puspriekabės ar priekabos ašims. Jei varančioji ašis turi tik du ratus ar jos sudvejintiems ratams naudojamos dvigubos grandinės, tuomet užtenka penkių porų grandinių. Dvi iš jų turi tikti visai varančiajai ašiai. Minimalus protektoriaus gylis žiemą važiuojant į Skandinavijos šalis turi siekti 5 mm. Pavyzdžiui, Norvegijoje už kiekvieną žiemai nepritaikytą padangą ar netinkamą protektoriaus gylį skiriama apie 100 eurų bauda.

Būtinybė ar atsargos priemonė?

Pasak S.Masiulio, pastaraisiais metais grandinių konstrukcija, raštai ir jungčių tipai beveik nesikeitė. Viena iš nedaugelio naujovių – prie grandinių virinami ne apvalūs, o keturkampiai dygliai. Kuo skiriasi ratų grandinės ir atitinkamai jų kainos? Specialistų teigimu, grandinių kainą lemia jų naudojimo laikas.

Jei grandinės iš tiesų reikalingos tik kaip atsargos priemonė ir daiktas, padedantis išvengti eismo priežiūros pareigūnų skiriamų baudų, galima rizikuoti ir pasirinkti pačias pigiausias. Tačiau dirbant regionuose, kur grandinės yra būtinybė, bandymai taupyti nepasiteisina. Neretai pasitaiko, kad grandinės neatlaiko net vieno sezono, nors buvo naudojamos vos keletą kartų.

Tiesa, net ir brangiausioms bei kokybiškiausioms ratų grandinėms neduodama jokios garantijos. Jų ilgaamžiškumui esminę reikšmę turi gruntas, apkrova, judėjimo greitis ir klaidos tvirtinant grandines.

Lengvai remontuojamos

Grandinėms sutrūkinėjus greičiau, nei tikėtasi, dažniausiai paaiškėja, kad jos arba buvo sumontuotos atvirkščiai, arba pernelyg stipriai įtempiamos. Apgadintas grandines meistrai nesunkiai sutvarko. Nors visų rūšių grandinių komplektai grūdinami taikant specialią technologiją, nerekomenduojama važinėti švariu asfaltu uždėjus grandines ant ratų. Grandinės kelia gana didelį triukšmą ir vibraciją, greitai dėvisi. Paisant eksploatacijos taisyklių ir rekomendacijų, grandinės gali tarnauti keletą metų. Padangoms šie metaliniai priedai nekenkia.

Kainų įvairovė

Lengvojo automobilio grandinės kaina svyruoja nuo 40 eurų. Pigiausios – kinų gamybos grandinės. Kiek jos patvarios, galima tik spėlioti. Tikėtina, kad tik retsykiais naudojant grandines ir įveikiant nedidelius atstumus, jos gali sėkmingai tarnauti ir keletą metų. Brangesnės – vokiškos, itališkos ar norvegiškos grandinės. Patyrusių automobilininkų teigimu, paisant eksploatacijos rekomendacijų, jos iš esmės yra amžinos.

Grandinės ratams gaminamos ir Lietuvoje. Pačios mažiausios grandinės keturračiams motociklams primena įprastas, naudojamas gyvuliams rišti. Sudėtingiausi ir didžiausi metalo gijų nėriniai nepadarytų gėdos net galiūnų konkursuose. Milžiniškoms miško ruošos mašinoms skirtų grandinių viena jungtis sveria net 18 kilogramų.

Kokia bebūtų ši įranga, derėtų nepervertinti jos svarbos ir nepamiršti saugaus eismo specialistų patarimų. Anot jų, kad ir kokias geras padangas ir grandines turėtumėte, tolimoje kelionėje susidūrę su gamtos stichija (itin gausiu sniegu, pūga ar plikledžiu keliuose), geriau užsukite į artimiausią stovėjimo aikštelę ir palaukite, kol kelių tarnybos nuvalys ir pabarstys apsnigtą ar apledėjusį kelią.

Rekomenduojami video